جاباما
۵۹۰۸۶۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

یک میلیون اروپایی در آستانه خروج از بریتانیا

مقام‌های بریتانیایی روز دوشنبه در شرایطی برای مذاکره درباره روابط پسابرگزیت وارد بروکسل شدند که اتحادیه اروپا حاضر نیست پیش از اجرایی شدن روند خروج لندن و سایر مسائل مرتبط با جدایی از این نهاد، دست به اقدامی بزند.

روزنامه دنیای اقتصاد: مقام‌های بریتانیایی روز دوشنبه در شرایطی برای مذاکره درباره روابط پسابرگزیت وارد بروکسل شدند که اتحادیه اروپا حاضر نیست پیش از اجرایی شدن روند خروج لندن و سایر مسائل مرتبط با جدایی از این نهاد، دست به اقدامی بزند.
به گزارش رویترز، دور سوم مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت بیش از یک‌ سال پس از رای مردم بریتانیا در رفراندوم برای خروج از این نهاد سیاسی - اقتصادی برگزار شد؛ رفراندومی که نتایج آن ضربه‌ای بی‌سابقه به انسجام اروپا پس از جنگ جهانی دوم وارد ‌آورد. میشل بارنیر، مذاکره‌کننده ارشد برگزیت در اتحادیه اروپا و دیوید دیویس، وزیر برگزیت بریتانیا علاوه بر دیدارهایی که روز دوشنبه داشتند، طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (دیروز و امروز) نیز دیدارهایی در مورد حقوق مهاجران، لایحه جدایی و سایر مسائل مرتبط انجام دادند.

آغاز دور سوم مذاکرات در حالی است که مقامات اروپایی از یک شکاف بزرگ میان اتحادیه و بریتانیا خبر ‌می‌دهند؛ شکافی که به این زودی‌ها قابل پرشدن نیست. این مقامات تاکید کرده‌اند که باید در ابتدا مذاکرات بسیار فنی اجرا شود و بعد از آن مراحل بعدی مذاکرات انجام شود. بریتانیا ‌می‌خواهد بحث‌ها گسترده‌تر شود و درباره روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا برای دوره پسابرگزیت صحبت شود، اما «میشل بارنیه»، رئیس مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا ‌می‌خواهد که همچنین روی حقوق شهروندان اروپایی ساکن بریتانیا، تعهدات مالی این کشور و مرز ایرلند متمرکز بماند.

به گزارش رویترز، بارنیه می‌گوید: «نگران هستم. زمان سریع می‌گذرد. باید مذاکرات را به‌صورت جدی شروع کنیم. هر چه زودتر ابهامات را رفع کنیم، زودتر در موضع بحث درباره روابط آینده قرار خواهیم گرفت.» این مقام اروپایی مجموعه‌ای از پیشنهادها را اعلام کرد که از سوی لندن ارائه شده است؛ اما ظاهرا این پیشنهادها با معیارهای رهبران اروپایی چندان جور در نمی‌آید. مقامات اروپایی همچنین تاکید دارند که دیوان عدالت اروپا، تنها راه برای تامین و تضمین حقوق شهروندان اروپایی است که در بریتانیای بعد از خروج از اتحادیه اروپا زندگی ‌می‌کنند؛ در مقابل بریتانیا نمی‌خواهد بعد از خروج دیوان عدالت اروپا، هیچ نقشی در این کشور داشته باشد.

از نظر اروپایی‌ها هزینه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بالغ بر صد میلیارد یورو است؛ در حالی که مقامات لندن آن را کمتر از ۴۰ میلیارد یورو برآورد کرده‌اند.

به اعتقاد ناظران سیاسی، این اختلافات ‌می‌تواند فرآیند خروج را به شدت پیچیده، جنجالی و طولانی کند. رهبران اروپایی، مقامات بریتانیایی را متهم ‌می‌کنند که آنها برنامه مشخصی برای خروج از اتحادیه ندارند و حتی اصطلاح تفکر جادویی (magical thinking) را برای تیم مذاکره‌کننده بریتانیا استفاده کردند. درحال حاضر ۲۷ دیپلمات اروپایی درحال مطالعه پیشنهادهای بریتانیا هستند و در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که طرح ارائه شده اجرایی نیست. «ژوزف موسکات»، نخست‌وزیر مالت که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اروپا را بر عهده دارد، معتقد است برگزیت احتمالا عملی نخواهد شد. وضعیت فعلی در بریتانیا حتی با انتقاداتی ازسوی سیاستمداران این کشور نیز مواجه شده است. «استیو بولاک»، نماینده بریتانیا در اتحادیه اروپا در فاصله سال‌های ۲۰۱۰تا ۲۰۱۴، بخت کشورش برای دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا تا بیست ماه آینده را بسیار کم توصیف کرده است. وی همچنین دولت «ترزا می» را متهم کرده که درک درستی از پیچیدگی خروج کشورش از اتحادیه اروپا ندارد. به‌طور کلی به‌نظر ‌می‌رسد در صورتی که بریتانیا همچنان فاقد برنامه‌ای منسجم برای خروج از اتحادیه اروپا باشد، این وضعیت ‌می‌تواند دولت را به بن‌بست بکشاند.

به‌نظر می‌رسد فضای داخلی بریتانیا نیز چندان مساعد نباشد. اگرچه بیشتر مردم این کشور رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند، اما این رای بسیاری از شهروندان اروپایی مقیم بریتانیا را نگران کرده است. پژوهش موسسه KPMG حاکی است حدود یک میلیون تن از شهروندان اروپایی در فکر خروج از بریتانیا هستند که بسیاری از آنان جوانان و افراد مستعد هستند. رویترز می‌نویسد بریتانیا بیشتر به فکر شکل روابط تجاری آینده با اروپا است و کمتر به مسائل دیگر اهمیت می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج