جاباما
۶۱۱۲۲۴
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

ظهور ناسیونالیسم اقتصادی در جهان

عواقب ویرانگر تورم منفی

کاهش قیمت ها و منفی شدن تورم در بسیاری از کشورها، به بحرانی تبدیل شده که اقتصاد آن ها را درگیر کرده است.

روزنامه آسمان آبی - ترجمه شادی شفیعی: کاهش قیمت ها و منفی شدن تورم در بسیاری از کشورها، به بحرانی تبدیل شده که اقتصاد آن ها را درگیر کرده است.
طبق مطالعات انجام شده، بیشتر کشورهای اروپایی در چند سال گذشته، شاهد روند کاهش تورم هستند. هرچند که نرخ تورم در این سال ها نوسان افزایشی هم داشته، اما به طور کلی بسیاری از کشورها یک روند نزولی را شاهد بوده اند. نرخ تورم کمتر از ۲ درصد، زنگ خطری برای اقتصاد دنیا به شمار می رود.
عواقب ویرانگر تورم منفی

رومانی

طبق تازه ترین گزارش های به دست آمده، در میان کشورهای اروپایی، رومانی در سال ۲۰۱۶ رکود تورم منفی را به ثبت رسانده است. آن طور که آمار نشان می دهد، نرخ تورم در این کشور در سال گذشته میلادی حدود منفی ۱.۶ درصد اعلام شده است. پیش از این نیز در سال های گذشته در میان کشورهای اروپای شرقی، رومانی، بیشترین کاهش نرخ تورم را داشت و چند بار دچار رکود اقتصادی شده بود. طبق گفته بسیاری از کارشناسان، بحران بدهی اروپا باعث کاهش تقاضا برای صادرات این کشور شده است.

قبرس

قبرس در سال 2016، با افت قیمت ها و منفی شدن تورم رو به رو بوده است. این کشور سال هاست که به طور مستقیم از بحران مالی یونان تاثیر گرفته است. شباهت ساختارهای اقتصادی و تاثیرپذیری این کشور از یونان باعث شده تا قبرس عملا به متغیری وابسته به آتن تبدیل شود. در سال های گذشته میلادی این کشور با نرخ تورمی بیشتر از منفی 1.4 درصد مواجه بود.

ارمنستان نیز سومین کشور اروپایی است که در سال ۲۰۱۶ در فهرست کشورهایی با نرخ تورم منفی قرار گرفت. نرخ تورم در این کشور نزدیک به بیش از منفی ۰.۲ درصد اعلام شده که در کرواسی به بیش از منفی ۰.۱ درصد رسید.

یونان

یونان نیز از دیگر کشورهایی است که در سال های گذشته با بحران های مالی فراوانی رو به رو بوده است. به گفته مقامات این کشور، تداوم ریاضت های اقتصادی، علاوه بر آن که جامعه یونان را تحت فشار قرار داده، باعث کاهش تولید نیز شده و رشد اقتصادی را متوقف کرده است. طبق آمار به دست آمده از سال 2016، نرخ تورم در این کشور بیش از منفی 0.8 درصد اعلام شده است. همان طور که پیش تر اشاره شد، بحران اقتصادی و سیاسی یونان بر دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تاثیر گذاشته است.

تورم ویرانگر

در لبنان نیز تورم وضعیتی مشابه با یونان داشته و نرخ آن در سال ۲۰۱۶، بیش از منفی ۰.۸ درصد گزارش شد. تورم در بلغارستان، اردن و لهستان نیز بین منفی ۰.۸ و منفی ۰.۶ درصد اعلام شده است. در کشورهایی مانند اسلواکی، سنگاپور، سوییس و سرزمین های اشغالی نیز این نرخ بین منفی ۰.۶ و منفی ۰.۴ اعلام شده است.

مقدونیه از دیگر کشورهایی است که در فهرست کشورهایی با نرخ منفی تورم قرار دارد. پس از فروپاشی یوگسلاوی، این کشور فقیرترین جمهوری به شمار می رفت. بحران اقتصادی اخیر و به ویژه کاهش قیمت نفت، ترس از بروز تورم منفی را افزایش داده است.

به گفته کارشناسان، نرخ بالای تورم عامل بی ثباتی در اقتصاد است، اما تورم منفی هم حالت ویرانگرانه پیدا می کند. به نظر می رسد نرخ تورم مناسب بین یک تا سه درصد باشد.

پیش بینی تورم ۲ هزار درصدی برای ونزوئلا

صندوق بین المللی پول با توجه به استمرار رکود اقتصادی در ونزوئلا و کوچک تر شدن اقتصاد این کشور، نرخ تورم ونزوئلا را در سال آینده میلادی بیش از دو هزار درصد برآورد کرد. به گزارش «سی ان ان»، صندوق بین المللی پول اعلام کرد بحران اقتصادی در ونزوئلا در حال وخیم تر شدن است. در همین حال صندوق بین المللی پول چشم انداز روشنی را برای اقتصاد این کشور در نظر نمی گیرد و اعلام کرده ونزوئلا در بحران عمیق اقتصادی، به صورت زمین گیر، باقی می ماند.

در همین حال اقتصاد ونزوئلا در سال گذشته میلادی، در مقایسه با سال قبل از آن ۱۸ درصد کوچک تر شده است و پیش بینی می شود در سومین سال رکود اقتصادی این کشور روند اقتصادی ونزوئلا در وضعیت قرمز قرار گیرد. براساس این گزارش، صندوق بین المللی پول نرخ تورم این کشور را در سال جاری میلادی ۷۲۰ درصد پیش بینی کرده که این رقم برای سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از دو هزار درصد برآورد شده است.

پایان تاچریسم

به گزارش «اکونومیست»، از زمان انقلاب اقتصادی تاچر در دهه 1980 تاکنون، انگلستان یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا محسوب می شود. این کشور همچنین بزرگ ترین دریافت کننده سرمایه گذاری خارجی از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و دارای اقتصادی انعطاف پذیر است، اما براساس تحقیقات انجام شده در ماه های اخیر، خانوارهای انگلیسی با بیشترین فشارها بر شرایط مالی خود در بیش از سه سال رو به رو هستند و اشاره های بانک انگلستان در مورد این که به افزایش نرخ بهره نزدیک می شود، احتمالا اوضاع را از این هم بدتر خواهدکرد.

آی اچ اس مارکیت اعلام کرد شاخص مالی ماهانه خانوار از ۴۳.۴ در ماه آگوست به ۴۲.۸ در ماه سپتامبر کاهش یافت که البته هنوز از ۴۱.۶ که در ماه جولای شاهد آن بودیم و کمترین میزان سه سال اخیر بود بالاتر است. خانوارهای انگلیسی از سال گذشته که به برگزیت رای دادند، تحت فشار رشد سریع تورم و افزایش اندک دستمزدها قرار دارند. این تحقیق نشان داد مقدار پول نقدی که برای مصرف در اختیار خانوارهاست، با سریع ترین نرخ در سه سال اخیر در حال کاهش است.

تورم ثابت و رشد اقتصادی چین

نرخ تورم بهای تولیدات کارخانه ای چین در ماه جولای ثابت ماند که این مسئله حاکی از مثبت بودن روند تولیدات صنعتی محسوب می شود و یکی از نشانه های رشد اقتصادی برای سومین فصل متوالی با وجود محرک های اجرا شده از سوی دولت برای کاهش سطح بدهی هاست؛ محرک هایی که انتظار می رود تا پایان سال به کاهش درآمدها و رشد اقتصادی منجر شوند.

به گزارش «رویترز»، به دلیل افزایش نسبی بهای کالاها، اقتصاد چین امسال توسعه یافت و این مسئله به تقویت بخش صنعتی کمک کرد. چین نرخ تورم مطلوب تا پایان امسال را سه درصد و رشد اقتصادی را حدود ۶.۵ درصد تعیین کرده است.

ظهور ناسیونالیسم اقتصادی

«اکونومیست» در بخشی ویژه به یکی از پیده های مهم سال 2016 یعنی پیروزی ترامپ پرداخته و با بررسی پیامدهای این دو پدیده بر اقتصاد جهان، پیش بینی کرده که دولت های پوپولیستی، راست گرا و ناسیونالیست های اقتصادی در سال آینده قدرت بگیرند. در این بررسی به انتخاب ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز اشاره شده است و درباره این رویداد به عنوان «آغاز یک نظم نوین و تیره تر جهانی» هشدار داده است.

ترامپ یک ناسیونالیست اقتصادی است که باور دارد تجارت آزاد، آمریکا را تخریب کرده و در مورد همکاری با متحدان ایالات متحده شک دارد. حتی در بهترین حالت رییس جمهوری ترامپ عوارض خود را بر نظم جهان خواهدگذاشت. نرخ تورم در ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری نسبت به ماه پیش از آن ۰.۱ درصد افزایش یافته و به رقم ۰.۳ درصد رسیده است.

عواقب ویرانگر تورم منفی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این چرندیات رو نشر ندین لطفا

    • بدون نام

      آقا همه چیزو میخواید چند برابر کنید دیگه چرا جوک میگید! ملت عادت کردن!...صبح پاشی ببینی دلار شده 10هزار تومن کاملا عادیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج