۵۹۵۹۷۸
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

عامل نوسانات قیمتی و کمبود محصولات پروتئینی

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تسلط واسطه‌ها بر زنجیره تولید، خرید و عرضه محصولات کشاورزی و پروتئینی درکنار عوامل محیطی و بیماری‌ها و آفات بخش کشاورزی دام و طیور، شدت نوسانات قیمت و کمبودها را در بازار کشور بیشتر کرده است.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تسلط واسطه‌ها بر زنجیره تولید، خرید و عرضه محصولات کشاورزی و پروتئینی درکنار عوامل محیطی و بیماری‌ها و آفات بخش کشاورزی دام و طیور، شدت نوسانات قیمت و کمبودها را در بازار کشور بیشتر کرده است.

علی ابراهیمی گفت: تفکیک ساختار تشکیلات وظایف و اختیارات وزارت جهاد کشاورزی از وزارت بازرگانی سابق انجام شد اما ابزار اجرای قانون در اختیار این وزارتخانه قرار نگرفت.

وی ادامه داد: بازرسان، تعزیرات و حتی الزامات قانونی که در اختیار وزارت بازرگانی سابق بود پس از تفکیک ساختار و وظایف وزارت جهاد کشاورزی از این وزارتخانه در اختیار وزارت جهاد کشاروزی قرار نگرفت اما با این وجود عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و پروتئینی قابل دفاع است.

وی ادامه داد: تنظیم بازار محصولات کشاورزی و پروتئینی پس از جدا شدن وظایف وزارت جهاد کشاورزی از وزارت بازرگانی سابق در قیاس با دورانی که وزارت بازرگانی متکلف تنظیم بازار محصولات کشاورزی بود ، عملکرد بهتری را نشان می‌دهد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: اگر در مقطعی شاهد نوسان قیمت مرغ، تخم مرغ و پیاز بودیم، در دوره حاکمیت وزارت بازرگانی سابق بر بازار محصولات کشاروزی و پروتئینی به دلیل حاکمیت دوگانه بر بازار نوسانات قیمتی و کمبودهای مواد پروتئینی وکشاروزی در بازار به مراتب شدیدتر بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا شاهد نوسانات قیمت و کمبود محصولات کشاورزی و پروتئینی در مقاطعی در بازار هستیم ابراز تاسف کرد: در حوزه کشاورزی فاقد برنامه‌ریزی تولیدی هستیم؛ چراکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی به جای التزام و اجبار جنبه ارشادی دارد به همین دلیل بازار مثلا سیب زمینی در یک سال با رونق کاشت روبرو است و کشاورزان بیش از حد سیب زمینی می‌کارند و به دنبال آن قیمت‌ها به شدت کاهش می‌یابد و سال بعد همین چرخه معیوب برای پیاز تکرار می‌شود و البته در بازار محصولات پروتئینی مثل مرغ و تخم مرغ نیز شاهد چنین چرخه‌ای هستیم.

وی هشدار دا: مادامی که بازار محصولات کشاورزی و پروتئینی شاهد بی‌برنامگی در تولید باشد واسطه ها و دلال‌ها به قیمت زیان مصرف کننده و تولید کننده سودهای بی حسابی می برند.

ابراهیمی گفت: تشکیل زنجیره‌های تولید در قالب یک برند مشخص و مدیریت اصولی چرخه تولید خرید و عرضه محصولات کشاورزی، باغی و پروتئینی به بازار مانع کمبود مایحتاج جامعه و نوسانات شدید قیمت می‌شود.

وی ادامه داد: این زنجیره‌های تولید با تحت کنترل و مدیریت فرآیند تولید و مصرف همچون سنسورهای هوشمند، نیاز بازار و کمبودهای احتمالی را به درستی و به موقع تشخیص داده و با عرضه به موقع و کافی جلوی کمبودها و خلاها و آثار روانی ناشی از آن را می‌گیرد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: لطمه‌ای که کشاورز و مصرف کننده می‌خورند از ناحیه خلائی است که در محل تولید و بازار مصرف وجود دارد. دلال‌ها با شناسایی این شکاف کنترل بازار را در دست می‌گیرند. آنان با خرید محصولات کشاورز با قیمت‌های پایین و دپو در انبارها و القای شک به بازار مصرف محصولات ذخیره شده در انبارها را به چندین برابر قیمت به بازار سرازیر می‌کنند.

نماینده مردم شازند اجرای طر ح آمایش سرزمینی در بخش کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی به دلیل ساختار مالکیتی مزارع کشاورزی نمی‌تواند کشاورز را مجبور به اجرای الگوی کشت مطابق با طرح آمایش سرزمینی کند به همین دلیل سیاست تشویقی و ارشادی را به اجرا در می‌آورد.

وی با بیان این‌که «سیاست درست نیازمند زیرساخت درست است» گفت: شرایط حاکم بر دولت به ویژه در وزارت جهاد کشاورزی خود یک حکایت است و سر مزرعه یک حکایت دیگری در جریان است. چون کشاورز مالک زمین خود است و قانون نیز هیچ الزامی برای تبعیت کشاورز برای اجرای الگوی کشت پیش‌بینی نکرده است.

وی در عین حال تاکید کرد: در برخی محصولات کشاورزی و پروتئینی مثل گندم، شیر، مرغ و گوشت که حساسیت بالایی دارد باید در قالب طرح آمایش سرزمینی و الگوی کشت سامان یابد. اما محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی در صورت کمبود هیچ لطمه ای به مردم نمی‌زند؛ چراکه جزء مایحتاج اصلی خانواده‌ها به شمار نمی‌رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو کشور ما از دین سوء استفاده میشه
      برای همین بیشترین گرانی های مربوط به مواد غذایی به خصوص مواد پروتئینی دقیقا قبل از ماه رمضان و محرم اتفاق میفته. کاسبان دین به شدددت مشغولن

    • اسد

      بی عرضگی مسولان وسو استفاده دلالان وواسطه ها .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج