۵۹۵۰۱۰
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

باوند: کره شمالی به استیصال برسد، دست به سلاح می شود

موشک های کره شمالی می تواند منطقه آلاسکا را هدف قرار دهد و در صورت وقوع چنین اتفاقی متقابلا آمریکا نیز ممکن است پاسخ دهد.

عصر ایران: داوود هرمیداس باوند در خصوص آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی و احتمال وقوع جنگ هسته ای گفت: کره شمالی یک بازی بلوف را شروع کرده است و این موضوع ممکن است وقایع را به سمتی ببرد که از ابتدا مد نظر بازیگران این درگیری نبوده است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار عصر ایران ادامه داد: روز گذشته کره شمالی بمب هیدروژنی را منفجر کرد که زمین لرزه ای به بزرگی شش ریشتر در ادامه آن ثبت شد. به هر حال مسئله دسترسی به سلاح هسته ای در دنیای امروز بحث پیچیده ای است و کشورهای متعددی مانند آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، هند، چین و پاکستان به این سلاح دسترسی دارند.
در کنوانسیون منع گسترش سلاح های هسته ای که در سال ۱۹۶۸ نوشته شد مقرر گردید که از گسترش این سلاح به دیگر کشورها جلوگیری شود. اما کره شمالی نیز این آزمایش ها را پیگیری و دیروز نیز در ادامه آزمایش های چند سال اخیر یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است.

وی ادامه داد: موضوع بحث موشک ها و آزمایشهای موشکی است. موشک ها به سه دسته کوتاه برد، میان برد و دوربرد تقسیم می شوند که موشک های دوربرد برای اهداف میان قاره ای استفاده می شود و به نظر می رسد که کره شمالی به تکنولوژی موشک های دوربرد نیز دسترسی یافته است.
هرمیداس باوند افزود: هفته گذشته کره شمالی موشکی را آزمایش کرد که از آسمان ژاپن گذشت و در نتیجه این موضوع نقض حاکمیت آُسمان ژاپن به حساب می آید و در نتیجه نگرانی های زیادی در این خصوص ایجاد شده است. با این توضیحات اقدام متقابل جامعه بین المللی و آمریکا بر علیه کره شمالی نمی تواند یک اقدام هسته ای باشد چرا که در صورت چنین اقدامی کره جنوبی نیز در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

این ایرانشناس و استاد روابط بین الملل تاکید کرد: به این دلایل وضعیت فعلی بسیار نگران کننده است و شورای امنیت سازمان ملل نیز قطع نامه های محکمی علیه کره شمالی صادر کرده است . به نظر من در چنین شرایطی بهتر است که طرفین خویشتن داری کنند چرا که در غیر این صورت اگر کره شمالی به نقطه استیصال برسد ممکن است دست به سلاح هسته ای ببرد.

وی اضافه کرد: از نظر هدف، این موشک های کره شمالی می تواند منطقه آلاسکا را هدف قرار دهد و در صورت وقوع چنین اتفاقی متقابلا آمریکا نیز ممکن است با سلاح اتمی پاسخ گوید که در چنین شرایطی این فاجعه محدود به کره شمالی نخواهد بود چرا که تشعشعات هسته ای کره جنوبی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بنابراین تمام تلاش باید به این سمت باشد که طرفین خویشتن داری داشته باشند و راهی ایجاد شود که کره شمالی گفت و گوی سازنده ای را در پیش بگیرد. در همین راستا روس ها نیز اظهار نگرانی کرده اند که ممکن است جنگ ناخواسته ای پدیدار شود. به هرحال وضع نگران کننده و ناپایداری ایجاد شده است چرا که کشورهایی مانند ژاپن که در نزدیکی کره شمالی هستند به چنین سلاح هایی دسترسی ندارند.

وی ادامه داد: براساس کنوانسیون 1955 کشورهایی مانند ژاپن و فیلیپین از دسترسی به سلاح های کشتار جمعی منع شده و زیر چتر امنیتی آمریکا قرار دارد. بنابراین در چنین شرایطی بحران فزاینده ای را در چنین کشورهایی شاهد خواهیم بود.

هرمیداس باوند تاکید کرد: کره شمالی یک بازی بلوف را شروع کرده است و این موضوع ممکن است وقایع را به سمتی ببرد که از ابتدا مد نظر بازیگران این درگیری نبوده است. آمریکای ترامپ می گوید" تمامی ابزارها روی میز است" پس تنشهای دو طرفه منجر به این می شود که استرس شروع درگیری نظامی برای کشورهای همجوار کره شمالی مانند کره جنوبی و ژاپن، چین و روسیه هر لحظه افزایش یابد.

وی در پایان گفت: آزمایش بمب هیدروژنی روز گذشته کره شمالی تاکید این کشور بر پیشرفته بودن آنها در ابزار آلات نظامی است. شوروی نیز در سال 1954 وقتی برای اولین بار بمب اتمی را منفجر کرد یک ماه بعد از آن نیز بمب هیدروژنی را آزمایش کرد تا قدرت خود را به رخ آمریکا در جریان جنگ سرد بکشد. باید دید که واکنش ها به این آزمایش در روزهای آینده چیست تا روند وقایع بهتر مشخص شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انشا اله جنگ بشه

    • بدون نام

      این بلوف نیست بلکه واقعیته

    • بدون نام

      شمابهتراست درموردخودتان نظردهیدیادتان نرودکه جامعه جهانی اول ازهمه نگران رفتارهای شماست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج