جاباما
۵۹۷۲۰۷
۲ نظر
۵۰۱۴
۲ نظر
۵۰۱۴
پ

برنامه‌ی «وقتشه» به دنبال سلبریتی‌ها نیست!

تا‌کنون برنامه‌های متعددی در خصوص ازدواج ساخته شده بود که چندان مورد اقبال مخاطبان واقع نشد. اما برنامه «وقتشه» به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری با انتخاب یک بازیگر به عنوان مجری در ابتدا توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

خبرگزاری صبا - اکرم رضایی ثانی: تا‌کنون برنامه‌های متعددی در خصوص ازدواج ساخته شده بود که چندان مورد اقبال مخاطبان واقع نشد. اما برنامه «وقتشه» به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری با انتخاب یک بازیگر به عنوان مجری در ابتدا توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.
در این میان حضور هنرمندان و چهرهای شناخته شده متاهل را در این برنامه شاهد بوده‌ایم اما کم و بیش حضور زوج‌های موفق هنری در این برنامه دچار نوسان شد و از زوج‌های موفق در اجتماع برای حضور در برنامه دعوت شد. این تنها یک نمونه از نکاتی بود که موجب شد برنامه «وقتشه» توجه بسیاری را به خود جلب کند.
برنامه‌ی «وقتشه» به دنبال سلبریتی‌ها نیست!

طرح این برنامه توسط چه کسی و چگونه مطرح شد؟

طرح برنامه «وقتشه» با ایده ساخت یک برنامه رئالیتی شو رقم خورد، در واقع ایجاد موقعیتی که بار آموزشی داشته باشد و آموزش‌های غیرمستقیم را ترویج دهد. گونه‌های مختلف برنامه‌سازی در دنیا هست اما این گونه، هم سخت است و هم کمتر استفاده شده است، بنابراین تصمیم گرفتیم به این سمت حرکت کنیم تا یک مستند موقعیت داشته باشیم. نمونه‌هایی هم در تلویزیون بوده که کمابیش موفق هم بوده‌اند مثل «خانه ما» یا «نهار فامیلی».
این‌ها مستند‌های واقعیت هستند که خوب جواب می‌دهند، چون ساختار متفاوتی دارند و قهرمان‌های قصه‌ها افرادی هستند که به جامعه نزدیک‌ترند و از مردم عادی هستند و مردم خود‌به‌خود با این‌ها ارتباط بهتری می‌گیرند. این ایده‌ کلی ما بود که توسط خانم دکتر جلالی طراحی شد، بعد ما تغییراتی در کار ایجاد کردیم تا آن را با ساختار شبکه نسیم همگون کنیم و به این صورت باشد که عموما مردم در آن حضور داشته باشند، شاد و مفرح باشد و در کل طعم و عطر و مزه شبکه نسیم را داشته باشد.

بنابراین کار شما به سفارش شبکه نسیم تولید شد؟

بله. قرار شد برنامه‌ای با موضوعیت ازدواج آسان، شیرین و ممدوح ساخته شود و ما مامور شدیم تا با توجه به تجربیات قبلیمان این طرح را در شبکه نسیم پیاده کنیم که ایده ساخت برنامه رئالیتی شو را در قالب برنامه «وقتشه» مطرح کردیم. آموزش غیرمستقیم خیلی از مسائل را می‌تواند مطرح کند اما کمبود‌هایی هم دارد.
مثلا ما از حضور روانشناسان و مشاوران استفاده کردیم و آقای عدسی با فرمت برنامه‌های طب در آخر برنامه تز جمع‌بندی را اجرا می‌کنند و برنامه ما مثل یک کلاس مشاوره بزرگ می‌شود که در حوزه خانواده و سبک زندگی راه‌هایی را برای بهتر زندگی کردن و بهتر عشق ورزیدن ارائه می‌د‌هد. فصل اول برنامه خیلی روی بحث آشنایی و انتخاب درست تمرکز دارد؛ در طراحی فصول بعدی به بحث‌های امتداد و ترمیم می‌رسیم تا مردم مسائل مهم زندگی و رابطه عاشقانه را بدانند.

گزینه‌هایی که برای اجرای برنامه در نظر داشتید چه کسانی بودند و چرا در نهایت کامران تفتی را انتخاب کردید؟

برای اجرای این برنامه بیش از بیست نفر از دوستان مجری و بازیگر کاندید بودند. گزینه‌های جدی ما چند نفر از بازیگران مشهور و محبوب سینما و تلویزیون بودند و چند نفر از مجری‌‌ها. مثل احسان کرمی که برای ما خیلی مطرح بود اما به دلیل مشغله‌ای که داشت موفق به همکاری نشدیم. ما به خاطر سابقه کامران تفتی به او رسیدیم. او مجری رادیو بوده و علاوه‌بر این مردم همیشه حضور پر‌رنگ و قوی او را در نقش‌ها شاهد بوده‌اند، برای ما این تضاد جالب بود که فردی با آن شمایل و هیبت بیاید و در مورد عشق و ازدواج صحبت کند. توانایی او در بیان هم ما را به این نتیجه رساند که او گزینه خوبی به حساب می‌آید.

چرا اجرای یک خانم به طور مجزا و یا اجرایی مشترک بین یک خانم و آقا را در نظر نگرفتید؟

این فرض مطرح بوده و همچنان هم هست. یعنی قرار است در یک بخش‌هایی از خانم‌ها استفاده کنیم، همان‌طور که در فصل اول هم دیدیم قسمت گپ با دخترانمان که مرور داستان از نگاه خانم‌ها بود در حال تکمیل شدن است و کم‌کم خودش را نشان می‌دهد. چون این ایده جدید و بکر است و تلویزیون هیچ وقت سراغ آن نرفته بود ما در خلال تولید متوجه یک سری نقص‌ها می‌شویم و آن‌ها را اصلاح می‌کنیم. در فصل اول گلاره عباسی همراه ما در اجرا هستند که با دخترانی گفت‌و‌گو می‌کنند که درباره موضوعات ما نظراتی دارند و در آینده این نقش پررنگ‌تر خواهد شد. ما با گلاره عباسی شروع کردیم اما دوستان دیگری هم اضافه خواهند شد.

این مساله درباره برنامه شما مطرح شده بود که چرا برای برنامه‌ای درباره ازدواج از یک مجری مجرد استفاده شده است اما خود تفتی در برنامه بیان می‌کند که متاهل است در حالی‌که ازدواجش هیچ وقت رسانه‌ای نشده و مردم هیچ اطلاعاتی از آن ندارند. شما از این مسائل آگاه بودید؟

ما در این‌باره خیلی کندوکاو نکردیم چون مسئله‌ای شخصی است، آنچه که از نظر ما مهم و مطرح است این بود که او جوانی از جنس جوان‌های امروز ما و همراه با این مساله است. دیدید که در موقعیت‌های مختلف برنامه کامران تفتی مانند بچه‌ها در آن موقعیت‌ها قرار گرفت و همراه شد. او قرار نیست مصلح باشد و چیزی را از زبان خودش مطرح کند چون هرچه در برنامه مطرح می‌شود از دل یک اتاق فکر بیرون می‌آید، پس خیلی فرقی نمی‌کند که ابوالفضل صفری یا کامران تفتی این حرف را بزنند.
ما قرار است محتوایی را بپزیم و آماده کنیم بعد توسط تفتی و از تریبون او آن را عرضه کنیم. اما از نظر من باز هم اگر او مجرد بود آسیبی به برنامه وارد نمی‌شد و نقش آموزشی برنامه می‌توانست در مورد خود کامران تفتی هم پیاده شود چون ما داریم مبانی و اصول درست زندگی مشترک را مورد بررسی قرار می‌دهیم. امیدوارم که در این امر موفق بوده باشیم، هرچند بازخوردهایی که گرفتیم مبنی بر این بوده که به لطف خدا برنامه خوب دیده شده است.

برنامه‌ی «وقتشه» به دنبال سلبریتی‌ها نیست!

در روزهای اول برنامه شاهد حضور مهمانانی مثل سیامک عباسی، حمیدحامی، بهنوش بختیاری و... بودیم که خیلی هم سرو‌صدا کرد اما کمی بعد سطح مهمانان برنامه اندکی پایین آمد. دلیل این امر چه بود؟

بنده به سطح مهمان خیلی قائل نیستم و اعتقادی به ‌آن ندارم. ما به دنبال سلبریتی‌ها نیستیم و برای همین سطح برایمان معنی ندارد. بیشتر بر اساس موضوعات قصد داریم مهمانانی را به برنامه نزدیک کنیم. در سه قسمت اول بحث معرفی برنامه مطرح بود به همین منظور بیشتر کارکرد جنگ داشت و مهمانان نه از محل موضوعات برنامه بلکه برای همراهی برنامه آمده بودند. فرمول برنامه‌سازی در همه جای دنیا یک فرمول ثابت است و این‌که می‌گویند فلان برنامه شبیه فلان برنامه دیگر است از نظر من درست نیست چراکه این برنامه‌ها فرمول دارند.
یعنی شما وقتی می‌خواهید تاک‌شو بسازید فرمت برنامه مجری و میزبان می‌شود که با هم گپ می‌زنند، ما هم چون تاک‌شویی در استودیو داشتیم باید مهمانی را اضافه می‌کردیم. همین‌طور که پیش می‌رویم مهمانان را بر اساس موضوعات برنامه انتخاب می‌کنیم.
یعنی جایی موضوع اجتماعی است و جایی درباره هنرمندان، هرجا که نیاز باشد و با موضوع ما تناسب داشته باشد سعی می‌کنیم از چهره‌های مشهور‌تر استفاده کنیم. اما شخصا اعتقادی به بهتر بودن کسی نسبت به کسی دیگر ندارم. جایی که نیاز بود از سیامک عباسی استفاده کردیم که طرفداران خودش را دارد و جایی از ایراندوست دعوت کردیم که به نظرم با توجه به بازخوردهایی که در شبکه‌های مجازی دیدیم برد آن برنامه بیشتر از قسمتی بود که عباسی به برنامه آمد.
ابراز علاقه‌ای که ایراندوست نسبت به شهدای مدافع حرم کرد یا پیام تصویری که برای سردار سلیمانی فرستاد روی عده‌ زیادی تاثیر گذاشت. هر کدام از این افراد و این بحث‌ها مخاطبان خودشان را دارند و قابل مقایسه نیستند. ما سعی داریم در شبکه نسیم سبدی را عرضه کنیم که همه مردم بتوانند چیزی را که دوست دارند در آن پیدا کنند. نمی‌شود رضایت همه را به دست آورد اما ما سعی داریم اکثریت را با برنامه همراه کنیم.

در آیتمی که آقایان مجرد را به چالش می‌کشد خانم‌ها را هم دعوت می‌کنید؟

این‌ها آیتم نیست. ما یک‌سری مستند موقعیت و مستند واقعیت داریم. در فصل اول ما آقایان را در موقعیت‌هایی قرار دادیم که در حقیقت آزمون‌های تسهیلی زندگی هستند یعنی بازی‌هایی که در زندگی روزمره مصداق دارند و در واقع نوعی تحلیل رفتار و تحلیل شخصیت هستند. هدف این است تا نقاط ضعف و قوت شخصیتمان را بشناسیم تا در موقعیت بتوانیم درست عمل کنیم. «وقتشه» قرار نیست جنگ شبانه باشد بلکه برنامه‌ای است برای زندگی.
چون ما آموزش‌های لازم برای زندگی مشترک را نمی‌بینیم و انتخاب‌هایمان هوشمندانه و از روی دانش نیست، باید مثل هر کار دیگری مانند رانندگی که نیاز به یک آموزش اولیه و گرفتن گواهینامه دارد در مورد ازدواج هم آموزش ببینیم. برای فصل اول ما آقایان را در این موقعیت‌ها قرار دادیم و نظیر این اتفاق را در گپ‌های دختران رقم زدیم. آیتمی را با نام «گپ دختران» طراحی کردیم که راجع به این اتفاقات نظر دهند. قرار است آیتم‌های بیشتری را هم متناسب با شخصیت بانوی ایرانی در برنامه طراحی کنیم.

همان‌طور که خودتان اذعان کردید ما برنامه‌های مشابه برنامه شما نداشته‌ایم. بازخوردهایی که تا الان گرفته‌اید چطور بوده ‌است؟

«وقتشه» برنامه جدیدی در رسانه بود که موضوع ازدواج را با نگاهی جدید مطرح کرد و به مفهوم عشق و رابطه پرداخت، در حالی‌که می‌شود گفت کمی در بیان این مسائل در برنامه‌های دیگر مشکل داشتیم و خیلی درست به آن پرداخته نمی‌شد، مثلا می‌گفتیم زن و مرد باید با هم خوب باشند اما چگونگی آن را مطرح نمی‌کردیم.
اما ما آمدیم مصداق پیدا کردیم. روانشناسان و مشاوران ما مساله را باز می‌کنند و راهکار ارائه می‌دهند. تا این‌جا بازخوردهای خوبی از مردم در کانال و فضای مجازیمان گرفته‌ایم و امیدواریم بهتر و بهتر هم بشود. این برنامه از لحاظ تولیدی پیچیده و از لحاظ محتوایی پیچیده‌تر است برای همین هر حرفی را نمی‌شود در آن زد. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم برنامه‌ای درست و آموزنده بسازیم که مردم هم از آن خوششان بیاید.

برنامه‌ی «وقتشه» به دنبال سلبریتی‌ها نیست!

گفته بودید که از زوج‌های موفق اجتماعی یا سلبریتی‌ها دعوت می‌کنید، اما ما بیشتر در حال دیدن زوج‌های عادی هستیم، چرا؟

من فکر می‌کنم تقریبا به طور مساوی تا الان از این دو گروه مهمان داشته‌ایم. مثلا مهمانان برنامه سه‌شنبه شب ما زوجی هستند که با موضوعیت ازدواج نامناسب دعوت شده‌اند و در برنامه بعد اصغر همت و همسرشان حضور دارند. این حضورها برابرند. سعی داریم چهره‌هایی را که مردم بیشتر دوست دارند ببینند داشته باشیم اما ماهیت برنامه وابسته به مهمانان یا خواننده برنامه نیست، اضافه کردن این قسمت‌ها به برنامه برای راحت‌تر ارتباط برقرار کردن بیننده‌هاست.
همان‌طور که گفتم تولید برنامه در شبکه نسیم کمی هم سخت است چون همه چیز باید خوشحال‌کننده و همراه با حال خوش باشد. ما تا جایی که توانسته‌ایم از حضور هنرمندان و چهره‌ها استفاده کرده‌ایم اما قشر اجتماعی ما طیف خاصی هستند که در زندگی با مسائل مختلفی درگیرند.

فاکتورهای شما برای انتخاب این زوج‌ها چیست؟

اول زوج‌ها توسط گروهی در برنامه رصد می‌شوند بعد به اتاق فکر معرفی می‌شوند تا آن‌ها ببینند بر اساس موضوعات برنامه کدام یک از زوج‌ها مناسب هستند.

با توجه به گستردگی برنامه و حضور مهمانان فکر نمی‌کنید فضا کمی محدود است؟ و اگر خصوصا جای تماشاچی‌ها بزرگ‌تر بود بهتر نمی‌شد؟

به‌طور میانگین ظرفیت ما برای مهمانان ۱۱۰ نفر است و بیشتر از این اتفاقا شاید برای فصل اول برنامه مناسب نباشد. شاید کمی بعد به جایی برسیم که لازم باشد از ۵۰۰ زوج و یا خانم و آقای در شرف ازدواج دعوت کنیم در آن صورت شبکه احتمالا برای این موضوع تصمیمی خواهد گرفت اما فکر می‌کنم برای شروع تا همین‌جا کفایت می‌کند. ضمن این‌که شبکه در حمایت از برنامه‌ای که دو ماه است شروع شده اقدامات خوبی کرده و هزینه‌های زیادی را متقبل شده است.

با توجه به نزدیک شدن ماه محرم و صفر این فصل برنامه تا چه زمانی ادامه دارد؟

احتمالا تا سه‌شنبه بیست و هشتم برنامه ادامه دارد و بعد به مناسبت عزاداری ابا‌عبداله وقفه‌ای در پخش برنامه ایجاد می‌شود. برای شروع فصل دوم هم هنوز برنامه شبکه نسیم به من اعلام نشده است چون شبکه نسیم در کنداکتور محدودیت شدید و تولیدات بالایی دارد.
بنابراین شبکه باید به ما اعلام کند که چه زمانی دوباره می‌تواند به ما کنداکتور دهد. در مجموع برنامه‌ای که دیده می‌شود اجزای بسیار زیاد و تعدد لوکیشن و تعدد آیتم‌ها و هزینه‌های بسیاری دارد. برنامه از لحاظ محتوایی می‌تواند جذاب باشد، درست است که در حال رشد است اما موضوع و ایده‌ای نو پشت برنامه وجود دارد که سخت هم هست. ساختار تولیدی برنامه هم قابل دفاع است چون برنامه‌ای با این حد از آیتم نداشته‌ایم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اون چه کلیپ مسخره ای بود از این برنامه؟؟ مادر شوهره سر تا پاش ایراد بود اونوقت از عروس قد کوتاش جلو میلیون ها بیننده به اون شکل آبرو برد!!...از فردا همه به این افراد جامعه به چشم تمسخر نگاه میکنن!...واقعا برا این تلویزیون متاسفم!

    • فرزانه

      ببخشید یه سوال داشتم !
      چجوری میشه اون فرد مورد نظر ما رو مهمونه برنامتون کنید؟؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج