جاباما
۵۹۰۰۳۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

اشتغال؛ اولین و مهم‌ترین اولویت‌های دولت دوازدهم

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ایجاد چند ”شهر گردشگر“ در کشور خبر داد و گفت: به ازای هر گردشگری خارجی ۱۲۰۰ دلار درآمد نصیب کشور می‌شود که این رقم برابر با درآمد ۳۰ بشکه نفت است.

خبرگزاری تسنیم: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ایجاد چند "شهر گردشگر" در کشور خبر داد و گفت: به ازای هر گردشگری خارجی ۱۲۰۰ دلار درآمد نصیب کشور می‌شود که این رقم برابر با درآمد ۳۰ بشکه نفت است.

علی‌اصغر مونسان - رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار داشت: «خوشبختانه دولت دوازدهم با رأی اعتمادی که نمایندگان مردم به وزرا دادند شکل گرفت، نباید تلاش‌ها و فعالیت‌های وزرا و مدیرانی را که در دولت یازدهم فعالیت کردند فراموش کنیم.
دولت یازدهم در یکی از بدترین شرایط اقتصادی کشور شکل گرفت، دوره‌ای که ذخایر استراتژیک کشور محدود بود و ما در بخش‌های مختلف داخلی و خارجی با مشکلات بسیاری مواجه بودیم اما با زحمات دولت یازدهم امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که شاهد یک تحول جدید هستیم.»

مونسان افزود: «بسیاری از شاخص‌ها از حال منفی درآمده است و به نقطه سربه‌سر یا رشد رسیده است. رشد اقتصادی که در سال 93 و 95 تجربه کردیم بسیار قابل‌ملاحظه بود. ما از رشد منفی به مثبت رسیدیم. همچنین در دولت یازدهم تلاش شد که تورم حدود 40‌درصدی مهار شود. تمام این شرایط دست به دست هم داد تا ما امروز شاهد ثبات اقتصادی در کشور باشیم.»

وی در شورای اداری استان یزد که با حضور سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان یزد، سید‌ابوالفضل موسوی کوچه بیوکی نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، مدیران و معاونان اداره‌های دولتی این استان که در سالن اندیشه استانداری برگزار شد، با تقدیر از تلاش وزرا و مدیران دولت یازدهم تصریح کرد: «ثبات اقتصادی یکی از موضوعات مهم در حوزه سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاران در این فضا می‌توانند برنامه‌ریزی داشته باشند.»

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «ما امروز به این ثبات اقتصادی رسیده‌ایم و بر همین اساس مجلس شورای اسلامی اقدامات برنامه ششم توسعه کشور را با نگاه توسعه‌طلبانه تدوین کرده‌ است تا اهداف دولت هم با توجه به این برنامه رشد داده شود. شاخص‌های بسیاری در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است که ازجمله مهم‌ترین آنها بحث تولید و اشتغال است.»

اشتغال اولین و یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت دوازدهم است

وی گفت: «اشتغال اولین و یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت دوازدهم است و ریاست‌جمهوری در آغازین جلسه‌های هیئت دولت دوازدهم به موضوع اشتغال و درگیر بودن همه دستگاه‌ها با این موضوع تأکید داشت. اشتغال باید فراتر از همه دستگاه مورد توجه قرار گیرد.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «سالانه حدود یک میلیون شغل باید ایجاد شود که دستیابی به این رقم کار بسیار سختی است، 770هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد این تعداد شغل نیاز است و دولت عزم خود را جزم کرده است که به این هدف مهم دست پیدا کند.»

وی بیان کرد: «بحث بودجه کشور نیز یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، عمده بودجه دولت صرف هزینه‌های جاری و دستمزد می‌شود، این در حالی است که درآمدهای این دولت در مقایسه با دولت‌های گذشته کاهش یافته اما هزینه‌ها افزایش داشته است.
ما باید برای کنترل هزینه‌ها رهکار داشته باشیم. مهمترین فکر و اندیشه‌ای که می‌توان در این حوزه عملیاتی کرد همان موضوعی است که در دیدار با هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید شد و آن چیزی نیست جز عبور از اقتصاد نفتی و رانتی به سمت اقتصاد مولد و مردمی. ما امروز برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را که باید آن‌ها را عملیاتی کنیم. همچنین برای دستیابی به موفقیت در این حوزه راهی جز خارج کردن اقتصاد از حوزه دولتی نداریم.»

مونسان تصریح کرد: «دولت دوازدهم بر موضوع خروج اقتصاد از حوزه دولتی به مردم تأکید دارد. اگر دستگاهی می‌خواهد کاری انجام دهد نباید نگاهش به بودجه دولتی باشد چراکه با این نگاه تحول ایجاد نمی‌شود. باید هزینه‌ها را کاهش دادو بخش عمده‌ای از حوزه خدمات را به بخش غیر‌دولتی انتقال داد. مرتفع کردن مسیر برای حضور بخش غیردولتی در حوزه اقتصاد کشور از موضوعاتی است که دستگاه‌ها باید به آن توجه کنند.»

نفت نمی‌تواند نقطه اتکای اقتصاد کشور باشد

او اضافه کرد: «یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌تواند در تولید و اشتغال نقش جدی داشته باشد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. متأسفانه نقش و جایگاه این سازمان هنوز آنطور که باید جدی گرفته نشده است. باید با افزایش تحرک، ارتقا و توسعه جایگاه این سازمان را آغاز کنیم.
بر اساس آمارها به ازای هر گردشگری خارجی ۱۲۰۰ دلار درآمد نصیب کشور می‌شود که این رقم برابر با درآمد ۳۰ بشکه نفت است. این درحالی است که هر بشکه نفت نیازمند ۱۰ دلار سرمایه‌گذاری است و نباید این نکته را فراموش کرد که نفت موضوعی برای بازی قدرت‌های سیاسی بزرگ دنیا است و نمی‌تواند نقطه اتکای اقتصاد کشور باشد.»

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «باید از حوزه نفت خارج شویم و یکی از موضوعاتی که می‌تواند در این حوزه راهگشا باشد گردشگری است. ما با حداقل سرمایه‌گذاری می‌توانیم دست‌آوردهای بزرگی در زمینه گردشگری داشته باشیم. همچنین حوزه صنایع‌دستی ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه اشتغال کم‌هزینه دارد. »

وی ادامه داد: «ایران کشوری است که ظرفیت‌های بسیاری در حوزه فرهنگی، تاریخی، طبیعی، گردشگری و... دارد. ما تمام فصل‌ها در چهار فصل سال در نقاط مختلف کشور داریم اما متأسفانه نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم. این در حالی‌است که کشورهایی که جغرافیا، تاریخی و عمق فرهنگی محدود‌تری در مقایسه با کشور ما دارند با استفاده از همان ظرفیت‌های محدود سالانه میزبان گردشگران بسیار زیادی هستند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «همکاران قبلی ما اقدامات خوبی را در سازمان آغاز کرده‌اند و ما امیدواریم که بتوانیم این اقدامات را ادامه دهیم.»

باید با دو بال میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی پرنده گردشگری را به پرواز در بیاوریم

مونسان بیان کرد: «مدیران ما باید مدیران ایستاده در میدان باشند، ما برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها نیازمند مدیران جهادی هستیم. برنامه‌هایی را در سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تدوین کردیم که به زودی ابلاغ می‌شوند. همچنین از استان‌ها خواسته‌ایم تا برنامه‌های اجرایی و کمی خود را ارائه دهند. ما شاهد یک دوره تحول‌گرا در سازمان میراث‌فرهنگی خواهیم بود تا این سازمان جایگاه و نقش خود را در اقتصاد کشور به درستی ایفا کند.»

وی افزود: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید در تولید ناخالص ملی، تولید، درآمد و اشتغال جایگاه خود را در کشور ارتقا دهد. ما از همه ادارات و مدیران‌کل درخواست می‌کنیم تا همکاری لازم را برای دستیابی به این هدف داشته باشند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری عنوان کرد: «باید با استفاده از دو پایه مهم هویتی میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی پرنده گردشگری را به پرواز در بیاوریم تا شاهد دوره تحول‌گرا در سازمان باشیم.»

معاون رئیس‌جمهوری گفت: «موضوع گردشگری در ایران بر مبنای مبانی دینی شکل گرفته است و با توجه به این موضوع باید برند گردشگری حلال در دستور کار قرار دهیم. گردشگری ما بدون شک، گردشگری حلال است. علاوه‌بر اینکه بعد مادی گردشگری برای ما اهمیت دارد باید به بعد معنوی این حوزه نیز توجه کنیم از موضوع برای ارتقا و ترویج هویت فرهنگی، دینی و ملی خودمات بهره‌برداری کنیم. ما می‌توانیم با استفاده از حوزه گردشگری مانع بروز تبعات منفی سیاه‌نمایی‌هایی‌ که مورد کشورمان انجام می‌شود.»

گردشگری ویترین خوبی برای صدور فرهنگی کشورمان است

مونسان ادامه داد: «ما شاهد هستیم که هر گردشگری که وارد ایران می‌شود با دیدن پیشرفت‌ها و توانمندی‌های کشور و آثار تاریخی بی‌نظیر ایران شگفت زده می‌شود. گردشگری نقطه مهمی برای معرفی ایران و تابلو و ویترین خوبی برای صدور فرهنگی کشورمان است.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «میراث‌فرهنگی را نباید فقط در بناهای تاریخی خلاصه کرد، بلکه میراث‌ناملموس بخش مهمی از میراث ماست که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.»

مونسان تصریح کرد: «با توجه به اینکه موضوع گردشگری هویت دینی و ملی ما را تقویت می‌کند فعالیت‌هایی برای توسعه این صنعت در دستور کار قرار گرفته است که یکی از این برنامه‌ها ایجاد "شهر گردشگر" است.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تبریک هفته دولت و اینکه "شهر گردشگر" به‌صورت آزمایشی در چند شهر کشور اجرایی خواهد شد.»، گفت: «خوشحالم از اینکه نخستین سفرم را به استان یزد داشتم. شهری که همه آن را به‌عنوان شهری دین‌مدار و دارای هویت می‌شناسند.»

مونسان با تأکید بر تقویت گردشگری حلال در کشور خاطرنشان کرد: «برندسازی در این حوزه بسیار مهم است و امیدواریم با برنامه‌هایی که اجرای می‌شود شاهد دوره‌ای تحول‌گرا در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشیم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج