۶۰۲۸۷۳
۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
دكتر محمد علي فياض‌ بخش در یادداشتی در روزنامه اطلاعلات درباره نگاه های روشنفکری به محرم نوشت: سال‌هاست منتقدان آگاه و دلسوز، نه از سر نیّت کمرنگ‌کردن عزاداری‌ها، بلکه از قضا به دغدغه حفظ اصل و اصالت آن، تذکراتی را ارائه می‌کنند، زیرا امروزی را می‌دیدند، که خوف افتادن از آن سوی بام باشد.
دكتر محمد علي فياض‌ بخش در یادداشتی در روزنامه اطلاعلات درباره نگاه های روشنفکری به محرم نوشت: سال‌هاست منتقدان آگاه و دلسوز، نه از سر نیّت کمرنگ‌کردن عزاداری‌ها، بلکه از قضا به دغدغه حفظ اصل و اصالت آن، تذکراتی را ارائه می‌کنند، زیرا امروزی را می‌دیدند، که خوف افتادن از آن سوی بام باشد.

روزی را می‌دیدند که خستگی و دلزدگی و بی‌انضباطی‌های برآمده از برخی زیاده‌روی‌ها و یا سلیقه‌ورزی‌ها، بهانه به دست کسان دهد و آن کسان نیز در لفافه‌های فریبنده و به ظاهر منطقی، بساط عزاداری‌ها و شعائر مذهبی را به چالش بکشند. زمانی که یک مرجع دینی بر این امر، پیشاپیش هشدار داد، مداحانی که سواد دینی نداشتند و خود را تنها شورمندان حسینی می‌پنداشتند با آن بزرگ درآویختند و آرد خویش بیختند، اکنون بیایند و الکِ آویخته ناقدان بدنیّت را، که اصل شعائر و عزا را نشانه گرفته‌اند، به زیر آورند!
 
ثانیاً- این خوی و خصلت دوگانه‌نگری در برخی از ما ایرانیان نازنین چه‌ها که نمی‌کند! تو گویی اصلاً به «دوبینی ژنتیک!» مبتلاییم.
 
حقیر به چند گروه از این «دوبینان» مختصر تعریضی دارد:
 
اول: مورخانی که سالی یک بار در آستانه محرّم یادشان می‌افتد که در تاریخ عاشورا تحریف‌هایی وارد شده است و مثلاً آن تیر که گویند از یمین میدان به یسار پرتاب شد، خیر! از یسار به یمین بوده است و واتحریفاه! نیز دلمشغولی‌های دیگری به خرج می‌دهند که وااسفاه! آن جوان در صبح عاشورا سن و سالش این بود و آن نبود، پس واویلاه از تحریف و انحراف در واقعه کربلا!
 
این عزیزانِ سینه چاکِ شفافیتِ تاریخ و دغدغه مندِ خالصیّت آن، عجالتاً دست به کار جلوگیری از تحریف تاریخ معاصری شوند که هنوز نیم قرن بر آن نگذشته است؛ بیشترش را فعلاً پیشکش!
 
دوم: روشنفکرزدگانی که نگران برخی خرافات(!) و غیرواقع‌ها در پیام‌ها و شعارها و شعائر عاشورایی هستند، دستشان درد نکناد! اما از بعد از عاشورای امسال کمی هم برای خرافات مدرن و بزک شده روزگار امروز سینه بچاکند! و مثلاً از همین الان‌ها(!) فرهنگ مضحکی که هر سال در لوای شب یلدا رو به آفرینش و گسترش است را چاره‌ای کنند و مردمان را روشنگری نمایند. شب یلدا یک پیام داشت و آن پیام محبت و گردهم‌آیی خانواده باهم و درازکردن رشته محبت و انس و یادآوری ارزشِ باهم بودن و از هم گذشتن و برهم پیوستن بود؛ و نه این بساطی که در این سال‌ها شاهدش هستیم.
 
سوم: و معضل ترافیک و آمبولانس‌ها!
 
فقط به یاد آورند ایام مبارکه والنتاین و روزها و شب‌هایی این‌چنینی را، تا چندان بیش از اندازه از ترافیک یک دهه دلخوری نکنند؛ همان‌گونه که آن ایام دلبری می‌کنند!
 
چهارم: و امّا المخارج! دیگر در این زمینه در این روزگارِ خرج و برج‌های ناروا هرچه بنویسم به طنز شبیه‌تر است. پس همین اشارت کافی ست که اگر از مخارج عزاداری سیدالشهدا نگرانند، از بعد از عاشورای امسال نظری منصفانه به داخله زندگی‌هاشان بیندازند.
انتشار یافته: 2
در انتظار بررسی:0
United States
16:49 - 1396/06/30
آقای دکتر عزیز، اول یه کم فارسی حرف بزن بعد از جشن یلدای ما ایرانیها گله کن، شما تا این حد به فرهنگ اعراب ارادت داری که به جای چپ و راست هم ترجیح میدی از یمین و یثار استفاده بکنی، بعد چطور به خودت اجازه میدی که در مورد جشن و جشنهای ملی من ایرانی صحبت کنی؟ دلسوز یا غیر دلسوز، اول برادریت رو ثابت کن بعد ادعای ارث
Iran, Islamic Republic of
21:24 - 1396/06/30
بین یلدا چهارشنبه سوری ولنتاین که مراسمی دنیایی هستند و مراسم دینی و عقیدتی فرق زیادی وجود داره .هر چند که در مورد چهارشنبه سوری و ولنتاین هم نقدهای زیادی شده .ولی وقتی کسی در راه خدا به حج میره یا در مراسم محرم شرکت می کنه باید به مسائل زیادی توجه کنه.مثلا مردم آزاری و ایجاد سر و صدا آیا با فلسفه محرم همخوانی داره؟یا بریز و بپاش؟ یا نفرت پراکنی بر علیه مردم؟ یا یا یا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج