جاباما
۵۹۸۳۰۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

رویترز از طراحی راهبرد جدید واشنگتن علیه تهران خبر داد

نقشه‌های تازه ترامپ براي برجام

تعریف کردن یک دشمن و حرکت در جهت معطوف‌کردن پندار همگان نسبت به خطرات این دشمن، بدون شک راهبرد اصلی ترامپ از زمان به قدرت رسیدن بوده است.

روزنامه قانون: تعریف کردن یک دشمن و حرکت در جهت معطوف‌کردن پندار همگان نسبت به خطرات این دشمن، بدون شک راهبرد اصلی ترامپ از زمان به قدرت رسیدن بوده است.

پیش از شروع به کار ترامپ، ناظران، کارشناسان و حتی شهروندان عادی در سراسر جهان فکر می کردند که رییس جمهور تازه وارد، همه چیز را به داخل مرزهای ایالات متحده می کشاند اما او بیشتر در حال «به‌هم‌زدن» آرامش در دنیاست و هنوز آن‌گونه که باید و شاید، شغلی برای آمریکایی‌ها ایجاد نکرده است.

شعارهای او هر روز نسبت به روز گذشته، رنگ می بازد و توخالی از آب در می آید. او یک پوپولیست به تمام معنا بوده و هست ؛ مردی که ۹۰ درصد کارکنان و همکاران منصوب شده توسط خودش را اخراج کرده و تکلیفش با خودش روشن نیست.

برجام و ترامپ ؛ پس از پیروزی در انتخابات

ترامپ از روز اول با بیشتر توافق‌ها و پیمان‌نامه‌های بین المللی امضا شده توسط باراک اوباما، مشکل داشت و همواره سعی کرده آن‌ها را لغو کند. از پیمان آب و هوایی پاریس گرفته تا توافق با دولت کوبا و از قانون مهاجرت گرفته تا برجام! از نخستین روزهای شروع به کار دولت جمهوریخواه، صحبت‌هایی درباره بازبینی در مفاد برجام یا برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوها، پیرامون گنجاندن نظرات دولت ترامپ در متن توافق هسته ای شنیده می‌شد اما همه طرف هایی که زیر برجام را امضا کرده بودند، اعلام کردند که به هیچ وجه حاضر نیستند درباره برجام، دوباره پای یک میز بنشینند.

راهبرد تهاجمی در مقابل ایران!

حالا رویترز خبر داده که ترامپ از اساس، راهبرد جدیدی برای مقابله با ایران، تدوین کرده که به زودی از آن، رونمایی خواهد کرد.خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید بر‌اساس گزارش‌ها، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا در حال نهایی کردن راهبرد تهاجمی و سختگیرانه تر علیه ایران است.

رویترز با استناد به سخنان «منابع آگاه» اعلام کرده که دولت ترامپ، این راهبرد را برای واکنش شدیدتر به حضور نیروهای ایران و شبه نظامیان مورد حمایتش در عراق و سوریه تدوین می کند.

این طرح اولیه از سوی جیمز ماتیس وزیر دفاع، رکس تیلرسون وزیر خارجه، اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی و دیگر مقامات بلند پایه تهیه شده است و روز جمعه گذشته در جریان اجلاس شورای امنیت ملی به دونالد‌ترامپ رییس جمهوری ارائه شد.

منابع رویترز گفته‌اند که این طرح مورد موافقت قرار خواهد گرفت و پیش از پایان سپتامبر، منتشر خواهد شد.

به گزارش یورو نیوز، کاخ سفید حاضر نشده است درباره این طرح اظهار نظر کند.

یکی از منابع آگاه اشاره کرده که این طرح، فشارها را بر تهران برای جلوگیری از برنامه های موشکی بالستیک و حمایت از شبه نظامیان در عراق و سوریه افزایش می‌دهد.

یک مقام ارشد دولتی نیز گفته است: «این طرح یک راهبرد گسترده ای درباره طیف وسیعی از فعالیت های شرورانه ایران در حوزه‌های مالی، حمایت از تروریسم، بی‌ثبات سازی منطقه به‌ویژه در سوریه، عراق و یمن را در بر می گیرد».

این طرح همچنین جاسوسی سایبری و گسترش بالقوه طرح های هسته ای ایران را نیز در بر می گیرد و در پی آن‌است تا در صورتی که ایران توافق هسته‌ای را نقض کند، تحریم‌های اقتصادی سخت تری علیه ایران وضع کند.

خبرگزاری رویترز در گزارش تازه خود به نقل از دو مقام‌ سابق و کنونی آمریکایی گفته ‌است: این پیشنهاد شامل توقیف محموله‌های تسلیحاتی ایران برای کمک به حوثی‌ها در یمن، فلسطینی‌ها در غزه و صحرای سینا در مصرنيز می‌شود.

بر همین اساس، این طرح پیشنهاد کرده که آمریکا در بحرین، جایی که شیعیان توسط حکومت سنی مورد سرکوب قرار گرفته‌اند، واکنش شدید نشان دهد.

توافق هسته ای با ایران، ارزش مذاکره نداشت

از سوی دیگر، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا در گفت‌وگو با فاکس نیوز گفت که : توافق هسته ای با ایران، ارزش مذاکره نداشته است!

پمپئو این‌گونه به سوال خبرنگار فاکس نیوز پاسخ داد: «امروز من در جایگاه متفاوتی هستم و نقش متفاوتی دارم. به‌نظر من ، رییس جمهور نظر خود را اعلام کرده و به نظر وی، این توافق ارزش مذاکره را نداشت. بیشتر اعضای دولت نیز همین نظر را دارند. علاوه بر این فراتر از توافق هسته ای، آزمایش‌های موشکی، فعالیت شبه نظامیان شیعه در عراق، کار در کنار حزب ا... لبنان در سوریه و لبنان و فعالیت های بدخواهانه آنان در سراسر جهان از زمانی که این توافق به دست آمد، به نحو قابل توجهی افزایش یافته است».

دولت ترامپ از زمان به قدرت رسیدن تا کنون دو بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده و اواسط اکتبر باید بار دیگر درباره این مساله تصمیم بگیرد.

منتقدان ترامپ می‌گویند او با وجود تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به دنبال بهانه‌ای است که نشان دهد ایران این توافق را نقض کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج