کد خبر: ۵۸۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
تعداد بازدید: ۱۸۵۸۶
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
اگر یک روز بنا به دلایلی مجبور شوید از یکی از اندام‌های بدن خود دست بکشید، کدام‌یک را باید انتخاب کنید؟ اندام‌های جفت مانند گوش و کلیه یا آپاندیس، لوزه‌ها و کیسه صفرا؟
خبرآنلاین: اگر یک روز بنا به دلایلی مجبور شوید از یکی از اندام‌های بدن خود دست بکشید، کدام‌یک را باید انتخاب کنید؟ اندام‌های جفت مانند گوش و کلیه یا آپاندیس، لوزه‌ها و کیسه صفرا؟

هنگامی‌که مساله رتبه‌بندی اندام‌های بدن بر اساس میزان استفاده و یا فقدان آنها مطرح می‌شود، دو مکتب کلی مطرح می‌شود. بر اساس نظریه نخست، کم حیاتی‌ترین اندام‌ها آنهایی هستند که به صورت جفت در بدن وجود دارند. چشم‌پوشی از یک چشم یا یک گوش خیلی هم نمی‌تواند بد باشد. تا زمانی‌که شما یکی دیگر از آن عضو را دارید، حتی از دست دادن یکی از ریه‌ها یا کلیه‌هایتان تهدیدی برای زندگی شما محسوب نمی‌شود. با این حال، مخالفان این مطلب می‌گویند احتمالا دلیلی وجود داشته است که بدن یک پشتیبان برای این اندام‌ها دارد.

رابرت شمرلینگ، روماتولوژیست و استاد دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: «زمانی‌که بیمار می‌شوید یا دچار جراحت می‌شوید، داشتن ذخیره و جانشین گزینه خوبی است». وقتی‌که شما یکی از کلیه‌هایتان را از دست می‌دهید، کلیه باقیمانده باید سخت‌تر کار کند. اگر آن کلیه نیز از کار بیفتد، شما دچار دردسر بزرگی خواهید شد. از نظر شمرلینگ بعید نیست روزی فرا رسد که معلوم شود اندام‌های دوتایی اهمیت به مراتب بیشتری از سایر اندام‌ها دارند: با طولانی‌تر شدن عمر انسان، داشتن اندام‌های تکراری خیلی کارآمد خواهد بود.

اما اگر می‌خواهید اندام‌های دوتایی خود را دست‌نخورده به حال خود رها کنید؛ می‌توانیید سراغ مکتب دوم بروید. طبق این نظریه، دور انداختنی‌ترین بخش‌های بدن آنهایی هستند که به نظر هیچ کاربردی ندارند. آپاندیس در صدر فهرست این گروه جای می‌گیرد. با این حال شمرلینگ اشاره می‌کند که این عضو کاملا هم بی‌مصرف نیست. وی می‌گوید: «آپاندیس بخشی از دستگاه گوارش به شمار می‌رود». در مرتبه بعدی، نوبت به لوزه‌ها می‌رسد؛ توده‌هایی که ظاهرا جزئی از سیستم ایمنی بدن هستند اما خارج کردن آنها هم مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند.

در نهایت، اگر قرار باشد کسی مثل شمرلینگ مجبور شود روزی از یکی از اندام‌های خود چشم‌پوشی کند، آن اندام کدام خواهد بود؟ شمرلینگ می‌گوید: «کاملا مطمئنم که بدون یک عضو می‌توانم خوشحال و سالم به زندگی‌ام ادامه دهم: کیسه صفرا».

بازدید از صفحه اول
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۲
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
پاسخ
50
27
پس اپاندیس اضافه ست .... فقط جا اشغال کرده, یادم باشه تو خونه تکونی عید بندازمش دور! میدیدم یه عضو اضافه دارم نگوووووووو آپاندیس بود
پاسخ ها
نظر user
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
يخ
نظر ravenwest
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
یخ که چه عرض کنم فریزری بود برا خودش !
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
پاسخ
17
7
واقعا اگر بری دکتر و بگی میخوام کیسه صفرا مو در بیارم بدون هیچ دلیلی در میاره؟
پاسخ ها
نظر طرفه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
بابا وجود هیچ عضوی از نظر خداوند بی دلیل نبوده که آفرینش کرده! کیسه صفرا مسئول تنظیم هورمونها در دستگاه گوارشه.
نظر من
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
3تااز عمه های من کیسه صفراشون رابخاطر سنگ داشتن ومشکلات دیگه دراوردن ودیگه اجازه یخوردن چربیندارن اگه می تونید چربیا حذف کنید پس برید درش بیارید تازه اگه پولتون زیادی کرده که بخوایید پول یه جراحی رابدید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
پاسخ
4
51
از نظر من عضو اضافه موها و ناخنی که کوتاه میکنم.
من به خالقم ایمان دارم.خالق من چیزی اضافه از نیاز برام نزاشته
پاسخ ها
نظر بی تو
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
کاملا موافقم
نظر دینا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
تو هم بلدیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
پاسخ
8
34
نویسنده مطلب بدجور احمق تشریف دارن
پاسخ ها
نظر شیطون
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
آی گفتی
نظر user
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
عفت کلام داشته باش
با ادب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
پاسخ
8
27
بستگی به آدمش داره.مثلا برای یکی مثل حسین طهرانی مغز بدرد نخورترین بحساب میاد
پاسخ ها
نظر خردادي
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
يكي ديگه رو هم جا انداختي :)
نظر user
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
پس مریم سراوانی چی ؟ اونو نگفتی
نظر زلف علی خواجوی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
منظورت کيه؟؟؟؟ عمو خردادی!!!؟ زود با بهگو!
نظر user
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
حالا بالاخره اون داشت و بدرد نخورد. میتونه دور بندازه. شما که نداری چی رو میخوای دور بندازی؟
نظر user
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
مریم سراوانی هههههه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
پاسخ
1
17
البته برای بعضیا به دردنخورترین عضو مغز هست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
پاسخ
0
22
هیچ چیز اضافه نیست . فقط عقل انسان باید کم باشه که ازاین حرفا بزنه
پاسخ ها
نظر بی تو
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
کاملا موافقم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
پاسخ
3
10
احمقانه ترین چیزی بود که تا حالا خوندم. یادمون باشه تو اون دنیا یقه خدا رو بگیریم اخه چرا اندام بی خودی تو بدن ما کار گذاشته جاش یه mp3 با حافظه نامحدود کار میذاشت که مشکل حمل و نقل نداشتیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
پاسخ
0
14
الکی هست خدا هیچ چیزی رو بدون حکمت نگذاشته همه اعضایی بدن بدرد یک کاری میخورند
-
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
پاسخ
1
7
من با کاربر جان موافقم .اگه جایی تو بدن اضافه هست اونی که خلق کرده زبونم لال عقلش نمی رسید !!!
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
پاسخ
0
10
هیچ عضوی بدون کارای نیست وحکمتی برا افرینشش هست فقط بدن مکانیسیم جایگزینی برای کار بعضی از عضوها دارد همین مگه میشه کیسه صفرا یا اپاندیس همین جوری تفریحی خلق شده باشند هر چن منظور اینام همین بوده کاربرد دارند ولی جایگزینی برا اونا هست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
پاسخ
0
18
هر افرینشی ی حکمتی داره!!
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
پاسخ
0
5
کیسه صفرا اندامی است که در دستگاه گوارش بعد از دوازدهه قرار می‌گیرد. وظیفه این کیسه نگه داری مایع زرد رنگ صفرا (BILE) است. این مایع به هنگام ورود مواد غذایی به معده از کبد ترشح می‌شود و سپس از طریق مجرایی به کیسه صفرا انتقال می‌یابد. صفرا از طریق مجرای صفراوی مشترک به روده کوچک ریخته می‌شود. کار این مایع ایجاد امولسیون پایدار روی چربی‌های غذاست که در دوازدهه انجام می‌گیرد. گاهی اوقات انسان به سنگ کیسه صفرا مبتلا می‌شود که در صورت وخامت بیماری، تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. هنگام جراحی معمولاً پزشک معالج کیسه صفرا را از بدن خارج می‌کند. در این صورت پس از گذشت مدتی مجرای صفرا گشاد شده و کار کیسه صفرا را انجام می‌دهد.
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
پاسخ
2
0
اگه انسان دو کلیه داره به خاطر اینه که یکیشو ببخشه.اگه همه دنبال این تفکر باشند که دوکلیه برای بدن ضروریه پس تکلیف بیماران کلیوی که نیاز به پیوند دارند چی میشه؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
پاسخ
0
3
من فکر می کنم عنوان اشتباهی انتخاب شده و منظور دکتر این بوده که عدم وجود کدام عضو آسیب کمتری به بدن می رسوونه نه اینکه کدوم عضو به درد نمی خوره!!
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
پاسخ
0
4
خدا خودش میدونسته چی خلق چی نکنه.یه مشت آدم بیکار میان چرت و پرت زیادی تحویل مردم میدن.
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
پاسخ
3
1
من نمي دانم يك مقاله هوشمندانه كه يك نويسنده نوشته باعث ناراحتي افرادشده باشه عجب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
پاسخ
3
1
دوباره یه مطلبی ارسال شد و یه سری آدم بیکار اومدن افتادن به جون هم .
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
پاسخ
0
4
بعضی از اعضا قبل از سن بلوغ فعالیت دارن وبعد از بلوغ غیر فعال میشن مثل آپاندیس و طحال دوست داشتید اونارو دربیارید.
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
پاسخ
1
2
اگه کیسه صفرارادربیارن دیگرچربی نمیتوانید بخوریدحتی ی ذره....
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
پاسخ
0
3
اندام اضافه در بدن تو که باید از بدنت جدابشه و دور انداخته بشه اون مغز پوک تو هست که اینطوری داری فکر میکنی . آخه مگه میشه اندام بدرد نخورد توی بدن باشه خدا هیچ عضوی رو بدون دلیل نیافریده آی کیو فقط جهل وعدم اطلاعات کافیه انسان هست که نمیتونه درک کنه ضرورت اون را.ولی در آینده دانشمندان بالاخره به این درک خواهند رسید که این اعضا چه کارایی برای بدن دارند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
پاسخ
0
3
هیچ عضوی از بدن بی دلیل خلق نشده است
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
پاسخ
0
2
شما هم مطلب جدید ندارید بزارید این چرت وپرتا چیه سرهم میکنید منکه میگم همه اعضای بدن با وجود همدیگه کار میکنن پس دلیلی نداره کیسه صفرا در بیاریم
ROMANIA
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
پاسخ
2
0
اولین بار تو فیلم "رام و شام" دیدمش.
خدا رحمتش کنه. بازیگر توانایی بود.
پاسخ ها
نظر بی تو
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
ببخشید اشتباه نوشتی اینجا مربوط به یک مطلب دیگه است عزیزجان
نظر user
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
ببخشید الان دقیقا منظورتون کدوم بود؟
1.کیسه صفرای نویسنده
2.اپاندیس نویسنده
3. خود شخص نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
پاسخ
0
2
آپاندیس به این دلیل هست که اگر روده دچار عفونت شود با عود شدن آن نشانه ای است برای درمان و گرنه در صورت تشدید عفونت و در نهایت مرگ بافت روده انسان باید با مرگ همراهی کند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
پاسخ