۵۹۰۲۴۳
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

وعده های دشوار جوان‌ترین وزیر دولت روحانی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که یکی از جوان‌ترین وزارتخانه‌ها است و وظیفه اصلی آن توسعه و ایجاد ظرفیت‌های شغلی مطابق روز است، از اهمیت خاصی به‌خصوص برای قشر جوان کشور برخوردار است.

روزنامه ابتکار: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که یکی از جوان‌ترین وزارتخانه‌ها است و وظیفه اصلی آن توسعه و ایجاد ظرفیت‌های شغلی مطابق روز است، از اهمیت خاصی به‌خصوص برای قشر جوان کشور برخوردار است.
درهمین رابطه بحث اصلاح تعرفه‌های اینترنت که از حدود سه سال قبل مطرح شده و از سال بعد از آن اجرا شد، این‌بار ازسوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد. پیش از این طرحی در دولت یازدهم، آن هم ازسوی آذری‌جهرمی معاون وزیر ارتباطات وقت مطرح شد که مخالفان و موافقان زیادی داشت. این‌بار خود او که سکان‌داری این وزارتخانه را به عهده گرفته، برنامه اصلی خود برای این سمت را «اصلاح تعرفه‌های اینترنت» و «رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی» نام برده است.
برنامه صد روزه دولت در وزارت ارتباطات
محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص برنامه برای کاهش تعرفه اینترنت، گفت: در دنیا، اینترنت موبایل گران است؛ با وجود این ما به لحاظ شاخص نسبت هزینه به درآمد در دنیا در ۱۰ کشور اول جهان هستیم. آن چیزی که در کشور مشکل داریم اینترنت ثابت است و در این حوزه شاخصی بهتر از نود نداریم. این نشان می‌دهد غیرطبیعی بودن اینترنت در حوزه ثابت برای ما یک معضل جدی است که جلوی رشد بازار را می‌گیرد. برنامه ما اصلاح این تعرفه‌هاست. از همان روز اول که سرکار آمدیم براساس کارهایی که پیش از این شده بود، کمیته‌ای تشکیل دادیم و تلاش می‌کنیم ظرف یک ماه آینده به این موضوع رسیدگی کنیم. در برنامه ۱۰۰ روزه دولت این به عنوان یکی از وعده‌های دولت است که به وضعیت تعرفه‌ها رسیدگی شود.
آرش مهدی‌زاده در تشریح برنامه «اصلاح تعرفه اینترنت» به «ابتکار» گفت: طرحی که در دولت یازدهم مطرح شد، این بود که دولت تخفیفاتی درخصوص اینترنت ثابت به شرکت‌ها ارائه دهد و بعد از آن شرکت‌ها تخفیف را به مشتریان شان بدهند؛ اما اتفاقی که رخ داد این بود که بسیاری از شرکت‌ها قانون‌شکنی کردند و از این تخفیفات به‌نفع مردم استفاده نکردند. اینطور شد که مردم فکر کردند هزینه اینترنت افزایش یافته، در صورتی که عملا تعرفه‌ها ثبات بود. بعد از آنکه مشتریان اینترنت ثابت شروع به اعتراض در این خصوص کردند، در کمیسیون تنظیم مقررات که آن هم تحت نظر آقای جهرمی بود، قرار شد «اینترنت غیرحجمی نامحدود» و درواقع «سقف حجم اینترنت» حذف شود و آن زمان هم آقای واعظی با این موضوع موافقت کرد. در آن زمان بنا شد بحث «تعدیل تعرفه‌های اینترنت» مطرح شود که درنهایت به دولت دوازدهم رسید. رویکرد جامعه‌نگرانه دولت یازدهم و دوازدهم و وزارت ارتباطات باعث شده تا امید باشد اهداف راهبردی این وزارتخانه به خوبی اجرا شود. ضمن آنکه درحال حاضر دولت جدید به فکر جوان‌گرایی است و آنها هم برنامه‌های شان مبنی بر تبعیت از میزان ذائقه کاربران اینترنت است.
حمایت از رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مذاکرات برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی، بیان کرد: رویکرد شورای عالی فضای مجازی این است با سرویس‌هایی که در ایران فیلتر شده‌اند، مذاکره شود و ما به آنها نگاه سلبی نداشته باشیم و به حقوق شهروندان در دسترسی به سرویس‌ها احترام بگذاریم. البته لازمه این مساله این است که آنها هم به مقررات ما احترام بگذارند و از فرهنگ ما صیانت کنند. ما نمی‌توانیم به شبکه‌ای در ایران اجازه فعالیت دهیم که خدماتی را ارائه دهد، اما معضلات جدی هم برای ما داشته باشد.
آذری جهرمی ادامه داد: خود این شبکه‌های اجتماعی نیز مقرراتی دارند. برای مثال در یوتیوپ موارد غیراخلاقی مسدود می‌شود. این موضوع باید متناسب با فرهنگ ما نیز تغییر یافته و سرویس‌های خود را به صورت محلی پیاده‌سازی کنند. در چنین شرایطی ما نیز آمادگی داریم که محدودیت‌ها را برداریم. توییتر برای این موضوع درخواست داده البته مذاکره‌ای آغاز نشده است. همچنین بنابر مصوبه برای سایر شبکه‌ها نیز اطلاع‌رسانی و اعلام آمادگی کرده و منتظر پاسخ هستیم.
مهدی‌زاده با تاکید بر اقدام مناسب وزارت ارتباطات در روزهای اول فعالیت در دولت دوازدهم، اضافه کرد: همانطور که خود آقای جهرمی حمایت خود را از فعالیت بدون فیلتر شبکه‌های اجتماعی نشان دادند و حتی در روزهای اول سکان‌داری، حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و اینستاگرام ایجاد کردند که نشانه خوبی برای کاربران این شبکه‌های بود. درواقع با رفع فیلتر این شبکه‌ها، می‌توان مهم‌ترین اقدام دولت دوازدهم را درهمین موضوع دانست. ازطرف دیگر وزیر ارتباطات در روزهای اول، حمایت خود از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های تازه‌تاسیس را مطرح کردند که البته این موضوع دغدغه آقای واعظی هم بود که این‌بار قرار است در دولت جدید، حمایت‌های ویژه‌ای صورت بگیرد.
این کارشناس حوزه ارتباطات ادامه داد: با پیشرفت رسانه‌های خبری و استفاده خبرنگاران دنیا از این شبکه‌های اجتماعی، خبر رفع فیلتر از آنها یقینا برای مردم خوشایند خواهد بود. اما چالش اصلی که در این خصوص وجود دارد این است که همچنان مخالفت‌هایی ازسوی قوه‌قضائیه و دادستانی وجود دارد. اما همانطور که دولت به وزیر جوان اعتماد کرد و قرار است در حوزه‌های دیگر نیز جوان‌گرایی اتفاق بیفتد، احتمال رفع فیلتر از این شبکه‌ها بالا است. البته موضوع اصلی این است که مسائل ضدفرهنگی از این شبکه‌ها به‌نوعی دور شود که اگر این اتفاق بیفتد، باید منتظر خبرهای خوبی در این حوزه باشیم.
کمک به شرکت‌های خصوصی با تسهیل قوانین

آذری‌جهرمی با اشاره به وعده ایجاد پنج شرکت‌ بین المللی در این چهار سال، گفت: نگاه ما این است که در پایان چهار سال بین سه تا پنج یونیکوم داشته باشیم. در حوزه‌های تجارت الکترونیک و خرید و فروش آنلاین و سرویس‌های خدماتی درحال حاضر این ظرفیت وجود دارد. بزرگ‌ترین کمکی که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که موانع کسب‌وکار آنها را برطرف کنیم. بخش خصوصی ما توانمندی دارد که این کار را انجام دهد، بنابراین اگر ما موانع را از سر راه آنها برداریم و قوانین حمایتی مناسبی داشته باشیم آنها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر چیزی که شما گران کنید یعنی اقدامی در جهت بی ار ش کردن پول ملی ما با ته جدول دو کشور فاصله داریم اما نزدیکه از این دو کشور بریم پایین تر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج