۵۹۸۶۷۲
۱۳ نظر
۵۰۱۴
۱۳ نظر
۵۰۱۴
پ

شوخی لیزینگی با بازنشستگان ایرانی

پایگاه خبری عصر ایران در یادداشتی نوشت: اگر قرار است به بازنشستگان خدمتی ارائه شود، باید محترمانه، عزتمند و در حد توان شان باشد. طرح هایی از این دست بیشتر به بردن پرنده ای به باغ شبیه است که در قفس باشد. دلش شاد نمی شود، داغ پرواز تازه تر می شود.

پایگاه خبری عصر ایران در یادداشتی نوشت: اگر قرار است به بازنشستگان خدمتی ارائه شود، باید محترمانه، عزتمند و در حد توان شان باشد. طرح هایی از این دست بیشتر به بردن پرنده ای به باغ شبیه است که در قفس باشد. دلش شاد نمی شود، داغ پرواز تازه تر می شود.
در ادامه این یادداشت به قلم احسان محمدی می خوانیم:
تا وقتی پرانرژی کار می کنید حرف زدن از دوران بازنشستگی مثل وعده دادن به کودکی است که باورش نمی شود چشم به هم بزند بزرگ می شود، مدرسه می رود، کنکور را می گذراند، از پس خدمت سربازی برمی آید، بچه دار می شود و... همه چیز به نظر دورتر از آن می رسد که آدم ذهنش را درگیرش کند.

اما همین شمایی که دارید این خطوط را می خوانید و هنوز سالهای زیادی تا بازنشستگی دارید چشم به هم بزنید روزش آمده. روزی که کاغذ به دست پله های اداره ای که ۳۰ سال از عمرتان را آنجا گذراندید در پی گرفتن امضاهای ترخیص و ... خلاص!

این روزها که پای توریست های بیشتری به ایران باز شده، دیدن خارجی های موسفید و پیرمرد و پیرزن هایی که گاهی بدون کمک نمی توانند راه بروند تازگی ندارد. آنها در این سن و سال به جای نشستن کنج خانه و مشاجره با بچه ها و نوه ها یا تعریف هزارباره خاطرات خدمت سربازی در پارک ها به سفر می روند. دنیا را می بینند و می خواهند آخرین جرعه های جام زندگی را به شادی بنوشند.

در دنیا هم نوع جدیدی از مهاجرت شکل گرفته است. بسیاری از بازنشستگان کشورهای مرفه دست به مهاجرت می زنند و به کشورهای دیگر می روند. به جایی که بتوانند در آرامش روزگار بگذرانند، مالیات کمتری بپردازند، خدمات درمانی و اجتماعی خوبی دریافت کنند و در مقایسه با کشورشان در قبال این امکانات، هزینه کمتری پرداخت کنند.

پاناما جنوبی‌ترین کشور در مرکز قاره آمریکاست که در رأس فهرست جهانی بهشت بازنشستگی در سال ۲۰۱۶ قرار گرفته است. در این فهرست که توسط مجله لایف ارائه شده، از پاناما به‌عنوان «ارزان‌ترین، بهترین و سودمندترین محل بازنشستگی در جهان» یاد شده است.

اما در ایران چطور؟ جز آن کارت منزلت که به آنها می دهند تا رایگان سوار اتوبوس شوند (و گاهی غرغر بشنوند) و دفترچه بیمه و انبوهی بیماری و قرص و دارو سهم شان از زیستن در این کشور بعد از ۳۰ سال خدمت چیست؟ اگر خدمات دیگری هم ارائه می شود آنقدر کم، نامعلوم و ضعیف است که از آن مطلع نمی شویم.

چندی است که طرح فروش خودرو لیزینگ به بازنشستگان با هیاهو اطلاع رسانی می شود. عنوان شده است که «میانگین نرخ تسهیلات فروش خودرو به بازنشستگان کشوری در این طرح ۱۱ درصد و پایین تر از نرخ بازار لیزینگ در کشور است» و طی آن فقط از محصولات شرکت ایران خودرو و از خانواده سمند، پژو ۲۰۶ و همچنین پژو ۴۰۵ فروخته می شود که البته در آغاز تنها ۱۰۰۰ خودرو با قرعه کشی به متقاضیان ارائه خواهد شد.

براساس محاسبات اولیه، به عنوان نمونه برای خودروی پژو ۲۰۶ صندوق دار، میانگین اقساط ماهانه بدون احتساب بیمه با بازپرداخت ۳۶ ماهه، ۵ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۳۴۳ ریال و با بازپرداخت ۴۸ ماهه ۴ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۸۸۲ ریال برآورد شده است.

اطلاعیه روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشورمی افزاید: ارزش افزوده فرع تسهیلات به مبلغ پیش پرداخت اولیه اضافه می شود. همچنین علی الحساب های اقساط بیمه بدنه و شخص ثالث، حسب مورد به مبلغ پیش پرداخت اولیه و مبالغ اقساط افزوده می شود. علاوه براین با توجه به اینکه فاصله هر قسط ۶ ماه تعیین شده است، مبلغ قسط با احتساب علی الحساب بیمه (۶ ماهه) در محاسبات نمونه برای اقساط ۳۶ ماهه حدود ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و برای اقساط ۴۸ ماهه حدود ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است.

یکبار دیگر به این آمار و ارقام نگاه کنید! گرچه باید به عادت ایرانی بگوییم «از مسئولان گرامی که به فکر بازنشستگان هستند کمال تشکر را داریم» اما پیوستن به چنین طرحی با هیاهو و قرعه کشی و ... واقعاً در توان چند درصد از بازنشستگان ایرانی است که بسیاری از آنها گرفتار خانواده های پرجمعیت، دانشجوی شهریه پرداز، عروس و داماد و هزینه های پزشکی ناگزیر این سنین هستند؟

ارائه خدمات به بازنشستگان نه صدقه و لطف که یک وظیفه برای دولت به شمار می رود. بازنشستگانی که امروز عصا به دست و کمر خمیده به زحمت از عرض خیابان گذر می کنند زمانی چرخ اقتصاد این ممکلت را به چرخش در آورده اند، استاد و معلم و هنرمند و مهندس و معمار بوده اند. این خیابان ها را چوب جادو نساخته است. آنها ساخته اند، آموزش داده اند، چرخه حمل و نقل را به گردش درآورده اند، کاشته اند... ولی سهم امروزشان از «برداشت» چقدر است؟

همین که به این سن رسیدند، انگار یک فرهنگ و عرف غلط از قبل به آنان القا می کند که دیگر تمام شده اند. هرچه بوده رفته و حالا فصل انتظار است، انتظار برای انفعال و نهایتا مرگ.

اگر قرار است به بازنشستگان خدمتی ارائه شود، باید محترمانه، عزتمند و در حد توان بیشترشان باشد نه آنها که از آغاز ژن خوب داشتند! طرح هایی از این دست بیشتر به بردن پرنده ای به باغ شبیه است که در قفس باشد. دلش شاد نمی شود، داغ پرواز تازه تر می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسنت ۰

    • فروشگاه

      بازنشستگان نسوزید ولایت بیداراست

    • بدون نام

      ایول گل گفتی ولی کو گوش شنوا.کاشکی ما هم از اون ژن های خوب داشتیم.اگه بازنشسته ها میتونستن ماهی ۵۰۰ تومن قسط بدن که منتظر این طرحها نمیموندن

    • بدون نام

      برای 17.5میلیون تسهیلات خودرو بازنشستگان 12/260 میلیون سود پول میگیرند در 4 سال، پس دروغ میگویند 10یا 12 در صد سود لیزینگه بلکه 18درصده

    • بدون نام

      با سلام و تشکر ،طی تحقیقاتی که از خودروهای پیشتهادی لیران خودرو بعمل آوردم این خودروها دارای اشکال و از رده خارج شده را به بازنشستگان می دهند چون فکر میکنند بلا نسبت بازنشستگان ، بدرد این بنده های خدا میخورد، لعنت باین بازار کثیف شارلاتانی ،شما که خیرتون بما نمیرسه حداقل با این عمل بما توهین نکنید اونم با این شرایط سنگین با چندرغاز حقوق

    • بدون نام

      حقوق ما ها را سر وقت بدهند بقیه پیشکش .........!

    • بازنشسته

      جانا سخن از سینه ما میگویی ، الان که این مطلب خواندم اشکم سرازیر شده تو اتوبوس نشستم وبیاد گذشته از دست رفته که چیزی برای دوران بازنشستگی نشد پس انداز کنیم تا بچه ها را بزرگ کردیم خودمان از قافله عقب ماندیم و حالا تو این سن مستاجر و با این حقوق چندر غاز که آنهم بسختی میدهند زندگی که چه عرض کنم را میگذرانیم و حسرت میخوریم .نه می تونیم مسافرت بریم چون ماشین مون قدیمیه نه توان خرید حتی همین لیزینک هم نداریم آخه مگر چقدر میگیریم که ماهی پانصد تومان آنرا قسط بدیم خلاصه درد دل زیاده .

    • حسین

      ممنون وسپاسکزاز از نگارنده محترم خوب است آنهایی که برای مردم بی گناه میانمار قلم می زنتد گه گاهی چند سطر برای دلخوشی بازنشستگان هم بنویسند انشالله دستتان در مقابل زن وفرزند ونوه وعروق وداماد پیش ناکسان دراز نشود

    • سیاوش

      درود به شرفت،،گل گفتی، بیچاره بازنشسته های ایران

    • بدون نام

      واقعا دمتون گرم حرف دل ملت رو زدید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم

    • بدون نام

      واقعا .و یه بازنشسته بنده خدا از کجا بیاره نزدیک ۲۰ میلیون پیش پرداخت داشته باشه .این حرکت درستی نیست.

    • بدون نام

      وقتی نگاه کمر خمیده پدرم که یه بازنشسته هست میندازم واقعا ناراحت میشم. خیلی از بازنشسته ها کار امروزشون شده نگاه کردن به جوان تحصیلکرده و بیکارشون.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج