جاباما
۶۰۱۵۹۶
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

وزیر صنعت و نقش خودروسازان در مرگ‌ومیر جاده‌ای

کارشناسان: نبود ایمنی لازم و رعایت نشدن استانداردهای کافی مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات را افزایش داده است

روزنامه شهروند: کارشناسان: نبود ایمنی لازم و رعایت نشدن استانداردهای کافی مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات را افزایش داده است

بالاخره زمان حسابرسی از خودروها هم رسید. روز گذشته محمد شریعتمداری، وزیر صنعت به معاون امور صنایع خود دستور داد تا کمیته بررسی تلفات جاده‌ای مرکب از دستگاه‌های مسئول را برای بررسی سهم مراکز صنعتی در تلفات جاده‌ای تشکیل دهد تا مشخص شود ایمنی پایین خودروها چقدر در مرگ‌ومیر ایرانی‌ها در جاده‌های کشور، موثر است؟
حالا جاده‌های ایران آن‌قدر خبرساز شده‌اند که گفته می‌شود شمار کشته‌های تصادف از جنگ هشت‌ساله ایران بیشتر است. درحالی ‌که ماحصل هشت‌سال جنگ تحمیلی، ٢١٩‌هزار شهید اعلام شده اما براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، از‌ سال ٧٥ تا ٩٥، بیش از ٤٢١‌هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشور کشته شده‌اند؛ در این شرایط پیش پای مردم ایران، یک مثلث مرگ است که سه ضلع آن را فرهنگ رانندگی، زیرساخت جاده‌ای و خودرو تشکیل می‌دهد.
حالا سکاندار جدید صنعت تصمیم گرفته تکلیف ضلع سوم را هم مشخص کرده و به این سوال پاسخ دهد که خودروهای بی‌کیفیت ایرانی چقدر در تلفات جاده‌ای سهیم‌اند؟ فربد زاوه کارشناس و تحلیلگر خودرو به «شهروند» می‌گوید: خودرو و صنایع خودرویی شاید منجر به بروز خود تصادف در ایران نشوند اما ‌درصد قابل توجهی از تلفات بعد از بروز تصادف‌ها ناشی از ایمنی پایین خودروها در کشور است.
دیجیاتو به نقل از آتوگاید، ایران را جزو ١٠ کشور خطرناک به لحاظ تلفات جاده‌ای، اعلام کرده و توضیح داده است: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، در‌ سال ٢٠١٥ میانگین جانباختگان حوادث جاده‌ای، در تصادفات ٢٠نفر در هر ١٠٠هزار نفر اعلام شده و این درحالی است ‌که این آمار در ایران ١/٣٤نفر در هر ١٠٠هزار نفر است؛ ما بیشتر از میانگین جهانی، در جاده‌‌ها کشته می‌دهیم.
البته علی‌اکبر عبدالملکی نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران این آمار را کذب دانسته و به «شهروند» می‌گوید؛ تا آن‌جا که من اطلاع دارم، چنین رده‌بندی‌ای صحت ندارد که در آن ایران هشتمین کشور خطرناک دنیا برای سفر اعلام شده باشد.
گزارش برنامه را به من ابلاغ کنید!
بنا بر آنچه در نامه ضرب‌الاجلی شریعتمداری آمده، قرار است به سرعت کمیته مشترکی مرکب از خودروسازان، قطعه‌سازان، سازمان ملی استاندارد و نیروی انتظامی تشکیل و در تعیین همه علل مربوط به مراکز صنعتی در افزایش تلفات و معلولیت‌های جاده‌ای و برنامه زمان‌بندی روشن برای رفع کامل نواقص مربوط اقدام شود. در پایان شریعتمداری تأکید کرده؛ نتایج این بررسی در قالب یک گزارش به او ابلاغ شود.
سهم ٦٠ تا ٩٠‌درصدی خطای انسانی
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابعاد دیگری از وضع سوانح جاده‌ای را روشن کرده است. او به اقتصاد نیوز گفته است: چیزی که اطلاعات تصادفات در ایران نشان می‌دهد و براساس آمار پلیس به‌عنوان نهادی که در حین بروز تصادفات و سوانح، سر صحنه حاضر می‌شود و کروکی می‌کشد، بالغ بر ٨٠‌درصد عوامل تصادفاتی که ثبت می‌شود، عامل انسان است که به چهار تخلف بسیار شایع منجر می‌شود که شامل خستگی و خواب‌آلودگی، انحراف به چپ، عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز است و این چهار عامل، معمولا ٨٠‌درصد علل وقوع تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد.
به گفته او، این قسم مطالعات به صورت فراگیر در سطح بین‌المللی انجام نشده است و هر کشوری برای خود، آمارهای مربوط به تصادفات و علل و عوامل آن را منتشر می‌کند؛ اما آنچه به‌عنوان سهم انسان در وقوع تصادفات مطرح می‌شود، آماری بین ٦٥ تا ٩٠‌درصد را شامل می‌شود.
چرا همه چیز به پای خطای انسانی نوشته می‌شود؟
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به «شهروند» می‌گوید: نه فقط در ایران، بلکه در همه جای دنیا نقش خطای انسانی را پررنگ‌تر اعلام می‌کنند، چراکه اگر نیروی انسانی همه چیز را رعایت کند، تصادفات جاده‌ای به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. حتی در هنگام رانندگی، نقص فنی خودرو می‌تواند توسط مهارت نیروی انسانی کنترل شود.
شما ببینید تصادفات در جاده‌های آمریکا و اروپا خیلی کمتر از ایران نیست اما در آلمان تقریبا به صفر می‌رسد و این ناشی از فرهنگ متفاوت آلمانی‌هاست.
زاوه می‌گوید: علت این‌که همه چیز به پای انسان نوشته می‌شود، این است که برای ثبت تصادفات و علت آن، پلیس راه و نیروی انتظامی را مبدأ قرار می‌دهند، اما آیا پلیس می‌تواند تشخیص دهد، راننده پراید اگر بنز داشت، کشته می‌شد یا خیر؟ او معتقد است سهم ایمنی خودروها به درستی در تحقیقات داخل کشور لحاظ نمی‌شود.
سازمان استاندارد در کنترل کیفیت خودروها می‌لنگد
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عقب‌ماندگی صنعت خودرو ایران و نقش ضعیف سازمان استاندارد در کنترل کیفیت خودروها هم به فارس گفته است: برای کاهش تلفات جاده‌ای باید نظارت جدی بر نحوه تعامل با شرکای خارجی و تلاش برای ایجاد بازار رقابتی صورت گیرد.
محمدحسن شجاعی‌فرد توضیح داده: تصادفات در سه محور جاده‌ها، خودروسازان و فرهنگ عمومی رانندگی اتفاق می‌افتد که خسارت زیادی را به مردم و اقتصاد کشور وارد می‌کند. او با بیان این‌که آموزش نیروی انسانی و بهبود وضع جاده‌ها از اهمیت بالایی در کاهش تلفات جاده‌ای برخوردار است، افزود: صنعت خودروسازی نیز باید مورد تجدیدنظر دقیق قرار گیرد، زیرا درحال حاضر خودروسازی کشور بسیار عقب‌مانده است.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: طبق تحقیق یک دانشمند انگلیسی، خودروسازان ایران ٥٠‌سال از صنعت خودروی دنیا عقب هستند اما این دانشمند پیشنهاد کرده که با توجه به درآمدهای نفتی ایران، می‌توان از طریق خرید تکنولوژی، صنعت خودروسازی را فعال نگه داشت، درحالی‌ که اقتصاد باید درون‌زا باشد و توان تولید و تکنولوژی در کشور ارتقا یابد.
شجاعی‌فرد در ادامه با اشاره به این‌که در گذشته اعلام شد که صنعت خودروی ایران اول باید روی کمیت کار کند و بعد از آن به کیفیت پرداخته شود، افزود: بر این مبنا، تولید خودرو به یک‌میلیون دستگاه رسید اما ایران‌‌خودرو و سایپا هیچ‌گاه به موضوع کیفیت به‌طور مناسب نپرداختند و در نتیجه جان مردم در تلفات از بین رفت.
او در مورد نقش صنعت قطعه‌سازی در کاهش تلفات جاده‌ای نیز گفت: استاندارد قطعه‌سازی باید به‌روزرسانی و این صنعت از تکنولوژی روز دنیا برخوردار شود. در این زمینه سازمان استاندارد باید نظارت قاطعانه داشته باشد، اما این نظارت وجود ندارد. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: قراردادهای‌ مختلفی بین قطعه‌سازان ایرانی با شرکت‌های خارجی بسته می‌شود اما درنهایت شاهد انتقال تکنولوژی به داخل نیستیم که دلیل این مسأله، عدم نظارت سازمان استاندارد بر تولیدات صنعت قطعه‌سازی و عدم به‌روزرسانی استانداردها در این بخش است.
استاندارد ایمنی خودرو نداریم
هیچ‌کدام از خودروهای کشور ما، حتی ٣ ستاره از استانداردهای جهانی نمی‌گیرند. اگر می‌خواهیم واقعا سهم خودرو را در تلفات، دقت کنید، در تلفات نه در تصادفات جاده‌ای به دست بیاوریم، بلکه باید خودروهایمان را به تست ایمنی تصادف بفرستیم. مثلا مانند اتحادیه اروپا خودروسازان را الزام به دریافت ستاره ایمنی کنیم و براساس استانداردهای روز از آنها، تست تصادف بگیریم.
اگر آقای شریعتمداری، به جای ثبت تصادفات جاده‌ای تلفات جاده‌ای را مبدأ قرار دهد، به عقیده من به آمار شگفتی دست پیدا خواهیم کرد. درحال حاضر، بر مبنای گزارش پلیس، سهم خطای انسانی بیش از ٧٠‌درصد است، اما آیا انسانی که خطا می‌کند، در سراسر جهان لزوما محکوم به مرگ است؟ من فکر می‌کنم عامل تلفات کنونی در ایران، تا بیش از ٦٠درصد، ایمن‌نبودن خودروها باشد و امیدوارم دستور تازه وزیر صنعت، با این نگاه به موضوع تلفات جاده‌ای بپردازد.
وقت کاهش تلفات است
آمار درستی از سهم راه در تلفات جاده‌ای کشور وجود ندارد. پیش از این خبرگزاری مهر اعلام کرده است، راه ٣‌درصد سهم دارد. همچنین ٢‌درصد سهم وسیله نقلیه، ٢٦‌درصد سهم عامل انسانی به‌علاوه راه، ٦‌درصد سهم عامل انسانی به همراه وسیله نقلیه، یک‌درصد سهم عامل راه به‌علاوه وسیله نقلیه، ٤‌درصد سهم عامل انسانی به همراه راه و وسیله نقلیه و یک‌درصد سهم عوامل ناشناخته اعلام شده است.
همچنین در یک بررسی علمی با نام «تلفات ترافیکی ایران در چارچوب یک بررسی اقتصادی» آمده است: تحلیل دقیق آمار تصادفات در سطح جهان که توسط سازمان تحقیقات جاده‌ها و حمل‌ونقل بریتانیا انجام گرفته، نشانگر آن است که میزان مرگ‌ومیر به ازای هر خودرو در کشورهای درحال توسعه، در مقایسه با کشورهای صنعتی بیشتر است و از سوی دیگر در کشورهای صنعتی، نرخ تصادفات و تلفات انسانی رو به کاهش است، اما در کشورهای درحال توسعه، آمارها بیانگر آن است که در سالیان اخیر نرخ تصادفات و تلفات رو به افزایش بوده است.
نتایج به دست آمده از مطالعات تجربی نشان داده است که تصادفات جاده‌ها در کشورهای درحال توسعه تا زمانی که به یک سطح خاص از درآمد برسند، افزایش می‌یابد و از آن به بعد این نرخ کاهش پیدا می‌کند، اما آیا ایران این روند طبیعی را طی کرده است؟
گفتنی است؛ خسارت‌هاي مالی تصادفات جاده‌ها در ایران به ٧‌درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد که این آمارها در مقایسه با بسیاری از کشورها، ایران را در موقعیت بسیار نگران‌کنند‌ه‌ای قرار داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • داعشخودرو

      آفرین به شریعتمداری و متاسفیم برای نعمت زاده.

    • بدون نام

      تا وقتی در کشور پول درمقابل جان انسانها حاکم باشد بهتراز این نمیشود و نخواهد شد
      دریک تصادف بیارید که در توضیحات کارشناس از بی کیفیتی وایمن نبودن خودرو گزارشی تهیه شده باشد
      همش از خواب آلودگی راننده و انحراف به چپ و یا عدم دید کافی راننده باعث بروز حوادث گزارش شده
      حالا همه اینها درست راننده مقصر
      اما اگر خودرو استاندارد باشه و با ایمنی بالا کمترین تلفات و یا صدمه به راننده و سرنشینان وارد خواهد شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج