۵۹۶۹۰۹
۴ نظر
۵۰۰۰
۴ نظر
۵۰۰۰
پ

نقشه پرسپولیس برای صعود؛ گل نخوریم

اینکه پرسپولیس طی ۱۴سال گذشته تنها یک بار در امارات باخته، دلیل نمی‌شود که دلخوش به این آمار تنها به پیروزی مقابل الاهلی فکر کنیم و از حالا رویای صعود را در ذهن مان ببافیم و بالا و بالاتر برویم.

ایران ورزشی: اینکه پرسپولیس طی ۱۴سال گذشته تنها یک بار در امارات باخته، دلیل نمی‌شود که دلخوش به این آمار تنها به پیروزی مقابل الاهلی فکر کنیم و از حالا رویای صعود را در ذهن مان ببافیم و بالا و بالاتر برویم. واقعیت این است که پرسپولیس فقط باید به لحاظ فنی بهتر از تمام بازی‌های قبلی‌اش باشد. کیفیت الاهلی همان گونه که در بازی رفت دیدیم تفاوت زیادی با گسترش فولاد، سیاه جامگان، فولاد و نفت تهران دارد و حتما در دقایقی از بازی تیم برانکو مجبور به دفاع و خنثی کردن نقشه‌های تهاجمی حریف خواهد شد. در بازی رفت این طرح اجرایی نشد و پرسپولیس در آن ۶۰ دقیقه ابتدایی آنقدر بد بود که می‌توانست گل سوم را هم پذیرا باشد اما با کمی خوش اقبالی این اتفاق رخ نداد تا آن بازگشت رویایی با تغییرات برانکو رقم بخورد.

برانکو ایوانکوویچ که مهندس طراح آن بازگشت فوق‌العاده بود حالا باید دنبال زدن ضربه اول باشد چرا که می‌داند دریافت ضربه نخست کارش را سخت‌تر خواهد کرد. در ابوظبی این پرسپولیس است که نیاز به پیروزی دارد و دریافت گل کار را دشوار خواهد کرد. برانکو حتما نقشه‌هایی برای فعال کردن فاز تهاجمی و رسیدن به گل خواهد داشت. او از توانایی تیمش در این بخش اطلاع کافی دارد و با آمادگی نیروهایش دست بازی برای چیدن بهترین ارنج خواهد داشت. شاید برانکو از رسیدن به گل خیالش راحت است چرا که نه خط دفاعی الاهلی فوق‌العاده کار می‌کند نه حمله‌وران پرسپولیس نفراتی هستند که نتوانند در یک مسابقه در رسیدن به گل ناکام بمانند و توانایی این مهم را نداشته باشند.

در چنین شرایطی آنچه پرسپولیس را به صعود امیدوار خواهد کرد محکم کردن خط دفاعی و البته ساختار دفاعی تیم است. پرسپولیس در بازی رفت به قول برانکو از خط میانی و کمک نکردن بازیکنان این خط به خط دفاعی ضربه خورد. به هر حال در آن مسابقه ضعف نفراتی مثل مسلمان، احمدزاده و امیری در بازگشت‌ها که البته ناشی از شرایط آب و هوایی سخت، مصدومیت(در خصوص مسلمان) و درخشش بازیکنان حریف می‌شد، کارایی این نفرات را در فاز دفاع پایین آورد. پس حتما در بازی برگشت شرح وظایف این بازیکنان مشخص خواهد شد و برانکو ضمن سپردن وظایف کافی به آنها برای ایجاد موقعیت رسیدن به گل روی کارهای دفاعی‌شان و کمک به خط دفاع تاکید خواهد کرد.

غیر از این شرایط و سپردن وظایف دفاعی به هافبک‌ها خط دفاع پرسپولیس نیز حتما در جهت رسیدن به هدف اولیه یعنی حفاظت از دروازه خودی بهتر خواهد شد و برای صعود باید منتظر بهبود عملکرد این خط باشیم. در این راستا به نظر می‌رسد برانکو تغییراتی در پیش خواهد گرفت تا با خط دفاعی متفاوت از بازی رفت به مصاف الاهلی برود.

پرسپولیس فصل گذشته لیگ برتر بر خلاف لیگ پانزدهم به بردهای اقتصادی قناعت می‌کرد و با حفظ دروازه خودی با کمترین اختلاف تنها به دنبال جمع‌آوری حداکثر امتیازها بود تا رکورد بیشترین کلین شیت و بهترین خط دفاعی را بر جا بگذارد. در لیگ قهرمانان با بالا رفتن کیفیت تیم‌ها پرسپولیس مثل لیگ برتر در این راه موفق نبود اما در مقابل تیم‌های بزرگ مثل الهلال، الریان و لخویا (دوبار) دروازه‌اش را حفظ کرد که در این مورد آخر گل نخوردن زمینه ساز صعود به مرحله یک چهارم نهایی شد.

حالا اما برای صعود به نیمه‌نهایی بازگشت به گذشته و شرایط قبلی شاید تغییراتی در خط دفاعی صورت بگیرد تا پرسپولیس ابتدا دروازه‌اش را بسته نگه دارد و به صورت موازی دنبال رسیدن به گل و پیروزی و صعود باشد. برای این منظور تصور می‌شود برانکو خط دفاعی تیمش را با بازگشت کاپیتان سیدجلال تقویت خواهد کرد. حسینی که این فصل تنها مقابل سیاه جامگان بازی کرده و در بازی‌های ملی اخیر هم غایب بوده بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت ظاهرا یکی از ارکان خط دفاعی تیمش خواهد بود. از سوی دیگر برانکو به شجاع خلیل زاده علاقه زیادی دارد و حتما او را در ترکیب خواهد گذاشت تا محمد انصاری به دفاع چپ برود؛ جایی که در لیگ پانزدهم در آن درخشیده بود. این جابه‌جایی باعث خواهد شد حسین ماهینی بیرون بماند اما برانکو که روی آمادگی کاپیتان دومش حساب باز کرده او را به پست اصلی خودش در دفاع راست برمی‌گرداند. این تغییرات با توجه به ناکارآمدی و ضعف صادق محرمی در بازی‌های اخیر کاملا قابل توجیه است. این جابه‌جایی‌ها البته چند حسن و چند عیب دارد. در بازی با سیاه جامگان این ترکیب خط دفاعی چندان جواب نداد و تیم حریف با وجود بنیه ضعیف در فاز حمله در همان دقیقه ۲ صاحب موقعیت گل شد و در نهایت از اندک موقعیتش گل ساخت. از طرفی محمد انصاری طی یک سال گذشته در خط دفاع بهترین عملکرد را داشته تا جایی که حالا به‌عنوان مدافع میانی به تیم ملی دعوت می‌شود و بازی می‌کند پس با این شرایط شاید بازگرداندن او به دفاع چپ چندان جالب نباشد. در عین حال حسین ماهینی که در دفاع چپ هم نمایش‌های قابل قبولی بخصوص در لیگ قهرمانان ارائه داده در دفاع راست چیز دیگری است بخصوص در فازحمله که بهتر و کارامدتر عمل می‌کند. برانکو اما باید برای بالا بردن یک جناح(راست) و نگه داشتن یک جناح(چپ) دست به این تغییرات بزند. مورد دیگری که این تغییرات را جدی‌تر و شاید واجب‌تر می‌کند مربوط به اتفاقات بازی رفت است. در بازی قبلی دو تیم الاهلی در جناح راست خط میانی با صالح الجمعان فوق‌العاده بود. او با شوت دقیقه ۲ و پاس تماشایی‌اش پایه‌گذار هر دو گل شد و در یکی دو صحنه دیگر هم فوق‌العاده عمل کرد تا بهترین بازیکن میدان لقب بگیرد. با این حساب هیچ بعید نیست برانکو برای از کار انداختن این بازیکن محمد انصاری را مقابل او قرار دهد و ضمن تشریح وظایف دفاعی وحید امیری سدی مقابل هافبک قدر الاهلی بچیند.

با این چیدمان به نظر می‌رسد در صورتی که مدافعان پرسپولیس و بیرانوند دچار اشتباه فردی نشوند و روز خوبی را پشت سر بگذارند می‌توان به بسته ماندن دروازه امیدوار بود و سپس به راه‌های فتح دروازه حریف فکر کرد. با این حال به قول برانکو برای این صعود به نیمه‌نهایی باید حداقل 9 بازیکن پرسپولیس بهترین فرم خودشان را در زمین نشان دهند وگرنه با هر نوع چیدمان و نقشه‌ای نمی‌توان موفق شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انشاالله بخوره خوبم بخوره

      پاسخ ها

      • ♡پرسپولیسی ام♡

        تا چشت دراد

      • عاشق طارمی

        حسودا

    • *۹* یه پرسپولیسی تعصبی*۹*

      انشالله ببریم پرگلم ببریم تا چشم بعضیا درآید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج