جاباما
۵۹۶۴۷۲
۵۰۶۹
۵۰۶۹
پ

با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید

می‌خواهید Destiny ۲ بازی کنید، ولی قصه‌ی قسمت اول را فراموش کرده‌اید؟ آیا تازه می‌خواهید وارد دنیای دستینی شوید و نمی‌دانید در سه سال گذشته، چه اتفاقاتی افتاده است؟

مجله دیجی کالا: می‌خواهید Destiny ۲ بازی کنید، ولی قصه‌ی قسمت اول را فراموش کرده‌اید؟ آیا تازه می‌خواهید وارد دنیای دستینی شوید و نمی‌دانید در سه سال گذشته، چه اتفاقاتی افتاده است؟ این مطلب را برای شما تنظیم کرده‌ایم.

حتی اگر از بازی‌کننده‌های قدیمی دستینی هستید و دوست‌تان را راضی کرده‌اید تا با شما Destiny ۲ بازی کند، پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه خودتان دو ساعت وقت بگذارید و قصه را به او توضیح دهید، او را به اینجا بفرستید. حتی اگر هزاران ساعت دستینی بازی کرده‌اید، ممکن است برخی از جزییات داستانی را فراموش کرده باشید. در هر صورت امیدواریم که این مطلب بتواند به شما در ورود به دنیای دستینی کمک کند.

قبل از این که شروع کنیم، به شما می‌گوییم که دستینی یک ویکی مفصل دارد؛ یک ویکی که جامعه‌ی بزرگی از گیمرها به کامل شدن آن کمک کرده‌اند. اگر زمان داشتید، به ویکی دستینی هم نگاهی بیاندازید.

با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید
اتفاقات بزرگ دنیای دستینی

در طول سه سال گذشته، قصه‌های مختلفی در دنیای دستینی معرفی شده است. بیشتر این قصه‌ها هم در کارت‌های Grimoire بوده‌اند. این کارت‌ها را بازی‌کننده‌ها با بازی کردن آنلاک کرده‌اند. قصه‌هایی که در این کارت‌ها نوشته شده را از داخل بازی نمی‌توان خواند و پس از آنلاک کردن کارت‌ها، باید به سایت بانجی رفت. کسانی که وقت گذاشتند و این کارت‌ها را خواندند، با دنیای پرجزییاتی روبرو شدند. البته در خود بازی هیچ اشاره‌ای به این همه قصه و جزییات دنیای دستینی نمی‌شد و سر همین موضوع، کسی به قصه‌ی بازی توجه نمی‌کرد.

در ادامه نگاهی به تعدادی از مهم‌ترین اتفاقات، مهم‌ترین افراد و مهم‌ترین مکان‌ها داریم. قبل از هر چیز اساس اصلی و پس‌زمینه‌ی قصه‌ی بازی را مروروی می کنیم و سپس وارد اتفاقاتی می‌شویم که در سه سال گذشته در دستینی روی داده‌اند.
قصه‌ی مسافر، نور و تاریکی
با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید

انسان‌ها در میان قرن ۲۱‌ام، که زمان دقیق آن در بازی مشخص نیست، یک گوی بسیار بزرگ روی مریخ پیدا می‌کنند. این گوشی موجودی زنده است. انسان‌ها اسم The Traveler را روی این گوی بزرگ می‌گذارند. این موجود تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای را به انسان معرفی می‌کند و به لطف آن، انسان‌ها وارد عصر جدیدی می‌شوند؛ طوری که بدون وجود Traveler ممکن بود چنین پیشرفتی هزاران سال طول بکشد.

پس از ورود Traveler انسان‌ها وارد دوره‌ای از صلح و پیشرفت و تکامل می‌شوند. این دوره «عصر طلایی» یا The Golden Age نام‌گذاری می‌شود. در عصر طلایی عمر انسان سه برابر می‌شود، سرعت پیشرفت تکنولوژی بارها بیشتر می‌شود و انسان‌ها وارد سیاره‌های مختلف منظومه‌ی شمسی می‌شوند و محیط آن را برای زندگی تغییر می‌دهند. کسی نمی‌داند The Traveler چیست، ولی به نظر موجودی زنده و بزرگ است که سراغ تمدن‌های مختلف می‌رود، آن‌ها را بیدا می‌کند و در جنگ بزرگی بین خیر و شر، آن‌ها را به سمت خودش می‌کشاند.

همه چیز برای مدتی آرام و خوب است تا اینکه موجودی ناشناس و شر به اسم «تاریکی» (The Darkness) سر و کله‌اش پیدا می‌شود و همه چیز را نابود می‌کند. کاملا مشخص نیست چه اتفاقی افتاده، ولی دوره‌ی ظهور The Darkness به عنوان «سقوط» یا The Collapse شناخته می‌شود. افراد زیادی کشته می‌شوند و در نهایت The Traveler خودش را فدا می‌کند تا به جنگ پایان دهد. با این حال به هنگام مرگش، او به زمین می‌آید، ربات‌های کوچکی به اسم «گوست‌ها» (Ghost) را روی زمین پخش می‌کند. این ربات‌ها در خود انرژی Traveler را دارند. این انرژی Light نام دارد و گوست‌ها با کمک این انرژی، به دنبال ساخت ارتشی می‌روند تا از انسان‌های باقی مانده محافظت کند.
ظهور محافظان
به کمک Light، گوست‌ها می‌توانند افراد مرده را زنده و آن‌ها را تبدیل به جنگجویانی به اسم «گاردین» کنند. در دستینی کنترل یک گاردین را به دست می‌گیرید. در دنیای دستینی گاردین‌های بزرگ و مطرحی هم وجود داشته. برخی از این گاردین‌ها چهره‌های تاریخی دنیای دستینی هستند و در Destiny ۲ هم حضور دارند. قبل از نگاه به شخصیت‌های مهم، بد نیست نژاد‌های دنیای دستینی را بررسی کنیم.
نژادهای اصلی دستینی
با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید

انسان‌ها احتمالا توضیح زیادی لازم ندارند. انسان‌های کمی پس از سقوط زنده ماندند و در کمپ‌های کوچکی روی سطح زمین شروع به زندگی کردند. آن‌ها پس از مدتی در زیر سایه‌ی Traveler مرده جمع شدند و به کمک گاردین‌ها شهری برای خود ساختند. «آخرین شهر» یا The Last City تنها منطقه‌ی زمین است که تمدنی در آن شکل گرفته. گاردین‌ها برج بسیار بزرگی در The Last City ساختند و در این برج زندگی می‌کنند. این برج در دستینی ۱ هاب اصلی بازی است. در این برج خرید و فروش می‌کنید، مرحله می‌گیرید و از همه مهم‌تر، ادا و اطوار از خود در می‌آورید. انسان‌‌ها یکی از نژاد‌های قابل بازی در دستینی هستند.

نژاد Awoken موجوداتی با پوست آبی هستند. ریشه‌ی این نژاد به انسان‌هایی باز می‌گردد که در زمان سقوط، سعی کردند از تاریکی فرار کنند. با اینکه Awoken در ابتدا از تعامل و معاشرت با انسان‌ها خودداری کردند، اما پس از شکل گرفتن جنگ، با انسان‌ها متحد می‌شوند. مردمان نژاد Awoken در مجموعه‌ای از سفینه‌های نابود شده به اسم The Reef زندگی می‌کنند. شخصیت‌هایی که در دستینی از این نژاد دیدیم، تمام و کمال عوضی بودند. با این حال، این نژاد بسیار زیبا هستند. می‌توان در دستینی به عنوان یک Awoken هم بازی کرد.
با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید

نژاد Exo مجموعه‌ای از ربات‌ها را تشکیل می‌دهد که در عصر طلایی روی زمین ساخته شده‌اند. این ربات‌ها شبیه به انسان هستند و زیاد از آن‌ها نمی‌دانیم. شاید Exoها انسان‌هایی باشند که مغزشان به بدن‌هایی رباتیک منتقل شده است. حتی مردمان این نژاد هم از خودشان زیاد نمی‌دانند. مهم‌ترین موضوع این است که Exoها از نظر ظاهری، از هر دو نژاد دیگر جالب‌تر هستند. Exo سومین نژاد قابل بازی در دستینی است.

Fallenها نژادی هستند که چهار دست دارند و روی دو پا راه می‌روند، و اسلحه‌ها و چاقوهای بزرگی هم با خود حمل می‌کنند. قبل از اینکه Traveler به زمین بیاید، او به نژاد Fallen کمک کرده بود. موجودات این نژاد Traveler را می‌پرستند و به زمین حمله‌ی بزرگی می‌کنند تا بتوانند Traveler را برای خودشان پس بگیرند. نژاد Fallen در قبایل مختلفی زندگی می‌کنند. اولین گاردین‌ها مبارزه‌ی بلند و بالایی با ارتش‌های Fallen داشته‌اند و در جنگ‌ها پیروز شده‌اند. این بخش از تاریخ دستینی با اینکه بسیار جذاب به نظر می‌رسد، ولی چیزی از آن ندیده‌ایم.

نژاد Hive هیولاهایی هستند که در تونل‌های زیر سیاره‌ها زندگی می‌کنند. آن‌ها سازه‌های زیرزمینی بسیار بزرگ و زیبایی برای خدایان قدیمی خودشان می‌سازند. موجودات نژاد Hive می‌توانند جادو کنند و قوی‌ترین گونه‌های آن‌ها هم جادوگران آن‌ها هستند. نژاد Hive به ماه حمله و این قمر را غیر قابل زندگی کرده‌اند.
با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید

نژاد Vex شاید جالب‌ترین هیولاهای بازی باشد. گونه‌های مختلف این نژاد اسم‌هایی مثل «گابلین» و «میناتور» دارند و می‌توانند زمان را عقب و جلو کنند. آن‌ها به سیاره‌های مختلف حمله می‌کنند و این سیارات را شبیه به ماشین‌های خودشان تغییر می‌دهند. نژاد Vex توانسته به عطارد حمله کند و بخش‌های بزرگی از آن را به ماشین تبدیل کنند. در زمان عرضه‌ی دستینی ۱، این نژاد دشمنان اصلی بازی بودند.

نژاد دیگر هیولاهای دستینی Cabal است. موجودات این نژاد یکی پس از دیگری به تمدن‌ها حمله می‌کنند، منابع آن‌ها را استخراج و در نهایت هم آن سیاره را نابود می‌کنند. سیستم حکومتی و نظام Cabal کم و بیش شبیه به امپراطوری رم است. آدم بد اصلی داستان Destiny 2 هم یکی از فرماندهان ارتش نژاد Cabal است که به شهر انسان‌ها روی زمین حمله می‌کند. می‌دانیم که نژاد Cabal در قصه‌ی Destiny 2 نقش بزرگی خواهد داشت.
داستان تا قبل از دستینی ۲

از نسخه‌ی اصلی دستینی شروع می‌کنیم و به ترتیب به محتوای دانلودی و بسته‌های الحاقی می‌پردازیم.

دستینی ۱ در شهریور سه سال گذشته عرضه شد و قصه‌ی عجیبی را تعریف کرد. قصه‌ی بازی در آن زمان از تهدیدی می‌گفت که Traveler را هدف گرفته است. این تهدید در ابتدا نژاد Hive بود، سپس سراغ نژاد Fallen رفت و در نهایت هم یقه‌ی Vex را گرفت. آدم بدهای اصلی هم در آن زمان نیروهای Vex معرفی شدند. نیروهای Vex را تا اطراف منظومه‌ی شمسی دنبال می‌کنید و در نهایت وارد یک فضای ناشناخته‌ای به اسم Black Garden می‌شوید. سه مجسمه‌ی بزرگ را نابود می‌کنید و همه چیز تمام می‌شود. ظاهرا نیروهای Vex بخشی از The Darkness را گرفته بود و در آن مجسمه‌ها قرار داده بود. این قصه‌ها اصلا مهم نیست، به آن‌ها توجه نکنید.
با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید

اولین بسته‌ی الحاقی بازی، The Dark Below بود. این بسته‌ی الحاقی در دی ماه ۹۳ عرضه شد. یک نیمه خدا از نژاد Hive به اسم Crota سر و کله‌اش روی ماه پیدا می‌شود و شما هم با بقیه‌ی گاردین‌ها او را نابود می‌کنید. آن هم نه یک بار، بلکه در چند مرحله‌ی مختلف.

بسته‌ی الحاقی دوم دستینی، House of Wolves بود که در خرداد ۹۴ عرضه شد. این بسته‌ی الحاقی از رابطه‌ی بین دو نژاد Awoken و Fallen می‌گفت. این دو نژاد قبلا با یکدیگر جنگ بزرگی داشته‌اند و Awoken پیروز این جنگ شده. یکی از رهبران Fallen به اسم اسکولاس ارتشی برای خودش جمع می‌کند، سعی می‌کند قبایل مختلف نژاد خودشان را متحد کند و دوباره به جنگ بروند. ملکه‌ی نژاد Awoken که Mara Sov نام دارد از گاردین‌ها می‌خواهد که اسکولاس را پیدا کنند. شما هم او را پیدا می‌کنید و نهایتا در یک زندان او را می‌کشید. قصه‌ی این بسته‌ی الحاقی هم چیز عجیبی نداشت.

بسته‌ی الحاقی The Taken King برای اولین بار در دستینی داستان تعریف کرد. یکی از خدایان نژاد Hive به اسم Oryx با سفینه‌ی عظیم خود حمله‌ی بزرگی را شکل می‌دهد. Oryx پدر همان Crota است که او را در ماه کشته‌اید. Oryx یک ارتش جدید از نژادی به اسم Taken دارد. این نژاد در اصل جدید نیست. همان نیروهای Cabal و Fallen به رنگ سفید و نقره‌ای درآمده‌اند و قدرت‌های جدید پیدا کرده‌اند. Oryx حمله کرده است تا ملکه‌ی Awokenها یعنی همان Mara Sov را بکشد. او در ابتدا موفق می‌شود، ولی بعدا می‌فهمیم که Mara Sov زنده است.
در میان حمله‌ی نیروهای Taken ناگهان ارتش Cabal به سفینه‌ی Oryx حمله می‌کنند. در نهایت هم گاردین‌ها به سفینه‌ی Oryx حمله می‌کنند و او دخترانش را می‌کشند تا تمام و کمال به نسلش پایان دهند.
با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید

آخرین بسته‌ی الحاقی دستینی Rise of Iron بود. این بسته‌ی الحاقی شهریور سال گذشته عرضه شد و قصه‌ی گاردین‌های افسانه‌ای به اسم The Iron Lords را تعریف کرد. این گاردین‌ها اولین کسانی بودند که از نژاد انسان پس از سقوط محافظت کردند. گاردین‌های افسانه‌ای The Iron Lords توسط یک موجود رباتیک به اسم SIVA نابود شده‌اند که ناگهان هوشیاری پیدا کرده. اگر گاردین‌های Iron Lords خودشان را برای نابودی SIVA نکشته بودند، این موجود تمام زندگی را در منظومه‌ی شمسی نابود می‌کرد. مثل همیشه گاردین‌ها جلوی گسترش دوباره‌ی SIVA را می‌گیرند و همه چیز تمام می‌شود.

به حال حاضر می‌رسیم. آدم بد Destiny 2 به اسم Ghaul و ارتش او می‌خواهند به زمین بیایند تا نیروی Light را از گاردین‌ها بگیرند. به نظر می‌رسد که این بار دیگر قرار نیست در یک حمله گاردین‌ها سراغ Ghaul بروند و او را بکشند و داستان دستینی ۲ پیچیدگی‌های بیشتری خواهد داشت.
شخصیت‌های مهم بازی

شخصیت‌های مهمی در دستینی وجود دارد، ولی می‌توانیم به جرات بگوییم که احتمالا شخصیت‌های مهم Destiny 2 با دستینی ۱ کاملا فرق خواهند داشت. ولی چند شخصیت هستند که باید آن‌ها را بشناسید.
با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید

Ghost همان گوست است. البته او گوست شماست. گوست شما زمان زیاد صرف کرده است تا پیدای‌تان کند و زمانی هم که پیدای‌تان کرد، در تمام ماجراجویی‌های شما همراهتان بود. گوست هم‌چنین تا دل‌تان بخواهد جوک‌های بی‌مزه می‌گوید و در بدترین زمان‌ها، شوخی‌های بی‌نمک می‌کند. گوست در ابتدا توسط Peter Dinklage یعنی همان بازیگر Game of Thrones صداگذاری شده بود، ولی اجرای بسیار بد او کاری کرد تا بانجی در یکی از آپدیت‌ّهای دستینی، صداپیشه‌ی گوست را عوض کند.

فرمانده Zvala یک تایتان نژاد Awoken است که سابقه‌ی نظامی بلند و بالایی دارد. او در شهر The Last City مستفر است. فرمانده Zvala یکی از اعضای گروه Vanguard را برعهده دارد. این گروه کنترل گاردین‌ها را برعهده دارد و ماموریت‌های آن‌ها را برنامه ریزی می‌کند.

Cayde-۶ یک هانتر نژاد Exo است که چون بازیگرش بسیار خوب انتخاب شده، بیشتر بار قصه‌ روی دوش او افتاده است. Cayde-۶ شخصیتی بی سر و صدا در دستینی ۱ بود، ولی از بسته‌ی الحاقی The Taken King حضور او در بازی بسیار بیشتر شد و قرار است او را بسیار بیشتر در Destiny ۲ ببینیم. فرماندهی گاردین‌های هانتر توسط Cayde-۶ انجام می‌شود.

عضو سوم گروه Vanguard فرمانده‌ی کلاس وارلاک است. Ikora Rey یک انسان است که بیشتر از دو همکار دیگرش، به دنبال فهم اتفاقات است.
با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید
رهبری گروه Vanguard را یک شخصیت دیگر به اسم The Speaker برعهده دارد. نمی‌دانیم که او دقیقا چه نژادی دارد، ولی Speaker سخنگوی Traveler روی زمین است. نمی‌دانیم آیا او در دستینی ۲ حضور دارد یا نه، ولی با اینکه نقش کمی در دستینی ۱ داشت، ولی شخصیت مهمی بود.
در دستینی چه می‌کنید؟

دستینی در اصل یک دیابلو است که تبدیل به یک اکشن اول شخص شده. دستینی یک بازی است که در آن به دنبال آیتم بهتر هستید و آن وسط‌ها هم کمی مثل Halo شلیک می‌کنید و با عناصر بازی‌های آنلاین کلان مثل دنیای وارکرفت هم روبرو می‌شوید. تا دل‌تان بخواهد دز بازی هیولا می‌کشید، برخی اوقات این هیولاها سلاح‌ها و زره‌های خفن می‌اندازند. به ازای هر هیولایی که می‌کشید، امتیاز تجربه می‌گیرید. برای یه مدتی تراز می‌گیرید، ولی سپس به حداکثر رقم تراز خواهید رسید. از این جا به بعد باید روی سطح Light یا Power خود تمرکز کنید. این عدد قدرت زره‌ها و سلاح‌های شماست. هر قدر زره و سلاح بهتری داشته باشید، سطح Power شما بیشتر می‌شود. مراحل سخت‌تر فقط زمانی آنلاک می‌شوند که مقدار Power بالایی داشته باشد.

جایزه‌ّهای شما در در دستینی Engram نام دارند. آن‌ها اساسا جعبه‌هایی هستند که در آن‌ها به صورت اتفاقی، آیتم پیدا می‌کنید؛ آیتم‌هایی مثل زره یا سلاح بهتر. پول بازی هم در دستینی Glimmer نام دارد. می‌توانید عضو گروه‌های مختلف شوید، در گروه‌ها فعالیت کنید و امتیاز تجربه بگیرید تا احترام بیشتری کسب کنید. ولی در نهایت هدف بازی همان گرفتن اسلحه‌ها و زره‌های بهتر است.
با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید

در سه کلاس متفاوت بازی می‌کنید که هر کدام قدرت‌ها و محدودیت‌های خودشان را دارند. کلاس Titan سرعت پایینی دارد، ولی می‌تواند از سپرها و مانع‌های دفاعی مختلفی استفاده کند. کلاس Hunter سرعت زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد و برای استفاده از آن‌ها، باید دقیق تیراندازی کنید. کلاس Warlock با اینکه آرام است و سرعت زیادی ندارد، ولی به شما توانایی‌های جادوگر مانند می‌دهد؛ کم و بیش چیزی شبیه به نیروی فورس در جنگ ستارگان. هر بازی‌کننده می‌تواند در دستینی سه شخصیت بسازد. می‌توانید آیتم‌های شخصیت‌های‌تان را به هم انتقال دهید. خیلی از بازی‌کننده‌های دستینی هر سه کلاس را دارند.
با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید

دستینی ۱ مراحلی داشت که هر هفته بروزرسانی می‌شدند. هر سه شنبه مراحل هفتگی بازی ریست می‌شدند. یک هفته زمان داشتید تا مراحل جدید را انجام دهید. انتظار داریم Destiny ۲ هم این روند را ادامه دهد.

می‌توانید دستینی را به تنهایی، با دوستان‌تان یا با غریبه‌ها بازی کنید. مراحل اصلی دستینی را می‌توان با بازی‌کننده‌های غریبه بازی کرد، ولی برای بازی کردن برخی مراحل بازی حتما نیاز دارید تا یک تیم تشکیل دهید. بانجی می‌گوید که این مراحل نیازمند همکاری کامل بازی‌کننده‌ها و چت کردن کامل است.
با دنیای شگفت انگیز بازی Destiny آشنا شوید

مراحل در دستینی مثل دیگر بازی‌های آنلاین به دو بخش تقسیم می‌شوند. می‌توان در مقابل محیط (PvE) بازی کرد، یا اینکه در مقابل دیگر بازی‌کننده‌ها یا همان PvP که در دستینی به اسم Crucible شناخته می‌شود.

مراحل PvE بازی این قرار هستند:

مراحل داستانی: ترتیب خاصی دارند و قصه‌ی بازی را تعریف می‌کنند. می‌توان مراحل داستانی را دوباره با درجه‌های سختی بالاتر بازی کرد تا آیتم بهتر گرفت.

پاترول: در محیط‌های مشخص شده‌ی بازی به دنبال مراحل فرعی، آیتم‌های مخفی یا اتفاقات رندوم می‌گردید. دستینی ۲ مراحل پاترول بیشتری دارد.

استرایک‌ها: مراحل سخت و طولانی هستند که برای گروه‌های سه نفره طراحی شده‌اند و البته می‌توان آن‌ها را تک-نفره هم بازی کرد. تمام استرایک‌ها یک نسخه‌ی بسیار سخت دارند که آیتم‌های خفن می‌دهد.

رید: اوج دستینی در ریدهای آن است که برای یک تیم شش نفره طراحی شده. این تیم باید برای تمام کردن رید کاملا با یکدیگر هماهنگ باشد، چون تمام کردن رید راحت نیست. اگر ندانید در رید چه کاری باید انجام دهید، ممکن است تمام کردن آن ۱۰ تا ۲۰ ساعت طول بکشد. ولی احتمالا بار دوم این زمان به چهار یا پنج ساعت کاهش می‌یابد.

بخش PvP بازی شامل بخش‌های زیر است:

بخش چند نفره‌ی معمول: همان حالت‌های مختلف کانتر استرایک که در آن دو تیم یا هم دیگر را نابود می‌کنند، یا بمب خنثی می‌کنند یا از یک محیط دفاع می‌کنند.

بخش Iron Banner: مسابقاتی که یک هفته طول می‌کشند. در این بخش تمام ترازی که شخصیت شما دارد بر خلاف حالت اصلی چند نفره حساب می‌شود.

بخش Trials of Osiris: تیم سه نفره‌ای تشکیل می‌دهید و در مجموعه‌ای از مسابقات سعی می‌کنید بیشترین تعداد برد را بگیرید. اگر نه بار بدون باخت برنده شوید، وارد یک محیط خاص می‌شوید و یک اسلحه‌ی انحصاری و جدید جایزه می‌گیرید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج