۶۰۱۲۵۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ابتلای ۷۰۰ هزار نفر در ایران به آلزایمر

رئیس هیات مدیره انجمن آلزایمر ایران گفت: بر اساس رشد جمعیت سالمندان در ایران، تخمین زده می شود بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در کشور به آلزایمر مبتلا باشند.

خبرگزاری ایرنا: رئیس هیات مدیره انجمن آلزایمر ایران گفت: بر اساس رشد جمعیت سالمندان در ایران، تخمین زده می شود بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در کشور به آلزایمر مبتلا باشند.

دکتر غلامرضا حاجتی روز دوشنبه در نشست خبری انجمن آلزایمر ایران به مناسبت روز جهانی آلزایمر (۳۱ شهریور) اظهار کرد: آلزایمر هزینه های بسیاری را بر نظام سلامت جامعه و خانواده ها تحمیل می کند به طوری که طبق گزارشی ۸۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۲ میلادی در انگلیس به آلزایمر مبتلا بودند و حدود ۱۸ درصد کل بودجه سلامت این کشور صرف این بیماران می شد.
وی بر لزوم توجه خانواده هایی که عضو سالمند دارند، به فراموشی یا اختلال حافظه این افراد و اقدام به موقع برای تشخیص و پیشگیری از شدت بیماری تاکید کرد و گفت: بسیاری از سالمندان از انگ بیماری آلزایمر هراس دارند و به همین دلیل به پزشک مراجعه نمی کنند و یا اینکه برخی خانواده ها فراموشی در سالمندان خود را از علائم و اقتضائات سالمندی و سن بالا می دانند و از ارجاع آنان به پزشک معالج پرهیز می کنند؛ درحالی که توجه به موقع می تواند از بروز و شدت بیماری بکاهد.
رئیس هیات مدیره انجمن آلزایمر ایران به طرح غربالگری آلزایمر در کشور اشاره کرد و افزود: فاز اول این طرح به صورت پایلوت در تهران انجام شده و قرار است پس از آن در چهار استان دیگر و سپس در سراسر کشور اجرایی شود.
حاجتی ادامه داد: هدف از این طرح شناسایی به موقع سالمندان مبتلا یا در شرف ابتلا به آلزایمر است که با همکاری سازمان بهزیستی کشور اجرا می شود.

وی با تاکید بر اینکه آلزایمر درمان قطعی ندارد، افزود: تحقیقاتی در این زمینه در سطح دنیا درحال انجام است اما تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده اند؛ نداشتن درمان قطعی، اهمیت موضوع تشخیص زودهنگام این بیماری و شناسایی افراد درخطر ابتلا را بیش از پیش نشان می دهد. تشخیص به موقع می تواند زمان ابتلا به آلزایمر را به تعویق بیاندازد و شدت آن را کاهش دهد.

** برنامه های کشوری برای آلزایمر
موسس و مدیر هیات مدیره انجمن آلزایمر ایران گفت: برنامه غربالگری آلزایمر از سوی سازمان بهزیستی کشور آغاز شده و از دو سال گذشته انجمن آلزایمر همکاری خود با این سازمان در این زمینه را آغاز کرده است.
دکتر معصومه صالحی افزود: مطالعات نشان می دهند که تشخیص به موقع آلزایمر می تواند معلولیت ناشی از آن را به مدت پنج سال به تعویق بیاندازد.

وی همچنین به تدوین 'سند ملی دمانس' با همکاری این انجمن و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: اقدامات کارشناسی این سند در انجمن آلزایمر ایران انجام و به وزارت بهداشت ارائه شده است تا پس از تصویب در شورای معاونان و وزیر بهداشت اجرایی شود.

** افزایش جمعیت سالمندان ایران
دکتر زهرا نوع پرست مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توان پزشکی سازمان بهزیستی کشور از افزایش سن سالمندان کشور خبر داد و گفت: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ جمعیت سالمندان ایران از ۲/۸ به ۳/۹ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: تخمین زده می شود که تا اواخر نیمه اول قرن ۲۱ ، این میزان به سه برابر افزایش یابد و اگر برنامه ریزی های جدی در این زمینه صورت نگیرد، در آینده ای نزدیک با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود.
نوع پرست گفت: حدود هفت و نیم میلیون نفر سالمند در کشور داریم که ۱۵۰ هزار نفر از آنان که شرایط سالمندی آنان شدت دارد، تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند.
وی اظهار کرد: تعداد سالمندان در استان های گیلان، تهران، اصفهان، سمنان و مازندران نسبت به سایر استان ها بیشتر و استان های هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان جزو استان های جوان کشور هستند.

نوع پرست گفت: قانون جامع حمایت از معلولان در حال تصویب در مجلس است که یک بخش آن مربوط به سالمندان است و در آن بهسازی در خصوص معابر خیابان ها الزامی شده است.
وی افزود: همچنین کمک هزینه نگهداری و پرستاری از سالمندان نیز در این قانون دیده شده است به این صورت که به افرادی که از سالمندان نگهداری می کنند، حق پرستاری اعطا شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج