جاباما
۵۹۸۲۶۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

اطمینان خاطر برجامیِ اروپا به ایران

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ، ضمن حمایت از برجام و تایید اجرای تعهدات ایران مطابق با توافق هسته ای &#۰۳۹;برجام&#۰۳۹; خواستار ادامه همکاری برای رسیدن به &#۰۳۹;نتیجه گیری گسترده&#۰۳۹; درباره ایران شد.

خبرگزاری ایرنا: اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ، ضمن حمایت از برجام و تایید اجرای تعهدات ایران مطابق با توافق هسته ای 'برجام' خواستار ادامه همکاری برای رسیدن به 'نتیجه گیری گسترده' درباره ایران شد.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه درابتدای این بیانیه تاکید کرده که معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای (ان پی تی) را بنیاد و اساس نظام بین المللی منع گسترش می داند.

دراین بیانیه با تشکر از گزارش جدید یوکیا آمانو مدیرکل آژانس، از ارائه اطلاعات بیشتر در گزارش جدید در ارتباط با اجرای تعهدات مرتبط با هسته ای ایران مطابق با برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت استقبال شده ومی افزاید: مدیرکل را تشویق می کنیم (encourage) که در گزارش های آینده خود مطابق با بند 4 قطعنامه شورای حکام مصوب 15 دسامبر 2015 ، اطلاعات مبسوط بیشتری درباره تمام تدابیر هسته ای فهرست شده در تمام بخش های ضمیمه I برجام ارائه دهد. این امر برای اینکه شورای حکام شناخت کاملی از اجرای برجام داشته باشد و درصورت بروز هرگونه مساله ای بتواند سریعا واکنش نشان دهد ، ضروری است.

اتحادیه اروپا با اشاره به گذشت یک سال و نیم از روز اجرای برجام که مصادف با اجرای موقتی پروتکل الحاقی از سوی ایران و اجرای کامل کد اصلاح شده ۳.۱ ترتیبات اضافی توافق پادمانی بود، از ادامه ارزیابی های آژانس از اظهاریه های ایران مطابق پروتکل الحاقی ودسترسی های تکمیلی به سایت ها وسای اماکن در ایران استقبال کرده و باردیگر اظهار می دارد که تصویب زودهنگام پروتکل الحاقی ضروری است.

اتحادیه اروپا دراین بیانیه همچنین از اطلاعات به روز شده آژانس درباره فعالیت های مرتبط با اورانیوم با سطح غنای پایین (LEU) و سایر موارد فنی در این ارتباط استقبال کرده و خاطرنشان می کند که ذخایر آب سنگین ایران در تاریخ 16 می برابر 128.2 تن بوده و در طول دوره گزارش ذخایر ایران بیش از 130 تن آب سنگین که در برجام مجاز دانسته شده، در اختیار نداشته است.

اتحادیه اروپا درادامه این بیانیه خاطرنشان می کند که کار راستی آزمایی و نظارت آژانس بر سایر تعهدات مرتبط با هسته ای ایران مطابق با برجام ادامه دارد و می افزاید: اتحادیه اروپا مکررا بر ضرورت پایبندی دقیق ایران به تمام تعهداتش تحت برجام و همکاری کامل و به موقع ایران با آژانس از طریق اجرای توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی از جمله از طریق فراهم کردن امکان دسترسی ها ، تاکید کرده است. این امر برای اینکه آژانس بتواند به 'نتیجه گیری گسترده' برسد، ضروری است . در کنار اجرای کامل و پایدار برجام ، رسیدن به این نتیجه گیری برای حصول اعتماد بین المللی به ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ضروری است.

نماینده مالت از طرف اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای ترکیه ، مقدونیه ، مونته نگرو ، ایسلند ، صربستان ، آلبانی ، بوسنی و هرزگوین، نروژ ، اوکراین ، مولداوی، گرجستان و سان مارینو این بیانیه را قرائت کرد.

تاکید اتحادیه اروپا بر حصول 'نتیجه گیری گسترده' درباره ایران در حالی است که نماینده ایران نیز بر تلاش برای رسیدن به این نتیجه گیری در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کرد.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای حکام به ایرنا گفت: در مورد تایید عدم وجود تاسیسات احتمالی اعلام نشده ، مقررات پروتکل باید اجرا شود و تلاش می کنیم تا زمان گرفتن 'نتیجه گیری گسترده' از آژانس را تا حد ممکن کوتاهتر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس استاندارد آژانس ، اجرای پادمان منجر به این می شود که آژانس بتواند تایید کند تاسیسات اعلام شده صلح آمیز باقی مانده اند. در مورد عدم وجود احتمالی تاسیسات اعلام نشده، مقررات پروتکل باید اجرا شود و این زمان بر است.

نجفی گفت:درمورد کشورهای دیگر حتی کشورهای اروپایی 10 سال طول کشیده تا بتوانند اصطلاحا نتیجه گیری گسترده را از آژانس بگیرند؛ این زمانبر است و ما امیدواریم با تلاش هایی که می شود بتوانیم این زمان را تا حد امکان کوتاهتر کنیم.

اتحادیه اروپا بارها بر پایبندی تمام طرف ها به برجام تاکید کرده و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز سه شنبه در اسلو گفت: مطمئنم که آمریکا نیز به برجام پایبند خواهد بود.

گزارش جدید یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در نشست فصلی شورای حکام مورد بررسی قرار گرفت. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه (پریروز) در آغاز نشست فصلی شورای حکام گفـت: آژانس به راستی آزمایی و نظارت بر اجرای تمام تعهدات مرتبط با هسته ای ایران طبق توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مطابق با رویه های استاندارد پادمانی آژانس بشکلی بی طرفانه ادامه می دهد.

دومین گزارش آژانس درباره ایران در سال ۲۰۱۷ با عنوان 'راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل' ، جمعه ۱۲ خرداد (دوم ژوئن) منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج