۶۰۲۰۶۲
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

عربستان؛ بزرگترین مشتری سلاح های آمریکا

همایش روز جهانی صلح با حضور اساتید و اندیشمندان در مرکز پژوهش‌های وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری فارس: همایش روز جهانی صلح با تاکید بر گفتمان صلح عادلانه و کرامت انسانی عصر روز سه‌شنبه و با حضور اساتید و اندیشمندان در مرکز پژوهش‌های وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این همایش حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه و دکتر عباسعلی کدخدایی عضو حقوق‌دانان شورای نگهبان به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این نشست حسن قشقاوی با اشاره به روز جهانی صلح گفت: در دنیای معاصر عدم توسل به زور مورد تاکید جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی بخصوص سازمان ملل قرار گرفته است.

وی افزود: هفته گذشته در سنای آمریکا قانون کاربرد نیروی زور توسط رئیس جمهور این کشور مبنی بر اینکه هرگاه رئیس‌جمهور آمریکا احساس کند کشوری در حادثه ۱۱ سپتامبر دخیل بوده، می تواند دستور حمله نظامی به آن را صادر کند، مطرح شد که این قانون در سنای آمریکا رای نیاورد.

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه گفت: چندی پیش در کنگره بزرگترین بودجه نظامی آمریکا معادل ۷۰۰ میلیارد دلار به تصویب رسید که بزرگترین بودجه نظامی جهان است. از این ۷۰۰ میلیارد دلار ۶۴۰ میلیارد دلار در اختیار پنتاگون قرار می‌گیرد که وضع موجود نیروهای آمریکا را حفظ می‌کند. ۶۰ میلیارد دلار دیگر نیز برای خاورمیانه و عملیات‌های نظامی‌ در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به آمار وضعیت حقوق بشر، گفت: همه کشورها باید تلاش کنند تا وضعیت حقوق بشر ارتقا پیدا کند.

قشقاوی با اشاره به آمار کشته‌های ناشی از نقض حقوق بشر گفت: این کشته‌ها سالانه به ۳ هزار نفر می‌رسد در حالی که از ۱۱ سپتامبر تاکنون تعداد کشته‌های ناشی از جنگ به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه افزود: نشاط حقوق بشری در کشورهای جهان سوم و طرفدار حقوق بشر ۲۰ برابر نشاط برای صلح‌طلبی است، به این معنا که NGOهای حقوق بشری ۲۰ برابر NGOهای طرفدار صلح هستند؛ از طرفی میزان مقالاتی که در روزنامه‌ها برای یک شکنجه نوشته می‌شود ۲۰ برابر مقالاتی است که علیه جنگ نوشته می‌شود که این یک پدیده شگفت‌انگیز جهانی است که یکی از دلایل آن این است که معمولاً‌ کشورهای بسیار فعال در حقوق بشر بیشترین منابع درآمدشان از فروش سلاح تامین می‌شود، یعنی نسبت به نقض حقوق بشر حساس اما نسبت به جنگ آن هم به دلیل فروش سلاح بسیار بی‌تفاوت هستند.

وی در ادامه گفت: برای مثال ۵ کشور بزرگ جهان به ۵۹ کشور جهان سلاح می‌فروشند که ۳۱ کشور در لیست ناقضان حقوق بشر هستند و هیچ توجهی به نقض حقوق بشر ندارند.

قشقاوی افزود: طبق آمارها از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ بیشتری صادرات سلاح توسط ۵ کشور آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه صورت گرفته که در بین این ۵ کشور آمریکا بیشترین صادرات سلاح را دارا بوده است که بزرگترین مشتری خرید سلاح امریکا در منطقه عربستان است که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ ، ۴۸ درصد سلاح آمریکا به خاورمیانه فروخته شده است که بخشی از این دریافت کننده‌های سلاح گروه‌های تروریستی بوده‌اند.

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ هزینه نظامی جهان ۱۷۰۰ میلیارد دلار بود که واردات سلاح در خاورمیانه ۸۶ درصد افزایش پیدا کرد.

قشقاوی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: آمریکا به طور مستقیم و یا با دادن وام به کشورهای دیگر سلاح می‌فروشد‌؛ از طرفی ۳.۱ میلیارد دلار به اسرائیل وام داده تا اسرائیل با این پول سلاح خریداری کند. آمریکا در سال ۲۰۱۵ ،‌۸۰ میلیارد دلار به کشورهای مختلف سلاح فروخته است.

* تا زمانی که سهم هر جامعه در همکاری‌های بین‌المللی تعریف نشود صلح پایدار نخواهیم داشت

در ادامه این نشست عباسعلی کدخدایی عضو حقوق‌دان شورای نگهبان درخصوص روز جهانی صلح گفت: آنچه که می‌تواند به جوامع مختلف امنیت و آرامش واقعی دهد صلحی است که بر مبنای صحیح حاصل شده و هدفمند باشد.

وی افزود: همانگونه که اندیشمندان اعلام می‌کنند این صلح است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای جوامع مختلف باشد. در اروپا نویسندگان در دوره‌های جنگ‌های اروپایی کتاب‌هایی با مفهوم جنگ نوشتند اما رفته رفته این تقدیر از جنگ کنار گذاشته شد و واژه صلح بر آن غلبه پیدا کرد. صلحی که مبتنی بر معیارهای واقعی نباشد نمی‌تواند دوام بیاورد و صلح پایدار الزاماتی دارد.

کدخدایی ادامه داد: در اینجا نهادهای بین‌المللی تا زمانی معتبر هستند که منافع دولت‌ها را تامین کنند و زمانی که این منافع تامین نشود دولت‌ها راه دیگری را انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال هنگامی که جامعه ملل شکل گرفت به پیشنهاد رئیس جمهور وقت آمریکا بود و زمانی که محل آن در کشور اروپایی قرار گرفت آمریکا عضو نشد که این رویه در حال حاضر ادامه دارد.

عضو حقوق‌دان شورای نگهبان گفت: ما اگر بخواهیم دست یافتن به صلح بین‌المللی را به سازمان‌های بین‌المللی واگذار کنیم هیچ اعتمادی به آنها نیست، سازمان‌های بین‌المللی مانند ابزاری دراختیار کشورهای قدرتمند هستند که هرگاه اراده کنند می‌توانند سمت و سوی آنها را تغییر دهند.

وی افزود: وضعیت موجود جامعه جهانی نسبت به صلح منصفانه و نه صلح عادلانه یک وضعیت نابهنگامی است، امروزه آنچه تعیین کننده است منافع کشورهای مختلف است.

کدخدایی ادامه داد: تا زمانی که در همکاری‌های بین‌المللی سهم هر جامعه‌ای به‌درستی تعریف نشود صلح پایدار و عادلانه نخواهیم داشت و باید سهم هر جامعه‌ای به طور آشکار روشن شود تا بتوانیم به صلح دست یابیم.

عضو حقوق‌دانان شورای نگهبان گفت: باید در درازمدت مبانی صلح را تبیین کنیم چرا که اگر به حفظ وضع موجود بسنده کنیم به آن صلح نخواهیم رسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج