۵۸۷۹۵۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

کنترل قیمت‌های نفت به دست چین می‌افتد؟

شیل آمریکا به عنوان بزرگترین مانع برای رشد قیمت‌های نفت و تلاش‌های اوپک برای حمایت از قیمت‌ها، اخیرا مورد توجه زیادی قرار گرفته اما عامل دیگری وجود دارد که ممکن است قیمت‌های نفت را تا سال آینده پایین ببرد.

خبرگزاری ایسنا: شیل آمریکا به عنوان بزرگترین مانع برای رشد قیمت‌های نفت و تلاش‌های اوپک برای حمایت از قیمت‌ها، اخیرا مورد توجه زیادی قرار گرفته اما عامل دیگری وجود دارد که ممکن است قیمت‌های نفت را تا سال آینده پایین ببرد.

چین در یک دهه گذشته سرگرم ساخت ذخایر نفت خام استراتژیک بوده اما میزان این ذخایر هنوز فاش نشده است و تحلیلگران بر مبنای محموله‌های صادر شده به چین و تصویربرداری ماهواره‌ای، به برآورد این ذخایر پرداخته‌اند.

شرکت فناوری "اوربیتال اینسایت" سال گذشته برآورد کرد ذخایر نفت چین تا ماه مه احتمالا به ۶۰۰ میلیون بشکه رسیده است که بالاترین سطح ذخایر برآورد شده در آن زمان بود. از آن زمان میزان ذخایر احتمالا رشد کرده و از میزان ذخایر استراتژیک آمریکا که تا ۱۸ اوت امسال به ۶۷۸.۹ میلیون بشکه رسید، فراتر رفته است.

طبق گزارش فایننشیال تایمز، واردات نفت چین امسال به رکورد بالایی رسیده و متوسط روزانه واردات این کشور با واردات آمریکا که حدود هشت میلیون بشکه است، برابری می‌کند.

با این همه تحلیلگران بر این باورند که بخش زیادی از این نفت در مخازن ذخیره سازی نگهداری می‌شوند و هشدار داده‌اند که این مخازن ممکن است بزودی پر شده و به قیمت‌ها و به اوپک به شدت لطمه وارد کنند.

اوپک به همراه روسیه و ۱۱ تولیدکننده خارج از این سازمان با هدف افزایش قیمت‌ها به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه و امیدواری برای صعود بیشتر قیمت‌ها به ۶۰ دلار، سال گذشته موافقت کردند تولید روزانه را مجموعا حدود ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. این تولیدکنندگان در ماه مه برای تمدید این توافق تا مارس سال ۲۰۱۸ موافقت کردند. با این همه قیمت‌ها به دلیل تولید رو به رشد آمریکا تا حدود زیادی ثابت مانده و در حدود ۵۰ دلار ایستاده‌اند. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور هفته گذشته به بالای ۹ میلیون بشکه در روز رسید.

به گفته مایکل تران، مدیر استراتژی انرژی جهانی "آر بی سی کپیتال مارکتس"، واردات چین که امسال با نرخ دو برابری رشد کرده است، به نوعی تعادل ایجاد کرده است. موضوع نگران کننده این است که اگر نرخ واردات از یک میلیون بشکه در روز کنونی کاهش پیدا کند، به قیمت‌ها لطمه خواهد زد. احتمال کاهش نرخ رشد کاملا بالاست. واردات این کشور ماه گذشته به ۸.۱۶ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین از زمان آغاز سال میلادی جاری بود.

تحلیلگران شرکت FGE Energy خبر بدی برای صنعت نفت دارند. بر اساس برآورد این تحلیلگران، نرخ رشد واردات نفت خام به چین در نیمه دوم سال میلادی جاری به ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و برای سال آینده میزان واردات تنها ۱۰۰ هزار بشکه در روز رشد می‌کند زیرا تولیدکنندگان چینی تولیدشان را در خارج گسترش داده‌اند و حتی در این نرخ رشد، ظرفیت ذخایر استراتژیک این کشور ممکن است تا پایان سال آینده پر شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوپک و روسیه موافقت کرده‌اند تا مارس سال ۲۰۱۸ تولیدشان را محدود نگه دارند و هیچ کس به درستی نمی‌داند پس از این تاریخ چه اتفاقی روی می‌دهد. برخی از کارشناسان خواستار ادامه کاهش تولید این سازمان و متحدانش برای مدت طولانی‌تری شده‌اند اما در اینکه همه تولیدکنندگان با این موضوع موافقت کنند، جای تردید وجود دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج