جاباما
۵۹۸۷۰۸
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

نجفی: به قول خود برای انتصاب زنان پایبندیم

شهردار تهران گفت: تلاش ما این خواهد بود که حداقل ۳۰ درصد از مدیران سطوح مختلف شهرداری تهران در مدت چهار سال آینده زنان باشند که به این قول پایبند هستیم.

خبرگزاری ایسنا: شهردار تهران گفت: تلاش ما این خواهد بود که حداقل ۳۰ درصد از مدیران سطوح مختلف شهرداری تهران در مدت چهار سال آینده زنان باشند که به این قول پایبند هستیم.

محمدعلی نجفی درمراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی که بعد از ظهر امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران برگزار شد اظهار کرد: ریشه نابرابری‌ها و تبعیض‌هایی که از گذشته در جامعه ما نسبت به زن وجود داشته و امروزه در مواردی نیز به چشم می‌خورد، عمدتا به قوانین فقهی و شرعی مربوط نیست بلکه ریشه این تبعیض‌ها بیشتر به فرهنگ و سنت‌های جامعه ما بر می گردد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم شرایط رشد و اعتدال زن را در جامعه بیشتر از گذشته فراهم کنیم باید با سنت‌های تبعیض آمیز و فرهنگ‌های نادرست برخورد کنیم. در حقیقت بایستی جامعه را آگاه‌تر کنیم و بر روی فرهنگ‌ جامعه بیشتر کار کنیم تا این شرایط به نحو مطلوبی دچار تغییر شود.

نجفی اضافه کرد: یکی از اجزای مهم تحول این باورها و تغییر در این باورها تحول در فکر برنامه ریزان و مدیران کشور است. برنامه ریزان و تصمیم گیران باید از صمیم قلب و عقل و فکر و وجدان بپذیرند که زنان هم به میزان مردان بتوانند در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی نقشی را ایفا کنند و از نظر جنسیت تفاوتی بین قدرت این دو گروه وجود ندارد.

شهردار تهران با بیان اینکه در جامعه مدیران موفق زن و زنان کارآفرین موفق زیادی داریم، گفت: البته بایستی شرایطی را ایجاد کنیم تا فضا برای رشد این کارآفرینان بیش از گذشته فراهم شود.

وی همچنین به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: این زنان علاوه بر تمام مسئولیت‌هایی که یک زن در جامعه امروز ما دارد، اداره اقتصادی خانواده را نیز بر عهده دارند و مسئولیت‌های مضاعفی بر دوش آنهاست. در حقیقت در خانواده‌هایی که سرپرست خانوار زن است ضرورتی وجود دارد که زن خانواده تلاش اقتصادی داشته باشد و به نوعی منبع مالی خانواده را تامین کند. بنابراین به علت مسئولیت مضاعفی که بر دوش آنهاست مهم است که به آنها کمک کنیم.

وی افزود: در حقیقت باید شرایطی را برای آنها فراهم کنیم تا مسئولیت‌هایشان را بهتر انجام دهند و البته باید به آنها کمک کنیم تا وظایف دیگر خود را به عنوان یک زن و مادر به انجام برسانند و از مواهب زندگی، امکانات زندگی، آرامش و آسایشی که باید برای هر خانواده در جامعه اسلامی فراهم شود نیز بهره مند شوند و استراحت، نشاط، شادی در زندگی‌شان وجود داشته باشد.

به گفته وی، اشتغال زنان سرپرست خانوار علاوه بر اینکه کمکی به توسعه ملی است و منجر به روی پا ایستادن یک خانواده و جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از بیکاری و فقر در خانواده می‌شود می‌تواند در جهت کنترل آسیب‌های اجتماعی نیز نقش موثری داشته باشد؛ زیرا بسیاری از این آسیب‌ها متوجه زنان سرپرست خانوار و فرزندانشان است. بنابراین اگر زن سرپرست خانواده از امکان اشتغال مناسبی برخوردار باشد به طور طبیعی این آسیب‌ها کاهش می‌یابد. به هر حال این مجموعه ظرفیت در اختیار جامعه اسلامی و شهر تهران است که می‌تواند به رشد شهر و بهبود اقتصاد شهر کمک کند.

شهردار تهران با بیان اینکه کیفیت کالاهای نمایشگاه زنان و تولید خانواده بسیار خوب بود، گفت: در مواردی اگر از قبل ذهنیت ایرانی بودن آنها را نداشتیم فکر می‌کردیم محصولات کشورهای دیگر است. همچنین از نظر قیمت هم کالاها در شرایط مناسبی بودند. اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که نام بسیاری از این شرکت‌ها خارجی است و این موضوع اشکال است.

وی ادامه داد: با سوالی که از فروشندگان پرسیدم متوجه شدم که مردم برای خرید، نام کالاهای خارجی برایشان جذاب‌تر است. در حقیقت ما مسئول اصلاح این موضوع هستیم و برای اصلاح این موضوع باید به جامعه نشان دهیم که محصولات و کالاهای ایرانی دست کمی از محصولات خارجی ندارند بنابراین باید روی این موضوع فکر شود و بایستی از آنچه که رنگ و بوی فرهنگ ملی دارد دفاع کنیم.

نجفی اضافه کرد: در مراکز کوثر و سازمان‌هایی که با این مراکز همکاری می‌کنند رعایت حقوق قانونی و آن چیزی که مربوط به بیمه تامین اجتماعی می‌شود بایستی در خصوص زنان خانوار رعایت شود و فکر نکنیم چون این افراد احتیاج دارند می‌توانیم هر چیزی را بر آنها تحمیل کنیم. همچنین بایستی به رعایت و حفظ کرامت این زنان نیز توجه کنیم و من از تمام کسانی که در این راه قدم گذاشتند خواهش می‌کنم که به این مسائل توجه کنند.

نجفی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از عدالت در شهر می‌کنیم و عدالت را به عنوان یکی از محورهای برنامه شهرداری تهران مطرح می‌کنیم بخشی از آن رعایت حقوق افراد و بخش دیگر آن ایجاد فرصت‌های مناسب برای کسانی است که در جامعه آسیب پذیری بیشتری دارند.

وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین محورها که به دنبال آن هستیم و از همه افراد متخصص در دانشگاه‌های کشور نیز بدین منظور دعوت خواهیم کرد و از حضورشان بهره خواهیم برد، موضوع کسب و کار و رونق آن در شهر تهران و توسعه و بهبود اقتصاد شهری در تهران است تا ان شاء الله بعد از یک دوره مسئولیت از نظر اقتصادی شهر ما شرایط بهتری داشته باشد.

نجفی در بخشی از صحبت‌هایش به بازتوزیع فرصت‌ها در همه مسائل به خصوص مسائل اقتصادی اشاره کرد و آن را امری مهم دانست.

در ادامه شهردار تهران استفاده از سمن‌ها، خیریه‌ها و موسساتی که به واسطه احساس مسئولیت اجتماعی حاضر هستند در این زمینه کمک کنند را امری مهم دانست و گفت: در حقیقت این جزء برنامه‌های من برای شهرداری تهران بوده است. بنابراین بایستی از این پتانسیل‌های با ارزش که در شهر تهران در زمینه‌های مختلفی وجود دارند با دقت استفاده کنیم. همچنین در اشتغال زنان سرپرست خانوار نیز می‌توان از این گروه‌ها کمک خواست.

نجفی در ادامه تصریح کرد: قولی که داده‌ایم و در برنامه‌ها نیز آورده‌ایم این است که در مدت چهار سال زنانی را که در ارتباط با شهرداری کار می‌کنند از نظر توانمندی مدیریتی به حدی برسانیم که حداقل ۳۰ درصد مدیران سطوح مختلف جاری تهران از آنان باشد و به این قول پایبند هستیم.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه تا کنون نتوانستیم از حضور این زنان استفاده کنیم به این دلیل بود که انتصابات پروسه طولانی دارد و هنوز پاسخ استعلامات به دست من نرسیده که ظرف چند روز آینده نیز این اتفاق خواهد افتاد. همچنین هنوز شناسایی کاملی نسبت به همکاران زن در شهرداری تهران که توانایی مدیریتی دارند را به دست نیاورده‌ایم اما تلاشمان این خواهد بود که در این مدت چهارساله بتوانیم از همکاران زن استفاده کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شیدا

      [میبینیم]•°•°•°•°•°

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج