۵۹۰۳۲۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

نکاتی در مورد شورای شهر تهران

اكنون كه به لطف خدا و همت مردم بيدار و انتخابگر شوراي اسلامي شهر تهران تشكيل و شهردار محترم هم انتخاب و معرفي شد، اينك انتظار مي‌رود كه شورا و شهردار جديد رويه‌هاي نوين‌تري در پيش گرفته و نحوه عمل نهاد مدني شورا و شهرداري را به خواسته‌هاي مردم نزديك‌تر كرده و بر ظرفيت و توانايي‌هاي اين دو جايگاه مهم تصميم‌گيري در امر مسائل شهري تهران بيفزايند.

ابوالفضل سروش در روزنامه اعتماد نوشت: اكنون كه به لطف خدا و همت مردم بيدار و انتخابگر شوراي اسلامي شهر تهران تشكيل و شهردار محترم هم انتخاب و معرفي شد، اينك انتظار مي‌رود كه شورا و شهردار جديد رويه‌هاي نوين‌تري در پيش گرفته و نحوه عمل نهاد مدني شورا و شهرداري را به خواسته‌هاي مردم نزديك‌تر كرده و بر ظرفيت و توانايي‌هاي اين دو جايگاه مهم تصميم‌گيري در امر مسائل شهري تهران بيفزايند.
بهترين راه نزديكي به خواسته‌هاي مردم نزديك شدن به مجلس به عنوان نماد اراده ملي و محلي است.
تهران دچار معضلات عمده‌اي است كه رئوس آن عبارت است از آلودگي هوا، ترافيك، ضعف و نقصان سيستم ترابري درون‌شهري، فقدان فضاي مكفي سبز و تفريحي، فقدان پياده‌رو مكفي به عنوان يك اصل ايمني، دفع و امحاي زباله و مسائل زيست محيطي مرتبط، ساخت و سازهاي نامعقول و زشت شهري، تامين آب و دفع فاضلاب، گسترش بي‌رويه جمعيت به خصوص در مناطق حاشيه شهري، فقر و بيكاري، تراز نزولي كيفيت كلي زندگي و گسترش اختلالات رواني، فقدان حقوق مدون شهري جهت زندگي سالم‌تر براي كودكان و نوجوانان، فقدان فضاي فرهنگي متناسب با عقايد و باورهاي مذهبي و ملي و بسياري ديگر كه در اين جستار كوتاه نمي‌گنجد.
از جمله نهادهاي قدرتمند و موثري كه مي‌تواند با امكانات قانوني خويش به شهرداري و شوراي شهر مدد رساند، مجلس شوراي اسلامي است كه هم نقش تقنيني براي رفع نواقص يا نيازهاي قانوني دارد و هم مي‌تواند با نظارت به موقع و موثر كاستي‌ها يا احتمالا تخلفات را روشن كرده، پيگيري و رفع كند.
در ادوار گذشته اراده بر همكاري بين شهرداري تهران و نمايندگان كلانشهر تهران از هر دو سر ضعيف بوده و ارتباطات موجود هم غير مدون، موردي يا حتي شخصي بوده و اثر چنداني بر زندگي مردم و محيط شهري تهران نمي‌گداشت. پيشنهاد مي‌شود كميسيون‌هاي تخصصي شوراي شهر و همچنين شهرداري‌ها ارتباط تنگاتنگي با كميسيون‌هاي نزديك به خود در مجلس ايجاد كنند و براي اين ارتباط دستور كار و برنامه مدوني تنظيم كنند كه اثرگذاري متقابل اين نهادها را بر هم افزايش دهد.
صدالبته نمايندگان محترم مردم شريف تهران در مجلس نيز بايد همت بيشتري براي ارتباط ارگانيك با شوراي شهر و شهرداري گمارند و به جاي ارتباطات موردي و كم‌اثر اقدام به حضور مستمر در اين نهادها كرده و نقش نظارتي خود را گسترش دهند.
به نظر مي‌رسد با توجه به اهميت سياسي، اداري، جمعيتي و استراتژيك شهر تهران بشود يك دفتر رسيدگي به امور مدني كلانشهر تهران را در مجلس با حضور نمايندگان مردم شريف تهران و شهردار تهران و نماينده‌اي از كميسيون‌هاي چندگانه شوراي شهر تشكيل داد كه از اتاق‌هاي فكر تخصصي با حضور دانشمندان باتجربه و آشنا به مسائل شهري بهره ببرد.
براي نجات تهران از وضعيت كنوني نياز به همتي در حد ملي است كه مجلس، دولت،
شهرداري و شوراي شهر بايد در اسرع وقت به فكر چاره‌انديشي باشند. نمايندگان مردم شريف تهران به استناد آراي مردم وظيفه ذاتي و قانوني براي ورود به كليه مسائل اين شهر را داشته و بايد در كنار برادران و خواهران خود در شوراي شهر و شهرداري به بهبود امور ياري رسانند و اين مهم ميسر نخواهد بود مگر اينكه سازوكار اجرايي لازم براي آن تدوين شده و به طور جدي به كار گرفته شود.
بديهي است وظايف مجلس و ظرفيت‌هاي نمايندگان به طور اولي كليه نيازهاي شهرداري و شوراي شهر را پوشش داده و مي‌تواند قوي‌ترين نهاد هميار با اين دو ارگان شهري باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج