۵۸۶۹۸۶
۲ نظر
۵۲۴۳
۲ نظر
۵۲۴۳
پ

پهپاد TIKAD؛ سرباز تک تیرانداز ارتش‌های آینده

پهپاد ها توانسته اند جایگاهی انکار ناپذیر در جنگ های امروزی به خود اختصاص دهند. TIKAD نام جدیدترین پهپاد نظامی تولید شده توسط شرکت Duke Robotics است که می تواند به هنگام پرواز نقش یک تک تیر انداز را ایفا کند .

برترین ها - ترجمه از سینا اشتری: پهپاد ها توانسته اند جایگاهی انکار ناپذیر در جنگ های امروزی به خود اختصاص دهند. TIKAD نام جدیدترین پهپاد نظامی تولید شده توسط شرکت Duke Robotics است که می تواند به هنگام پرواز نقش یک تک تیر انداز را ایفا کند .
پهپاد های نظامی چند سالی است که توسط ارتش های بزرگ و پیشرفته، توسعه یافته و به مرحله عملیاتی رسیده اند اما بزرگ ترین مشکل پهپاد های نظامی که استفاده از آن را محدود می کند عظیم الجثه بودن آنهاست؛ از طرف دیگر با وجود اینکه پهپاد های نظامی تولید شده تا به امروز از دقت بالایی در حمله به هدف برخوردار هستند اما به دلیل حساس بودن برخی از عملیات های نظامی از لحاظ جغرافیایی و ترس از ایجاد تلفات جانبی و نیز کشته شدن ناخواسته غیر نظامیان در طول عملیات، استفاده از آنها محدودیت زیادی را برای فرماندهان به همراه داشت.
پهپاد TIKAD؛ سرباز تک تیرانداز ارتش‌های آینده

در برخی از مناطق عملیاتی که عمدتا در مناطق شهری و حومه شهری قرار گرفته اند ، دقت در حمله از اهمیت به سزایی برخوردار است و نتیجه تلاش سازمان های نظامی برای تولید جنگ افزاری هوشمند به منظور به کارگیری در این نوع از عملیات ها منجر به تولید پهپاد هایی همچون TIKAD شده است .

پهپاد نظامی TIKAD بر خلاف نمونه های پیشین جثه بزرگی ندارد و به همین دلیل می تواند در عملیات های متنوع تری ایفای نقش کند و علاوه بر این TIKAD اولین پهپاد نظامی تولید شده تا به امروز است که می توان آن را به سلاح هایی همچون قناسه (تک تیر انداز) ، نارنجک انداز و یا مسلسل مسلح کرد .

البته ایده مسلح کردن پهپاد های کوچک خیلی هم جدید نیست ، ارتش آمریکا برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ پروژه ای را تعریف کرد که هدف نهایی آن تولید پهپادی برای مقابله با تک تیر انداز ها بود ، این پهپاد به سلاح Shotgun مسلح شده بود اما این پروژه به دلیل موانع مهندسی موجود در آن خیلی زود متوقف شد .

باید بدانید که در حال حاضر تعداد زیادی از سازمان های نظامی از پهپاد ها استفاده عملیاتی می کنند و استفاده از این جنگ افزار جدید محدود به ارتش های مدرنی همچون ارتش آمریکا نیست ؛ داعش امروز توانسته تا پهپاد هایی بمب افکن و دست ساز تولید کند که می توانند از ارتفاع های نسبتا زیاد وسایل نقلیه زمینی را مورد هدف قرار دهند ، داعش در درگیری های اخیر در موصل از این پهپاد ها استفاده کرد .
پهپاد TIKAD؛ سرباز تک تیرانداز ارتش‌های آینده

پهپاد های بمب افکن شاید به لحاظ مهندسی تولید پیچیدگی هایی را با خود به همراه داشته باشند اما طراحی و تولید پهپادی که بتواند یک سلاح تک تیر انداز را با خود حمل کند به مراتب پروژه دشوار تری خواهد بود .

اولین مشکل موجود در راه تولید پهپادی همچون TIKAD وزن زیاد اسلحه ایست که قرار است با خود حمل کند ، مهندسین شرکت Duke Robotics پهپاد نظامی TIKAD را به گونه ای طراحی کرده اند که بتواند باری با وزن حداکثر ۴۰ کیلوگرم را با خود حمل کند و این ظرفیت حتی بیشتر از وزن اسلحه هایی است که قابلیت سازگاری با پهپاد TIKAD را دارند .

اما اساسی ترین چالش مهندسی پیش روی طراحی پهپاد TIKAD کنترل نیرویی است که اسلحه بزرگی همچون قناسه به هنگام شلیک به پهپاد وارد می کند که اصطلاحا به آن لگد سلاح گفته می شود، پس از هر شلیک نیرویی در جهت خلاف حرکت گلوله به سلاح وارد می شود که می تواند پهپاد را مقداری به عقب رانده و دقت شلیک دوم را به شدت پایین بیاورد. کارشناسان شرکت Duke Robotics در این باره ساز و کاری را طراحی کرده اند که می تواند موثر باشد اما کامل نیست.
پهپاد TIKAD؛ سرباز تک تیرانداز ارتش‌های آینده

در تکنیک ارائه شده توسط مهندسین شرکت Duke Robotics اسلحه به کمک تجهیزاتی الکترومکانیکی به بدنه پهپاد TIKAD متصل میشود که می توانند نیرو های وارد شده به پهپاد به هنگام شلیک را به حداقل برسانند ، در تولید این سیستم الکترومکانیکی از یک صفحه دوار استفاده شده که در لحظه شلیک با حرکت چرخشی خود اجازه نمی دهد تا سر اسلحه منحرف شود و همیشه آن را در راستای هدف نگه خواهد داشت ، علاوه بر این اسلحه به کمک بازو هایی مکانیکی به بدنه اصلی پهپاد متصل می شوند که تا حد زیادی نیروی حاصل از لگد اسلحه را حنثی کرده و اجازه نمی دهند تا پرواز پهپاد با مشکل روبرو شود ، البته عملکرد این سیستم جدید هنوز به طور کامل مورد آزمایش میدانی قرار نگرفته و شک و شبهاتی متعدد در مورد کارایی آن مطرح است .

راه حل دیگر برای جلوگیری از انحراف پهپاد در اثر نیروی لگد اسلحه استفاده از اسلحه هایی با شلیک پایدار تر و با نیروی لگد کمتر است ، برای مثال می توان به سلاح موشک انداز اشاره کرد ، موشک انداز هایی که بر روی هلیکوپتر ها نصب می شوند علاوه بر نرخ آتش بالای خود بسیار پایدار عمل می کنند و مشکلی در پرواز هلیکوپتر به وجود نمی آورند ، دلیل این شلیک پایدار و آرام موشک انداز ها و یا Rocket Pod ها خروجی تعبیه شده در پشت سلاح است که در دفع نیروی پس از شلیک عملکردی شبیه به اگزوز دارد ، این سیستم نیروی مزاحم را از خروجی سلاح به بیرون می راند و نیروی لگد اسلحه را به طور کامل خنثی می کند .

البته شرکت Duke Robotics اعتقادی به راه حل دوم نداشته و با اعتماد به نفس زیادی در مورد تکنیک پایدار کننده خود صحبت می کند ، به گفته سایت خبری DefenceOne این شرکت در سال 2015 نمونه هایی از پهپاد تک تیر انداز را در اختیار ارتش اسرائیل قرار داده و این پهپاد توانسته تا در میدان جنگ نیز موفق عمل کند .
پهپاد TIKAD؛ سرباز تک تیرانداز ارتش‌های آینده

شعار تبلیغاتی شرکت Duke Robotics عبارت است از " بی نیاز از سرباز " و همانطور که مشخص است تولید پهپاد TIKAD شروعی کوچک در مسیر اهداف بلند پروازانه این شرکت است ، توسعه جنگ افزار های هوشمند می تواند تا استراتژی های نظامی را تحت تاثیر خود قرار دهد ، استفاده از جنگ افزار های رباتیک می تواند نیاز به نیروی انسانی را کاهش داده و هزینه های مالی جنگ را به حداقل برساند و این خبر خوبی برای جنگ طلبان خواهد بود ، ربات می تواند در شرایطی ایفای نقش کند که هیچ سربازی قادر به آن نیست ، با به کار گیری ربات ها دیگر نیازی نیست تا سیاست مداران در مورد به خطر انداختن جان سربازان به مردم خود پاسخگو باشند و این بزرگترین دستاورد محصولاتی همچون TIKAD است .

البته خیلی ها هم از به کار گیری و نیز تحقیق و توسعه در مسیر ساخت جنگ افزار هایی همچون TIKAD خوشحال نیستند ، بسیاری از نهاد های حقوق بشر نسبت به پیامد های وحشتناک استفاده از جنگ افزار های رباتیک ابراز نگرانی کرده اند ، آنها معتقدند که در آینده ای نزدیک این ربات ها می توانند بدون نیاز به پشتیبانی اپراتور نسبت به انتخاب هدف و نحوه و زمان حمله به آن اقدام کنند و مباحث اخلاقی ، جامعه شناسی و فرهنگی دخیل در جنگ های سنتی در نحوه عملکرد ربات در مسیر این هدف هیچ جایی ندارند .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سام

      خدای چه چیزایی میسازن این امریکایی ها.دمشون گرم

    • میم

      زبونتوگازبگیر.یعنی چی دمشون گرم؟فقط مرگ برامریکابگو.خجالتم خوب چیزیه،والا...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج