۵۸۷۹۸۵
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

توقف انتقال گاز روسیه به اروپا هدف اصلی ترامپ

با اعمال تحریم های جدید بر علیه روسیه ،ایران و کره شمالی رسانه های جهان به بررسی ابعاد مختلف این دستور ترامپ و تاثیر گذاری آن بر روی روابط اقتصادی و سیاسی کشورها پرداخته اند این در حالیست که اکثر تحلیل گران سیاسی معتقد هستند که اقتصاد اروپا بیش از سایر نقاط جهان تحت تاثیر این اقدام آمریکا قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری ایلنا: با اعمال تحریم های جدید بر علیه روسیه ،ایران و کره شمالی رسانه های جهان به بررسی ابعاد مختلف این دستور ترامپ و تاثیر گذاری آن بر روی روابط اقتصادی و سیاسی کشورها پرداخته اند این در حالیست که اکثر تحلیل گران سیاسی معتقد هستند که اقتصاد اروپا بیش از سایر نقاط جهان تحت تاثیر این اقدام آمریکا قرار خواهد گرفت.

شبکه العربیه در برنامه ای به بررسی ابعاد اقتصادی تحریم های جدید ایالات متحده بر علیه روسیه پرداخته است .

در ماه جاری رییس جمهور آمریکا قانون تشدید تحریم ها علیه روسیه را امضا کرد این درحالی است که روابط دو کشور بر سر مسائلی همچون دخالت در انتخابات ریاست جمهوری و بحران اوکراین در شرایط بحرانی به سر می برد.

برخی از تحلیل گران سیاسی معتقد هستند که هدف آمریکا از تحریم ها بیشتر تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد روسیه است تا سیاست های خارجی این کشور، تحریم های قبلی آمریکا در خصوص اکتشاف نفت در قطب شمال ،آب های عمیق و هر گونه فعالیتی در حوزه نفت صخره ای بود اما در سری جدید تحریم ها صادرات گاز روسیه به اروپا هدف قرار گرفته است ضمن آنکه هر گونه کمک به تعمیر و نگهداری خطوط لوله صادرات گاز را نیز محدود می کند در واقع این خطوط صحنه زورآزمایی دو کشور شده است.

وابستگی اروپا به گاز روسیه

اروپا در سال گذشته ۶/۶۰۵ میلیارد متر مکعب گاز وارد کرده است که بخش مهمی از آن یعنی ۲۵۳.۸ میلیارد متر مکعب آن از طریق خط لوله روسیه تامین شده است این درحالی است که شرکت گاز پروم روسیه سالانه ۲۴۶.۸ میلیارد متر مکعب گاز را از طریق خطوط لوله انحصاری خود جابجا می کند از طرف دیگر بخش دیگری از نیاز اروپا به صورت ال ان جی تامین می شود بزرگترین صادر کننده این محصول به اروپا قطر با ۲۲.۷ میلیارد متر مکعب، الجزایر ۱۴.۹ میلیارد متر مکعب و آمریکا با نیم میلیارد متر مکعب است .

در حال حاضر یکی از چالش های آمریکا توسعه منابع گاز ال ان جی خود است تا در صورت بروز بحران با روسیه بتواند اروپا را تامین کند.

نورت استریم ۲

این پروژه گاز سیبری را از طریق دریای بالتیک به آلمان می رساند و بدین ترتیب اروپای مرکزی و بلوک شرق از این مسیر حذف می شوند، طول این خط لوله ۱۲۰۰ کیلومتر و ارزش آن ۹.۵ میلیارد یورو است و سالیانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز را جابجا می کند. مطابق برنامه ریزی اعلام شده تا پایان سال ۲۰۱۹ این پروژه به بهره برداری می رسد دو شرکت آلمانی ،لهستانی، فرانسوی و هلندی در این پروژه سهیم هستند در صورت راه اندازی این خط لوله سهم روسیه از تامین گاز اروپا از ۳۴ درصد به ۴۰ درصد افزایش می یابد.

از طرف دیگر امریکا سعی دارد که تا سال ۲۰۲۱ صادرات گاز ال ان جی خود را به ۹۵ میلیارد متر مکعب برساند تا بدین ترتیب از بازار رقابت با روسیه عقب نماند .

عصبانیت آلمانی ها

در حالی که آمریکا و روسیه در حال زورآزمایی با یکدیگر هستند آلمان بیشترین ضربه را از این وضعیت می خورد و به طور علنی نارضایتی خود را از اعمال سری جدید تحریم های آمریکا علیه روسیه اعلام کرده است. زیرا در صورت عقب افتادن پروژه نورت استریم دو تنوع گاز وارداتی آلمان از بین خواهد رفت.

مرکز پژوهشی مورتن فریش در تازه ترین انتشارات خود اعلام کرده که این تحریم ها بر روی روابط آمریکا و آلمان تاثیر خواهد گذاشت.

گاز روسیه به مراتب ارزانتر از ال ان اجی آمریکا است از طرف دیگر شرکت های اروپایی که در پروژه های مختلف انرژی و گاز رسانی با روسیه همکاری می کنند نگران عواقب تحریم ها آمریکا هستند و هنوز هیچ کس نمی داند که رفتار آمریکا و جریمه های اعمال شده برای آنها چقدر خواهد بود، همزمان با تحریم های جدید روسیه ایران وکره شمالی نیز با موج جدیدی از تحریم ها روبرو شدند اما به نظر می رسد تمرکز ترامپ بر روی این دو کشور است و فعلا سخت گیری آنچنانی بر روی روسیه نخواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج