جاباما
۵۸۷۷۰۰
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

جولان سفیدبالک ها و نگرانی پایتخت نشینان

مگس سفید یا سفید بالک ها چند سالی است که با آغاز فصل گرما در تهران و به خصوص منطقه های جنوب غربی پایتخت، نگرانی هایی را برای شهروندان ایجاد کرده اند. این حشره که به پروانه های کوچک نیز شبیه هستند، برای محصولات گلخانه ای و جالیزی به عنوان یک تهدید محسوب می شوند.

خبرگزاری ایرنا: مگس سفید یا سفید بالک ها به جهت وجود گرده های سفید بر روی بال های خود به این نام مشهور شده اند و آفتی درجه ۲ و شهری محسوب می شوند که چند سالی است در شهر تهران مشاهده می شود. این حشره ها به طور معمول زیر برگ گیاهان، محصولات جالیزی و به خصوص گل های زینتی زندگی می کنند و تغذیه آنان نیز از شیره همین برگ ها صورت می گیرد.

عمر مفید این گونه از حشره ها در شرایط گلخانه ای ۲۱ تا ۳۴ روز است. هر مگس سفید در ماه میان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تخم تولید می کند و این رسته از آفت ها قادر به ازدیاد ۱۰ نسل در سال هستند. این آفت در سال های گذشته برای محصولات کشاورزی نوعی تهدید به حساب می آمدند. برای رویارویی با این آفت مبارزه شیمیایی هرگز توصیه نمی شود اما مبارزه مکانیکی در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است.

راهکارهای متفاوتی برای مبارزه با این حشره وجود دارد که از جمله آن می تواند به شست وشوی برگ های آفت زده با آب تحت فشار و استفاده از صابون حشره کش با عنوان تجاری «پالیزین» که با آب حل شده و سبب لغزش حشره ها از برگ گیاهان می شوند اشاره کرد که ۲ روش موثر در این ارتباط به شمار می رود.

علی محمد مختاری مدیر عامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران در ارتباط با کنترل و مبارزه با آفت سفید بالک ها می گوید: با توجه به خطرات زیست محیطی کاربرد سموم شیمیایی و همچنین در راستای حفظ سلامتی شهروندان تمام اقدامات کنترلی بر پایه مدیریت تلفیقی (IPM) و با هماهنگی و مشاوره استادان موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور صورت پذیرفته است. از جمله اقدامات صورت گرفته می توان به روغن پاشی گسترده درختان و درختچه های همیشه سبز آلوده، با استفاده از روغن های امولسیون شونده پارافینی در زمستان و بهار، استفاده از سموم گیاهی مجاز و یا در مواقع ضروری کاربرد سموم شیمیایی کم خطر به صورت لکه ای در منطقه های طغیانی اشاره کرد.

شروع فصل گرما، افزایش روزهای گرم و بالا رفتن رطوبت هوا مجموع عواملی است که سبب افزایش شمار این حشره هامی شود به همین علت پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با «اسماعیل کهرم» بوم شناس و فعال محیط زیست در این زمینه به گفت وگو پرداخت.

کهرم در ارتباط با راه های مبارزه با سفید بالک ها، گفت: مگس های سفید گونه ای مخرب از حشره ها به شمار می رود و نمی بایست با چیزی خطرناک تر به مبارزه و رویارویی با آن پرداخت، بنابراین استفاده از سم و آفت کش های مختلف توصیه نمی شود، چرا که این مواد شیمیایی نه تنها باعث از میان رفتن سفید بالک ها نمی شوند بلکه سبب مرگ و نابودی زنبورها که دشمنان طبیعی و شکارچی های اصلی مگس سفید به شمار می روند خواهد شد.

این فعال محیط زیست در ادامه با اشاره به بی خطر بودن این حشره ها برای سلامتی انسان ها، اظهار داشت: به اعتقاد من هرگونه مبارزه شیمیایی و چسباندن نوار چسب های زردرنگ به تنه درختان ضررهایی به مراتب بیشتر از آفت مگس سفیدها به دنبال دارد. همچنین بعید به نظر می رسد که سفیدبالک ها برای درختان سطح تهران نیز تهدیدی جدی به حساب آیند؛ بنابراین بهتر است تا این حشره ها را که آسیب جدی و چندانی برای انسان ها ندارند رها کرد و با از میان بردن ریشه و علت به وجود آمدن آنها به مبارزه با این حشره پرداخت. زیرا که ریشه یابی این مشکل سبب می شود تا مهار این آفت با دقت و سرعت بیشتری صورت پذیرد.

او با اشاره به آن که این حشره ها در محیط هایی مانند جوی های آب، حوض هایی با آب راکد و نیز زباله ها پرورش می یابند و سپس پخش و منتشر می شوند، یادآور شد: بنابر گزارش های مختلف این گونه از حشره ها در منطقه های جنوبی و جنوب غربی تهران بیشتر دیده شده اند. بنابراین این نظریه تقویت می شود که در آب های راکد و حوض های قدیمی خانه ها منشا این آفت باشند. با وجود آن که شنیده شده است این حشره ها با ورود به دهان و بینی افراد، مشکلات تنفسی بی شماری برای آنها به وجود می آورند اما گزارشی از صدمه این آفت به انسان تا کنون منتشر نشده است، بنابراین به طور مشخص سفید بالک ها آفتی معمولی محسوب می شوند و خطری هم برای انسان به شمار نمی آیند.

تاثیر سفید بالک ها بر محصولات کشاورزی

کهرم با بیان این موضوع که حیات وحش یک شهر در حالت ایستایی و ثابت قرار ندارد، گفت: مگس های سفید حشره هایی سبک هستند که با باد جابه جا می شوند و به این ترتیب به تهران آمده اند و اگر شرایط زیست برایشان مهیا باشد می مانند، زاد و ولد می کنند و جزو حیات وحش و مجموعه حشره های تهران خواهند شد و اگر محیط طبیعی تهران برای شرایط زیست آنها مناسب نباشد به منطقه های دیگر خواهند رفت و زیست خود را در محیطی دیگر می آزمایند.

این فعال محیط زیست در پایان با اشاره به تاثیر سفید بالک ها بر محصولات کشاورزی، اظهار داشت: سفید بالک ها نه میکروب خاصی را حمل می کنند و ناقل بیماری نیز نیستند و همچنین در زندگی انسان باعث اختلال هم نمی شوند. در گلخانه ها نیز با یک نوع خاصی از اسپری امکان مقابله و مبارزه با مگس های سفید وجود دارد. در برخی از محصول های گلخانه ای می توان با استفاده از قطره های مخصوصی در ریشه گیاهان و درختان، آنها را بی حال و از میان برد. هر چند در این ارتباط اعتقاد دارم که باید بیش از سفید بالک ها از وجود مگس ها و پشه ها نگران بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن سلیمانی

      جناب اقای کهرم شاید برای انسان مشگل نداشته باشد اما اسایش مردم را بهم میزنن. اینجا پایتخت است .چهره شهر ناخوشایند است با وجود حمله این مگس های سفید. استفاده از سموم قوی باعث این افت ها شده و باید با روش های طبیعی از بین برد. فکر کنم با وجود کفش دوزک ها میتوان این حشرات مزاحم را از بین برد. و باید حشرات اینطوری که جهش ژنتیکی دارن را از بین برد.

    • بدون نام

      واقعا یک فاجعه است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج