جاباما
۵۹۵۹۶۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

داستان‌های تاریخ فوتبال

تیمی که با اکسیژن مصنوعی، همه را می‌بُرد!

بازیکنان اسپانیول در بین دو نیمه بازی های لالیگا از اکسیژن مصنوعی استفاده می کردند و توانستند با این روش موفق عمل کنند.

ایسنا: فصل ۵۳-۱۹۵۲ برای اسپانیول خیلی خوب شروع شد. هدایت تیم کاتالانی را آلخاندرو اسکوپیی بر عهده داشت. او که لقب خرگوش را به خود اختصاص داده بود بازیکن برجسته‌ای در آرژانتین بود و جزو مشهورترین مهاجمان کشورش در کنار گوایتا، نولو فرریرا، سوسایا و لائوری محسوب می‌شد. او برای حفاظت از دروازه اسپانیول با مارسل دومینگو قرارداد امضا کرد. دروازه‌بان فرانسوی پس از جدایی از بنفیکا به نیس پیوست و توانست به همراه این تیم قهرمانی در لیگ فرانسه را تجربه کند.

اسکوپیی از یک روش خاص برای بازی‌های تیمش بهره می‌برد و تا که یک ماه کسی متوجه آن نشد. اسپانیول توانست هفت بازی نخستش را با پیروزی به پایان برساند. سلتاویگو را یک بر صفر شکست داد، برابر سویا به پیروزی ۶ بر 2 دست یافت، اتلتیکومادرید را در چامارتین دو بر یک شکست داد و با چهار گل برابر اسپورتینگ خیخون پیروز شد. همچنین توانست والنسیا را دو بر یک شکست دهد، با یک گل وایادولید را مغلوب کند و با نتیجه ۶ بر 2 اتلتیک بیلبائو را شکست دهد. در نهایت در هشتمین هفته متوقف شد اما تا هفته دوازدهم شکست نخورد. ترکیب این تیم به یادماندنی از مارسل دومینگو، آرخیلس، پاررا، فائورا، بولینچس، آرتیگاس، آرکاس، مارست، مائوری، پیکین و اِخئا تشکیل می شد.

تیمی که با اکسیژن مصنوعی، همه را می‌بُرد!

چه اتفاقی برای اسپانیول افتاده بود؟ گزارش منتشر شده در یک روزنامه همه چیز را برملا کرد. عکس هایی از بازیکنان اسپانیول در بین دو نیمه منتشر شده بود که ماسک بر صورت دارند و اکسیژن دریافت می‌کنند. این روشی بود که اسکوپیی آرژانتینی بهره برد تا بازیکنان از لحاظ تنفسی در نیمه دوم در شرایط بهتری قرار داشته باشند. این اتفاق سر و زیادی ایجاد کرد و به یک بحث ملی تبدیل شد. همچنین جنجالی در میان پزشکان به وجود آورد با این حال کسی نمی توانست با این روش مخالفتی کند و اسپانیول به استفاده از اکسیژن مصنوعی ادامه داد.

زمانی که اسپانیول برای انجام بازی به ورزشگاه لس کورتس رفت ۹ پیروزی و دو تساوی کسب کرده بود و در صدر جدول قرار داشت. بارسلونا با ۶ امتیاز کمتر پایین تر از این تیم بود. بازی با شور و هیجان زیادی برگزار شد. این تیم، بارسا لادیسلاو کوبالا بود و مدافع عنوان قهرمانی در لالیگا و کوپا دل‌ری محسوب می شد و نمی‌توانست صدرنشینی همشهری‌اش را تحمل کند. پلیس به برخی از تماشاگران اجازه داد جایگاه‌ها را ترک کنند و در نزدیکی چمن ورزشگاه بنشینند تا از فشار جمعیت کم شود. بازیکنان اسپانیول به این موضوع اعتراض کردند چون می‌دانستند این نزدیکی باعث می‌شود توهین های زیادی را بشنوند. با این حال بازیکنان اسپانیول چاره دیگری نداشتند. اسپانیول نیمه نخست را با پیروزی یک بر صفر به نفع خود به پایان رساند.

زمانی که بازیکنان اسپانیول وارد رختکن شدند با اتفاق ناخوشایندی رو به رو شدند. یک نفر همه حوله‌ها را به آتش کشیده بود و دود زیادی رختکن را فرا گرفته بود. هنوز برخی از حوله‌ها در حال سوختن بودند. به همین خاطر استفاده از ماسک اکسیژن توصیه نمی‌شد و بازیکنان به همین خاطر آن ها را باز نکردند. شاگردان اسکوپیی نیمه دوم بازی بدی را به نمایش گذاشتند و بارسا توانست با گل های هانکه و مورنو به بازی برگردد. اسپانیول بالاخره در هفته دوازدهم شکست را تجربه کرد و دوران خوش این تیم به پایان رسید.

اسپانیول بعد از داربی کاتالونیا بازی‌های زیادی را از دست داد و در هفته های پایانی لالیگا استفاده از اکسیژن مصنوعی را کنار گذاشت چون به این نتیجه رسید استفاده طولانی مدت از آن برای بازیکنان ضرر دارد. سفید و آبی‌پوشان فصل را با فاصله ۶ امتیازی نسبت به بارسلونا قهرمان با قرار گرفتن در رتبه چهارم به پایان رساندند. اسپانیول تا هفته بیست و سوم در صدر جدول قرار داشت. زمانی که در لس کورتس به میدان رفت در هیچ یک از یازده بازی گذشته‌اش شکست نخورده بود. پس از این دیدار اسپانیول در ۹ بازی دیگر مغلوب شد یعنی نیمی از بازی‌هایش. پس از داربی کاتالونیا سرنوشت اسپانیول تغییر پیدا کرد. هیچ یک از مسئولان بارسلونا مسئولیت حمله به رختکن اسپانیول را بر عهده نگرفتند و هیچ محرومیتی برای آنان در نظر گرفته نشد. پس از این اتفاق اسپانیول برای چند سال از رختکن بارسلونا استفاده نکرد. آنها برای حضور در داربی کاتالونیا از ساریا، لباس‌های خود را می‌پوشیدند و سپس دوباره به این محل باز می‌گشتند، دوش می‌گرفتند و لباسهایشان را عوض می‌کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج