۶۰۰۳۰۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

روزنامه جوان: روحانی از فرصت نیویورک استفاده کند

حسن روحاني رئيس‌جمهور اسلامي ايران امروز براي پنجمين بار عازم نيويورك مقر دائمي سازمان ملل متحد مي‌شود تا در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد شركت كند.

روزنامه جوان: حسن روحاني رئيس‌جمهور اسلامي ايران امروز براي پنجمين بار عازم نيويورك مقر دائمي سازمان ملل متحد مي‌شود تا در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد شركت كند.
حقيقت اين است تا پيش از دولت نهم حضو رؤساي جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد يك استثنا محسوب مي‌شد. حضور محمدعلي رجايي رئيس‌جمهور وقت جمهوري اسلامي ايران اولين حضور يك مقام عاليرتبه در اين سمت محسوب مي‌شد. پس از آن رهبر معظم انقلاب اسلامي در دوران رياست جمهوري خود در اين اجلاس حضور يافت.
هاشمي‌رفسنجاني ترجيح داد كه هيچ‌گاه در اين اجلاس حضور نيابد. از سوي ديگر رئيس دولت اصلاحات نيز تنها دوبار در هشت سال در اين اجلاس حضور يافت اما اين محمود احمدي‌نژاد بود كه هر سال در اين اجلاس حضور يافت كه البته هر بار نيز با حاشيه‌هايي همراه بود. در اين ميان حسن روحاني نيز به دليل اينكه ديپلماسي مهم‌ترين ستون دولت وي را در سال‌هاي گذشته تشكيل مي‌داد، در چهار سال دولت اول خود به طور كامل در مجمع حضور يافت و حال در دولت دوم خود نيز مي‌رود تا اولين حضور خود را در اين اجلاس تجربه كند.

تابويي كه شكسته شد
در سال 92 و كمتر از دو ماه پس از حضور روحاني در پاستور او براي حضور در شصت‌وهشتمين مجمع عمومي سازمان ملل و در حالي كه هنوز تكليف پرونده هسته‌اي ايران مشخص نشده بود راهي نيويورك شد و براي آنكه نشان دهد ايران به صلح جهاني اهميت ويژه‌اي مي‌دهد در سخنراني خود طرح جهان عاري از خشونت را مطرح كرد. او در اين سفر با ۱۱ نفر از رؤساي دولت‌ها و مقامات ارشد بين‌المللي ديدار و گفت‌وگو كرد. ملاقات با بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد، فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور فرانسه و كريستين لاگارد رئيس صندوق بين‌المللي پول از جمله اين ديدارها بود اما مهم‌ترين اتفاق اين سفر در پايان آن رخ داد كه به سرعت به سرخط خبرهاي مهم دنيا تبديل شد.
در حالي كه مقامات ايراني در حال آماده شدن براي پرواز به تهران بودند يك مكالمه تلفني ميان رئيس‌جمهور روحاني و باراك اوباما رئيس‌جمهور وقت ايالات متحده برقرار شد؛ تماسي كه بعدها بسياري از آن به عنوان يك اشتباه تاكتيكي ياد كردند كه در زمان بدي انجام شد. يكي ديگر از حاشيه‌هاي اين سفر برگزاري اولين مذاكره رو در رو بين مقامات ايراني و مقامات امريكايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي بود.

رفتار غيرديپلماتيك كامرون
دومين سفر روحاني به نيويورك بر مبناي رايزني براي مذاكرات هسته‌اي شكل گرفته بود. او در شصت‌ونهمين مجمع عمومي سازمان ملل و نشست سران در زمينه تغييرات آب و هوا شركت كرد و علاوه بر حضور در جمع مديران رسانه‌هاي امريكايي، مصاحبه‌هايي با شبكه‌هاي تلويزيوني سي‌ان‌ان، ان.‌بي.سي و بي.‌بي‌.سي انجام داد. رئيس‌جمهور در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل باز هم به مسئله مبارزه عليه خشونت و افراطي‌گري اشاره كرد.
حضور در جمع ايرانيان مقيم امريكا، كارآفرينان ايراني مقيم امريكا، فعالان، صاحبنظران و سرمايه‌گذاران شركت‌هاي امريكايي، اعضاي انديشكده‌هاي امريكايي، رهبران جوامع اسلامي امريكا و نخبگان سياسي انديشكده‌هاي امريكايي از ديگر برنامه‌هاي سفر رئيس‌جمهور در نيويورك بود. ديدار روحاني با ديويد كامرون، نخست‌وزير وقت انگليس كه در آن زمان روابط ديپلماتيكش با ايران قطع بود از ديدارهاي مهم اين سفر به حساب مي‌آيد، البته در اين ميان نحوه رفتار ديپلماتيك كامرون در اين سفر باعث شد تا برخي انتقادها نسبت به اين ديدار در داخل مطرح شود.

فاجعه منا و وقتي كه داده نشد
زماني كه روحاني براي سومين سفر خود وارد نيويورك شد تلفني به او خبر دادند كه فاجعه منا رخ داده و از همان‌جا دستورات لازم را صادر كرد. سفر سوم رئيس‌جمهور به ايالات متحده تحت تأثير فاجعه منا و البته به دست آمدن توافق هسته‌اي (برجام) قرار گرفت. شهادت زائران ايراني در منا از مسائل مهمي بود كه روحاني در بسياري از ديدارهاي خود آن را مورد توجه قرار داد و در سخنراني‌اش در مجمع عمومي هم با اشاره به آن انتقاداتي را نسبت به عربستان سعودي مطرح كرد. رئيس‌جمهور براي پيگيري بيشتر اين مسئله سفر خود به نيويورك را زودتر به پايان رساند و به ايران بازگشت.
يكي از مسائلي كه در اين سفر و در جريان حادثه منا سر و صدا كرد، تلاش محمدجواد ظريف وزير امورخارجه براي ديدار با الجبير وزير خارجه عربستان و امتناع وي از اين ديدار و زانو زدن ظريف در مقابل امير كويت از جمله صحنه‌هايي بود كه باز هم حواشي فراواني را پديد آورد.

مأموريت غيرممكن
سال گذشته و در چهارمين سفر روحاني به نيويورك او با 13 رئيس دولت و دبيركل سازمان ملل ديدار و گفت‌وگو كرد و جلسه با علماي مذهبي و صاحبنظران انديشكده‌هاي امريكا و مصاحبه با شبكه ان.‌بي‌.‌سي و پاسخ به سؤالات رسانه‌هاي بين‌المللي در يك كنفرانس خبري از ديگر برنامه‌هاي اين سفر بود. رئيس‌جمهور در اين سفر با رؤساي جمهور فرانسه، سوئيس، تركيه، اسلوني و بلغارستان و نخست‌وزيران بريتانيا، ايتاليا، ژاپن، سوئد، نروژ، يونان، پاكستان، عراق و دبيركل سازمان ملل متحد درباره مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي ديدار و گفت‌وگو كرد.
در اين سفر باز هم بحث برجام و نحوه اجراي آن يكي از مهم‌ترين محورهاي سفر بود كه صد البته تمام تلاش هيئت ايراني در اين سفر استفاده حداكثري از مواهب برجام و جذب سرمايه‌گذاري خارجي بود؛ نكته‌اي كه به نظر و باتوجه به بدعهدي‌هاي امريكا غيرممكن به نظر مي‌رسيد.

سفر روحاني كوتاه و فشرده خواهد بود
حالا در سال 96 نيز حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان به منظور شركت در هفتاد و دومين نشست مجمع عمومي سازمان ملل، امروز تهران را به مقصد نيويورك ترك مي‌كند.
رئيس‌جمهور روز چهارشنبه ۲۹ شهريور ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر به وقت نيويورك در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني خواهد كرد.
بنابر اين گزارش ديدار با ايرانيان مقيم امريكا، ديدار با مسلمانان و نخبگان فرهنگي و سياسي امريكا، گفت‌وگو با نمايندگان رسانه‌ها و مطبوعات و مصاحبه با برخي شبكه‌هاي امريكايي و ديدار با سران برخي كشورهاي شركت‌كننده در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد برخي از برنامه‌هاي رئيس‌جمهور در اين سفر است.
محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور در اين باره مي‌گويد: روحاني طي سفري كوتاه و فشرده‌ به نيويورك برنامه‌هاي مختلفي از جمله سخنراني در سازمان ملل خواهد داشت. وي مي‌افزايد: رئيس‌جمهور در اين سفر با ايراني‌ها، مسلمانان، نخبگان سياسي و اصحاب رسانه و مطبوعات و در كنار مصاحبه‌هاي مختلف، با تعداد قابل توجهي از رؤساي كشورهاي مهم ديدار دوجانبه خواهد داشت.

اولويت‌‌هاي سفر پنجم روحاني چيست
به طور حتم جدا از انجام اين سفر شرايط فعلي و بين‌المللي كشورمان اولويت‌هايي را براي روحاني در جريان ديدار‌ها و برنامه‌هاي خود در اين سفر تعيين مي‌كند.
با توجه به اينكه گويا قرار است ترامپ نيز در سخنراني خود به مسئله ايران و برجام اشاره كند، مهم‌ترين وظيفه روحاني تلاش براي روشن كردن بدعهدي‌هاي امريكا در اين سفر بايد باشد كه در تريبون‌هاي بين‌المللي و همچنين در ديدارهاي دوجانبه با سران كشورها تكرار شود. همچنين جلب توجه جهاني به مسئله ميانمار و همچنين بحران‌هاي منطقه‌اي كه در اثر دخالت كشورهاي بيگانه به وجود آمده نكته‌اي است كه بايد در اين سفر مد نظر رئيس‌جمهور و تيم ديپلماسي كشورمان قرار بگيرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج