جاباما
۶۱۱۶۸۹
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

طراحی دکوراسیون به سبک آرت دکو

آرت دکو یا هنر تزئینی نوعی جنبش هنری است که در مدت زمانی ما بین دو جنگ جهانی اول و دوم آغاز شد و در زمینه های مختلف طراحی هنری شکل گرفت.

برترین ها - ترجمه از پلاد ناصری: آرت دکو یا هنر تزئینی نوعی جنبش هنری است که در مدت زمانی ما بین دو جنگ جهانی اول و دوم آغاز شد و در زمینه های مختلف طراحی هنری شکل گرفت. این دوره تاریخی به عنوان زمانی شناخته می شود که چندان خبری از ابزار تکنولوژیک و نوآورانه امروزی نبود و در عین حال هنرمندان این عرصه علاقه زیادی به معرفی خودشان به عنوان هنرمندانی نوگرا با تفکرات مدرن داشتند.
هر دوی این ویژگی ها در هنر طراحی داخلی و دکوراسیون به سبک آرت دکو بازتاب پیدا می کند. اما آرت دکوی امروزی در دکوراسیون منزل و طراحی داخلی، ضمن هماهنگی با نوآوری های عصر امروز، فاکتورهای این جنبش هنری را نیز در دل خود نگاه داشته است. در ادامه به برخی از ویژگی های این سبک هنری در طراحی دکوراسیون می پردازیم.
طراحی دکوراسیون به سبک آرت دکو
استفاده از رنگ های شاخص

آرت دکو هنری ساکن و آرام نیست. توانگرایی در قالب تجملات، می تواند اصلی ترین ویژگی این نوع هنر باشد که موجب می شود المان هایی هیجانی و انرژیک در تمام جنبه های آن نمود پیدا کنند. از جمله این المان های پر انرژی می توان به طیف رنگ های شاخص و هیجانی اشاره کرد.

به این ترتیب وقتی طیف رنگی مورد نظر خود را انتخاب می کنیم، دو نوع رویکرد را می توانیم در پیش داشته باشیم. رویکرد اول استفاده از خانواده رنگ های خنثی است. بر همین اساس از رنگ هایی همچون سفید و کرم، قهوه ای شکلاتی و مشکی به عنوان محور اصلی پالت رنگی استفاده می شود و در کنار آن رنگ های گرم را نیز می توان به کار برد.
طراحی دکوراسیون به سبک آرت دکو

اما رویکرد دوم در انتخاب رنگ های آرت دکو، ما را از قید و بندها رها می کند و برای دیوارها، مبلمان، پوشش کف، و همچنین وسایل از رنگ های خالص و شاخص استفاده می شود. به عنوان مثال می توان به عمیق ترین طیف رنگ های زرد، قرمز، سبز و آبی اشاره کرد. برای آنکه بتوانید از این رویکرد به نحو احسن بهره گیرید، بهتر است انتخاب خود را معطوف به سه یا چهار رنگ خاص کنید و از آنها با درجات مختلف در تمام گوشه و زوایای اتاق استفاده نمایید.

به کارگیری مبلمان طرح دار

استفاده از مبلمان با شکل و طرح های خاص یکی از مهم ترین ویژگی های سبک آرت دکو در طراحی دکوراسیون است. شکل های خمیده و با گوشه و زوایای برجسته در پایه ها و پشتی مبلمان و صندلی هایی که قرار است فضای اتاق را پر کنند از جمله المان های اصلی این نوع سبک هنری به شمار می رود. در عین حال توجه به ابعاد و اندازه مبلمان هم یکی از فاکتورهای مهم طراحی دکوراسیون به سبک آرت دکو می باشد.
طراحی دکوراسیون به سبک آرت دکو
اگرچه اغلب سبک های مدرن گرایش زیادی به سمت مینیمالیسم و ظرافت های طراحی دارند اما آرت دکو گاهی به شکل ویژه ای بر ابعاد درشت و چشمگیر تمرکز دارد. به همین دلیل اگر می خواهید پیرو این سبک هنری باشید، نباید چندان خودتان را درگیر کم حجم بودن و کوچک بودن ابعاد مبلمان کنید. به علاوه از آنجا که آرت دکو تاکید بسیار زیادی روی تجمل گرایی و توانگرایی دارد، نباید از به کارگیری رنگ های درخشان و طرح های بدیع برای اسباب و وسایل اتاق ها دریغ کنید.

وجود الگوهای هندسی

در دکوراسیون اتاق هایی که به سبک آرت دکو طراحی شده اند، وجود الگوهای هندسی و نقش های منظم، یکی از عمده ترین عناصر است. اگر بخواهید این سبک هنری را به طور کامل در طراحی داخلی پیاده کنید، این الگوهای هندسی می توانند روی کفپوش های اتاق، روی دیوارها یا هر کجای دیگری پیاده شوند.
طراحی دکوراسیون به سبک آرت دکو

آرت دکو به دنبال جلب نظر مخاطب به یک ویژگی شاخص و منحصر بفرد است. به همین دلیل وجود الگوهای هندسی خاص می تواند بهترین گزینه برای این امر باشد. می توانید گستره دید خود را اندکی وسیع تر کنید، و علاوه بر نقوش شکل بسته روی کفپوش ها و دیوارها، به اجزای کوچکتری از دکوراسیون اتاق هم متمرکز شوید. به عنوان مثال پتوهایی با طرح ها و نقش و نگارها خاص یا حتی بالش ها و کوسن هایی که طرح های هندسی خاص را در بردارند می توانند از جمله این موارد باشند. همین شکل و شمایل خاص می تواند به تنهایی یکی از عوامل تجمل گرایی و خاص بودن که از جمله مهم ترین شاخصه های آرت دکو می باشد را محقق سازد.

تاکید بر وسایل مختص به یک دوره زمانی خاص

در آرت دکو نیز همچون بسیاری از موارد دیگر، اسباب و وسایل اتاق، بیانگر نوع دیدگاهی هستند که در طراحی داخلی مد نظر قرار گرفته است. به منظور همخوانی و هماهنگی بیشتر با این سبک هنری، بایستی کلیه اجزای دکوراسیون با ظواهر و جزئیات طراحی شده در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ همخوانی داشته باشد. به همین دلیل تصویر پیکره های انسانی در کنار شمایل حیوانات و همچنین رد نور تند آفتاب در طرح های ظاهری وسایل همراه با المان های فرهنگی نوین که با سنت های مصر باستان و مردم بومی آمریکایی در هم تنیده شده است، از جمله مهم ترین طرح ها و نقوشی است که در سبک هنری آرت دکو عمومیت پیدا می کند.
طراحی دکوراسیون به سبک آرت دکو

همچنین از جمله مهم ترین متریال های به کار رفته در آرت دکو می توان به یشم، عاج و سنگ های بلورینی اشاره کرد که در تزئینات دکوراتیو تجمل گرایانه به کار می روند و در کنار رنگ های نقره ای و کروم جلوه پیدا می کنند. برای آنکه این ظاهر پر زرق و برق آرت دکو بهترین نمود را پیدا کند، می توانید از آیینه کاری ها و وجود شیشه ها و لامپ های نورانی هم در کنار ترکیبات دکوراتیو بهره گیرید.

آرت دکو رگه هایی از نگاه به فرهنگ گذشته را در خود جای می دهد و در کنار تمایل به مدرنیته گاهی المان های سنتی را نیز در دل خود به همراه دارد و به عرصه ظهور درمی آورد. اگر چه آرت دکو ریشه در سال های دور دهه 20 و 30 میلادی دارد، اما نسبت به رویکرد های امروزی طراحی دکوراسیون چندان قدیمی نیست و سعی می کند با تمایل خود به شاخص بودن و ایجاد تمرکز بصری از طریق رنگ های خاص و اجزای دکوراتیو ویژه، با زندگی مدرن نیز همراه باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج