۵۹۷۸۰۳
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

مواجهه با مرگ در «چه کسی سهراب را کشت»

شهرام کرمی گفت: در نظر نداشته‌ام که داستان رستم و سهراب را بازنویسی کنم بلکه از این قصه الهام گرفته و این نمایشنامه را در فضای امروزی نوشتم.

هنرآنلاین:شهرام کرمی گفت: در نظر نداشته‌ام که داستان رستم و سهراب را بازنویسی کنم بلکه از این قصه الهام گرفته و این نمایشنامه را در فضای امروزی نوشتم.

شهرام کرمی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر قصد دارد نمایش "چه کسی سهراب را کشت" را از ۲۲ شهریورماه در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه آورد. او که خود نویسنده این اثر نمایشی است در گفت‌وگو با هنرآنلاین، گفت: "چه کسی سهراب را کشت" موضوع اجتماعی دارد و با الهام از شاهنامه فردوسی نوشته شده است. در نظر نداشته‌ام که داستان رستم و سهراب را بازنویسی کنم بلکه از این قصه الهام گرفته و این نمایشنامه را در فضای امروزی نوشتم.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: داستان نمایشنامه در ارتباط با پدری است که خود را مقصر مرگ فرزند خود می‌داند و در این اثر نمایشی رابطه یک خانواده مرور خواهد شد.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه مضمون نمایش درخصوص مرگ، مرگ آگاهی و مرگ ‌اندیشی است، عنوان کرد: در کارهای گذشته‌ام نیز سراغ مضمون‌های انسانی رفته‌ام. نمایشنامه "بلوط‌های تلخ" درخصوص عشق به سرزمین است، نمایشنامه "پوتین‌های عمو بابا" به مسئله روابط و دوستی توجه دارد و نمایش "خروس می‌خواند" نیز به هویت فردی و شخصی انسان‌ها می‌پردازد.

کرمی در ادامه صحبت‌هایش افزود: نمایشنامه "چه کسی سهراب را کشت" درباره مسئله مهمی چون مرگ است که انسان با آن مواجه خواهد شد و سعی می‌کند از این اتفاق بزرگ زندگی دور شود. در حالی‌که هیچ فردی نمی‌تواند از مرگ رهایی یابد و این اتفاق برای همه رخ خواهد داد.

وی تشابه "چه کسی سهراب را خواهد کشت" با داستان رستم و سهراب فردوسی را در زبان شاعرانه امروزی نمایش عنوان کرد و یادآور شد: برخلاف شاهنامه که نگاهی اسطوره‌ای دارد و روایت آن براساس الگوهای کهن است، من سعی داشته‌ام تا این نمایش را به زبان امروزی بیان کنم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، شیوه اجرایی این اثر نمایشی را فرا واقعی دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که بر موضوع سخت و سنگینی دست گذاشته‌ام و مرگ موضوع هراس‌انگیزی دارد، سعی کرده‌ام تا با زبان شاعرانه آن را پیش ببرم. شخصیت‌هایی را در تقابل با مرگ و زندگی قرار داده‌ام که در نهایت زندگی بر مرگ غلبه پیدا می‌کند. در صورتی‌که زندگی با آگاهی، شعور و فهم باشد، مرگ تبدیل به اتفاقی توام با اندیشه در برابر زندگی خواهد شد.

این نمایشنامه‌نویس با بیان اینکه اگر زندگی انسان به عنوان اشرف مخلوقات همراه با شعور و فکر باشد با پدیده مرگ آگاهانه برخورد می‌کند و مرگ‌اندیشی به مرگ‌آگاهی تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: انسان در این شرایط از جانِ فانی به جانِ باقی رجعت داده می‌شود و پل ارتباطی با زندگی ابدی خواهد زد و به جایگاه فراتر از زندگی زمینی سوق داده می‌شود.

وی در پایان صحبت‌هایش معیار انتخاب بازیگران نمایش را توضیح داد و گفت: گروه تئاتر "شایا" با تولید ۳۴ اثر نمایشی اعضای ثابت خود را دارد و در مواردی به تناسب شخصیتی که خلق می‌شود و ضرورت، بازیگران دیگری به نمایش اضافه می‌شوند. بهرام شاه‌محمدلو، حسین پورکریمی و آبان حسین‌‌آبادی به عنوان بازیگر برای نخستین بار است که با گروه ما همکاری دارند و رویا افشار، فرید قبادی و سروش طاهری دیگر بازیگران نمایش از اعضای گروه هستند.

نمایش "چه کسی سهراب را کشت" تا ۲۴ مهر ماه ساعت ۱۹ با مدت زمان یک ساعت و بیست و پنج دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه است و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج