۶۰۲۲۰۳
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

تبعات قضايي خشونت‌هاي اجتماعي

گاهی صحنه یک تصادف ساده که حتی نیاز به حضور ماموران راهنمایی و رانندگی نیز در آن ضروری به نظر نمی‌رسد، تبدیل به یک صحنه قتل شده و محل حضور تیم‌های متخصص و مخصوص بررسی صحنه جرم و مقامات قضایی می‌‌شود.

محمد اسدی در روزنامه قانون نوشت: گاهی صحنه یک تصادف ساده که حتی نیاز به حضور ماموران راهنمایی و رانندگی نیز در آن ضروری به نظر نمی‌رسد، تبدیل به یک صحنه قتل شده و محل حضور تیم‌های متخصص و مخصوص بررسی صحنه جرم و مقامات قضایی می‌‌شود.
فارغ از هزینه‌های سنگینی که رسیدگی به این جرایم بر دوش قوه قضاییه می‌گذارد، افراد بسیاری نیز درگیر چرخه کیفری شده و اختلالات عمده‌ای بر زندگی چندین خانواده برای مدت مدیدی بر جای می‌گذارد که حتی گاهی برخی از این آثار منفی، قابل جبران و بازگشت نيست. سطح خشونت ناشی از تصادفات رانندگی از خشونت کلامی شروع شده و تا خشونت‌های جسمی و آسیب‌های بدنی و حتی قتل، متغیر است.
رفتار خشونت‌آمیز به علل مختلفی صورت می‌یابد. گاهی مرتکب رفتار نابهنجار با استفاده از ابزار خود توجیهی، سعی در مستحق نمایاندن بزه‌دیده برای آماج جرم قرار گرفتن دارد. به طور مثال راننده‌ای که در نتیجه یک تصادف، راننده دیگر را مجروح كرده، وی را به‌اين جهت که خسارت زیادی به او وارد کرده و مقصر در حادثه بوده است، مستحق رفتار خشونت‌آمیز می‌شناسد.

این دسته از افراد سعی می‌کنند رفتار خود را به دیگران نيز تعمیم بدهند و قايل به‌آن است که هرکس دیگري نيز بود، رفتار مشابه‌ای انجام می‌داد. گاهی افراد در صورت ارتکاب خشونت معتقدند اگر شخص دیگری در موقعیت مشابه آنان قرار می‌گرفت، رفتاری به مراتب بدتر و خشونت‌آمیزتر مرتکب می‌شد و در واقع سعی در کوچک‌انگاری رفتار ارتکابی دارند.
برخی اوقات ارتکاب رفتار خشونت‌آمیز به‌اين جهت است که مرتکب تصور می‌کند بزه‌دیده با سوءنیت، رفتاری را نسبت به او انجام داده است. در واقع در یک تصادف رانندگی، زمانی که یکی از طرفین مرتکب رفتاری خشونت‌آمیز می‌‌شود، به‌اين سبب است که رفتار طرف مقابل را ناشی از عمد او برای ایراد صدمه به وی می‌داند. این علت در تصادفات کمتر ممکن است اتفاق بیفتد. اختلالات هورمونی، یکی دیگر از علت‌های ارتکاب خشونت است که نیازمند روش‌های درمانی وپزشکی می باشد.

علل فوق‌الذکر، همگی مربوط به فرد مرتکب می باشد و از درون شکل می‌گیرد. اما برخی خشونت‌ها، ریشه در اجتماع دارد. گاهی اوقات ارتکاب خشونت، ناشی از تجربه خشونت است. کودکی که در خانه شاهد خشونت است، آن را به جامعه منتقل می‌کند. این یادگیری نيز می‌تواند در اثرمورد خشونت واقع شدن کودک باشد و هم شاهد خشونت بودن وی، که توسط والدین نسبت به یکدیگر صورت می گیرد. از طرفی هنجارهای فرهنگی نیز می‌توانند آموزش دهنده بروز خشونت باشند. هر فرهنگی به ما می‌آموزد که مطالبات خود را از چه طریقی تامین كنيم. زمانی‌که فرهنگ خشونت در جامعه رواج یابد، این امر ناخودآگاه موجب گسترش خشونت در سطح جامعه به علت مشاهده و یادگیری اجتماعی می‌شود.

تصادفات رانندگی، بسیار شایع بوده و خود ناشی از علل مختلفی می‌باشد که خسارات ناشی از آن انکارناپذیر است. ازدیاد خسارات ناشی از یک حادثه به صورت ارادی امری ناپسند بوده و نیاز به مدیریت و کنترل دارد. هر چند پوشش‌های بیمه‌ای و فرهنگ استفاده از بیمه تا حد زیادی از تنش‌های بعد از تصادفات کاسته است اما متاسفانه همچنان گاهی شاهد تبدیل صحنه یک تصادف به صحنه یک قتل یا حداقل ابراز خشونت و ضرب و جرح هستيم. این امر نه تنها عواقب نامطلوبی برای طرفین اختلاف به دنبال دارد بلکه فرهنگ عمومی جامعه را نیز آماج آسیب قرار می‌دهد.

پیشگیری از ارتکاب رفتارهای خشونت آمیز پس از تصادفات رانندگی، نیازمند اقدامات اساسی بوده که بیشترین آن در حوزه فرهنگی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصلا موقع رانندگی مراعات نمی کنند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج