۵۹۷۰۲۶
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

۱۱ سپتامبر؛ شانزده سال بعد ...

یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱، مسیر تاریخ در خاورمیانه را تغییر داد؛ این در حالی بود که «اتفاق بزرگ» در غربی‌ترین کشور دنیا افتاد! تحقیقات درباره عوامل و آمران حادثه هنوز هم به نتیجه نرسیده و همه چیز مبهم است.

روزنامه قانون: یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱، مسیر تاریخ در خاورمیانه را تغییر داد؛ این در حالی بود که «اتفاق بزرگ» در غربی‌ترین کشور دنیا افتاد! تحقیقات درباره عوامل و آمران حادثه هنوز هم به نتیجه نرسیده و همه چیز مبهم است؛ با این حال، خیلی‌ها می دانند و قبول دارند که اتباع سعودی در این عملیات تروریستی بزرگ دست داشته اند و حتی روشن شده که یکی از خلبان ها ساعاتی پیش از اجرای عملیات به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم با شاهزاده بن سلطان، تماس تلفنی داشته است. مردی که در آن روزها، سفیر سعودی ها در آمریکا بود.

۱۱ سپتامبر؛ شانزده سال بعد ...
تعریف حادثه ...

یازده سپتامبر، سلسله‌ای از حملات انتحاری بود که توسط القاعده در خاک آمریکا انجام شد.صبح آن روز، ۱۹تن از اعضای القاعده، 4 هواپیمای تجاری - مسافربری را ربودند.هواپیماربایان، دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون به‌عمد به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک کوباندند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند. هر دو ساختمان، پس از دو ساعت به طور کامل ویران شد و آسیب‌های زیادی به ساختمان‌های پیرامون زدند.
گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ویرجینیا زدند؛ اما هواپیمای چهارم در زمینی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا، سرنگون شد. این در حالی بود که شماری از مسافران و خدمه پرواز پیش از سرنگونی هواپیما، تلاش کرده‌بودند تا کنترل هواپیما را که هواپیماربایان آن را به سمت واشنگتن، دی.سی. هدایت می‌کردند، به دست بگیرند اما هیچ‌کدام از مسافران این پرواز و سه پرواز دیگر زنده نماندند. کشته شدگان این حمله‌ها ۲۹۷۴ تن بودند که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا، در کل شمار کشته‌های این حمله‌ها به ۲۹۹۳ تن می‌رسد. بیش‌تر کشته شدگان این حمله‌ها مردم عادی و شهروندان بودند که ملیت آن‌ها از ۹۰ کشور گوناگون جهان بود.

16 سال بعد؛ یک رییس جمهور جمهوریخواه

۱۱ سپتامبر؛ شانزده سال بعد ...
امسال نخستین سالی است که یک جمهوریخواه پس از جرج بوش پسر، رییس جمهور شده است. اوضاع در هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما در جهان نسبت به سال ۲۰۰۱ و حتی ۲۰۰۳، امن تر بود و حالا انگار با بازگشت جمهوریخواهان، دنیا بار دیگر، ناامن شده است. مشخصه اصلی این ناامنی، بحران اتمی کره شمالی و رویارویی تمام عیار این کشور با آمریکای تحت رهبری دونالد ترامپ است. هر چند ناظران بین المللی، تخمین می زنند که ترامپ پیش از پایان قانونی دوران ریاست جمهوری اش با یک استعفا ،مردم دنیا را خوشحال کند اما اگر این سناریو تحقق پیدانکند بی شک شخصیت او برای به راه انداختن یک جنگ در هر نقطه از جهان، پتانسیل‌های لازم را دارد!

بحران کره شمالی و پوست اندازی در مملکت سعودی

شانزده سال پس از حادثه یازده سپتامبر، دنیا شکل و شمایل جدیدی پیدا کرده است. نقطه بحران جهان از خاورمیانه و افغانستان به خاور دور و کره شمالی انتقال يافته و در عربستان سعودی نیز، همه چیز برای یک پوست اندازی سیاسی، فراهم است. بحران کره شمالی هر لحظه می تواند یک جنگ اتمی - موشکی را بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن به راه بیندازد. اینجا باید به این اشاره شود که آمریکا در دوران هشت ساله اوباما، هرگز آتش جنگی را روشن نکرد اما با روی کار آمدن حزب قدیمی، گویی شرایط برای جنگ افروزی، فراهم است.
ترامپ درست مثل دنیای تجارت، روحیه جنگ طلبی دارد و اگر با پول به نتیجه نرسد، گلوله را نسخه آخر هر معامله شکست خورده ای می داند. شجاعانه باید بگوییم که دست کم در چند دهه اخیر، همان قدری که دموکرات‌ها، تولید کننده صلح بوده اند، جمهوریخواهان استاد گرم کردن توپخانه جنگ بوده اند.

برسیم به عربستان؛ پروژه تغییر و تحول در کشورهای غیر دموکراتیک خاورمیانه از قطر شروع شد. کشوری که در یک تحول سیاسی اساسی، پادشاهی جوان را جایگزین پادشاهی بازنشسته کرد تا روند« اصلاحات» کلید بخورد. دومین کشور، عربستان است. جایی که با تکرار همان مدل پدر-پسری، قرار است تا محمد بن سلمان، جای پدرش را بگیرد. همه این سناریو ها با هماهنگی و نظارت ایالات متحده انجام می شود. همان‌گونه که پیش از هر اعلامی، رییس جمهور آمریکا ابتدا برنامه ریزی های انجام شده را با پادشاه یا امیر مربوطه مرور می کند و پس از آن، گام‌های بعدی برداشته می شود و به‌طوررسمي تحولات ، رسانه ای می شود.

یازده سپتامبر به‌خصوص درباره عربستان، سر به مهر باقی ماند. دولت اوباما هرگز اجازه نداد که سناتورها و نمایندگان کنگره، نتیجه تحقیقات درباره دست داشتن اتباع سعودی در خصوص ماجرای یازده سپتامبر را منتشر کنند و از قانون شدن طرح شکایت از دولت عربستان و مصادره دارایی های این کشور، جلوگیری کرد. حالا با هزار و یک اتفاق و به‌احتمال توافق صورت گرفته در پشت صحنه، شانزده سال پس از یازده سپتامبر، ساکنان ریاض از حاشیه امنیت خوبی برخوردارند. هر چند كه گاهی صحبت از تجزیه عربستان می شود.

افغانستان؛ شانزده سال بعد ...
۱۱ سپتامبر؛ شانزده سال بعد ...

هنوز چند روزی بیشتر از اعلام راهبردهای جدید آمریکا در قبال عربستان از سوی دونالد ترامپ نمی‌گذرد؛ همان کشوری که مسئولیت یازده سپتامبر به‌خاطر القاعده متوجه آن شد و هنوز که هنوز است، تقاص پس می دهد. امروز در سال 2017 و یک روز مانده به سالروز یازده سپتامبر، جدای از القاعده و طالبان، ضلع سومی هم به‌نام داعش در افغانستان موجودیت دارد !

آن روز ها و در تابستان 2001 خبری از داعش در این ابعاد و شهرت نبود اما حالا داعش بیش از القاعده و دیگر گروه های تروریستی، امنیت جهان را تهدید می کند.

البغدادی به‌جای بن لادن ...
۱۱ سپتامبر؛ شانزده سال بعد ...

در یازده سپتامبر ۲۰۰۱، شخصیت اصلی و شناخته شده ، اسامه بن لادن بود؛ اما امروز این ابوبکر البغدادی است که در کانون توجهات قرار دارد. بن لادن به شکل مبهم و مجهولی کشته شد و القاعده به حاشیه رفت. شاید شانزده سال بعد یعنی در ۳۲ سالگی یازده سپتامبر هم البغدادی به دست آمریکایی‌ها کشته شده باشد و هنوز هم افغانستان ، ناامن باشد اما مهم این است که این گروه‌های تروریستی را چه کسی می سازد و آن‌ها را به جان شهروندان جهانی می اندازد!
آدم بدهایی چون بن‌لادن و البغدادی در کدام اتاق فکر ها، شخصیت‌پردازی می شوند و هدف از آفرینش چنین آدم نماهایی چیست؟ کشورهایی که از اشغال کشوری دیگر سود می برند، چرا با بروز رسانی شخصیت ها و داستان های تروریستی، تاریخ دنیا را به نفع خود تغییر می دهند؟ با ظهور و سقوط بن لادن، چه نتایجی عاید کشورهای مربوطه شد؟ آیا بن لادن ها اصلا وجود داشته‌اند یا اشخاصی فقط نقش آن‌ها را بازی کرده اند تا پروژه به سرانجام برسد؟

عراق، میراث جنگ زده جرج بوش

زمانی که جرج بوش پسر با همکاری تونی بلر، پروژه فتح عراق را کلید زدند، شاید هرگز فکر نمی کردند که چهارده سال بعد هنوز این جنگ و ناامنی ادامه داشته باشد. جنگی به بهانه سلاح های کشتار جمعی صدام شروع شد و هنوز تمام نشده است!
سلاح هایی که هرگز کشف نشدند و افکار عمومی جهان خیلی خوب فهمیدند که رهبران بریتانیا و آمریکا، آن‌ها را فریب داده اند! در آن روزهای سال ۲۰۰۳، عراق هم پس از یازده سپتامبر، کشوری تهدید کننده برای امنیت جهانی تلقی می شد و هنوز با وجود پایان اسمی جنگ در سال ۲۰۱۱، جنگ و هرج و مرج در عراق ادامه دارد. کشوری که به‌عنوان میراثی جنگی از دوران جرج بوش جمهوریخواه به دونالد ترامپ هم حزبی، رسیده است و حالا در معرض تجزیه قرار دارد.

ایران و ۱۶ سال پس از یازده سپتامبر

هر چند دادگاه هایی در آمریکا با گنجاندن نام ایران در لیست کشورهایی که در یازده سپتامبر دست داشته اند، میلیون ها دلار از دارایی هاي ما را به تاراج بردند اما شاید تنها کشوری که در اين حادثه دست نداشته، ایران باشد! ما نه سودی از آن ماجرا بردیم و نه مدرکی علیه ما وجود دارد که اگر کوچک‌ترین مدرکی وجود داشت، آمریکایی ها بی‌خیال ایران نمی شدند! امروز شانزده سال پس از یازده سپتامبر، ایران تفاوتی اساسی با زمان دولت جمهوریخواه بوش دارد؛ ایران با تایید قدرت های جهانی، حق شناخته شده غنی سازی اروانیوم و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد. همچنین برجام، دیدگاه جهان را نسبت به یکی از نقاط «محور شرارت» (Axis of evil) را تغییر داده و مثبت کرده است؛ دست کم در چشم اروپایی ها!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این خیلی سطحی نگری است که بگوییم دموکرات ها در امریکا جنگ طلب نیستند و دنبال صلح جهانی می گردند نشانه بارز و آشکار همین داعش که همه دنیا می دونه با همایت مالی ،سیاسی و نظامی آمریکا شروع به کار کرد و هنوز هم داره ادامه می ده و هدایت انقلاب های عربی به سمت دلخواه خودشون مثل مصر و لیبی و غیره تفاوت در روش عمل این دو حزب هستش یکی خیلی علنی و آشکار اهداف سلطه در جهان رو پیش می بره و یک حزب با روش غیر مستقیم و زیرکانه عمل می کنه در هر دو صورت این مردم بیگناه هستند که کشته می شن و یک ذهن آگاه هرگز فکر نمی کنه که آمریکا در جایی دنبال صلح و آرامش می گرده هرچه اوضاع جهانی به هم ریخته تر باشه از چند جهت برای آمریکا سود داره فروش اسلحه افزایش ارزش دلار وجود بهانه جهت دخالت در امور کشورهای مختلف و در نهایت دیکته کردن سیاست مد نظر آمریکا به جهان

    • بدون نام

      زمان اوباما دنیا امن تر بود؟
      نکنه سوریه و عراق و یمن و ... جزو دنیا نیست؟
      حالا کره شمالی یه آزمایشی کرده دنیا ناامن شد؟

    • مجتبی

      لعنت به بن لادن و تندرویان افراطی که دنیا رو بهم ریختن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج