۶۰۰۳۹۱
۶ نظر
۵۰۵۴
۶ نظر
۵۰۵۴
پ

تکنولوژی‌های منسوخ در خودروسازی ایران

به گفته رئیس اتحادیه تعمیرکاران، خودروهای ایرانی معادل خودروهای دهه ۱۹۸۰ میلادی هستند و ما ۳۰ سال از تکنولوژی عقب هستیم.

ایسنا: به گفته رئیس اتحادیه تعمیرکاران، خودروهای ایرانی معادل خودروهای دهه ۱۹۸۰ میلادی هستند و ما ۳۰ سال از تکنولوژی عقب هستیم.
تکنولوژی‌های منسوخ در خودروسازی ایران

بر کسی پوشیده نیست که خودروهای داخلی بسیار قدیمی و از رده خارج شده هستند ولی همچنان بر روی خط تولید قرار دارند و و اکثر مشتریان ایرانی باید از همین خودروها استفاده کنند. مشخص نیست که چرا خودروسازان ما با این شدت در مقابل پیشرفت مقاومت می‌کنند و هرگز دست به ورود و یا ایجاد تکنولوژی‌های جدید نمی‌زنند.

بیشترین تغییر به وجود آمده در خودروهای (مثلا) داخلی، تغییر چراغ‌ها و یا اضافه شدن شیشه بالابر برقی به عنوان آپشن است که پس از دهه‌ها ساخت یک خودرو، نوعی توهین به مشتری محسوب می‌شود. حتی از نظر ایمنی هم تغییری حاصل نشده و بلای جان ایرانیان شده است. اما رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در همین رابطه می‌گوید: «تکنولوژی خودروهای داخلی ما با تکنولوژی خودروهای روز دنیا بسیار متفاوت بوده و از نظر آیرودینامیک بدنه و موتوری می‌توان آنها را مطابق با دهه ۱۹۸۰ میلادی دانست.»
تکنولوژی‌های منسوخ در خودروسازی ایران

علیرضا نیک آئین اظهار کرد: «مشکل دیگر خودروهای ایرانی آن است که مصرف سوخت فوق‌العاده بالایی دارند که علاوه بر ایجاد مشکل آلایندگی هوا مصرف سوخت کشور را نیز بسیار بالا می‌برد. به گونه‌ای که حتی این امکان وجود دارد که ما نصف میزان فعلی مصرف سوخت داشته باشیم. طبیعی است وقتی استانداردهای خودروسازی ما با چند دهه قبل دنیا هماهنگ است از سوی شرکت‌های اصلی مانند پژوی فرانسه امکان تامین قطعات در بسیاری موارد وجود نداشته و بر همین اساس خودروسازان ما مجبور می‌شوند قطعات خود را از طریق کارخانه‌های دیگری که کیفیت قطعات اصلی را ندارند تامین کنند که همین مسئله موجب می‌شود قطعات استفاده شده در این خودروها عمر لازم را نداشته باشد.»

نیک آئین در عین حال به موتور اتومبیل‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: «متاسفانه سیستم این موتورها منسوخ شده است، از سوی دیگر اگرچه گفته می‌شود که سوخت ما یورو۴ محسوب می‌شود اما به هر صورت گوگرد این سوخت بالا بوده و مشکل ساز است. حال به مجموع این شرایط، قطعات و یا روغن‌های تقلبی که در بازار وجود دارد را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که در مقابله با این حجم مشکل نمی‌توان از تعمیرکار خودرو انتظار معجزه داشت.»
تکنولوژی‌های منسوخ در خودروسازی ایران

او به عمر مفید پایین قطعات اشاره کرد و گفت: «به عنوان مثال قطعات جلوبندی یک خودرو باید بالای دو سال عمر کند اما گاه شاهدیم که عمر این قطعات حتی به شش ماه هم نمی‌رسد و با توجه به وضعیت آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها باید به مراتب زودتر از تاریخ اصلی آنها را تعویض کرد. اکنون مصرف لوازم یدکی در ایران چندین برابر استانداردهای جهانی محسوب می‌شود و عمر خودروهای ایرانی مسلما نصف خودروهای خارجی می‌شود.»

نیک آئین به مشکل سوخت در کشور و عدم سازگاری سوخت موجود در ایران با موتور خودروهای داخلی اشاره کرد و ادامه داد: «حتی در میان خودروهای خارجی هم آنهایی که در ایران استفاده می‌شوند نسبت به نمونه‌هایی که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند عمر کمتری دارند چرا که خودروهای خارجی از نظر موتوری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیاز به سوخت یورو۶ دارند و لازم است گوگرد بنزین آنها کمتر از ۱۰ باشد اما اکنون سوخت رایج در کشور ما سوخت یورو۴ است که میزان گوگرد آن حدود ۵۰ می‌شود.»

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو از نامناسب بودن قیمت خودرو در ایران گفت و مقایسه کوتاهی میان قیمت در ایران و کشور همسایه یعنی عراق داشت: «اگر بخواهیم قیمت خودروی ایران را با بازار خلیج فارس قیاس کنیم باز هم قیمت‌های ما بالاتر است چرا که در کشورهای همسایه از جمله عراق اکنون تویوتایی عرضه می‌شود که مطابق استانداردهای روز است جالب آنکه قیمت این تویوتا با پژوی ما که متعلق به دهه ۱۹۸۰ است برابری می‌کند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت خدا به عواملش! انشاءالله خدا به زودی رسوا و نابودشون کنه!

    • بیچاره

      در زمینه خودرو کشور بسیار عقب افتاده است و مهمترین بخش ان است که جان ادم ها برای خودروسازان پشیزی اهمیت ندارد و قیمت هم که هیچ دارن پول مفت از مردم میگرن بابا یک نفر مانند زرو بیاد حق مردم رو بگیره

    • بدون نام

      بازم شکر یکی اومد حرفی بزنه

    • ایرانی

      تویوتا در عراق هم قیمت پژو در ایران است؟! بعد آغایون میگن ما به عراق پراید صادر میکنیم هفت هزار دلار!!!

    • علی

      وقتی عراق بهترین ماشینها را وارد میکند مگه مرض داره پراید ایران را به کشورش وارد کنه.

    • حرف دل مردم

      آفرین به رییس اتحادیه تعمیرکاران که نشان داد همه چیز را میداند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج