جاباما
۶۰۳۶۱۴
۵۰۴۹
۵۰۴۹
پ

شایعه جلسات درس خارج فقه روحانی!

به‌تازگی خبری غیرموثق در برخی کانال‌های تلگرامی غیررسمی ازجمله کانال دولت بهار (وابسته به محمود احمدی‌نژاد) مخابره می‌شود که بیش از اهمیت خود خبر، نیت منتشرکنندگان آن سوال‌برانگیز است.

روزنامه آرمان- محمد طاهری‌جو: به‌تازگی خبری غیرموثق در برخی کانال‌های تلگرامی غیررسمی ازجمله کانال دولت بهار (وابسته به محمود احمدی‌نژاد) مخابره می‌شود که بیش از اهمیت خود خبر، نیت منتشرکنندگان آن سوال‌برانگیز است.
در متن این خبر آمده است: «برخی از اطرافیان به حسن روحانی پیشنهاد کرده‌اند، جلسات تدریس خارج‌ فقه را در حوزه علمیه ناطق نوری با موضوع فقه المذاکره استارت بزند.» پرواضح است که چنین خبر زردی هیچ‌جای استناد ندارد و مطمئنا کسانی که آن‌ را تولید و نشر داده‌اند، هدفی جز ایجاد حاشیه برای رئیس‌جمهور ندارند.
حوزه علمیه ناطق!
در متن خبر به حوزه علمیه حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری اشاره شده که با بررسی کوتاهی در مورد مدیریت وی در حوزه علمیه مشخص می‌شود، او تنها مدیریت مدرسه علمیه امام‌حسن مجتبی(ع) در لواسان را برعهده دارد که یکی از ۶۳ مدرسه متعلق به حوزه علمیه استان تهران است. اینکه شخصیتی چون ناطق نوری که در سال‌های اخیر سعی داشته هرچه بیشتر از فضای سیاسی فاصله بگیرد، با اعمال نفوذ، روحانی را به‌عنوان یک استاد خارج فقه در مدرسه خود (یا دیگران) قرار دهد، با هیچ‌منطقی هماهنگی ندارد. در این خبر همچنین اشاره شده که «برای ابتدای درس، سلسله‌جلساتی با عنوان فقه المذاکره برپا می‌شود و در ادامه فقه سیاست خارجی مطرح می‌شود.
برخلاف دروس خارج مراجع تقلید، بایستی شاگردان این جلسه نیز کاملا انتخاب‌شده باشند و این‌طور نباشد که هرکس آزادانه به این کلاس، اجازه ورود داشته باشد». البته در متن این خبر به این اطرفیان روحانی که چنین دقیق برنامه ریخته‌اند و از پیش حتی شیوه برگزاری کلاس را نیز تعیین کرده‌اند، اشاره‌ای نشده و فقط تاکید می‌شود حتی شاگردان این درس هم انتخاب خواهند شد. در ادامه این خبر توضیح بیشتری مطرح نشده تا هدف خود، یعنی ایجاد شبهه در ذهن مخاطب را به‌خوبی انجام داده باشد.
بررسی صحت خبر
به‌سادگی می‌توان تشخیص داد که حتی اگر این خبر درست بود و اطرافیان رئیس‌جمهور چنین ایده‌ای را طرح کرده بودند، نزدیکان احمدی‌نژاد و دولت بهار از آن خبردار نمی‌شدند. از روحانی و اطرافیانش چنین رفتارهای دور از سیاستی قابل تصور نیست. آنها طبعا می‌توانستند بدون انتشار خبر هدف خود را عملی کنند تا بازخوردهای منفی نیز تا حد زیادی کنترل شود. از سویی مطرح‌کردن نام حجت‌الاسلام ناطق نوری هم به‌عنوان کسی که مورد تهمت‌های احمدی‌نژاد قرار گرفت و همچنان که بر کسی پوشیده نیست، ارتباط خوبی میان ناطق و تیم احمدی‌نژاد برقرار نبوده، جای سوال جدی دارد.
به‌نظر می‌آید شایعه‌پراکنان قصد داشته‌اند با ساختن خبری که از پایه دروغ بوده، هم روحانی و هم ناطق را مورد حمله قرار دهند. از طرفی روحانی با وجود درگیری‌های ریاست‌جمهوری و کارهای اجرایی به‌سختی خواهد توانست فرصتی برای درس‌دادن پیدا کند. او از سال‌ها پیش به‌عنوان مجتهد عضو مجلس خبرگان بوده، اما در عین حال، بیشتر بر فضای سیاست و دیپلماسی تمرکز داشته است.
از سوی دیگر، روحانی که از همان سال‌های اول انقلاب به‌عنوان یک روحانی سیاسی خود را مطرح کرد، مشخص نیست چرا باید اکنون و در ۶۸سالگی به یاد تدریس حوزوی بیفتد؟ از این رو مشخص می‌شود مطرح‌کنندگان این شایعه بدون هیچ‌گونه استناد و مدرکی قصد ایجاد شبهه نسبت به اهداف آینده رئیس‌جمهور را دارند تا با حاشیه‌سازی‌ برای وی از محبوبیتش در بین مردم بکاهند. با این حساب، شایسته است در صورت دامن‌زدن بیشتر به این خبر اطرافیان روحانی و تیم رسانه‌ای دولت، در این راستا شفاف‌سازی کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج