جاباما
۵۹۷۵۳۹
۳۱ نظر
۵۰۱۱
۳۱ نظر
۵۰۱۱
پ

کسی شجاعت حذف یارانه را دارد؟!

اعتراف به اشتباه و اصلاح راه رفته، جرات و شجاعت بیشتری می طلبد؛ جای رجالی مانند محمدساعد مراغه ای و احمد قوام خالی، که بدنامی را به جان بخرند و از اقدامات خلاف مصالح ملی خودداری کنند.

عصر ایران؛ سعید منصور افشار: چند روز پیش پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) پیشنهاد کرد که توزیع یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی توسط دولت قطع و مسؤولیت پخش آن به کمیته امداد واگذار گردد.

توزیع پول نقد میان حدود ۷۵ میلیون ایرانی از اول هم تصمیمی نادرست، احساسی و مزاجی بوده است، در همان زمان اختصاص یارانه نقدی، اقتصاددانان و آگاهان به مباحث توسعه کلان به پیامدهای نادرست آن هشدار داده بودند ولی به آن ها توجهی نشد.

درنگی بر پیشنهاد حذف یارانه نقدی

اصولاً اعتراف به اشتباه و اصلاح راه رفته، جرات و شجاعت بیشتری می طلبد؛ جای رجالی مانند محمدساعد مراغه ای و احمد قوام خالی، که بدنامی را به جان بخرند و از اقدامات خلاف مصالح ملی خودداری کنند؛ حالا هم نوبت دولت ایران است که با همکاری و همراهی دیگر نهادهای حاکمیتی، صادقانه و چشم در چشم مردم اعلام کنند که پرداخت یارانه نقدی به این شکل، از اول اشتباه بوده و البته نه تنها دولت دهم، بلکه همه نهادهای قانونی کشور در ارتکاب این اشتباه سهیم بوده اند و باید هم هزینه آن را بپردازند.

رئیس کمیته امداد، اعلام کرده است که آمادگی قبول مسؤولیت کار توزیع یارانه نقدی یا غیرنقدی میان مددجویان شناسایی شده را دارد و البته بهتر است کمیته امداد این کار را با همکاری سازمان بهزیستی کشور انجام دهد. ممکن است سوال شود چرا کمیته امداد؟ و چرا سازمان بهزیستی؟ پاسخ این است که سازمان بهزیستی به عنوان یک نهاد دولتی قدیمی دارای سازماندهی مشخص و حرفه ای و مسؤول رسمی رسیدگی به امور مراکز نگهداری معلولین حرکتی و ذهنی، سرپرستی نوزادان و بچه های بی سرپرست و دارای بودجه قانونی از طرف دولت، تجربه کافی برای سازماندهی و پخش اصولی یارانه ها را به نیازمندان تحت نظر خود دارد.

از سوی دیگر کمیته امداد، به عنوان یک نهاد برخاسته از بطن جامعه و سازمان دهی شده برای جذب کمک های مردمی از طریق جمع آوری صدقات و اعانات مردم، می تواند با توجه به داشتن اطلاعات کافی از مددجویان حقیقی و اقشار آسیب پذیر جامعه و حاشیه نشینان شهرهای بزرگ و روستاها کمکی جدی در توزیع عادلانه یارانه در خدمت دولت باشد به ویژه این که در یکی دو سال اخیر، رویکرد عملگرایانه و غیرسیاسی آن، در حال بازگرداندن اعتمادها به این نهاد خیریه است.

پس با توجه به حضور این دو سازمان، بهتر است توزیع یارانه در یک زمان بندی کوتاه مدت از سوی دولت قطع و بر اساس یک لایحه فوری مصوب مجلس و به صورت قانونی، مسؤولیت های آن به کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور محول شود.
عمل به این پیشنهاد میزان هزینه های دولت را به مقدار زیادی کاهش خواهد داد و در این میان کسانی که خود را مستحق دریافت یارانه می دانند می توانند با مراجعه به کمیته امداد بهزیستی و ثبت نام به عنوان مددجو، از کمک های آن سازمان ها بهره مند شوند.

باور کنیم که پرداخت پول نقد به همه گروه های مردم، جز اشاعه روحیه و فرهنگ تنبل پروری و طلبکار بودن از زمین و زمان، هیچ چیزی عاید جامعه نکرده است.

در رابطه با مددجویان حقیقی، باید در کنار کمک های نقدی و غیرنقدی، موضوع بازپروری، آموزش حرفه و فن و بازسازی اعتماد و عزت نفس آنها جدی گرفته شود. کمیته امداد می تواند با همکاری با سازمان هایی مانند آموزش فنی و حرفه ای به پرورش افراد دارای مهارت کافی بپردازد. باور کنیم که جهل و فقر اگر ریشه بدواند، بحران های جدی امنیتی بوجود خواهد آورد. وظیفه مهم حال حاضر کمیته امداد و سازمان بهزیستی، در کنار کمک های مالی و حمایتی، بازسازی شخصیت و عزت نفس افراد تحت پوشش است.

در این میان، دولت نیز باید متعهد شود که گزارش دقیق ماهانه به مردم بدهد و مستمراً اعلام کند که مبالغ حاصل از حذف یارانه را علاوه بر کمک به نیازمندان واقعی داخل کشور، دقیقاً صرف چه کارهایی کرده است. بسیاری از مردمی که هم اکنون یارانه می گیرند، می گویند چون نمی دانند پول یارانه در چه راهی صرف خواهد شد، از گرفتن آن انصراف نمی دهند. اگر دولت به عنوان مثال از محل یارانه های یک منطقه، بیمارستانی در آنجا بسازد و مدام گزارش مالی و کاری به مردم دهد، مردم خیالشان از بابت این که یارانه هایشان هدر نرفته، راحت خواهد شد.

پیشنهاد پرویز فتاح را جدی بگیرید، دولت بهتر است یارانه ها را قطع و وظیفه توزیع را به کمیته امداد و سازمان بهزیستی بسپارد. همه نهادها و سازمان های تبلیغاتی و رسانه ای کشور نیز فارغ از دسته بندی های سیاسی و جناحی، باید همکاری و همراهی های لازم را بعمل آورده و کمک حال دولت و کمیته امداد باشند.

موفقیت و نتیجه گیری درست از این برنامه، مستلزم داشتن اراده جمعی است. فردا دیر است، پیشنهاد کمیته امداد را جدی بگیرید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      داریم با همین یارانه احمدی نژاد زندگی میکنیم یارانه رو هم قطع کنید

    • علی

      اقای فتاح اگر احمدی نژاد نبود تو حتی رییس اداره برق یه استان هم به چشم نمیدیدی حالا جرات پیدا کردی این مبلغ نا چیز از ما ببری ایا خبر داری بنده با درجه سرهنگی از بازنشستگان نیروی انتظامی هستم با داشتن سه فرزند که دوتن از انان دانشگاه ازاد هستن ماهی دو ملیون دریافتی دارم که عمر خویش را تمام درمناطق سخت بودم حالا میخغ این مبلغ چندرغاز راببری به حقوق خودت یه نگاه بکن حداقل پازده برابر من مبگیری بلحاظ درجه یه درجه از من ارشدتری

    • بدون نام

      باز هم انتخابات تمام شد و نظر دادن در باره یارانه ها شروع شد

      پاسخ ها

      • علی

        آقای فتاح شما جیبتون‌پرازپوله‌ وکار هم دارید ولی ازمن‌بدبخت‌۲۲سال باشرایط سخت توی معادن زغالسنگ کارکردم که بعداز این۲۲سال شرکت خصوصی بود تعطیل شد ودولت هم به فکر من وامثال من نبود اگربود نمی‌گذاشت این شرکت وامثال این شرکت تعطیل شوند وبیمه تامین اجتماعی ۳سال بیمه بیکاری حداقل حقوق به من دادند الان هم مقرری بیکاری من تمام شده سن من هم الان۴۷سال هستش و۵تا بچه دارم یک پسر وچهاردختر پسرم دانشگاه آزاد ترم دوم و دخترام‌ مدرسه میروند و هر چه دنبال کار میروم شرایط سنی من نیستش،حالا،اگه این یارانه هم آزما بگیرند ما باید چکارکنیم،قضاوت باخودتان،

      • ایرانی

        یادش بخیر چندروز مونده به انتخابات به حذف شدگان هم میخواستن یارانه بدن دیگه چهار سال ریاست‌جمهوری تمدید نمیشه بیام قطع کنیم کی بکیه ما که وضعمان خوبه چکار داریم با بقیه.ما که دیگه نمی‌خواهیم رییس جمهور بشیم

    • بدون نام

      بنده با نظر شما مخالف هستم چرا چون بعضی از مردم فقط با همین یارانه دارن زندگی میکنند

    • ادوین

      سلام خیلیا رو میشناسم الان دو ماه یه بار هشتاد تومان از کمیته پول میگیرن یکی به من بگه با این پول اصلا نمیشه مرد تا که زندگی کرد .....

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه باعث وبانی یارانه روکه مردمو به خاک سیاه نشوند

    • بدون نام

      لازم نکرده.که شما....مردم حقشون رامیخواند.قیمتهابرگرده به سال ۸۹اونوقت یارانه نمیخوایم

      پاسخ ها

      • ایرانی

        ده برابر یارانه از ما میگیرن.عمران که نداریم پس پول نفت ومالیات کجا میره

    • بدون نام

      کسانی که تحت پوشش کمیته امدادهستن که دوبرابرمایارانه میگیرن،بسشون نیس،مسخره بازی درنیارید،جونتون میادبالاهمین ماهی۴۵۵۰۰رومیدین،

    • بدون نام

      خب ارزونی کن ما به جا چهل هزار تومن شصت هزارتومن میدیم به دولت..فقط ارزونی سال هشتادوهشت برگرده

    • بدون نام

      باید یارانه همه رو قطع کنند . اینکه بخوان به یه عده بدن به یه عده ندن جز ایجاد نارضایتی هیچ چیز دیگه نداره .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای بابا باز رفتی سراغ یارانه ؟هنوز پول سهام واریز نشده بفکر قطع یارانه شدن!! بابا با حقوق مستمربگیر کع نصفش میره برا کرایه خونه میشه زندگی کرد ؟

      • بدون نام

        دلمون به این یارانه خوشه ا!!

      • بدون نام

        اول گرونی رو بردارید؟ اب وبرق و گاز چند برابر گرون شده بجز مایحتاج مردم ؟؟؟خیلی زرنگید!!!!

    • هلیا

      مردم ایران روز به روز فقیرتر میشن.دولت عوض اینکه به فکر اقتصاد مملکت باشه فقط فکر حذف یارانه اس.اگه میخواین یارانه حذف بشه پس قیمت آب و برق و گاز وتلفن رو هم برگردونین به حالت قبل.درطول سال قیمت همه چی صدبرابر گرون میشه اما حقوق همونجور باقی میمونه.

    • بدون نام

      اگه یارانه حذف بشه این مردم دیگه هیچ جوره پشت دولت نیستن.

    • بدون نام

      سلام شما شاد مطلع نباشید مردم باهمین 45تومان یه گروه تشکیل می دهند یه گروه ده نفری وشاید بیشتر و یه قرع کشی میکنند بهتر از وام گرفتن است

    • محمد

      اخه یکی نیست بگه اخه تو به یارانه چیکار داری ... در ثانی یعنی تمام مشکل مملکت ما ای چهل و پنج تومنه به خدا ماهی چند برابر این پول داره اختلاس و قاچاق و پولشویی میشه اگه زرنگید ترمز اونا رو بکشید ده برابر یارانه گیرتون میاد.

    • محمد

      من هم موافقم اينجوري لااقل عدالت به وجود مياد یک ساله یارانه ما را قطع کردن ما که تا حالا سالی بیست میلیون هم نداشتیم تجار همسايه ماست یارانه میگیره ما نمیگیریم خواهش می کنم ما را به بازی نگیرید من که دو سال داو طلبانه در جبهه جنگ جنگيدم امروز نباید همچين تبعیزی مشاهده کنم

    • محبوبه

      ای بابا بسه تو رو خدا اگر یکم از اختلاس ها کم بشه فیش های حقوقی درست بشه صدها بیمارستان ساخته میشه با تعرفه مجانی .دیگه چه لزومی داره که همه گیرو دارتون یارانه بشه.من که راضی نیستم یک قرون یارانم کم بشه

    • بدون نام

      همه چیز صد برابر گرون شده دولت فقط گیرش رو یارانه یکم اختلاس کم بشه همه چیز درست میشه

    • بدون نام

      آب وبرق و بنزین و...چیزایی که گرون کردید ارزون بشه بعدا درمورد حذف یارانه نظر بدید

    • بدون نام

      سلام آب برق گاز رو برگردانید به سال هشتاد و هفت اجناس ر ارزون کنید بیکاری رو جمع کنید یارانه رو قطع کنی

    • بدون نام

      اگر قیمتها رو تونستید برگردانید به قبل از یارانه ، ما اجازه میدیم
      همین یارانه با تورم میومد بالا الان باید 150 هزار برای نفری باشه
      یا اینکه کار با حقوق مکفی ایجاد کنید

    • بدون نام

      قیمتها رو برگردونید به قبل هدفمندی یارنه ها و تمام یارانه مال خودتون

    • علی

      آقای فتاح،اینجانب ۲۲سال ازعمروجؤانی‌خودمو‌درشرایط‌سخت‌درمعادن زغالسنگ گذراندم وبعدازاین۲۲ سال شرکت خصوصی بود تعطیل شد ودولت هم هیچکاری نکرد ‌بیمه حداقل‌ حقوق بیمه‌بیکاری داد والان هم تمام شده‌من‌ ۵فرزنددارم‌سن‌من‌الان‌۴۷سال‌هستش‌وبازنشته‌هم‌نشدم‌و‌بخاطر سن بالا ‌کارهم‌برای‌من نیست‌وفرزندانم‌ یکی دانشگاه آزاده وبقیه‌مدرسه‌میرونداگه‌این‌مبلغ‌ناچیزهم‌ازمابگیرید‌بچه‌های‌من‌وامثال‌من‌بایدچکارکنند‌قضاوت‌باخودتان‌به‌همان‌خدای‌که‌همه‌چیزدرید‌وقدرت‌اوست‌بچه‌های‌ماهم‌انسانند،

    • بدون نام

      بنزین رو بکنید 80تومن زمان قبل از احمدی نژاد ما یارانه نمیخواهیم

      ه

    • بدون نام

      حقو
      قهای نجومی کم کنید وبه کمیته امدادبدهیدتااقتصادایران دچارمشکل نشودبریدجلواختلاسها رابگیرید

    • محمد علوی

      این یارانه را هم از مردم بگیرید ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج