جاباما
۵۹۸۸۴۲
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

تشديد فشار امريكا بر اروپا براي «الحاقيه» به برجام

‌دولت امريكا در نبود زمينه مساعد براي لغو برجام، فشار خود را بر دولت‌هاي اروپايي تشديد كرده تا مذاكراتي را براي افزودن يك الحاقيه به برجام شروع كنند.

روزنامه جوان: ‌دولت امريكا در نبود زمينه مساعد براي لغو برجام، فشار خود را بر دولت‌هاي اروپايي تشديد كرده تا مذاكراتي را براي افزودن يك الحاقيه به برجام شروع كنند.
‌دولت امريكا در نبود زمينه مساعد براي لغو برجام، فشار خود را بر دولت‌هاي اروپايي تشديد كرده تا مذاكراتي را براي افزودن يك الحاقيه به برجام شروع كنند. همزمان رويترز از قول مقام‌هاي آگاه امريكايي نوشته كه اسرائيل و عربستان خواستار ماندن دولت دونالد ترامپ در توافق هسته‌اي هستند.
منابع مطلع به بلومبرگ گفته‌اند ركس تيلرسون وزير خارجه امريكا با همتايان اروپايي خود در حال رايزني است تا راهي به منظور نگه داشتن محدوديت‌ها بر برنامه هسته‌اي ايران بعد از ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ اعمال كند.
مقام‌هاي امريكايي مي‌گويند نگرانند بعد از اين دو سال كه محدوديت برنامه هسته‌اي ايران كاهش يافته و نهايتاً برداشته مي‌شود، ايران بتواند برنامه هسته‌اي خود را از سر بگيرد. دونالد ترامپ ابتدا گزينه لغو برجام را در نظر داشت ولي وزير خارجه و ديگر مقامات ارشد دولت سعي دارند او را متقاعد كنند به دليل ارزيابي‌هاي گسترده درباره پايبندي ايران به برجام، باقي ماندن در توافق در نهايت بهتر از ترك كردن آن است.
گزينه جايگزين آنها، شروع مذاكرات مجدد براي تعديل برجام بود كه ظاهراً اين گزينه نيز با مخالفت كشورهاي اروپايي روبه‌رو شده و حالا به جاي بازگشايي مجدد پرونده توافق هسته‌اي، امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند طرف‌هاي اروپايي را متقاعد كنند مذاكراتي جداگانه براي دستيابي به مجموعه‌اي از توافقات با هدف محدود كردن دسترسي ايران به فناوري موشك بالستيك و غني‌سازي اورانيوم بعد از پايان انقضاي محدوديت‌ها در سال ۲۰۲۵ را شروع كنند.
به گفته منابع مطلع، ديپلمات‌هاي امريكايي به مقامات اروپايي رجوع كرده‌اند تا ببينند آيا آنها به امريكا در درخواست براي تمديد محدوديت‌هاي اعمال شده بر غني‌سازي اورانيوم مي‌پيوندند يا نه. بر اساس گزارش بلومبرگ يك مقام اروپايي از سفر يك تيم امريكايي به اروپا خبر داده ولي گفته هدف اين سفر صرفاً رد و بدل كردن ديدگاه‌هاست و تاكنون هيچ توافقي در جريان اين سفر صورت نگرفته است.
همزمان دولت امريكا در تلاش است آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را براي تشديد بازرسي‌ها از ايران تحت فشار بگذارد. هيتر نائورت، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در نشست خبري روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سؤالي درباره رويكرد دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا در قبال توافق هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ گفت: ما همچنان به آژانس بين‌المللي نگاه مي‌كنيم تا به بازرسي‌ها و نظارت و راستي‌آزمايي تمامي تعهدات هسته‌اي ايران در توافق هسته‌اي ادامه دهد.
وي مدعي شد: ما معتقديم ايران به روح برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) پايبند نيست، زيرا توافق برجام خواستار صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي شده است. بر اين باوريم ايران به آن پايبند نيست و كاملاً معتقديم آنها به روح توافق عمل نمي‌كنند. بازبيني سياست‌هايمان سخت اما همچنان در حال انجام است، بنابراين من در حال حاضر نمي‌توانم پيش‌بيني‌اي در اين زمينه داشته باشم.
تل‌آويو هم به دنبال تعديل برجام
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي براي اولين بار به جاي حمايت از لغو برجام، از امكان تغيير در آن سخن گفته است. بنيامين نتانياهو در نخستين روز از سفر چهار روزه‌ خود به كشورهاي امريكاي لاتين، در بوئنوس آيرس پايتخت آرژانتين، بار ديگر توافق اتمي بين‌المللي با ايران را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را‌ «‌توافقي بد‌» خواند ولي در كنار گزينه «لغو» از گزينه «تغيير» نيز سخن گفت.
نتانياهو گفته برجام بايد «‌يا تغيير كند يا لغو شود». رويترز با اشاره به مخالفت ترامپ با توافق هسته‌اي ايران نوشته است: «مقام‌هاي آگاه مي‌گويند اكثر دستياران امنيت ملي ترامپ از ماندن (امريكا) در اين توافق حمايت مي‌كنند. موضع اسرائيل و عربستان سعودي هم به‌‌رغم ملاحظاتي كه درباره پايبندي ايران به توافق دارند، همين است.» يك مقام امريكايي گفت: «مسئله اصلي براي ما اين بود كه رئيس‌جمهور را متقاعد كنيم اين توافق را لغو نكند اما او مخالفت‌هاي شديدي در اين باره داشت. نيكي هيلي (نماينده امريكا در سازمان ملل) هم از اين موضع حمايت مي‌كرد. آنها معتقد بودند بايد در برابر ايران، تهاجمي‌تر عمل كنند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج