جاباما
۶۱۰۶۷۳
۳ نظر
۹۷۸۵
۳ نظر
۹۷۸۵
پ

فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (۱)

فیلم هایی که در مورد سرقت مسلحانه ساخته می شوند معمولاً در مورد شخصیت هایی هستند که باید یک یا چند روز را سخت کار کرده و سپس با انجام دادن موفقیت آمیز سرقت باقی عمرشان را مانند شاهان زندگی کنند.

برترین ها - ترجمه از حسین علی پناهی: فیلم هایی که در مورد سرقت مسلحانه ساخته می شوند معمولاً در مورد شخصیت هایی هستند که باید یک یا چند روز را سخت کار کرده و سپس با انجام دادن موفقیت آمیز سرقت باقی عمرشان را مانند شاهان زندگی کنند. داستان این فیلم ها معمولاً دوران پیش از سرقت که مربوط به دوره ی طرح ریزی و نقشه کشی است، سرقت و پس از سرقت را به تصویر می کشد که محدودیت های خلاقیتی خاصی را به کارگردان تحمیل می کنند.
برای درک اهمیت این ژانر باید بدانید که کارگردانان سرشناسی مانند استنلی کوبریک، کوئنتین تارانتینو و وس اندرسون دوران پربار کارگردانی خود را با کارگردانی فیلم هایی در ژانر سرقت مسلحانه آغاز کرده اند. این فیلم ها به دلیل هیجان و صحنه های حساس و اکشنی طرفداران زیادی دارند. اگر بخواهیم بهترین فیلم های این ژانر را فهرست کنیم بدون شک نمی توانیم فیلم هایی که در ادامه ی این مطلب می آیند را ندیده گرفت.
۲۵- راکت پلاستیکی (۱۹۹۶)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

فیلم «راکت پلاستیکی» (Bottle Rocket) به کارگردانی وس اندرسون و بازی اوون و لوک ویلسون و جیمز کان داستان دو دوست به نام های دیگنان و آنتونی را روایت می کند که هیچ نمی دانند قرار است چکار کنند و نه تنها چیزی از دزدی نمی دانند بلکه در کل و در زندگی شخصی شان نیز بی برنامه و بی هدف هستند. در این فیلم کمدی واقعا عجیب و غریب در ابتدا دینگان دوستش آنتونی را که در یک مرکز درمانی بیماران روانی به خواسته ی خود بستری شده بیرون می آورد.
سپس دینگان نقشه ای برای ۷۵ سال آینده ی زندگی شان را باز کرده که بر اساس آن این دو باید برای داشتن یک زندگی خوب در آینده یک سری سرقت های مسلحانه را انجام دهند. بدین ترتیب آن ها سرقت های خود را از خانه ی خانوادگی آنتونی آغاز کرده و سپس به سراغ یک کتابفروشی می روند که در آن جا آنتونی عاشق یکی از کارکنان اسپانیولی زبان کتابفروشی شده و بخش اعظم پول دزدیده شده را به او می دهد که به درگیری و جدایی دو دوست سارق منجر می شود. اما پس از مدتی دوباره آشتی کرده و برای سرقت بعدی به سراغ یک سردخانه می روند. اما ناگهان نقشه های آنان برآب شده و آنتونی به زندان می افتد.
شاید این فیلم به عنوانی فیلمی در مورد سرقت مسلحانه بی معنی بوده و با فیلم های دیگر این ژانر تفاوت زیادی داشته باشد اما فیلم فروش خارق العاده ای داشته و باعث شد وس اندرسون شروع خوبی در دنیای کارگردانی داشته باشد.

24- نقطه شکست (1991)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

فیلم «نقطه شکست» (Point Break) به عنوان یکی از اولین کارگردانی های کاترین بیگلو داستان یک مامور مخفی اف بی آی با نام جانی با بازی کیانو ریوز را روایت می کند که به گروهی خلافکار به رهبری بودی با بازی پاتریک سوایز نفوذ می کند. آن ها با پوشیدن ماسک هایی به شکل رییس جمهور سابق ایالات متحده دست به سرقت مسلحانه از بانک می زنند. جانی کم کم تحت تاثیر زندگی همکاران سارق خود قرار گرفته و وسوسه می شود دست از ماموریت حقیقی خود بردارد و حتی در یک عملیات متهورانه سرکرده گروه خلافکار را در آسمان نجات می دهد. فیلم پر از صحنه های اکشن و هیجان برانگیز است.

23- سرقت از بانک (2008)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

فیلم «سرقت از بانک» (The Bank Job) به کارگردانی راجر دونالدسون داستان یک مرد انگلیسی به نام تری لیثر با بازی جیسون استاتهام را روایت می کند که در زمینه ی خرید و فروش خودرو فعال است و به سرعت وارد یک گروه سرقت از بانک شده و به صندوق امانات یک بانک بزرگ دستبرد می زنند که یکی از صندوق های آن حاوی عکس های شخصی یکی از شاهزادگان کشور است.
همین عکس ها ضمانتی برای امنیت نامزد سابق وی محسوب می شوند که وی را برای این کار معرفی کرده است. همچنین آن ها در این سرقت اسنادی حاوی دارایی های یک گانگستر خطرناک را به سرقت می برند که سردسته ی آن برای پس گرفتن این اسناد اعضای گروه تری را شکنجه می کند. این فیلم که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده بر اساس شخصیت سرسخت و کاریزماتیک استاتهام داستان خود را به پیش می برد و وی بخش زیادی از سنگینی بار داستان را به دوش می کشد.

۲۲- شغل ایتالیایی (۲۰۰۳)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

فیلم «شغل ایتالیایی» (The Italian Job) به کارگردانی گَری گرَی داستان گروهی سارق را روایت می کند که پس از انجام یک سرقت مسلحانه ی متهورانه در بلندی های آلپ یکی از اعضای گروه به نام استیو با بازی ادوارد نورتون به دوستان خود خیانت کرده و با کشتن رهبر گروه، ۳۵ میلیون دلار پول سرقتی را برده و فرار می کند. شخصیت چارلی با بازی مارک والبرگ که نفر دوم گروه است از در انتقام وارد شده و دختر رییس کشته شده ی خود را مجبور می کند که جای پدرش را بگیرد.
این دو همراه با یک راننده ی خوشتیپ به نام راب با بازی جیسون استاتهام و دو نفر دیگر که متخصص مواد منفجره و کامپیوتر هستند سعی می کنند رد استیو را پیدا کرده و پول خود را پس بگیرند. در نهایت پس از کش و قوس های فراوان استیو به سزای عمل ناجوانمردانه اش می رسد. این فیلم علاوه بر این که شما را سرگرم می کند صحنه های اکشن و پرهیجانی دارد که از تماشایش لذت خواهید برد.

21- مرد نفوذی (2006)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

فیلم «مرد نفوذی» (Inside Man) به کارگردانی اسپایک لی با بازی کلیف اوون، دنزل واشنگتن، جودی فاستر و کریستوفر پلامر داستان یک سرقت مسلحانه ی بی عیب و نقص را روایت می کند که همه چیز خوب پیش می رود اما نتیجه ی کار آن طور که انتظار می رفته خوب از آب در نمی آید.
در واقع گروهی به رهبری دالتون با بازی کلیف اوون برای سرقت از بانک لباس های رنگ کاری پوشیده و دست به کار می شوند و پس از گروگانگیری طولانی بمب های دودزا پرتاب کرده و خود همراه گروگان ها بیرون می روند و کسی نمی تواند سارقان را از گروگان ها تشخیص دهد. یک پلیس کهنه کار با بازی دنزل واشنگتن وارد ماجرا شود و در می یابد که همه ی این سرقت نقشه ی رییس بانک برای خارج کردن مقداری الماس و جواهرات از بانک بوده است که در نهایت نیز سردسته ی باهوش سارقان موفق به این کار می شود.

۲۰- حیوان دوست داشتنی (۲۰۰۱)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

فیلم «حیوان دوست داشتنی» به کارگردانی جاناتان گلیزر داستان یک قاچاقچی سابق به نام گری با بازی ری وینستون را روایت می کند که بعد از اتمام دوران محکومیتش همراه با همسر جنجالی خود در ویلایی در اسپانیا به سر می برد. در این میان دوست قدیمی بددهان و شیطان صفتش به نام لوگان با بازی بن کینگزلی به هر ترتیبی سعی می کند وی را در سرقت مسلحانه ای که در پیش دارد با خود همراه کند اما گری میلی به این کار ندارد.
در نهایت با تهدیدهای لوگان وی راضی به این کار می شود و علی رغم کابوس هایی که دارد در سرقت شرکت می کند. در حین سرقت وی همراه با همسرش در نتیجه ی یک درگیری لوگان را به قتل می رسانند و با جواهراتی که دزدیده اند فرار می کنند. بازی بن کینگزلی در این فیلم فوق العاده است و حرکات سادیسمی او داوران اسکار را قانع کرد که وی را نامزد دریافت جایزه اسکار نقش مکمل مرد کنند.

19- پنج سریع (2011)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

فیلم «پنج سریع» (Fast Five) که پنجمین قسمت از فرانچایز «سریع و خشن» به کارگردانی جاستین لی بود داستان گروه مردان و زنان بی باکی را روایت می کند که کارشان سرقت و فرار با ماشین های تندرو مانند سری های قبلی این فرانچایز است. در این فیلم شخصیت دومینیک با بازی وین دیزل در مسیر انتقال با اتوبوس از زندانی به زندان دیگر به کمک خواهر و دوستش فرار می کند و با همه به ریودژانیرو می گریزند. آن ها در ادامه قصد دارند که سه ماشین گران قیمت را از یک قطار بدزدند.
اما خیلی زود متوجه می شوند که این ماشین ها در واقع توسط نیروهای مبارزه با مواد مخدر ضبط شده و به سرکرده ی یک باند قاچاق مواد مخدر تعلق دارند. در حین دزدی یکی از ماموران دولتی کشته می شود. در نهایت آن ها متوجه می شوند که در داخل یکی از این ماشین ها مقداری اسناد مربوط به جنایات رییس گروه قاچاقچیان و اطلاعاتی مربوط به مکان مخفی شدن 100 میلیون دلار پول قرار دارد. در ادامه درگیری های شدیدی بین این دو گروه رخ می دهد که صحنه های جذاب و اکشنی را رقم می زند.

۱۸- مرد مورچه ای (۲۰۱۵)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

فیلم «مرد مورچه ای» (Ant-Man) به کارگردانی پیتون رید داستان یک دزد دوست داشتنی به نام اسکات لانگ با بازی پل رود را روایت می کند که لباس مخصوصی را به سرقت می برد و این لباس به او این امکان را می دهد که خود را به اندازه ی یک مورچه کوچک کند. سازنده ی این لباس، دکتر هانک پیم با بازی مایکل داگلاس از لانگ خواسته که این لباس مخصوص را از یکی از شاگردان سابق او بدزدد زیرا او تنها کسی است که می تواند آن را دزدیده و تکنولوژی مخرب مشابهی که توسط آن شاگرد سابق دیوانه ساخته شده و قرار است به گروهی خرابکار بفروشد را از بین ببرد.
اگر چه این فیلم نیز کلیشه های تکراری دیگر فیلم های ابرقهرمانی دنیای مارول را در خود دارد اما سناریو بی نقص آن باعث شده هر از چند گاهی شاهد خارج شدن از این کلیشه های خسته کننده و نمایش المان های جدید و جذابی باشیم. بازی مایکل پنیا در نقش یکی از همدستان اسکات لانگ فضای مفرح و شوخ طبعی خاصی به فیلم بخشیده و دختر لانگ نیز بار عاطفی داستان را به دوش می کشد.

17- بابانوئل شرور (2003)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

در فیلم «بابانوئل شرور» (Bad Santa) به کارگردانی تری زویگوف، بیلی باب تورنتون نقشی را بر عهده می گیرد که برای آن به دنیا آمده است: ویلی، مردی الکلی، منحرف و بی کله که در لباس بابانوئل همراه با همکارش به فروشگاه ها دستبرد می زند. وی از این کار خود رضایت ندارد اما نمی تواند دست از آن نیز بکشد تا این که با یک پسر چاق و عجیب غریب اما دوست داشتنی به نام تورموند آشنا می شود که از ویلی می خواهد برای کریسمس یک فیل صورتی برای او بیاورد.
وی تورموند را به خانه می برد اما ناگهان متوجه می شود که مادر تورموند مرده و پدرش نیز به جرم کلاهبرداری در زندان به سر می برد. فیلم هیچگاه نشان نمی دهد که تغییری در افکار و دیدگاه های ویلی به عنوان یک انسان بی احساس و آشفته ایجاد شده است. در نهایت در یک سرقت و عملیات تعقیب و گریز، ویلی آرزوی تورموند را برآورده می کند اما خود کشته می شود. فیلم داستان مردی آشفته را به تصویر می کشد که دزدی می کند، دست به کلاهبرداری می زند، فریب می دهد، ویران می کند و حتی سعی می کند خود را به کشتن بدهد اما در نهایت بعد از یک زندگی سراسر نکبت، چیزی پیدا می کند که ارزش زندگی کردن دارد: پسربچه ای تپل و دوست داشتنی.

۱۶- خارج از دید (۱۹۹۸)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

فیلم «خارج از دید» (Out of Sight) به کارگردانی استیون سودربرگ داستان دو سارق خوش چهره را روایت می کند: جورج کلونی در نقش جک فولی که موفق ترین سارق بانک در تاریخ آمریکا بوده و در هنگام فرار از زندان یک مامور فدرال به نام کارن سیسکو با بازی جنیفر لوپز را به گروگان می گیرد و در واقع ناگهان هر دو در داخل صندوق عقب یک ماشین با هم ملاقات می کنند. در نهایت پس از مدتی خوشمزگی این دو از دست هم فرار می کنند و بعد از اینکه فولی و همدستش تعدادی الماس نتراشیده را از یک سرمایه دار فاسد به سرقت می برند سیسکو مسئولیت دستگیری آن ها را به عهده می گیرد.
این دو علی رغم این که در دو طرف متفاوت قضیه قرار گرفته و یکی به دنبال دستگیری دیگری است اما عاشق هم شده اند و این موضوع داستان دزد و پلیس را پیچیده می کند. این فیلم کلیشه های همیشگی را به شکل جدیدی ارائه می دهد به همین دلیل بیننده از تماشای آن لذت می برد.

15- قفل، انبار و دو بشکه باروت (1998)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

فیلم «قفل، انبار و دو بشکه باروت» (Lock, Stock and Two Smoking Barrels) به کارگردانی گای ریچی داستان مردی به نام ادی با بازی نیک موران را روایت می کند که قمارباز قهاری است اما در بازی با یک شخصیت فاسد اما قدرتمند که تقلب می کند هر چه که در دوران قمارش بدست آورده را می بازد و باید در مدت یک هفته میلیون ها دلار دیگر نیز به او بپردازد، در غیر این صورت او و دوستانش انگشت هایشان را از دست خواهند داد. خوشبختانه ادی در آپارتمانی زندگی می کند که دیوارهای نازکی دارد و خیلی زود در می یابد که همسایه های او قصد دارند از گروهی قاچاقچی مواد مخدر دزدی کنند.
از این رو ادی و دوستانش تصمیم می گیرند بعد از این که این افراد کارشان را انجام دادند نقش شاه دزدی را بازی کنند که از دزد دزدی می کند. اما موضوع برای آن ها پیچیده می شود وقتی پای رییس تولید کنندگان مواد مخدر و اسلحه های قلابی به میان می آید. گای ریچی در این فیلم توانسته داستانی جذاب، هیجان انگیز و گاه خنده دار را به تصویر یکشد که دو گروه خلافکار ناشی و حرفه ای را در مقابل هم قرار می دهد.

۱۴- شهر (۲۰۱۰)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

فیلم «شهر» (The Town) به کارگردانی بن افلک داستان یک ستاره سابق دنیای هاکی به نام داگ با بازی خودش را روایت می کند که به سرقت از بانک روی آورده و با زنی که در یکی از سرقت هایش با خشونت برخورد کرده وارد رابطه ای عاطفی شده است. در واقع در زمان سرقت داگ و دوستانش ماسک به صورت زده و زن مذکور چهره ی آن ها را نمی شناسد و اگر چه داگ به روی او اسلحه می کشد اما بعد از مدتی این دو نامزد می شوند بدون این که زن داستان از واقعیت ماجرا خبر داشته باشد.
داگ بعد از اعتراف به ماجرا تصمیم می گیرد سرقت از زندان را کنار بگذارد اما بهترین دوستش به نام جم که نقش او را جرمی رنر بازی می کند تازه از زندان آزاد شده و علاقه ای به تغییر روش زندگی خود ندارد. بعد از این که گروهی خلافکار به همسر داگ بی احترامی می کنند و البته او را به گروگان می گیرند، این دو مجبور می شوند برای آزادی او دست به یک سرقت بزرگ بزنند. فیلم سراسر هیجان و اکشن و کارگردانی بن افلک فوق العاده است و نتیجه نیز فیلمی شده که شما را میخکوب خواهد کرد.

13- جکی براون (1997)
فیلم هایی با موضوع «سرقت مسلحانه» (1)

فیلم «جکی براون» (Jackie Brown) به کارگردانی کوئنتین تارانتینو و با بازی پم گریر، ساموئل ال جکسون، مایکل کیتون و رابرت دنیرو داستان یک مهماندار هواپیمای میانسال با نام جکی براون را روایت می کند که در گذشته دیدگاه هاش شغلی متفاوتی داشته و کارهای متفاوتی را تجربه کرده است.
وی که به شدت از بی پولی در آینده می ترسد ناگزیر می شود که با یک قاچاقچی اسلحه همکاری کرده و محموله های پول او را وارد کشور کند. در این حین یکی از همکاران این قاچاقچی دستگیر می شود و جکی براون را لو می دهد.
در ادامه جکی با محموله ی پول دستگیر می شود و تنها دو گزینه دارد: یا با پلیس همکاری کند یا به زندان برود. اما وی راه سوم را در پیش می گیرد و با همکاری مردی که ادعا می کند او را دوست دارد تصمیم می گیرد از دو طرف سود ببرد. این فیلم نیز مانند دیگر فیلم های تارانتینو پیچیدگی ها و ابهامات خاص خود را دارد که در نهایت به شیوه ای غیرمعمول رفع می شوند.
ادامه دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاوان

      عالییییی بود

    • محمدرضا

      درود به شرفتون.چند سالی بود توی ذهنم دنبال دیدن این فیلم بودم ولی اسمش رو نمیدنستم.خیلی عالی بود.مرد نامرئی

    • کمال

      این فیلم خیلیود عالی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج