۵۹۲۶۳۴
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

مدیرانی که فیلم ساز شدند

واکاوی عملکرد چهار مدیر ارشد تلویزیون که در دوران فراغت از مسئولیت وارد عرصه تولید سریال شده اند. نتیجه فعالیت مهدی فرجی، محمودرضا تخشید، رحمان سیفی آزاد و محمد احسانی در این زمینه چه بوده است؟

روزنامه هفت صبح -احمد رنجبر: واکاوی عملکرد چهار مدیر ارشد تلویزیون که در دوران فراغت از مسئولیت وارد عرصه تولید سریال شده اند. نتیجه فعالیت مهدی فرجی، محمودرضا تخشید، رحمان سیفی آزاد و محمد احسانی در این زمینه چه بوده است؟

هفته پیش سریال «لژیونر» تمام شد؛ سریالی که مهدی فرجی مدیر سابق شبکه یک تهیه کننده آن بود. کمی پیش تر «پرستاران» به پایان رسید که تا ۱۷ قسمت فصل اول آن محمودرضا تخشید مدیر اسبق مرکز امور نمایشی سیما به عنوان کارگردان مشترک در تیتراژ نقش می بست. این شب ها نام محمد احسانی مدیر شبکه نسیم را می توان در تیتراژ سریال های «پنچری» و «گسل» در مقام مشاور پروژه دید.

رحمان سیفی آزاد مدیر سابق مرکز امور نمایشی سیما قصد دارد سریال فریدون جیرانی را تهیه کند. جمع این اتفاقات سرفصل تدوین گزارشی شده تا عملکرد مدیران تلویزیون در عرصه تولید را محک بزنیم. نکته مهم اینکه فعالیت های غیرتلویزیونی آنها مدنظر نیست و کاری نداریم مثلا کیفیت کار سیفی آزاد در عرصه نگارش، تهیه کنندگی و کارگردانی سینما چه بوده و نکته دیگر اینکه مدیران مذکور بعد از فراغت از مسئولیت های اجرایی در تلویزیون سراغ تولید رفته اند.

مهدی فرجی
مدیرانی که فیلم ساز شدند

سابقه مدیریت: مهدی فرجی از مدیران باسابقه تلویزیون محسوب می شود که آخرین مسئولیت او مدیریت شبکه یک است. با رفتن عزت الله ضرغامی و آمدن محمد سرافراز در سال 93 فرجی اعلام کرد به خاطر مسائل شخصی مجبور به واگذاری این مسئولیت است. او پی از این مدیر شبکه دو بود و سابقه مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه یک و دو را در کارنامه دارد.

در عرصه تولید چه کرده ؟ سال پیش مهدی فرجی با سریال «لژیونر» برای نخستین بار تهیه کنندگی را تجربه کرد. او پیش از این به عنوان مدیر تولید فعالیت هایی داشته است.
مدیرانی که فیلم ساز شدند

ماحصل: از کیفیت «لژیونر» نمی توان دفاع کرد. مسعود آب پرور قصد داشت یک سریال شاد با محوریت ورزش و مشکلات جوانان بسازد اما عنان کار از دستش دررفت. اصلا فیلمنامه پیمان عباسی قابلیت تبدیل به سریالی درخور و قابل دفاع ندارد. مهدی فرجی با سال ها تجربه چطور متوجه این مسئله نشد؟ چرا نخواست فیلمنامه ای بهتر برای تهیه در دست بگیرد؟ اشاره کردم او سال ها مدیر گروه فیلم و سریال شبک یک بوده و حتما شم بالایی در تشخیص کیفیت فیلمنامه ها دارد. در عمل اما این را نشان نداد و نتیجه «لژیونر» یک سریال ضعیف شد که به رغم پخش سه شب در هفته از شبکه تهران مورد استقبال بیننده ها قرار نگرفت.

محمد احسانی
مدیرانی که فیلم ساز شدند

سابقه مدیریت : محمد احسانی از فروردین تا آذر سال۹۴ مدیر شبکه یک بود و رعد از آن استعفا داد. او پس از استعفا از سوی معاون وقت سیما به عنوان مشاور این معاونت منصوب شد که عمر این مسئولیت هم دیری نپایید. احسانی حالا مدیر شبکه نسیم است.

در عرصه تولید چه کرده؟ وقتی محمد احسانی مدیریت شبکه یک را واگذار کرد، سراغ دو سریال رفت که این شب ها روی آنتن شبکه یک و سه هستند. نام او در تیتراژ سریال های «گسل» علیرضا بذرافشان و «پنچری» برزو نیک نژاد به عنوان مشاور پروژه قید می شود. هر دو سریال دی ماه سال پیش کلید خوردند و طبعا در آن زمان احسانی مسئولیت مدیریتی در تلویزیون نداشته است.
مدیرانی که فیلم ساز شدند

ماحصل: دقیقا نمی دانیم مشاور پروژه یعنی چه؟ حد و حدود تاثیرگذاری او در هر سریال چقدر است؟ آیا بدی و خوبی یک اثر به مشاور پروژه ربط دارد؟ فارغ از این پرسش ها، سریال های «گسل» و «پنچری» از نظر کیفی وضعیت متفاوت دارند. هر دو کمدی هستند اما دومی چنگی به دل نمی زند و همانطور که پیش تر نوشتیم در روایت یک داستان کمدی جذاب ناموفق بوده است. «گسل» اما به خوبی توانسته پا توی کفش سیاست و سیاسیون کند و تجربه ای تازه از کمدی سیاسی ثبت کند.

محمودرضا تخشید
مدیرانی که فیلم ساز شدند

سابقه مدیریت : محمودرضا تخشید جزو مدیران باسابقه تلویزیون است. در کارنامه او مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه پنج، مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه سه و مدیر کلی مرکز امور نمایش سیما دیده می شود. به خاطر سریال هایی که در مدت طولانی حضور او در شبکه پنج و سه تولید شد، محبوب طیف زیادی از هنرمندان بود اما حضورش در مرکز نمایش سیما ثمر نداد. دلیل اصلی موازی کاری دوران ریاست محمد سرافراز و نیز عمر کوتاه مدیریت در این سمت است.

در عرصه تولید چه کرده؟ تخشید سال 94 از مدیریت مرکز امور نمایش سیما دیده استعفا داد و مدتی از او خبری نبود. سال 95 او تصمیم گرفت کارگردانی سریال را تجربه کند و نامش به عنوان کارگردان مشترک کنار علیرضا افخمی در «پرستاران» قرار گرفت.
مدیرانی که فیلم ساز شدند

ماحصل: سری اول «پرستاران» یک س رو گردن بالاتر از فصل دوم می ایستد اما در کارنامه افخمی جایگاهی ندارد. او بعد از 17 قسمت جای خود را به شهرام شاه حسینی داد و تخشید هم از پروژه کناره گیری کرد. همزمان این سوال پیش آمد که وقتی او کارگردان مشترک است چرا با رفتن افخمی ادامه سریال را برعهده نگرفته. تخشید در گام نخست کارگردانی سریال تجربه ای ناموفق ثبت کرد.

رحمان سیفی آزاد
مدیرانی که فیلم ساز شدند

سابقه مدیریت: از مهم ترین مسئولیت های رحمان سیفی آزاد می توان به مدیریت گروه فیلم و نمایش شبکه چهار، مدیرگروه مجموعه های تلویزیونی شبکه یک و مدیر مرکز امور نمایشی سیما اشاره کرد. او سی ام آذر سال 94 جایگزین محمودرضا تخشید در این پست شد و سال پیش با استعفای محمد سرافراز از این سمت کناره گیری کرد.

در عرصه تولید چه کرده؟ از سال پیش که رحمان سیفی آزاد مسئولیت مدیریتی در تلویزیون را کنار گذاشت به طور جدی تر وارد تولید شد و کارگردانی سینما را با فیلم «ماجان» تجربه کرد. او حالا قصد دارد یک سریال تلویزیونی برای فریدون جیرانی تهیه کند و قرار است روی آنتن شبکه تهران برود.
مدیرانی که فیلم ساز شدند

ماحصل: سریال «پاییز تنهایی» به سرانجام نرسیده و فعلا نمی توان آن را قضاوت کرد. تنها پیشینه جیرانی این نوید را می دهد که نتیجه مطلوب باشد. او با سریال های «مرگ تدریجی یک رویا» و «تعبیر وارونه یک رویا» توانسته بود رضایت نسبی بیننده ها را تامین کند. سیفی آزاد مشاور فیلمنامه «مرگ تدریجی یک رویا» بوده و فیلمنامه سریال های «کلبه سفید»، «آخرین گناه» و «دولت مخفی» (مشترک با داریوش ربیعی) را هم نوشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج