۶۰۶۶۰۳
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

روایت ظریف از دیدارش با وزیر امور خارجه آمریکا

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره دیدار هفته گذشته‌اش بار رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: «دیداری بسیار متمدنانه بود. البته تیلرسون سطح توقعات را پایین آورد و گفت که سمت همدیگر کفش پرتاب نکردیم. (خنده حضار)»

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد پنج شنبه در اندیشکده انجمن آسیایی درباره مسائل مختلف گفتگو کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت صحبت های ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نقض متن برجام بود.

ظریف در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه چرا آمریکا ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کند، گفت: « آمریکا، به متن برجام پایبند نیست. اظهارات رئیس‌جمهور ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که نه در یک پویش انتخاباتی بلکه در سازمان ملل مطرح می‌شد نقض بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام بود. نقض متن این بندها، نه روح آن»

وی درباره دیدار هفته گذشته‌اش بار رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: «دیداری بسیار متمدنانه بود. البته تیلرسون سطح توقعات را پایین آورد و گفت که سمت همدیگر کفش پرتاب نکردیم. (خنده حضار)»

وزیر خارجه کشورمان درباره فضاسازی‌ های کشورهای غربی در خصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هم گفت: از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ چه کسی از صدام حمایت کرد و چه کسی با صدام جنگ کرد. در سال ۱۹۹۰ زمانی که صدام به کویت حمله کرد، چه کسی از کویت حمایت کرد؟ وقتی که طالبان افغانستان را گرفت، چه کسی از دولت قانونی افغانستان حمایت کرد؟ چه کسی از طالبان حمایت کرد؟ در سال ۲۰۰۳، اولین کشوری که دولت عراق را به رسمیت شناخت کدام کشور بود و چه کسی از هیچ اقدامی برای تضعیف آن دولت فروگذار نکرد؟

ظریف درباره همه‌پرسی جدایی کردستان عراق هم اظهار نظر کرده و این همه پرسی را یک «اشتباه مهم راهبردی» توصیف کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما فکر می کنیم این اشتباه بسیار بزرگی بود. ما دوست کردها هستیم و دوست همیشگی خواهیم ماند اما معتقدیم این اشتباه راهبردی بزرگی بود. ما کسی بودیم که به آنجا رفتیم و کمک کردیم اما معتقدیم این اشتباه راهبردی است و پیامدهایی خواهد داشت که محدود به کردستان عراق نمی شود.
ظریف در مورد رابطه با عربستان نیز خاطرنشان کرد: عربستان سعودی یک بازیگر بسیار مهم در منطقه است که نقشش باید محترم شمرده شود و ما دچار توهم کنار زدن ‏عربستان از منطقه نیستیم. در مقابل ریاض باید از این توهم خارج شود که می تواند تهران را از منطقه حذف کند. من ‏به وزیر امورخارجه قبلی عربستان گفتم ایران آماده همکاری منطقه ای است و او گفت که منطقه عربی به شما ارتباطی ندارد. من پاسخ ‏دادم که چرا مربوط به ما می شود. ما در این منطقه هستیم و ما باید برای امنیت آن با یکدیگر همکاری کنیم. ‏
وزیر خارجه ایران به سوالات مجری برنامه درباره برنامه موشکی هم جواب داد و گفت: عربستان سعودی سال گذشته ۶۷ میلیارد دلار و امارات ۱۴ میلیارد برای خرید تسلیحات هزینه کردند. بودجه دفاعی ایران ۶ میلیارد دلار است.»

ظریف افزود: ایران برای دفاع از جمعیت ۸۰ میلیونی خود نیازمند موشک است. این مردم، هشت سال مورد حمله قرار گرفتند. همه از صدام حمایت کردند. وقتی صدام داشت از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان ما استفاده می‌کرد، برای هیچ کس اهمیتی نداشت. به خاطر دارم به عنوان یک دیپلمات جوان نزد رئیس شورای امنیت رفتم و گفتم که آقای رئیس دارند از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران استفاده می‌کنند. وی به من گفت که من مجاز نیستم با تو درباره این صحبت کنم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      یک ملاقات کردن دیگه روایت نداره مگه شق القمر کرده

    • جان علی

      نه ملاقاتهای تو شقالقمره اون وزیر خارجه یه مملکته مگه میشه ملاقاتهای اونو پوشش خبری ندن

    • علی

      جان علی ملاقات الکی هر کی باشه بی معنی هستش فقط وقت تلف کردن و چایی خوردن هستش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج