جاباما
۵۸۷۶۱۵
۲۲ نظر
۵۱۰۸
۲۲ نظر
۵۱۰۸
پ

بیماری‌های ممنوع برای استخدام در آموزش‌وپرورش

وزارت آموزش‌وپرورش در بخش‌نامه‌ای شرایط و ضوابط جذب معلمان و نداشتن ابتلا به بیماری‌ها را اعلام کرد که از‌جمله آنها می‌توان به نداشتن کمتر از ۲۰ دندان، سنگ کلیه، آلزایمر، نداشتن لهجه غلیظ و نکشیدن سیگار و قلیان اشاره کرد.

روزنامه شرق نوشت: در بخش ممنوعیات بیماری کلیه و مجاری ادراری نیز اختلالاتی مانند انسداد ادراری به دلایل عضوی یا عفونی، بیماری‌های عفونی مزمن و مقاوم به درمان سنگ‌های حالب، کلیه، پروستات، مثانه و پیوند کلیه ممنوع از استخدام است.

وزارت آموزش‌وپرورش در بخش‌نامه‌ای شرایط و ضوابط جذب معلمان و نداشتن ابتلا به بیماری‌ها را اعلام کرد که از‌جمله آنها می‌توان به نداشتن کمتر از ۲۰ دندان، سنگ کلیه، آلزایمر، نداشتن لهجه غلیظ و نکشیدن سیگار و قلیان اشاره کرد. براساس‌این، افرادی که از این پس می‌خواهند وارد شغل معلمی و آموزش‌وپرورش شوند، باید شرایط و ضوابط ورود به این دستگاه را داشته باشند. مرکز برنامه‌ریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش، شیوه‌نامه مصاحبه اختصاصی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را منتشر کرد.

این شیوه‌نامه مطابق بند یک و دو ماده ١٢ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش‌وپرورش تهیه و تدوین شده و بر‌اساس‌آن معلمانی که وارد آموزش‌وپرورش می‌شوند، نباید بیماری‌های مندرج در این شیوه‌نامه را داشته باشند. این شیوه‌نامه جدید درباره شرایط افرادی که در نظر دارند وارد آموزش‌وپرورش شوند؛ به‌ویژه در حوزه بیماری‌ها به جزئیات اشاره داشته است که به نظر مدت‌زمان زیادی برای انجام چنین آزمایش‌هایی نیاز است و زمان برای آزمایش بیشتر از زمان برای آموزش مورد اهمیت قرار گرفته است.

فهرست بیماری‌های منتشر‌شده کمی عجیب به نظر می‌رسد، ‌به‌عنوان مثال اگر فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه باشد، نمی‌تواند معلم شود؛ اما در این فهرست به مشکلات بینایی نیز اشاره شده است، مثلا نداشتن دید کمتر از ١٠/١٠ در یک چشم، ضایعات وسیع، شدید و ‌درمان‌ناپذیر در هر دو قرنیه. کوررنگی و نابینایی در یک چشم از مشکلاتی است که فرد را از معلم‌شدن باز می‌دارد.

بند سه این آیین‌نامه مربوط به مشکلات پوست و مو است. انواع اگزماهای وسیع و شدید، عفونت‌های قارچی عمیق و وسیع پوست، کچلی قارچی مزمن درمان‌ناپذیر و عارضه‌دار، پسوریازیس کف دست و پا و پسوریازیس‌های شدید و گسترده و جذام در هر شکلی در این فهرست گنجانده شده است. مطابق فهرست منتشرشده، تعداد دندان‌ها کمتر از ٢٠، کاهش حداکثر شنوایی دوطرفه در فرکانس بالای ٢٠٠، همه سرطان‌های ناحیه سر، صورت، گردن و گوش‌ها، تغییر شکل و نقص‌های مادرزادی پرده دیافراگم، تغییر شکل‌های مادرزادی قفسه سینه صدری مانند تغییر شکل‌های مادرزادی مجاری هوایی، انواع نارسایی‌های قلبی نیز ممنوعیت استخدام دارد.

در بخش ممنوعیات بیماری کلیه و مجاری ادراري نیز اختلالاتی مانند انسداد ادراری به دلایل عضوی یا عفونی، بیماری‌های عفونی مزمن و مقاوم به درمان سنگ‌های حالب، کلیه، پروستات، مثانه و پیوند کلیه ممنوع از استخدام است.

انواع بیماری‌های مغز و اعصاب نیز در این فهرست درج شده است. کم‌خونی‌های مگالوبلاستیک، اختلالات ساختمانی ارثی گلبول قرمز و کم‌خونی‌های مزمن اکتسابی به علت بیماری‌های خوش‌خیم. درباره هموگلوبین زیر ١٠، تالاسمی ماژور، تالاسمی اینترمدیت و سندرم‌های سیکل سل نیز در این فهرست آمده است. بند ١٧ این آیین‌نامه به بیماری‌های زنان اختصاص داده شده و در آن مشکلاتی مانند اختلالات زنانگی، موهای زائد صورت، بلوغ زودرس یا دیررس، سابقه جراحی بیماری‌های رحمی، ناباروری، کیست‌های تخمدانی، اندومتریوزیس و آمنوره متعاقب صدمات مغزی، سرطان‌های سینه، رحم، تخمدان، سرویکس، وولو و هر نوع بدخیمی دیگر در هر جای بدن نیز ممنوعیت استخدام به همراه دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم

      واقعابعضیاش مسخرست ارجمله بیماری های زنان مثلاموهای زائد!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      نمی خواین استخدام کنید نکنید ولی با اسم انواع بیماری ها بهانه جویی نکنید و شان و مرتبه معلم رو پایین نیارید البته برای بعضی بیماری ها کاملا حق با اوناست ولی موارد مربوط به بند بیماری های زنانه خیلی عجیب و غریبه تومملکتمون چه خبره

    • بدون نام

      اولآ از همه چیز مهمتر روح و روان معلم است که البته با این اوضاع حقوق و گرانی اگر سالم هم باشند به زودی ناسالم می شوند !!!!
      در ضمن موارد " دندان " و " بلوغ زودرس یا دیررس " کاملا مزخرفه زیرا اولی با دندان مصنوعی یا ایمپلنت حل میشه و دومی مشخص نمیشه

    • بدون نام

      ناباروری؟!!! من مجردم اونوقت از کجا بدونم نابارورم یا اونا از کجا میدونن من نابارورم؟!!! بعد ناباروری ربطش به استخدام چیه؟!!! جل الخالق ،دو تا شاخ رو سرمون سبز نشه خوبه با این قانون اموزش وپرورش.

    • بدون نام

      یه چنتای دیگه هم اضاف میکردین.شما که کل امراض رو شمردین و آوردین بعنوان پیش شرط.اگه نمیخاین استخدام کنید چرا ملت رو الاف میکنید

    • بدون نام

      به نظر من طرح بسیار خوبی ست .
      خصوصا برای معلمان دبستان . که باید از هر لحاظ برای بچه ها جذاب باشند .

    • بدون نام

      از بس هرچی آدم درب و داغون رفتن معلم شدن که معلمی جایگاه خودش و از دست داده .
      به نظرم این طرح میتونه به برگردوندن این جایگاه تا حدود زیادی کمک کنه .
      در کل من این سخت گیری رو مفید میدونم

      پاسخ ها

      • محمد

        من خودم بی ماریه قلبی دارم ولی مثل همه فوتبال و کلی ورزش میکنم عاشق دیری هستم چرا نباید دبیر شم

    • بدون نام

      نگفته حقوقش چقده

    • حسن

      وارد شغل کارمندی نشید که عاقبت باز نشستگیش خرابه

    • بدون نام

      خودتونو مسخره کردید.. سنگ کلیه نداشته باشه... احمقانست

    • بدون نام

      راست میگن با این حقوقی که میدن بعد استخدام همه اون بیماری هارو معلم می گیره پس اولش باید سالم باشه که بعدا دوام بیاره

    • محمد

      جز تاسف چیزی نمی توان گفت
      مشکل معلمای ما لهجه و بیماری نیست مشکل بد اخلاقی و بی سوادیه که همه بچه ها رو از مدرسه فراری میده

    • دیدبان

      فکری هم برای ملاکهای گزینس دزمینه مسایل اخلاقی .حجاب و...شود که متاسفانه خیلی کم رنگ شده رفتار برخی از نیروهایی که در سالهای اخیر پذیرفته شده اند در شان معلم نیست .

    • علی

      اون موقع باید از خارج وارد بشه چون توی ایران حتما یکی از این بیماریها رو دارن

    • بدون نام

      یه دهقان فداکار درس دادن انقدر سخت گیری نمیخواد.
      شما دبیر عربی یا انگلیسی مسلط استخدام کن که اول خودش بلد باشه بیوگرافیشو در ۱۵دقیقه به زبان مربوطه بگه.
      دانش آموزی تحویل جامعه میدیم که باید صدها ساعت و میلیونها تومن خرج کلاس زبانش بشه تا این مزخرفات غلطی که آموخته از ذهنش خارج کنیم! وگرنه کدوم کشور عقب افتاده برای انگلیسی به آموزشگاه میرن من با بسیاری از بورسیه های آفریقایی که به ایران آمدند صحبت کردم غیر از زبان مادری حداقل دو زبان به خوبی از نظام آموزشی یادگرفتند و صحبت میکنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته منظور من عدم احراز تخصص لازم برای دبیران بود وگرنه دست ریزعلی خواجوی دهقان فداکار عزیز را می بوسم

    • shahab sharifi

      انگار فراموش کردن خدا انسان ها رو ناقص خلق کرده...
      اخه اگه نمی خواید استخدام کنید بگید ایتخدام نمی کنیم...
      الان خودشون هم هر نوع بیماری رو که هست تو وجود ناقص و بی کفایتشون پیدا میشه...

    • بدون نام

      کاربر 13،30 دقیقه طرز حرف زدنت رو درباره معلم ها درست کن درب و داغون تویی که هنوز نمی دونی یک ساعت سرو کله زدن با 30 دانش آموز متفاوت چقدر سخته برات متاسفم خودت رو با حرفت رو واگذار میکنم به وجدانت

    • بدون نام

      بعضی از شما خانواده ها کفایت و توان ندارید دو تا بچه ی خودتونو درست تربیت کنید - زشت ترین فحشها ،رکیک ترین ادبیات،گوشیهاشونم پر از فیلم پورن- از پس همون دوتا هم برنمیاید -ولی خووووب طلبکار عالم هستید. معلم سی تا شاگرد داره و به اندازه ی چندرغاز حقوقش هم کار میکنه - بقیه ش به عهده ی خودتونه که از پس همون هم برنمیاد - توانشو ندارید.
      در ضمن اگر اینها ادب ندارن و توهین میکنن به معلمین،اون سانسورچیتون که همه چیو قیچی میکنه اینقد متوجه باید باشه که هر مزخرفیو تایید نکنه -
      مردم بی مطالعه ی همیشه طلبکار.

    • golbahar

      گزینش خلبانیه؟! :/

    • محمد

      می خواین نگیرین بگین نمیخوایم دیگه چرا این همه اسم بیماری میارین خلبان می خواین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج