جاباما
۵۹۲۸۹۸
۵۰۲۹
۵۰۲۹
پ

پدر و مادر؛ چارچوب زندگي

والدين مهم‌ترين افراد زندگي فرزندان هستند. هر چند به مرور زمان، فرزندان به دوران نوجواني نزديك‌تر مي‌شوند از والدين فاصله گرفته و نقش و تاثير همسالان جدي‌تر و پررنگ‌تر مي‌شود اما به هر حال اتخاذ سبك درست فرزندپروري تاثيرات عميق و اعجاب‌انگيز خود را به همراه دارد.

روزنامه آرمان امروز: والدين مهم‌ترين افراد زندگي فرزندان هستند. هر چند به مرور زمان، فرزندان به دوران نوجواني نزديك‌تر مي‌شوند از والدين فاصله گرفته و نقش و تاثير همسالان جدي‌تر و پررنگ‌تر مي‌شود اما به هر حال اتخاذ سبك درست فرزندپروري تاثيرات عميق و اعجاب‌انگيز خود را به همراه دارد.
براي نمونه نوجوانان در زندگي شان با توجه به اينكه تحت تاثير همسالان هستند اما به بزرگسالان بسيار توجه دارند. آنها دنبال اين هستند كه براي پاسخ سوالاتشان، يافتن راه زندگي شان و روش‌هاي محافظت و مراقبت از خود، از والدين الگو‌برداري ‌كنند. در اينجا، اينكه چطور بهترين مدل و الگوي مثبت براي نوجوان تان باشيد را بازگو مي‌كنيم:

پدر و مادر؛ چارچوب زندگي
منفي باف نباشيد

به سلامت جسم و روح خود توجه خاص داشته باشيد. نوجوان شما بايد ملاحظه كند كه شما به سلامت جسم و روح خود اهميت ويژه مي‌دهيد. سعي كنيد الگوي خوبي براي انتخاب غذاي خوب و سالم باشيد و به وضعيت ظاهري خود توجه داشته باشيد. هرگز نسبت به خود منفي باف نباشيد.

تجربيات تان را بازگو كنيد

اجازه دهيد نوجوانتان شاهد تجربيات و خاطرات شما درباره امور و مسائل مهم و جدی زندگی باشد.

علاقه به آموختن

احساس عشق و علاقه به آموختن را در فرزندتان القا و تقويت كنيد. نگرش مثبت نسبت به يادگرفتن و ياد دادن از طرف شما مي‌تواند نگرشي مشابه را در فرزندتان ايجاد كند.

بگوييد، من مي‌توانم

مثبت انديشي را در وجودتان تقويت كنيد. منفي بافي و منفي گرايي مسري و واگيردار است. با حفظ نگرش «من مي‌توانم» حتي در مواجهه با شرايط سخت و دشوار، مي‌توانيد قدرت و توانايي تفكر مثبت را به او ببخشيد.

سرزنش ممنوع

انتقاد و سرزنش را در زندگي شخصي تان خط بزنيد. هرگز اطرافيان و ديگران را به خاطر مشكلاتتان سرزنش نكنيد. وقتي يك كار اشتباه از شما سر مي‌زند، آن را بپذيريد و سعي در جبران آن داشته باشيد. به اين ترتيب مسئوليت‌پذيري در برابر مشكلات و چالش‌ها را به فرزندتان آموخته‌ايد.

خستگي در كنيد

هنگامي كه عصبي و خسته‌ايد به دشواري مي‌توانيد احساس آرامش، تسلط بر اوضاع و اعتماد به نفس داشته باشيد. زماني براي خستگي در كردن در نظر بگيريد و مراقب سلامت جسماني و رواني تان باشيد. در اين دست شرايط سعي كنيد كارهايي مانند گوش كردن به موسيقي، مطالعه، تماشاي تلويزيون، حل جدول، طراحي و نقاشي و... انجام دهيد. وقتي در مواقع تنش برخوردها و واكنش‌هاي درست به كار ببريد، فرزندتان هم از شما الگو‌برداري مي‌كند.

مهربان باشيد

هميشه الگوي رفتار توام با مهرباني و احترام براي نوجوانتان باشيد. فرزند شما نحوه رفتار شما با ساير افراد را مي‌بيند. لذا هميشه الگوي يك رفتار مهربانانه و ياري‌گر باشيد به ويژه درباره سالخوردگان، ناتوانان و ساير افرادي كه نيازمند حمايت و كمك سايرين هستند. هرگز اطرافيان حتي نزديكان خود را مورد استهزاء قرار نداده و آنها را با القاب بد صدا نكنيد، چون اين رفتارها به فرزندتان مي‌فهماند كه بي‌احترامي به ديگران بلامانع و درست است.

مودب باشيد

مودب بودن همچنان پرطرفدار است. همه دوست داريم ديگران با خودمان مودبانه رفتار كنند. بنابراين خودتان رفتارهايي را سرمشق بدهيد كه مي‌خواهيد فرزندتان داشته باشد: به موقع به فرزندتان بگوييد «متشكرم»، «خواهش مي‌كنم». از فرزندتان انتظار رفتار مودبانه داشته باشيد و بخواهيد با مردم هم مودبانه رفتار كنند. بهتر است به آنها بگوييد چه انتظاري از آنها داريد. اگر فراموش كردند به آنها خرده نگيريد، اما به آرامي يادآوري كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج