۵۹۲۷۰۴
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

شاه قاجار هم فهمید پاشنه آشیل کجاست!

جملاتی که در این نوشتار بازگو می شود ، برآمده از زبان سه شخصیت روحانی است که هر یک در ۵۰ ساله اخیر کم و و بیش در صحنه فعالیت های دینی و سیاسی بوده اند.

مرتضی بهشتی در خبرآنلاین نوشت: جملاتی که در این نوشتار بازگو می شود ، برآمده از زبان سه شخصیت روحانی است که هر یک در ۵۰ ساله اخیر کم و و بیش در صحنه فعالیت های دینی و سیاسی بوده اند.

به ویژه جناب آقای ناطق نوری که از شخصیت های فعال در جریانات سیاسی و مدیریتی در سطح کلان صاحب نقش بوده و امروز هم از روحانیون تآثیر گذار به شمار می روند.

آقای علی اکبر ناطق نوری گفته اند: روحانیت شیعه در ادوار مختلف تاریخ کشور، مرجع همه طبقات جامعه بوده است، البته در سال های اخیر این جایگاه تغییرات فاحشی پیدا کرده و گروه مرجع مردم امروز الزاماً روحانیت نیست که می بایست این موضوع آسیب شناسی شود.
آقای سید احمد علم الهدی گفته اند: متاسفانه امروز حتی جریان های سیاسی متدین به این رسیدند که روحانیت را براندازند

آقای سید مهدی طباطبایی گفته اند: این جامعه روحانیت دیگر جایگاه قبل را ندارد و این افول هم بخاطر اشخاص است.

گفته های فوق را که خواندم ؛ دنبال این معنا بودم که چرا جریان های سیاسی متدین می خواهند روحانیت را براندازند؟! چرا جامعه روحانیت دیگر جایگاه قبل را ندارد؟! و چرا جایگاه روحانیت تغییر فاحشی پیدا کرده است؟!

آیا مشکلات اقتصادی و عدم موفقیت روحانیت در برخی حوزه های مدیریتی کشور و آیا سم پاشی رسانه های بیگانه و آیا های فراوانی از ذهنم عبور کرد که هر یک می توانست دلیلی باشد بر افول جایگاه روحانیت . اما با استفاده از بایگانی حافظه ام علت اساسی را در این خاطره تاریخی یافت کردم که بدون هیچگونه تحلیلی به آن اشاره می کنم .

شیخ هادی نجم آبادی از روحانیون بلند آوازه عصر ناصری و از مجتهدان با نفوذ و برخوردار از موقعیت عالی نزد ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار و میان مردم و اهل سیاست بود.

وی را باید یکی از تاثیرگذاران مهم تاریخ معاصر ایران دانست که هم در زمینه فکر تجدد خواهی و هم در مسائل سیاسی ایران، اثر آفرین بوده است. افکار و اندیشه‌های شیخ را در کتاب تحریر العقلاء می‌توان جست. وی را نزدیکترین روحانی‌های ساکن ایران به سید جمال الدین دانسته‌اند.

نقل شده است در توافق بین ناصر الدین شاه و شیخ هادی نجم آبادی ، مقرر می شود برای تجلیل و تکریم مقام معنوی شیخ هادی ، ناصر الدین شاه هر ماه با سواران و محافظان و درباریان ، به دیدار وی بیایند تا مردم تحت تآثیر عظمت و شوکت شاه قاجار، به دستگاه روحانی شیخ هادی نزدیک شده و رابطه روحانیت و دربار مستحکمتر شود .

ولی بعد از چند ماه از ملاقات های ماهانه شاه از شیخ هادی ، دیدارها قطع شد و موجب اعتراض و پیگیری شیخ از علت قطع دیدارها گردید که شنید ؛ ناصرالدین شاه می گوید :

« قرار بود ما پادشاهی کنیم و شما آقایی و آخوندی ، ولی در دیدارهای چند باره دیدم شما هم مثل ما ، بیرونی و اندرونی راه انداخته اید و بساط قلیان و آتش و نوکر و کلفت به راه می باشد و نتیجه گرفتم چه فرقی باهم داریم پس نیامدم تا اینکه شما به دیدار من بیایید »
و این را باید از آقایان پرسید:

به نظر شما می توان علت اصلی کاهش اثر گذاری روحانیت را در چنین رفتارهایی جستجو کرد ؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مابه منظورنویسنده متن پی نبردیم،امااگر واقعا وازروی اخلاص دنبال علت هستیدبه میان مردم بیاییدوبدون بگیروببندنظرمردم راجویاشویدتا به واقعیت این امرپی ببرید!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج