جاباما
۶۰۳۸۹۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

آیا شغل شما در معرض خطر است؟

«سی ان ان» در گزارشی به حضور وسیع روبات ها در بازار کار پرداخته است. بسیاری بر این باورند که با حضور گسترده روبات ها در بخش های مختلف جوامع، چنین سرنوشتی در انتظار انسان ها نیز هست.

روزنامه آسمان آبی - ترجمه از شادی شفیعی: صدها سال قبل و در ابتدای قرن بیستم استفاده از اسب ها به عنوان وسیله ای برای کار و امرار معاش تحولی در اقتصاد خانواده ها به وجود آورد که نویدبخش آینده خوبی بود.
بنابراین اسب ها در نبود ماشین آلات، از نظر اقتصادی بسیار با اهمیت بودند اما در عرض ۵۰ سال، ماشین آلات و تراکتورها نیاز به کار و استفاده از اسب ها را دستخوش تحول کرد و با رشد و توسعه صنعت اتومبیل، به زودی خودروها جایگزین اسب ها شدند.

«سی ان ان» در گزارشی به حضور وسیع روبات ها در بازار کار پرداخته است. بسیاری بر این باورند که با حضور گسترده روبات ها در بخش های مختلف جوامع، چنین سرنوشتی در انتظار انسان ها نیز هست. از آنجایی که آنها هر روز نسبت به قبل چابک تر و زیرک تر می شوند، همین خطر انسان را نیز تهدید می کند. روبات ها کدام مشاغل را از چنگ انسان ها در می آورند؟

صندوق داران و اپراتورها

شغل هایی مثل صندوق داری، که تنها داشتن تحصیلات متوسطه برای انجام آنها کافی است، در آینده ای نه چندان دور منقرض خواهند شد. روبات ها به سادگی از عهده مشاغلی که نیاز به هیچ گونه تجربه و تحلیل انسانی ندارند، بر می آیند. در حال حاضر این تغییر و تحولات، در بسیاری از مشاغل و حوزه ها آغاز شده است. رستوران هایی مثل مک دونالد و وندی (Wendy) با اضافه کردن کیوسک هایی در برخی از شعبه های شان، این امکان را برای مشتریان فراهم کرده اند تا غذای خود را روی یک صفحه نمایش لمسی سفارش دهند.
آیا شغل شما در معرض خطر است؟

نمونه دیگر، شرکت آمازون است که در ماه دسامبر، طی اقدامی، روند خرید کالا برای مشتریان را ساده کرد. آمازون با راه اندازی یک فروشگاه فیزیکی به نام آمازون گو این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرد تا با استفاده از یک برنامه موبایلی پرداخت های خود را انجام دهند و در صف های طویل صندوق نایستند.

رانندگان

بسیاری از شرکت های بزرگ در حال سرمایه گذاری میلیارد دلاری برای ساخت روبات هایی هستند که جایگزین نیروی انسانی باشد. واضح ترین مثال آن ساخت اتومبیل های بدون راننده است. در حال حاضر شرکت های تولید خودرو و شرکت های فناوری در رقابتند تا در این زمینه پیشرو باشند. زمانی که اتومبیل های کاملا اتوماتیک ساخته و تولید شوند، رانندگانی که در شرکت هایی مثل اوبر مشغول کارند، شغل خود را از دست خواهند داد. برآورد شده که تا اوایل دهه 2020 چیزی نزدیک به پنج میلیون راننده در آمریکا بیکار خواهند شد. در بهترین حالت رانندگان شاید بتوانند شغل هایی مثل حمل کالا و بار مسافران را انجام دهند. در حال حاضر روبات ها قادر به رساندن سفارش غذا و حمل کالاها نیستند.

فست فودها

بر اساس گزارش «سی ان ان» تا سال 2024 نزدیک به 80 هزار نفر شغل های خود را در رستوران های فست فود از دست خواهند داد. یکی از مهم ترین دلیل آن هم افزایش دستمزدهاست که صاحبان رستوران ها را ناچار به جایگزینی روبات ها خواهد کرد. به گفته ادوارد رنسی، مدیرعامل سابق مک دونالد، قطعا برای یک صاحب رستوران مقرون به صرفه تر خواهد بود تا یک روبات 35 هزار دلاری را خریداری کند تا این که کارگری ناکارآمد را استخدام کند که به ازای ساعتی 15 دلار، سیب زمینی های سرخ شده را داخل جعبه بگذارد.
آیا شغل شما در معرض خطر است؟

خطری پزشکان و پرستاران را تهدید نمی کند

حضور واقعی انسان ها در مراقبت های بهداشتی و درمانی بسیار ضروری است. بنابراین مشاغلی نظیر پزشکی و پرستاری کمتر در معرض نابودی هستند. بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری در آمریکا بیش از ۸۰۰ نوع شغل را مورد مطالعه قرار داده و بر اساس میزان تسلط روبات ها و احتمال نابودی شان آنها را رتبه بندی کرده است. اگرچه در سال های اخیر کامپیوترها در تشخیص های پزشکی موفق بوده اند اما بیماران دوست ندارند که روبات هایی که روح ندارند، بیماری آنها را تشخیص دهند؛ چرا که در این شرایط پذیرش این دشواری ها، آسان تر خواهد بود. هر چند بعضی از خدمات حوزه های پزشکی نظیر تصاویر سی تی اسکن ها و رادیولوژی مکانیزه شده اند. بنابراین روبات ها تاثیری مستقیم بر شغل رادیولوژیست ها دارند.

مربیان ورزشی همیشگی هستند

تحلیلگران بر این باورند مشاغلی که به نوعی به رهبری دیگر افراد مربوط می شوند از خطر روبات ها در امانند. برای نمونه باید گفت که در مورد مربیان ورزشی آنچه مهم است، رساندن اخبار برد در یک مسابقه نیست، بلکه داشتن توانایی برای جذب ورزشکاران، کمک به آنها برای دستیابی به اهداف شان، آموزش شان برای انجام کارهای گروهی، حمایت از یکدیگر و در نهایت رشد و توسعه شخصیت شان است.
بنابراین بعید به نظر می رسد که یک روبات قادر به مدیریت افراد با شخصیت های غیر انعطاف پذیر باشد و به آنها فعالیت گروهی را آموزش بدهد. باید گفت که مشاغلی که در آنها صاحبان شغل با احساسات و عواطف افراد درگیر هستند و نیاز به مهارت انسانی دارند، از میان نخواهند رفت.
آیا شغل شما در معرض خطر است؟

روبات ها جایگزین آرایشگران نمی شوند

بر اساس رتبه بندی بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری، احتمال این که روبات ها جایگزین آرایشگران شوند بسیار ضعیف است، آنها اگرچه کاربردهای بسیاری دارند اما ابرانسان نیستند. به طور متوسط 150 هزار مو در سر انسان وجود دارد و هر یک از این موهای کوچک باید به اندازه ای دقیق و متفاوت کوتاه یا آرایش بشوند. به نظر نمی رسد دانشمندان و مهندسان به این زودی ها قادر به طراحی روباتی باشند که بتواند این عملیات را مدیریت کند و احتمالا چنین روباتی در دوره ای که ما در آن زندگی می کنیم اختراع و ساخته نخواهد شد.

روبات ها جایگزین مددکاران اجتماعی نمی شوند

برآورد شده تا سال 2024، مشاغلی نظیر مددکاری اجتماعی که در حوزه سلامت و بهداشت روان فعالیت می کنند، 19 درصد افزایش یابد. دانشمندان می گویند سیم کشی مغز انسان از 100 هزار سال پیش تاکنون هیچ تغییری نکرده است.
تجربیاتی نظیر همدلی، همراهی، شنیده شدن و در جمع دیگر افراد قرار گرفتن در طبیعت انسان ها وجود دارد. امروزه، انسان ها زمان بسیاری را صرف استفاده از موبایل های هوشمند خود و خیره شدن به صفحه نمایش تلویزیون یا کامپیوترشان می کنند. این به آن معناست که تعاملات فردی به شدت کاهش یافته است. بنابراین صاحبان مشاغلی که انجام چنین تعاملاتی را برای انسان ها فراهم می آورند، نه تنها خطری تهدیدشان نمی کند، بلکه جایگاهی ارزشمندتر نیز پیدا می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج