جاباما
۵۹۷۳۸۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

فرد محوری؛ چالش همیشگی نظام سیاستگذاری

نظام مدیریت وسیاستگذاری های سازمان و وزارتخانه ها در کشور، موضوعی است که همواره چالش برانگیز بوده و این سوال را ایجاد کرده است که آیا می توان به پایداری در هدف گذاری ها وبرنامه ریزی ها امیدوار بود؟

خبرگزاری ایرنا: نظام مدیریت وسیاستگذاری های سازمان و وزارتخانه ها در کشور، موضوعی است که همواره چالش برانگیز بوده و این سوال را ایجاد کرده است که آیا می توان به پایداری در هدف گذاری ها وبرنامه ریزی ها امیدوار بود؟

موفقیت هر سازمان مستلزم هدف و برنامه مشخص و مدون است، برنامه ای که در چارچوب مقررات و بر مبنای امکان سنجی از شرایط موجود و در راستای دستیابی به وضعیت مطلوب ترسیم شده باشد. این امر به ویژه درباره سازمان های کلان و وزارتخانه ها اهمیتی فزاینده دارد، اما سیاستگذاری و برنامه ریزی ها باید با بررسی های کارشناسانه و بر مبنای شناسایی نقاط ضعف، قوت و فرصت ها و چالش های موجود باشد نه بر پایه نظرات غیر کارشناسی، سطحی و مقطعی.
نگاهی به برنامه ریزی هایی که در مقاطع مختلف زمانی در ایران طراحی و به اجرا در آمده است، نشان می دهد که سیاستگذاری ها اغلب بر پایه نظرات شخصی و غیر کارشناسی مسوولان و مدیران وقت صورت گرفته و نتایج و پیامدهای زیان باری را بر بخش های مختلف جامعه تحمیل کرده است؛ پیامدهایی چالش آفرین که از سیاست خارجی و مناسبات بین المللی تا محیط زیست و کشاورزی را در بر می گیرد.

با توجه به اهمیت و ضرورت هدف گذاری ها و برنامه ریزی های کارشناسانه و آینده نگر در توسعه کشور، نکاتی در این زمینه قابل ذکر است؛

۱- ایران به عنوان کشوری در حال توسعه نزدیک به ۶ دهه است که برنامه ریزی های توسعه ای را کلید زده است، دراین برنامه ها اگرچه در برخی حوزه ها همچون علم و فناوی، دانش پزشکی و آموزش، نتایج چشمگیری داشته است، اما عدم توازن در طراحی و اجرا هم به لحاظ جغرافیایی و هم بی توجهی به آینده نگری، آنچنان که باید نتیجه بخش نبوده و به نوعی به ناموزونی و ناهماهنگی در توسعه کشور منجر شده است. ناموزونی های توسعه ای در کشور گویای برنامه ریزی هایی است که هر چند به ظاهر به وسیله کارشناسان تدوین شده، اما نظرات غیر کارشناسی و بدون امکان سنجی و آینده نگری در آنها مشهود است.

۲- پایداری توسعه، گفتمانی است که کشورها تلاش می کنند در برنامه ریزی و سیاستگذاری های کوتاه مدت و بلندت مدتِ خود در نظر داشته باشند و بر مبنای آن عمل کنند؛ این موضوع اما اغلب در برنامه ریزی های توسعه ای در جهان سوم و برخی کشورهای در حال توسعه از جمله ایران رعایت نشده و در نتیجه چهره ای نابسامان از توسعه را نمایان ساخته است. در سال های نه چندان دور، تصمیمات و برنامه هایی در کشور به اجرا درآمد که نه تنها به توسعه واقعی منجر نشد بلکه ناپایداری توسعه را نیز رقم زد؛ مساله ای که زوایا و حواشی آن نه فقط دامنگیر نسل کنونی که زندگی آیندگان را نیز به چالش کشانده است.
هدف گذاری و برنامه ریزی برای توسعه در شرایطی فرد محور و بدون کارشناسی و آینده نگری صورت می گیرد که در بیشتر کشورها در سیاستگذاری های توسعه ای علاه بر دیدگاه و دانش ذی نفعان توسعه، شناسایی اولویت ها، ضعف ها و نقاط قوت و فرصت ها به عنوان یک الگوی عمل مدنظر قرار می گیرد.

۳- تجربه مدیریتی در ایران نشان می دهد که همواره نظرات و تصمیم گیری های فردی بر سیاست گذاری های کارشناسی ترجیح داده شده و همین موضوع هم یکی از آفت های سیستم مدیریتی در ایران بوده، هم اینکه چالش ها و بحران های بسیاری را حوزه های توسعه ای کشور سبب شده است. دامنه این مساله در ایران علاوه بر وجه مادی و کالبدی توسعه، محتوا و جنبه غیرمادی توسعه را شامل می شود به طوری که مدیریت فردمحور و نخبه گریز در ایران به عنوان یک میراث نامیمون نسل به نسل منتقل شده و چالش های بی شماری را بر سر راه پیشرفت و توسعه کشور قرار داده است.

۴- بر مبنای سند چشم اندار ایران ۱۴۰۴ ایران در افق مورد نظر باید کشوری توسعه‌یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی با تأکید بر: مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی باشد.

با گذشت ۱۲ سال از ترسیم این چشم انداز، برنامه ریزی ها و سیستم مدیریتی کشور به صورت ۴ یا ۸ ساله است که با این اوصاف مسیر درحال حرکت مطلوب برای پایداری توسعه و چشم انداز ۱۴۰۴ نخواهد بود. شتاب زدگی برنامه ریزی ها که در قالب طرح های اقتصادی معارض با محیط زیست، ادغام و تفکیک وزارتخانه ها، انحلال سازمان های و دستگاه ها، عزل و نصب های بدون ضابطه، واگذاری های بی قاعده، اعطای وام های کلان و میلیاردی و ... خود را نمایان ساخته است، همه و همه از فردمحوری و شکاف در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های مدیریتی در کشور حکایت دارد؛ مساله ای که غفلت از آن برای اکنون و آینده کشور مخاطره انگیز خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج