۵۹۸۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

«قرارگاه» عملیاتی کردن آرزوهای ناکام جلیلی

عزمش را جزم کرده تا سایهِ دولت روحانی شود، حتی از قالب یک دیپلمات هسته ای که تخصصش در کنایه زدن به برجام و دستاوردهای سیاست خارجی دولت باشد هم در حال فاصله گرفتن است، سعید جلیلی تبدیل به یک منتقد چند وجهی شده است.

خبرآنلاین: عزمش را جزم کرده تا سایهِ دولت روحانی شود، حتی از قالب یک دیپلمات هسته ای که تخصصش در کنایه زدن به برجام و دستاوردهای سیاست خارجی دولت باشد هم در حال فاصله گرفتن است، سعید جلیلی تبدیل به یک منتقد چند وجهی شده است.

«سایه تمدن اسلامی برای تایید، تکمیل و تصحیح برنامه‌های دولت دوازدهم»؛ این نام بلند و طویل نه عنوان همایش است نه عنوان یک مقاله یا... سعید جلیلی این روزها زیر سایه همین عنوان، «دولت سایه» خود را تشکیل داده است. در پاستور کمی دورتر از دفتر حسن روحانی؛ رئیس جمهوری دولت دوازدهم.

عزمش را جزم کرده تا سایهِ دولت روحانی شود، حتی از قالب یک دیپلمات هسته ای که تخصصش در کنایه زدن به برجام و دستاورد های سیاست خارجی دولت باشد هم در حال فاصله گرفتن است، از مسکن مهر و اشتغال تا کولبران از حقوق شهروندی تا مفاسد اقتصادی...همه و همه درون مایه های نقدهای گاه و بیگاه آقای دیپلمات به دولت روحانی شده است. یک روز نیکزاد را به دفترش دعوت می کند و سیاست های وزیر راه دولت روحانی را زیر سوال می برد و روز دیگر کرباسیان و شریعتمداری دیگر وزرای اقتصادی را زیر تیغ نقد می کشد، گویی او آرزوهای ناکام رئیس جمهور شدنش را این روزها در همان پاستور در دفتر کارش دنبال می‌کند.

دور افتاده از قبیله اصولگرایان

راهش را از آنچه «قبیله اصولگرایان» می خواند هر روز دورتر می کند، از همان سال ۹۲ که بدون رایزنی و همراهی رفقای اصولگرایش با پراید سفیدش به وزارت کشور رفت نشان داد مرد تک روی اردوگاه راست است. او در آن انتخابات محور بر هم خوردن ائتلاف و بهانه کنار نکشیدن ها شد اما بخت آنقدر با او یار بود که با وجود همان اقدام لحظه آخری و رفتار تک روانه باز هم طیفی از اصولگرایان را همراه خود کند و رقیب شیخ دیپلمات در انتخابات ۹۲ شود. رقابتی که چیزی جز ناکامی برایش نداشت.

او اما ناامید نشد، ۴ سال تلاش کرد تا یک چهره سیاسی از خود بسازد و همان نامزد مطلوب اصولگرایان شود . کمیته های متعدد در حوزه های مختلف تشکیل داد و چهره هایی از جریان راست را به دفترش در خیابان پاستور برد و با تکیه بر ضعف ها و نقاط چالش برانگیز دولت مستقر به نگارش یک برنامه برآمد، برنامه ای که قرار بود در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ از آن رونمایی کند. هرچند جلیلی تلاش کرد تا فعالیت هایش چندان رسانه ای نشود اما برخی رسانه های نزدیک به جلیلی گوشه هایی از برنامه ریزی مفصل او را برای رسیدن به پاستور هرازگاهی رونمایی می کردند.

۴ سال گذشت، اینبار این اصولگرایان بودند که ضرب شصت نهایی را به او نشان دادند تا بگویند او یکی از نامزدهای مدنظرشان است نه نامزد قطعی. همین هم بود که اینبار او خودخواسته از رفتن به وزارت کشور منصرف شد تا مبادا یک شکست دیگر در کارنامه سیاسی اش به ثبت برسد.

تلاش برای ۴ سال دیگر

ناامیدی اما گویی در سعید جلیلی راهی ندارد، او بازهم استارت زده است، نه در خفا و پنهانی در دفتر کارش، اینبار علنا از طرح خود برای ۴ سال دیگر رونمایی کرد، او قرارش را براین گذاشته که سایه دولت روحانی شود و اینگونه با نقدهای گاه و بیگاه خود از هم اکنون آماده انتخابات ۱۴۰۰ کند.

او در دفتر کارش دور میزی می نشیند که برخی وزرای احمدی نژاد و چهره هایی اصولگرا و حتی اساتید دانشگاه امام صادق هم در آن حضور دارند، مردانی که شاید اگر جلیلی راهی به پاستور می یافت حالا دور میز هیات دولت با یک عنوان وزارت نشسته بودند اما آنها هم اکتفا کرده اند به وزیر بودن در دولت در سایه سعید جلیلی. گویی نسخه ای که سعید جلیلی برای ماندگاریش در سیاست برای خود پیچیده برخی دیگر از اصولگرایان و طیف نزدیک به احمدی نژاد و برخی شیفتگان برای راه یافتن به سیاست را هم علاقمند کرده تا آنها نیز زیر سایه این دولت خیالی جلیلی ممر حیات کنند.

او حتی تلاش می کند تا شخصیت افرادی را که برایش کار می کنند در قالب دولت در سایه از شخصیتی حقیقی به شخصیتی حقوقی تغییر دهد تا افراد دیگر نتوانند با فشارها و لابی ها در زمانی که قرار است ایفای نقش موثری صورت گیرد از او جدا شوند. او اینگونه امروز خود را مدعی اصلی انتخابات ریاست جمهوری دور بعد کرده است و خط و نشان کشیدن ها برای رقبایش در انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرده است.

مقر دولت در سایه کجاست؟

سعید جلیلی که با دبیری شورای عالی امنیت ملی خداحافظی کرد ناگزیر به کوچ به پاستور شد، دفتری در همسایگی عزت الله ضرغامی که این سالها هم محل قرارهای سیاسی اش بوده هم مقر و قرارگاه رایزنی های پشت پرده‌اش.

اخبار جسته و گریخته از محافل اصولگرایان در همه سالهای گذشته حکایت از آن داشت که آقای دیپلمات طیفی از مخالفان برجام را درست در همین نقطه و در همین قرارگاه ساماندهی می کرده است و نبض انتقادات از مذاکرات هسته ای در همان زمانی که درحال برگزاری بود و بعدها برجام از همین نقطه پاستور در حال تپیدن بوده است.

جلیلی بعد از ناکامی در انتخابات ۹۲ در همین دفتر کلید تدوین برنامه ای برای اداره کشور را زد، کمیته های متعدد زیر نظر او تشکیل شد تا در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ..به تدوین برنامه ای برای اداره کشور بپردازند. برنامه ای که قرار بود در سال ۹۶ به کار او بیاید اما فرصت آن به جلیلی داده نشد.

وقتی عکس دونفره معروف رئیسی و جلیلی به یکباره در رسانه ها منتشر شد و جلیلی از نامزد مورد حمایتش در انتخابات رونمایی کرد زمزمه ها برای واگذاری این برنامه ۴ ساله به رئیسی هم مطرح شد، گویی همزمان با کوچ یاران همراه جلیلی به ستاد رئیسی قرار بود حاصل تلاش های ۴ ساله جلیلی هم به رئیسی هدیه داده شود، زمزمه هایی که رنگ واقعیت گرفت و برنامه های جلیلی اینگونه به کمک ابراهیم رئیسی آمد تا بتواند با دست پرتری در مقابل روحانی و حتی قالیباف قرار بگیرد.اما آن برنامه ها هم نتوانست رئیسی را به ریاست جمهوری برساند.

جلیلی اما اینبار عزمش را جزم کرده که خود میدان دار شود. گویی قرار است تا فرصت ۴ ساله تا انتخابات ریاست جمهوری یکی یکی از برنامه های او در زیر عنوان دولت در سایه رونمایی شود. رونمایی تا سال ۱۴۰۰.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقاسعید. شما در زمانی که دورانی داشتید وبر مسند بودید بااعمالتان باعث نارضایتی و سرخوردگی وناامیدی ملت را فراهم کردید مردم از شما دلخوشی ندارند اقا سعید دوران شما تمام شد تاریخ انقضای شما بسرآمد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج