۵۹۳۶۷۳
۹ نظر
۵۰۰۷
۹ نظر
۵۰۰۷
پ

شكايت از تاكسي‌هاي اينترنتي بابت ارزان‌فروشي در شوراي رقابت رأي نمي‌آورد

جنگ دوباره تاكسي‌راني با اسنپ و تپسي

شکایت از عملکرد اسنپ و تپسی هنوز هم جزء پرونده‌های پرمجادله میان تاکسی‌رانان و این دو استارتاپ ایرانی است. جدیدترین خبرها حکایت از آن دارند که سازمان تاکسی‌رانی شکایت خود را با عنوان «ارزان‌فروشی» یا «دامپینگ» در شورای رقابت ثبت کرده و شورا نیز قرار است به این پرونده رسیدگی کند.

روزنامه شرق: شکایت از عملکرد اسنپ و تپسی هنوز هم جزء پرونده‌های پرمجادله میان تاکسی‌رانان و این دو استارتاپ ایرانی است. جدیدترین خبرها حکایت از آن دارند که سازمان تاکسی‌رانی شکایت خود را با عنوان «ارزان‌فروشی» یا «دامپینگ» در شورای رقابت ثبت کرده و شورا نیز قرار است به این پرونده رسیدگی کند؛ پرونده‌ای که به گفته یک منبع آگاه در شورای رقابت، احتمالا به سود تاکسی‌رانان سنتی تمام نخواهد شد.
این منبع آگاه در شورای رقابت در گفت‌وگو با «شرق»، موضوع ارزان‌فروشی شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی مسافر را رد کرد و فعالیت‌ آنها را شامل تعاریف دامپینگ ندانست.
او گفت: «تاکسی‌رانی اعتقاد دارد شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی مسافر در حال دامپینگ هستند؛ دامپینگ به معنای قیمت‌شکنی یا فروختن زیر قیمت تمام‌شده است که براساس نوع فعالیت این شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر، نمی‌توان این عنوان را به کار برد.»
به گفته او، در حالی که تاکسی‌رانی مدتی پیش قانع شد که اسنپ و تپسی به فعالیت خود ادامه دهند و حتی خود تاکسی‌رانان نیز اقدام به تأسیس یک شرکت حمل‌ونقل اینترنتی مسافر کردند، اکنون دوباره بحث بر سر نوع فعالیت آنها بالا گرفته است: «اکنون تمام کشورهای جهان از این سامانه‌ها استفاده می‌کنند و هم مردم راضی هستند و هم رانندگان؛ در واقع، نوعی رابطه برد-برد شکل گرفته و هیچ‌یک هم تخلفی از قوانین قیمت‌گذاری نداشته‌اند».
بحث اصلی این منبع آگاه اینجاست که «شورای رقابت اعتقادی به دامپینگ اسنپ و تپسی ندارد» و به اعتقاد او تاکسی‌رانان سنتی نباید بیشتر از این مته به خشخاش بگذارند: «پیش از اینکه کار به شکایت برسد، شورای رقابت نمایندگان تاکسی‌رانی را دعوت کرد و به آنها اعلام کردیم پیش از شکایت، همه مباحث را در نظر بگیرند چراکه احتمال دارد رأی پرونده به نفع آنها نباشد و در این زمینه متضرر شوند».
به گفته او، دامپینگ واقعی این است که کالای وارداتی زیر قیمت تمام‌شده در داخل کشور به فروش برسد که سبب ضرر و زیان بسیار زیاد تولیدکنندگان شود و بازار به دست کشورهای دیگر بیفتد؛ اما درباره تپسی و اسنپ، موضوع دامپینگ صدق نمی‌کند چراکه اکنون هم برای راننده و هم برای مسافر صرفه‌ مادی دارد و در نهایت شکایت از این دو شرکت به جایی نخواهد رسید.
این منبع آگاه البته به این موضوع نیز اشاره می‌کند که ممکن است بررسی این پرونده چندماهی به طول بینجامد: «بررسی این پرونده نیاز به کارشناسی‌های بسیاری دارد؛ از نظر کارشناسی ممکن است رسیدگی به پرونده ارزان‌فروشی اسنپ و تپسی چندماهی به طول بینجامد و پس از آن رأی صادر شود؛ ولی موضوع اصلی اینجاست که اعضای شورای رقابت اعتقاد دارند فعالیت کنونی این دو شرکت مشمول قانون ارزان‌فروشی یا دامپینگ نمی‌شود».
این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که در روزهای پایانی سال گذشته، جمعی از رانندگان تاکسی‌های تلفنی در اعتراض به فعالیت دو اپلیکیشن «اسنپ» و «تپسی» مقابل مجلس تجمع کردند. رانندگان معترض تجمع‌کننده مقابل مجلس شورای اسلامی، فعالیت اسنپ و تپسی را غیرقانونی عنوان می‌کردند و خواستار رسیدگی مجلس به این موضوع و جمع‌آوری اسنپ و تپسی در سطح شهر بودند.
اندکی پیش از آن هم رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از موافقت این اتحادیه با پلمب واحدهای اسنپ و تپسی به دلیل مغایرت فعالیت با جواز صنفی صحبت کرده بود.
سیدمهدی میرمهدی کمیجانی گفته بود اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به دلیل اینکه آژانس‌های موبایلی مذکور جواز متفاوتی به نسبت فعالیت خود دارند، در نامه‌ای درخواست پلمب این واحدهای صنفی را به ما داد که ما هم متقابلا در پاسخ به این نامه اعلام موافقت کردیم اما انجام روال بستن و پلمب را به خود اتاق واگذار کردیم. به گفته او، «دست‌های پشت‌پرده‌ای وجود دارد که نمی‌خواهد این دو کسب‌وکار به فعالیت خود ادامه دهند».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عسل

      کلا تاکسیرانی به جایی نمیرسه .به زور که نمیشه مردم رو مجبور کنین تاکسی سوار بشن.همه تاکسی ها توی زمستون بخاری و تابستون کولر روشن نمیکنن و اصلا هم برخورد خوبی ندارن و ماشینهای کثیف و قدیمی دارن.به جای شکایت از اسنپ و تپسی رسیدگی به شرایط تاکسیها رو بیشتر کنین

    • بدون نام

      بله دیگه دوره سرکیسه کردن مردم توسط بعضی از تاکسی دارها و دربستی ها (البته نه همشون( سر رسیده و واسه همین شاکین. بارها شده بود تو زمستون تا میدیدن برف میاد تو ایستگاه مسافر نمیزدن و فقط دربست میبردن اونم با کرایه سر گردنه. یا کافی بود عجله داشته باشی و مجبور باشی با هر قیمتی که میگن دربست بگیری من یه بار از ونک تا ظفرو 30 تومن دادم در صورتیکه همین مسیرو با اسنپ 7-8 تومن گرفت. من واقعا راضیم از اسنپ. اعتماد به نفس دارم که همیشه دسترسی به ماشین با قیمت مناسب هست.

    • ایرج جعفری سیدآبادی

      من یک مسافرکش شخصی و به اصطلاح بدون مجوز هستم ...
      در رابطه با اسنپ و امثال آن موضوع از چند جهت قابل بررسی است:
      اول- حمل و نقل اینترنتی یک پدیده جدید است که از فناوری مدرن و بسیار پیشرفته ای استفاده میکند و بنظر من بزودی همه گیر خواهد شد .. اصولا روش قدیمی و سنتی حمل مسافر کارآیی کافی ندارد و خود بخود کنار گذلشته خواهد شد
      من چند ماه پیش در اسنپ ثبت نام کردم ولی به دلایلی تا کنون به دلایلی شروع به همکاری نکرده ام
      نرم افزار و کامپیوتر پدیدهای بسیار با ارزش و دارای کارآیی بسیار بالایی هستند
      کنترل و قابلیت کنترل امتیازات بسبار مثبت ودر عین حال منفی را بدنبال خواهد داشت
      امتیازات مثبت ایمنی مسافر و نیز اعمال ضابطه های درست و قانونی میباشد
      امتیازات منفی از قبیل در خطر قرارگرفتن حریم خصوصی راننده و مسافر می باشد .. که در این راستا استقبال گسترده مردم و رانندگان نشانگر آن است که کسی به حریم خصوصی اش اهمیت نمیدهد..
      قابلیت کنترل روابط یک انگیزه قوی برای مسولین حکومتی برای علاقه به این پدیده خواهد بود
      از طرفی بیش از صدها هزار مسافرکش قانونی و یا بون مجوز هم از طریق حمل مسافر ارتزاق میکنند که زندگی میلونها نفر بدان بستگی دارد
      اصولا تاکسیرانی طبق تعریف مسول حمل و نقل مسافر است نه کس دیگر .. حتی نهادهایی که سعی میکنند این پدیده را در اختیار بگیرند
      راه حل واگذاری این شرکت ها به تاکسیرانی وجذب همه عاقمندان میباشد .. و تحمل و بکارگیری مافرکش های بدون مجوز همچون گذشته .. چون اصولا کار آزاد باید آزاد باشد و الا آزادی اسیر و اجیر خواهد شد ..

    • بدون نام

      ملت همیشه از قیمتهای زیادوبرخوردای تندوبی ادبانه تاکسیرانهاشاکی بودن وکسی نبودپیگیری کنه،شکرخدادوره شون سراومده،یاقیمتاشونو منطقی وقابل قبول میکنن یاحذف میشن

    • بدون نام

      کمترین خوبی این گونه حمل ونقل اینکه کاری نداره دیر ه ، اون مسیر ترافیک داره و دیر وقت و اما های دیگر که تاکسیرانی میگفتند از اول خود مدیر گروه مبلغ را به تو میگه اگر خواستی تقاضا میدهیی معمولا هم همیشه به صرف دو طرف است
      من خودم بار ها قبل از آغاز این گونه نقلیه مدتها باید توی خیابان میماندم تا یک تاکسی و یا ماشین گذری مناسب پیدا کنم برای رفتن یا برکشتم .ولی حاله هر کجا باشم احتیاج به ماشین داسته باشم کافی به یکی زنگ بزنم برام تقاضا میدهد .
      خلیی هم عالی

    • بدون نام

      واقعا عالیه خیلی کار مردم و هزینه مردم در رفت و امد های بین شهر کم کرده به جای انتشار متن در مورد اسنپ وتپسی بهتره تاکسی های عمومی هم ب این سامانه بپیوندن نه اینکه گلایه داشته باشن باره پیش امده مسیر های سه چهار هرارتمونی رو تاکسی های عمومی خیلی بیشتر از نرخ معمول تعین شده گرفتن ولی چن وقتی که مردم ب این سامانه رو اوردن وخیلیم راضی هستن ه، ماشینیم که بخوای از اطلاعات شخصی فرد رو هم همراش داره که کیه چیه و شماره تماسش اگه مشکل یا تخلفی پیش بیاد با اطلاعات کاملی که ازش داری هیچ گاه دیگه اون اتفا قاتی که در تاکسی های عمومی رخ میده صورت نمی گیره همه مردم راضی هستن ازین شرایط لطفا تاکسی های عمومی از سطح شهر برای رفا حال شهروندان جمع کنید با تشکر

    • رضا

      خارج از مسئله قیمت بزرگ ترین ویژگی برنامه هایی مثل اسنپ راحتی کار باهاشون هست خیلی راحت مبدا و مقصد را مشخص می کنید و در مدت زمان خیلی کم ماشین میاد دنبالتان

    • بدون نام

      دوستان من که تو تهران زندگی نمیکنم فقط تعریف اسنپ و تپسی رو شنیدم کارشون عالیه امیدوارم هر چه زود تر تو شهرستان ها هم فعال بشن

    • بدون نام

      رانندگان تاکسی متاسفانه همیشه به دنبال مسافر دربست و رند هستند.به نظر من باید رقابت کنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج