۵۹۹۶۲۴
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

رشد صنعت چگونه مثبت شد؟

برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد اگر صنایعی که نسبت به سال ۱۳۹۰ زیر ظرفیت تولید می‌کنند، تولید خود را به سطح تولید سال ۱۳۹۰ برسانند، باعث رشد ۶ درصدی بخش صنعت خواهند شد.

خبرآنلاین: برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد اگر صنایعی که نسبت به سال ۱۳۹۰ زیر ظرفیت تولید می‌کنند، تولید خود را به سطح تولید سال ۱۳۹۰ برسانند، باعث رشد ۶ درصدی بخش صنعت خواهند شد.

مقایسه شاخص مقدار تولید بخش صنعت نشان می‌دهد این شاخص در زمستان سال ۱۳۹۵ به رقم شاخص در سال ۱۳۹۰ رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد تولید بخش صنعت پس از سپری شدن دوره ركود پنج‌ساله به سطح قبلی خود در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

با این حال، با توجه به رشد منفی سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر و با توجه به پر شدن ظرفیت‌های خالی بخش صنعت انتظار رشد قابل توجهی برای سال‌های آتی در این بخش چندان مورد انتظار نخواهد بود.

رشد صنعت چگونه مثبت شد؟

شاخص كل تولید كارگاه‌های بزرگ صنعتی در سال 1395 تقریبا به سطح سال 1390 (99.3) رسیده است. با این حال، بررسی رشد زیربخش‌های صنعت حاکی از آن است که این عدم تغییر به طور متوازن رخ نداده و در نتیجه خنثی شدن رشد مثبت و منفی زیربخش‌های بخش صنعت حاصل شده است.

در این میان، از 24 زیربخش صنعت تنها 10 بخش در سال 1395 نسبت به سال 1390 رشد داشته‌اند كه بیشترین رشدها مربوط به زیربخش‌های تولید دارو، تولید آشامیدنی‌ها و مواد غذایی بوده است؛ ضمن اینكه از 14 زیربخشی كه رشد منفی داشته‌اند، 7 زیربخش بیش از 20 درصد درصد رشد منفی داشته‌اند كه این موضوع وضعیت وخیم این صنایع را در سال 1395 نسبت به سال 1390 نشان می‌دهد.

همچنین سهم پایین این بخش‌ها در شاخص كل صنعت باعث شده است كه رشد منفی این زیربخش‌ها تاثیر چندانی بر رشد كلی بخش صنعت نگذارد. به طور كلی بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص كارگاه‌های بزرگ صنعتی در این دوره مربوط به زیربخش‌های تولید محصولات شیمیایی، صنایع غذایی و فلزات اساسی بوده است. ضمن اینكه بیشترین تاثیرپذیری منفی این شاخص نیز از زیربخش‌های وسایل نقلیه موتوری و كانیهای غیرفلزی بوده است.

برآوردها نشان می‌دهد اگر صنایعی كه نسبت به سال 1390 زیر ظرفیت تولید می‌كنند، تولید خود را به سطح تولید سال 1390 برسانند، باعث رشد 6 درصدی بخش صنعت خواهند شد.

مركز آمار ایران در آخرین گزارش منتشره خود از رشد اقتصادی سال 1395، رشد بخش صنعت در این دوره زمانی را برابر با 6.5 درصد اعلام كرده است. ضمن اینكه بانك مركزی نیز رشد بخش صنعت را 6.9 درصد اعلام كرده است.

برآوردهای مركز پژوهش‌های مجلس درباره رشد بخش صنعت در سال 1396 با توجه به فعالیت‌های زیربخشهای منتخب بخش صنعت و پیش‌بینی تولید آنها تا انتهای سال‌جاری حاكی از آن است كه رشد ارزش‌افزوده بخش صنعت در سال 1396 حدود 6 درصد خواهد بود.

بررسی ضریب اهمیت زیربخش‌های مختلف صنعت در شاخص تولید كارگاه‌های بزرگ صنعتی نشان می‌دهد 80 درصد تولید صنعتی كشور تحت‌تاثیر 5 صنعت محصولات شیمیایی (26 درصد)، فلزات اساسی (20 درصد)، وسایل نقلیه موتوری (16.5 درصد)، كانی‌های غیرفلزی (9.5 درصد) و صنایع غذایی (7.5 درصد) است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      با دروغ و صحنه سازی و آمار ساختگی مثبت شد.

    • علی

      با آمار ساختگی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج