جاباما
۶۰۲۷۱۲
۹ نظر
۵۰۰۶
۹ نظر
۵۰۰۶
پ

روحانی: ترامپ از ملت ایران عذرخواهی کند

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره سخنان رییس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما معتقدیم ترامپ به مردم ایران توهین کرده است و منتظریم که از ملت ما عذرخواهی کند.

خبرگزاری ایسنا: حسن روحانی در نشست خبری خود در نیویورک، پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با بیان این‌که «ملت ایران در انتخابات بسیار پرشور و رقابتی ریاست‌جمهوری راه جدید چهار ساله خود را انتخاب کردند»، گفت: مردم خواهان روابط گسترده با جهان، توسعه و پیشرفت در کشور و ثبات، امنیت و آرامش در کل منطقه هستند.

مردم به چهار سال آینده بسیار امیدوارتر از سال‌های گذشته هستند

وی هم‌چنین با بیان این‌که« دولت دوازدهم موظف است اهدافی که ملت انتخاب کرده را دنبال کند»، اظهار داشت: سفر من به نیویورک برای تحقق همین اهداف است. در گفت‌وگوها با سران کشورهای مختلف در نیویورک اولین مساله ما توسعه روابط اقتصادی با کشورهای دوست بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از برجام فضای بسیار مناسبی برای گسترش روابط ایران با کشورهای دیگر به ویژه در زمینه اقتصادی فراهم شده و ما دنبال آن هستیم از این فضا به نفع دو طرف و با سیاست برد- برد استفاده کنیم. بعد از برجام میلیاردها دلار در ایران از طریق شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری شد و ده‌ها میلیارد دلار اعتبار از طرف بانک‌های بزرگ خارجی تامین شده است. فضای اقتصادی ایران هم نشان می‌دهد مردم به آینده کاملا امیدوار هستند.

وی ادامه داد: در سوالات بانک مرکزی از خانواده‌ها این واقعیت گویاست که مردم به چهار سال آینده بسیار امیدوارتر از سال‌های گذشته هستند. مرکز آمار ایران هم اعلام کرده که در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سه ماه اول سال گذشته، هفت درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم و این رشد در تمام بخش‌ها بوده است. ما به خاطر رکود در مسکن نگران بودیم اما اکنون خوشحالیم این بخش از رکود خارج شده است و در همه بخش‌های اقتصادی در مسیر توسعه قرار گرفته‌اند. البته می‌دانیم رشد ایران بدون ثبات و امنیت در منطقه امکان‌پذیر نیست. توسعه با امنیت و آرامش، همبستگی و پیوستگی دارد.

مردم سوریه باید حکومت مورد نظر خود را تعیین کنند

رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران در نیویورک با اشاره به کمک‌های ایران به کشورهای منطقه جهت مبارزه با تروریسم تاکید کرد: ایران در مقام عمل نشان داده که برای مبارزه با تروریسم بسیار جدی است و از همه توان خود در این زمینه استفاده کرده است.

وی با بیان این‌که «تلاش‌ها و اقدامات ایران برای مبارزه با تروریسم مورد اذعان کشورهای همسایه و منطقه از جمله عراق، سوریه و لبنان است»، خاطرنشان کرد: ما بسیار خوشحال هستیم که شهرهای بزرگی در سوریه و عراق از دست داعش خارج شده و یک امنیت نسبی در آنجا برقرار شده است.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «با کمک ایران، روسیه، ترکیه و همچنین دولت سوریه آتش‌بسی در این کشور ایجاد شده است و ما سعی می‌کنیم این آتش‌بس ادامه پیدا کند»، افزود: مرحله بعد این است که این زمینه فراهم شود که مردم سوریه حکومت مورد نظر خود را تعیین کند و ما این را دنبال می‌کنیم.

موضع کمک به مردم میانمار و فشار به دولت این کشور در این سفر دنبال شد

روحانی با اشاره دیدارهایی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات دیگر کشورها داشته و در مورد مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و دوجانبه صحبت کرده است اشاره ، و اقدامات نژادپرستانه دولت میانمار علیه مسلمانان این کشور را یادآور شد و گفت: متاسفانه در هفته‌های اخیر منطقه آسیا شاهد یک فاجعه جدید بوده است. به علت اتفاقاتی که در میانمار رخ داده ۴۰۰ هزار نفر از مردم این منطقه از خانه‌های خود آواره شده‌اند، منازل آن‌ها به آتش کشیده شده و آن‌ها مجبور شده‌اند که به بنگلادش مهاجرت کنند.

وی افزود: نخست‌وزیر بنگلادش در روز سه‌شنبه در نشستی که با حضور کشورهای اسلامی در ارتباط با موضوع میانمار در نیویورک برگزار شده بود، اعلام کرد که غیر از ۴۰۰ هزار نفر آواره اخیر میانماری که در هفته‌های اخیر به این کشور آمده‌اند در ماه‌های گذشته نیز ۴۰۰ هزار نفر دیگر نیز به این منطقه مهاجرت کرده بودند و در مجموع آوارگان میانماری به ۸۰۰ هزار نفر در بنگلادش رسیدند.

وی با اشاره به ابعاد انسانی آن‌چه که در میانمار رخ داده است، گفت: موضع کمک به مردم میانمار و فشار به دولت این کشور در این سفر دنبال شد و خوشحالیم که سازمان همکاری اسلامی جلسه‌ای را در این ارتباط در نیویورک برگزار کرد.

علی‌رغم شعارها فکر نمی‌کنم آمریکا از برجام خارج شود

روحانی در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار AP مبنی بر این‌که شما در سخنرانی خود گفتید که ایران اولین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج می‌شود ولی به کسانی که از برجام خارج شوند پاسخ قاطعانه خواهد داد، منظور شما از این پاسخ قاطعانه چیست؟، تصریح کرد: همانطور که شما می‌دانید توافق برجام یک توافق بین‌المللی است، توافقی است که ماه‌ها به خاطر اهمیت و دقت در تدوین بندهای آن مذاکره شده است. از دیگر سو شورای امنیت سازمان ملل نیز در قطعنامه ۲۲۳۱ از این توافق حمایت کرد.

وی با بیان این‌که «برجام یک توافق دوجانبه نیست و حتی شبیه توافق آب و هوایی پاریس نیست»، افزود: همانطور که اشاره کردم این توافق توسط شورای امنیت تایید شده است و نقش مهمی در امنیت جهانی و منطقه ما دارد. کشوری که آغازکننده نقض برجام باشد در کنار این‌که تعهد اخلاقی و حقوقی خود را زیر پا گذاشته راه انزوا را برای خود انتخاب کرده است.

وی تصریح کرد: در نطق‌های سازمان ملل دیدیم که فقط دو نفر بودند نسبت به این توافق خوشحال نبودند و می‌گفتند مایه شرمساری است. این در حالی است که مقامات دیگر کشورها که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده و خواهند کرد می‌گویند این بهترین توافق است. عقل، مصلحت جهانی و همچنین قوانین بین‌المللی از جمله ان‌پی‌تی این را می‌گوید.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «برجام زمینه‌ساز برای توسعه روابط در منطقه و جهان است»، تصریح کرد: من نمی‌دانم اگر کشور یا کسی از این توافق خارج شود چه سودی برای او دارد جز رسوایی. اگر آمریکا از برجام خارج شود بی‌تردید قبل از هر کسی توسط ملت آمریکا محکوم می‌شود توسط اتحادیه اروپا و کل جهان محکوم خواهد شد و حتی متحدان آمریکا نیز جرأت نمی‌کنند که از این اقدام آمریکا حمایت کنند.

وی تصریح کرد: من نمی‌دانم با خروج از این توافق جز خوشحال کردم یک رژیم منفور در منطقه چه کس دیگری از این موضوع خوشحال می‌شود که دولت آمریکا بخواهد چنین کاری را انجام دهد.

وی با تاکید بر این‌که «این اقدام با منطق عقل، مصلحت و سیاست سازگار نیست»، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها دست به این کار بزنند ولو این‌که در این زمینه شعار داده، می‌دهند و خواهند داد.

آمریکا به مردم خود بگوید برای منطقه چه کرده است

روحانی با بیان این‌که «اگر آمریکا از تعهد برجام خارج شود دست ایران برای هر انتخابی باز گذاشته شده است»، ادامه داد: دست ایران به طور کامل برای هر اقدامی که مصلحت خود باشد باز می‌شود و موانع در این زمینه برداشته می‌شود. اگر مقامات جدید آمریکا فکر می‌کنند با خروج از برجام به ایران فشار وارد می‌کنند، اشتباه کرده‌اند. خروج آمریکا فشاری به ایران وارد نمی‌کند و جایگاه ایران در سطح جهان بهتر شده و خود دولت آمریکا تحت فشار افکار عمومی جهان قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما قبلا در این زمینه در تهران گفت‌وگو کرده و باز هم گفت‌وگو می‌کنیم. ما برای شرایط مختلف، پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و دستمان برای هر انتخابی باز است.

وی در پاسخ به اتهام آمریکا به ایران مبنی بر حمایت از تروریسم تصریح کرد: این اتهام جدید نیست اما من این سوال را می‌پرسم چه دولت‌هایی از القاعده، طالبان و داعش حمایت کرده و آن را بوجود آورده‌اند. چه کشورهایی نفت داعش را می‌خرد؟ چه کسی اشیای موزه‌های عراق را خریداری کرد؟ و چه کسانی در برابر القاعده، طالبان و داعش ایستادند و بغداد، دمشق و موصل را از دست آن‌ها نجات دادند؟ پاسخ به این سوال روشن می‌کند آن‌چه رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید تا چه حد با واقعیت منطبق است و چه میزان از این حرف‌ها بی‌اساس و واهی است.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که «آمریکا به مردم خود بگوید برای منطقه چه کرده است»، گفت: بعد از ۱۱ سپتامبر تا به امروز آمریکا ادعای مبارزه با تروریسم داشته اما جز توسعه تروریسم چه کرده است؟ آیا عراق، افغانستان و منطقه امن‌تر شده است یا شرایط مردم منطقه بدتر شده؟ خود ملت آمریکا از دولت این کشور بخواهد چقدر از مالیات مردمش را برای جنگ‌طلبی خرج کرده است. کسی که در منطقه جنگ راه انداخته در جایگاهی نیست که به ایران چنین اتهاماتی بزند. باید این دولت به اتهامات وارده به خود پاسخ دهد.

وی ادامه داد: ما قربانی تروریسم بوده‌ایم و ۱۷ هزار نفر از مردم ما قربانی تروریسم شده‌اند. ما از روز اول با تقاضای دولت و مردم عراق و سوریه به آن‌ها کمک کردیم و همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده و خواهیم بود.

مذاکره با دولتی که تعهدات خود را زیر پا می‌گذارد اتلاف وقت است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دیدار شما با ترامپ با موضوعی غیر از برجام وجود دارد؟ اظهار کرد: ما پس از سال‌ها و بعد از مذاکرات پیچیده بسیاری به توافق برجام رسیدیم اما آمریکا امروز بهانه‌جویی می‌کند؛ بنابراین چه دلیلی دارد راجع به موضوع دیگری با آن‌ها صحبت کنیم. اگر آمریکا این توافق را زیر پا بگذارد نه تنها ایران بلکه هیچ دولت مستقلی حاضر نیست با آمریکا حرف بزند. مذاکره با دولتی که تعهدات خود را زیر پا می‌گذارد اتلاف وقت است. از سویی دیروز ترامپ به ملت ایران اهانت کرد و باید از ملت ایران عذرخواهی کند.

اروپایی‌ها به صراحت به آمریکا اعلام کرده‌اند که در برجام پایبند بماند

رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا اروپا قادر است آمریکا را در برجام نگه دارد؟ تصریح کرد: در مذاکره با مقامات اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس، آن‌ها تاکید کردند باید برجام حفظ شود؛ زیرا برجام بهترین توافق است و هیچ راه‌حلی غیر از آن وجود ندارد. آن‌ها به من گفتند نظرات خود را به صراحت به آمریکا اعلام کرده و خواستار این شدند که آمریکا به برجام پایبند بماند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید آیا بدون آمریکا در برجام، این توافق باقی خواهد ماند؟، خاطرنشان کرد: زود است راجع به این سوالات بحث کنیم. اکنون تقدم طرفین برجام این است که این توافق حفظ شود چون به نفع همه است اما در غیر این صورت تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.

نقش اروپا در تصمیم ما در صورت خروج آمریکا از برجام بسیار اهمیت دارد

وی در پاسخ به این پرسش که گزینه‌های ایران در صورت خروج آمریکا از برجام چیست؟ گفت: ایران گزینه‌های مختلفی دارد و نوع تصمیم‌گیری‌اش به نوع عکس‌العمل اروپا هم بستگی دارد. در دهه ۹۰ آمریکا دنبال تصویب قانون فرامرزی نسبت به ایران بود که اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا ایستادگی کرد و آمریکا شکست خورد و سرخورده شد و سرمایه‌گذاران اروپایی در نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کردند. نقش اروپا در تصمیم ما در صورت خروج آمریکا از برجام بسیار اهمیت خواهد داشت.

روحانی درباره راهبرد ایران برای مشارکت در توسعه جاده ابریشم خاطرنشان کرد: ما در این زمینه چندین بار با مقامات چینی گفت‌وگو کرده‌ایم و اعلام می‌کنیم ایران علاقه‌مند است در این طرح مشارکت داشته باشد؛ زیرا جاده ابریشم جدید می‌تواند برای منافع اقتصادی کشورهای مسیر جاده ابریشم مفید باشد. ما از این طرح استقبال می‌کنیم.

تکمله‌ای به برجام اضافه نمی‌شود

رئیس‌جمهوری کشورمان در ادامه نشست خبری خود در نیویورک که به نوعی برنامه پایانی وی در جریان سفر به نیویورک است، در پاسخ به سوالی در ارتباط با اتفاقاتی که در یمن در حال رخ دادن است، گفت: متاسفانه موضوع یمن موضوع اسفباری است. در حاشیه ملاقات‌ها با سران دیگر کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل در ارتباط با موضوع یمن بحث و گفت‌وگو کردیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یمن دچار چند مصیبت و مشکل شده است. برخی از گروه‌های تروریستی مثل القاعده در بخش‌هایی از یمن فعال هستند. از دیگر سو بین خود یمنی‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد و همه آنها نظر واحدی ندارند.

رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: یمن مورد هجوم بمب‌های امارات و عربستان قرار گرفته است و به خاطر این بمباران تعداد زیادی از مردم این کشور کشته و مجروح شده‌اند و متاسفانه صدایی از شورای امنیت و سازمان ملل متحد بلند نمی‌شود. در ماه‌های اخیر نیز بیماری‌های خطرناک و مسری در این کشور گسترش پیدا کرده و همین باعث شده که تعداد زیادی از مردم از بین بروند.

روحانی با بیان اینکه اولین قدم در ارتباط با حل بحران یمن ایجاد آتش‌بس در این کشور است و باید بمباران این منطقه متوقف شود، افزود: از دیگر سو باید با القاعده و سایر گروه‌های تروریستی که در این کشور فعال هستند مبارزه شود و مذاکرات یمنی- یمنی آغاز شود و با نظر مردم حکومت آتی این کشور تشکیل شود. اینها قدم‌هایی است که باید در مورد بحث یمن برداشته شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که زمان‌های مشخص شده در برجام تغییر کند و از دیگر سو آیا آقای ظریف در نشست ۱+۵ پیام خاصی به تیلرسون ارائه خواهد کرد؟ افزود: موضوع برجام پایان یافته است و ما هیچ‌گونه بازگشت و برگشتی به سمت این توافق نخواهیم داشت. در مورد این توافق ماه‌ها کلمه به کلمه بحث شده و بیشترین وقت را نیز همین موضوع زمان گرفته است. اصرار ما این بوده که زمان کوتاه‌تر باشد و طرف‌های مقابل اصرار داشتند طولانی‌تر باشد و در نهایت با توجه به مذاکرات صورت گرفته به زمانی رسیده‌ایم که دو طرف بر روی آن توافق داشته‌اند.

وی گفت: کسی نمی‌تواند به این توافق دست بزند چراکه این توافق مانند ساختمانی است که اگر یک دیوار آن کشیده شود کل ساختمان فرو می‌ریزد و باید مقامات آمریکایی اینگونه تصورات و افکار را از گوش خود پاک کنند.

روحانی افزود: یا برجام می‌ماند با همه ویژگی‌هایی که دارد یا از بین می‌رود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: برجام قابل اصلاح نیست. تکمله‌ای به برجام اضافه نمی‌شود و قابل مذاکره مجدد نیست.

هیچ‌گاه به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهیم بود

روحانی در این نشست خبری در پاسخ به سوال یک خبرنگار ایرانی مبنی بر اینکه آیا ایران در نشست ۱+۵ گله‌های خود را مطرح خواهد کرد، گفت: گله ما زیاد است. از برخی از دوستان‌مان گله‌مند هستیم که هنوز برخی از موارد اقتصادی و بانکی به آن سهولت که مورد نظر ما بوده است اجرایی و عملیاتی نشده است. اعتراض اصلی ما به دولت اصلی آمریکاست.

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات آمریکا در راستای زیر پا گذاشتن تعهداتش در برجام گفت: دولت این کشور هر روز به هر شکلی به دنبال این است که تعهداتش را در مورد این توافق زیر پا بگذارد. سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور این کشور در سازمان ملل متضاد با بند «۲۹» برجام است چراکه در برجام آمده است که کشورهای ۱+۵ حق ندارند به نحوی موضع‌گیری کنند که فضایی که بعد از برجام به وجود آمده از بین برود.

وی با بیان اینکه گله‌ها، اعتراضات و همچنین مواردی که احساس می‌کنیم برخلاف متن برجام است را در این جلسه مطرح می‌کنیم، ادامه داد: ما انتظار داریم که همه کشورهای ۱+۵ مثل ایران به تعهدات خود صددرصد پایبند باشند. ایران ۹۹ درصد به توافق پایبند نبوده بلکه صددرصد پایبند بوده است.

این مقام عالی‌رتبه ایرانی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با فجایع میانمار گفت: در میانمار شاهد پاکسازی قومی هستیم و دولت میانمار از ارتش این کشور حمایت می‌کند و در برابر اقدامات افراطیون سکوت کرده است.

وی با بیان اینکه گروهی که قرن‌هاست در میانمار ساکن هستند در حال اخراج شدن از این کشور هستند و یا کشته می‌شوند، افزود: نخست‌وزیر بنگلادش روز گذشته اعلام کرد که ارتش میانمار در مسیرهایی که احساس می‌کند مردم آواره ممکن است از آن طریق به خانه‌هایشان بازگردند، مین‌گذاری کرده و مردمی که قصد دارند به محل سکونتشان برگردند روی مین می‌روند و قطعه قطعه می‌شوند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در جلسه روز گذشته سازمان همکاری‌های اسلامی این جنایات محکوم شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه این جنایات همچنان ادامه دارد و مردم در فضای مجازی می‌بینند که چگونه مردم میانمار آواره می‌شوند.

روحانی با بیان اینکه از لحاظ انسانی بسیار مهم است که ما جلوی این فجایع را بگیریم، تصریح کرد: کسی که ظاهرا جایزه‌ای را برای صلح برده است در برابر این جنایات فقط نظاره‌گر است و یا به افراطیون کمک می‌کند.

روحانی در واکنش به سوال خبرنگار نیویورک‌تایمز مبنی بر اینکه آیا ممکن است که ایران در برابر نقض برجام از سوی آمریکا به سمت تولید سلاح هسته‌ای برود و کلا آیا شما درک می‌کنید که نگاه ترامپ به برجام چیست و آیا او اصلا می‌داند که در برجام چه چیزی آورده شده است؟ خطاب به این خبرنگار تصریح کرد: قاعدتاً شما از ترامپ شناخت بیشتری دارید. ما چند روز است که در اینجا با او سروکار داریم و شما در طول سال با او سروکار دارید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در صورت نقض برجام آپشن‌هایی پیش روی ایران است و ما ممکن است یکی از آنها را انتخاب کنیم ولی رفتن به سمت تولید سلاح هسته‌ای یکی از آپشن‌های ما نیست. ما چنین آپشنی را روی میز نداریم و به این سمت نخواهیم رفت. رهبر انقلاب اسلامی ساخت سلاح هسته‌ای را تحریم کرده و ما هیچ‌گاه به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهیم بود.

روحانی همچنین به موضوع غنی‌سازی اشاره کرد و گفت: بحث بر سر غنی‌سازی است نه ساخت بمب اتم. کشور ژاپن غنی‌سازی می‌کند و راکتورهای نیروگاه‌هایش را با اورانیوم غنی‌شده اداره می‌کند ما نیز یک راکتور هسته‌ای در بوشهر داریم که سوخت آن از روسیه تامین می‌شود البته قراردادی که در این زمینه منعقد شده رو به اتمام است و ما اگر خودمان در ایران سوخت تولید کنیم می‌توانیم سوخت راکتور را تامین کنیم.

وی تاکید کرد: بحث بر سر این نیست که به سراغ سلاح‌های هسته‌ای برویم و ممکن است یکی از آپشن‌ها این باشد که غنی‌سازی را شروع کنیم. بنابراین بحث بر سر این موضوع است نه رفتن به سمت تولید سلاح هسته‌ای.

فرقی بین شیعه و سنی قائل نیستیم

روحانی درباره روابط بانکی ایران و اروپا و مشکلات این روابط اظهار کرد: ما با بسیاری از کشورهای اروپایی روابط بانکی داریم. مشکل فقط در دادن اعتبارات بزرگ است که در این زمینه هنوز بحث داریم. با این وجود از کشورهای اروپایی و آسیایی اعتبار می‌گیریم و کشورهای اروپایی هم به برجام عمل می‌کنند اما در زمینه بانک‌ها آنها صددرصد به تعهدات خود عمل نکردند که ما هم تذکر داده‌ایم ولی شرایط بهتر از سال قبل است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که ایران چرا به حقوق اقلیت اهل سنت توجه نمی‌کند، تصریح کرد: منطق فرقه‌گرایی با منطق اسلام سازگار نیست و ما تفاوتی میان مذاهب اسلامی قائل نیستیم. ما از مردم غزه حمایت می‌کنیم در حالی که آنها سنی هستند. ما همان کمکی که به ارتش عراق انجام دادیم به کردها هم انجام دادیم و برای ما کربلا، نجف و بغداد و اربیل فرقی ندارد. اهل سنت در ایران نماینده، معاون وزیر، فرماندار، مدیر کل و سفیر بوده و تاکید من این است که به اقوام میدان بیشتری داده شود. اهل سنت در ایران آزاد بوده در انتخابات شرکت می‌کند و فعال هستند و به من هم بالاترین رای را داده‌اند. ما فرقی بین شیعه و سنی قائل نیستیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا در برجام بماند حاضرید مذاکرات دیگری را آغاز کنید؟ خاطرنشان کرد: ما با اروپا در مسائل مختلف مذاکره داریم و از گفت‌وگو ابایی نداشته‌ایم اما برجام نباید مشروط به مسائل دیگری شود. برجام، برجام است و عین آن باید اجرا شود.

وی در پایان نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر امکان آزاد شدن آمریکایی‌های زندانی در ایران از جمله باقر نمازی تصریح کرد: افرادی در ایران زندانی هستند و ایرانیانی هم در آمریکا زندانی هستند. البته فردی که شما به آن اشاره کردید از نظر ما ایرانی است زیرا ما دوتابعیتی را قبول نداریم. این مسائل در اختیار قوه قضاییه است که قوه مستقل هم هست. اما رئیس‌جمهور به عنوان حافظ قانون اساسی اگر ببیند این قانون نقض می‌شود باید تذکر دهد که در این زمینه هم مذاکراتی با قوه قضاییه داشته‌ام. من دلم می‌خواهد همه زندانی‌ها جز آنهایی که نمی‌شود، آزاد شوند. باید به فکر آزادی همه زندانی‌ها بود و برای حقوق انسان‌ها تلاش کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهرام امیری

      انشالله که میکنه

    • علی محمدی

      درود برترامپ دمش گرم کارش 20کاری نکرده ک بخواد عذرخواهی کنه این شمایین ک باید ازملت عذرخواهی کنید بخاطر گرانی دروغ اختلاس فقر خشکسالی بیکاری ...

    • یوناس حقی

      آقای رئیس یک خبر از ایران بگیرید، ببینید قبل از صحبتهای آقای ترامپ تا بعدا آن چه پیغامهایی از سوی وزیر،وکیل، نظامی غیر نظامی ، بقال سرکوچه ، قصاب سرچهارراه و ... (اضافه کنین به جمع ، دوست نخودهرآش یک مجلس خاص را )صادر شده ، یکبار متن پیامها ،مصاحبه ها و پستهای با فیلتر و بدون فیلتر را مطالعه فرمایید تا بدانید مردم و مسولین معتدل ایرانی چه ها می گویند از اعتدالی که شما حرفش را زدید .

    • شیدا

      اقای روحانی یه چیزغیرممکن خواستن

    • بدون نام

      مطمئنی مردم کاملا به آینده امیدوار هستند آقای روحانی؟!!!!!! با این وضعیت رکود و بیکاری و گرانی و بی پولی به چه چیزی باید امیدوار بود جناب دکتر؟؟؟!!!!!!!!

    • بدون نام

      منتظر باش تا عذرخواهی کنه

    • بدون نام

      اول خودت اینکار رو بکن

    • بدون نام

      ما از شبکه خبر دیدیم ترامپ اهانتی نکرد ! خخخخخ

    • بدون نام

      قبل از آقای آرامم شما باید عذرخواهی کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج