۵۹۸۴۲۰
۲۳ نظر
۵۰۰۷
۲۳ نظر
۵۰۰۷
پ

تهمینه میلانی: روشنفکری در ایران یعنی زنبارگی!

روشنفکران ما تصور می‌کردند که اگر دور و برشان پر از زن و مشروب باشد روشنفکرند. این روشنفکری نیست تعریف این کلمه داخل آن مستتر است.

سینماپرس: روشنفکران ما تصور می‌کردند که اگر دور و برشان پر از زن و مشروب باشد روشنفکرند. این روشنفکری نیست تعریف این کلمه داخل آن مستتر است.
در چهارمین برنامه اکس سایت کافه سینما امیر قادری با تهمینه میلانی کارگردان سرشناس سینما به گفتگو نشسته است. در این گفتگو تهمینه میلانی جریان روشنفکری در ایران را نقد می‌کند و در این گفتگو می‌گوید: "در سینما همه روشنفکر نیستند. روشنفکر در سینما داریم، اما روشنفکرنما فراوان داریم. بقیه هم اغلب تکنیسین هستند، کار فکری نمی‌کنند.یادتان باشد روشنفکری ایرانی بحثی است که روی آن باید مطالعه جدی شود.

این کارگردان سینما در ادامه اشاره می‌کند: من از بچگی مجذوب بسیاری از روشنفکران ایرانی بودم که زیر بیست سال همه آنان برای من فرو ریختند. چون با همه آشنا شدم و دیدم من تصوری دیگری داشتم و آنان چیزی نبودند که از دور می‌دیدم. اما با مطالعات مختصری که داشتم فهمیدم روشنفکری حاصل جامعه ما نبود. سیر رشد روشنفکری در ایران مثل اروپا نبوده است. ما روشنفکر وارداتی داشتیم . یعنی در یک دوره ای مردم ثروتمند شدند و راه به اروپادر دوره قاجار باز شد.

خالق فیلم آتش در ادامه افزود : افرادی به عنوان دانشجو به اروپا رفتند و به عنوان روشنفکر بازگشتند. بعد با خودشان تفکر را نیاوردند یک نوع ظاهر روشنفکری را با خودشان آوردند. یعنی اینجا دیدند خواهر و مادرشان توی چادر هستند اما خانومها در اروپا دست می‌دهند لباس‌های شیک می‌پوشند و روشنفکران این ظواهر را با خودشان آوردند. روشنفکران ما تصور می‌کردند که اگر دور و برشان پر از زن و مشروب باشد روشنفکرند، اگر مشروب بخورند، روشنفکرند. این روشنفکری نیست تعریف این کلمه داخل آن مستتر است.

میلانی در مورد تعریف صحیح روشنفکری اشاره می‌کند " روشنفکر کسی است که روشن فکر می‌کند و نور می‌اندازد به جای تاریک؛ تا مردم درون تاریکی را کشف کنند. ما تعریف مان از روشنفکری این است که طرف کتاب دست بگیرد، پیپ بکشد و لباس عجق وجق بپوشد و موهایش را دم اسبی ببندد.طرف پیش خودش تصور می‌کند روشنفکر است. در ایران ما بیشتر ظواهر روشنفکری را می‌بنیم تا خود روشنفکری را.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • منتظر

      احسنت به خانم میلانی

    • راد

      افرین خانم تهمینه میلانی با نظر شما موافقم

    • بدون نام

      باید به خانم میلانی گفت این روشنفکری را خود شما هم به وجود آورده اید! بله فیلم هایی که زنان را به تغییر رفتار و شکستن قواعد و چارچوب ها تشویق میکند و قصد دارد طرز فکر و رفتار زنان را تغییر دهد. خب امروز ما زنان و مردان متفاوتی داریم که به قاعد گذشته پایبند نیستند و امروزی می اندیشند. اما زندگی قدیمیها ساده تر و سالم تر بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا منظور این خانم اینی که شما میگی نبوده! منظورش این بوده که افرادی که به اروپا رفتند یه جور تقلید ظواهر کردند ولی در ذهنشون تغییری اتفاق نمی افتاده .نه اینکه کلا با مدرنیته مشکل داشته باشه این خانم .چرا گیرایی ملت اینقدر پایینه؟!

      • بدون نام

        روشنفکری دقیقا یعنی شکستن قالبهای کهنه و در انداختن طرحی نو .کسی که به سنتهای بر جای مانده از اجدادش به دیده تقدس نگاه کنه خیلی تاریک فکره

      • بدون نام

        زندگی قدیمیها از چه نظر ساده تر بود؟ اگه منظور زندگی ابتدایی باشه بله ساده تر بود اگه منظور ارزشهای انسانی باشه نخیر خیلی هم وضع بد بود . آدمهای عامی همیشه فکر می کنند قدیم بهتر بوده! البته روشنفکرها هم فکر نمی کنند زمان حال بهترینه ولی به یک آینده بهتر می اندیشند و به جامعه کمک می کنند برای طی کردن این مسیر

    • بدون نام

      به زن ازادی بیش از حد بدی ازادی غیر متعارف بدی همییییییییییییییین مشه ...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      البته خود زن باید حد خودشو ذاتی بدونه ؛ این که به زن دیکته کنن که اینجور باش اونوجور باش ارزش نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      والسلام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی زیر مطلبی در مورد روشنفکری هم باید عوام اظهار فضل کنند؟!

      • بسیجی قهرمان

        داداش خیالت راحت ما جلوی زنان بیحجاب و ارزش شکن رو میگیریم درسته مردای خانوادشون بیغیرتن ولی ما نیستیم... هنوز غیر نمرده ... می خوام ببینم چ کار میکنن فقط ضعیفه ها

    • بدون نام

      حرف حق رو باید از همه کس پذیرفت

    • بدون نام

      شما احتمالا افراد لاابالی رو با روشنفکر اشتباه گرفته بودی خانم و احتمالا روشنفکرایی مثل دکتر سروش رو نمیشناسی

    • سید علی

      با سلام واقعا راست گفتی خانم میلانی کاملا موافق نظرتان هستم.

    • مصطفی

      کلا تو ایران روشنفکر نداریم ...هر کی هم ادعای روشنفکری داره یه جورای جو گرفتتش

    • بدون نام

      دقیقا الان همه روشنفکرنما شدن. تا می خوای یه مخالفتی هم بکنی انگ عقب مونده بودن می خوری.

    • علی اصغر رضائی

      ایشان نمونه خوبی از تربیت زن ایرانی است

    • بدون نام

      دقیقا مدرن شدن جامعه هم همینطور بود.فکر می کردند اگه زنِ ایلیاتی رو مینی ژوپ پوش کنند جامعه مدرن میشه! در حالیکه تغییرات باید در ذهنیت اتفاق بیافته نه در ظواهر.هنوز هم با مردمی مواجه هستیم که وسایل زندگی مدرنی دارند ولی فرهنگ قبیله ای دارند!!

    • علی

      بستگی داره شما روشن فکری رو در چه چیزی بدونی.متاسفانه الان مردم هرچی رو که دوست دارند خوب میدونن. وهر چیری رو که دوست ندارن بد.کلا سلیقه هر کس یه جوره.معیار مشخصی وجود نداره.

    • بدون نام

      خیلی دوست داریم خانم میلانی. افتخار خانمای ایرانی هستی. موفق باشی.

    • بدون نام

      مثل الان که به عنوان مثال دخترای ایرانی از اروپا بی حجابیش رو فقط میخوان

    • بدون نام

      با خانم میلانی کاملاً موافق هستم روشنفکری در ایران با ظواهر پرستی اشتباه گرفته شده‌اند
      متاسفانه مردم ایران به شدت ظاهر بین شدن به هیچ چیزی جز ظواهر اهمیت نمیدن و این ربطی با زن بودن و مرد بودن نداره من نمیگم روشنفکر نداریم چرا ما روشنفکر داریم ولی متاسفانه این روشنفکران رو در بین ظاهرگرایان گم کردیم

    • علیرضازمان

      چ عجب یه حرف راست زد

    • خوزستانی

      روشنفکری یعنی پایبند بودن به ارزش های جامعه
      روشنفکری یعنی غیرت داشتن به ناموس خود
      روشنفکری یعنی پایبند بودن به ارزشهای امام راحل (ره) و دفاع از نظام و وطن مقدس جمهوری اسلامی ایران
      روشنفکری یعنی محسن حججی و محمد جهان آرا و حسیین فهمیده و اون کودکان ایرانی که به جبه های جنگ رفتن و خیلیاشون شهید شدن و اونایی که اسیر شدن به هیچ وجه در اسارت وطن فروشی و دین فروشی نکردند
      خدایا جوانان مارو از این هجمه فرهنگی نجات بده و امیدوارم بفهمید که شما از قدیمیا باهوشتر نیستید و سنت های قدیمی بخدا هر کدومش دلیلی داره و درسته با اینکه من بیست سالمه ولی تحقیق کردم و فهمیدم گذشته بهتر بوده

    • زهرا

      کاربر بسیجی قهرمان امیدوارم که حرفتون شوخی باشه...اگرم شما میخوای جلوی زنایی کع بی حجابنو بگیری و فکر میکنی با این کارت قراره فساد از جامعه پاک بشه کاملا در اشتباهی بهتره به جای اینکه جلوی زنا رو بگیری جلوی افکار کثیف هم جنساتو که نسبت به زن دارنو بگیری برادر.... بعدشم زن ضعیفه اس؟؟؟ واقعا متاسفم براتون شما به مادر و خواهرتونم میگین ضعیفه؟؟فک کنم شما خیلی بهتر از من با قران و ادحایث پیامبرامون اشنایین دقیقا کجای قران اومده که میتونین به زن توهین کنین و اونو ضعیفه خطاب کنین...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج