جاباما
۶۱۲۲۹۹
۵۱۲۲
۵۱۲۲
پ

جشنواره فیلم فجر امسال تا چه حد حاشیه و خبرسازی خواهد داشت؟!

خلاء کارکشته‏ ها و پیشکسوتان در جشنواره فجر

کمتر از چهار ماه دیگر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر کلید می خورد و اول هفته جاری هم با تشکیل جلسه تشریح اولویت های این رویداد مهم هنری توسط رئیس سازمان سینمایی، روند اجرایی آن شکل جدی به خود گرفت.

بانی فیلم: کمتر از چهار ماه دیگر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر کلید می خورد و اول هفته جاری هم با تشکیل جلسه تشریح اولویت های این رویداد مهم هنری توسط رئیس سازمان سینمایی، روند اجرایی آن شکل جدی به خود گرفت. با این حال امسال به نسبت سال گذشته جای خیلی از کهنه کاران سینمای ایران در جشنواره فجر خالی خواهد بود.
خلاء کارکشته‏ ها و پیشکسوتان در جشنواره فجر
مسعود کیمیایی که پارسال با «قاتل اهلی» جزو حاشیه سازترین فیلمسازان حاضر در فجر ۳۵ بود، امسال به جای حضور در این فستیوال، احتمالاً بزودی ساخته آخرش را روی پرده خواهد دید. او البته در تلاش برای ساخت فیلمی با عنوان «عدالت شوم» است که هنوز خبری از آن در میان نیست.
علیرضا داودنژاد که پارسال با «فراری» در ۱۲ رشته کاندیدای دریافت جایزه بود و در چهار رشته موفق به دریافت آن شد، هنوز موفق نشده آخرین ساخته اش را روی پرده ببرد. او اوایل مهرماه جاری پروانه ساخت «مصائب شیرین۲» را دریافت کرد، ولی بعید است آن را به فجر امسال برساند.
پوران درخشنده هم که مدتی است از تلاش برای ساخت دوازدهمین فیلمش «هیس! پسرها فریاد نمی زنند» صحبت می کند، هنوز در گیر و دار تکمیل فیلمنامه و آغاز پیش تولید است. او در فجر ۳۵ با «زیر سقف دودی» حضور داشت که در هشت رشته نامزد بود و در دو رشته جایزه گرفت.
از فریدون جیرانی و فیلم جدید هم خبری نیست تا او هم جزو غایبان شناخته شده فجر امسال تلقی شود و فعلاً چشم انتظار اکران قریب الوقوع فیلمش «خفگی» باشد.

دیگر غایبان شاخص
گذشته از بهرام بیضایی که این روزها دور از وطن است و آخرین بار حدود یک دهه پیش با «وقتی همه خوابیم» به فجر آمد یا ناصر تقوایی که ۱۶ سال پیش با «کاغذ بی خط» به فجر بیستم آمد و این دو از آن سال تاکنون فیلم نساخته اند، داریوش مهرجویی هم امسال وارد پنجمین سالی می شود که در فجر غیبت خواهد داشت. او سال ۹۱ با «چه خوبه که برگشتی» در فجر ۳۱ خیلی از طرفدارانش را ناامید کرد.
مهرجویی از سه سال پیش بحث ساخت «سنتوری۲» را مطرح کرده که فعلاً در کناره گیری قهرآلود «محسن چاوشی»، تکلیفش مشخص نیست. اصغر فرهادی هم با توجه به اینکه فیلمبرداری فیلم جدیدش «همه می دانند» تا اوایل زمستان در اسپانیا ادامه خواهد داشت، اصلاً معلوم نیست بخواهد فیلمش را در فجر شرکت دهد. کیانوش عیاری هم دو سال پیاپی است که با «خانه پدری» و «کاناپه» در فجر به ناکامی خورده و امسال ترجیح داده در تلویزیون با سریال «۸۷ متر» سر کند.
کیومرث پوراحمد، محمدرضا بزرگ نیا، رخشان بنی اعتماد، مسعود جعفری جوزانی، کمال تبریزی، بهروز افخمی، تهمینه میلانی، محمدرضا هنرمند، شهرام اسدی، سیروس الوند، احمدرضا درویش، رضا میرکریمی، سامان مقدم، مسعود ده نمکی، مهدی کرم پور و… از دیگر فیلمسازان شناخته شده ای هستند که جایشان در فجر امسال خالی است.

شاخص های این دوره
از میان چهره های شاخصی که امسال می توانند تنور جشنواره را گرم کنند نامهای قابل توجهی البته حضور دارند. ابراهیم حاتمی کیا «به وقت شام» را آماده کرده تا دو سال پس از «بادیگارد» دوباره در فجر امسال حاضر باشد. رقیب مهم او را امسال باید مجید مجیدی دانست که با «پشت ابرها» (یا در میان ابرها)، فیلمی که در هندوستان کارگردانی کرده و آماده نمایش است، قطعاً در فجر امسال حضوری جدی دارد.
حمید نعمت ا… که سال گذشته گفته می شد با دو فیلم «رگ خواب» و «شعله ور» حضور خواهد داشت، ترجیح داد با استدلال به طول انجامیدن مراحل فنی دومی، اولی را با درخشش لیلا حاتمی به فجر ۳۵ برساند و دومی را برای امسال ذخیره کند. بهمن فرمان آرا فیلمساز سرشناس و قدیمی سینمای ایران هر چند «دل دیوانه» را - که دیروز خبر آمد به «حکایت دریا» تغییر نام داده- آماده پخش کرده، مشخص نیست که قصد شرکت دادن آن در جشنواره را دارد یا همچون ساخته قبلی اش «دلم می خواد» آن را برای اکران نگه می دارد.
البته شنیده های خبرنگار بانی فیلم حکایت از آن دارد که فرمان آرا هیچ علاقه ای به حضور فیلمش در فجر ندارد. ابوالحسن داودی هم امسال کمدی «هزارپا» را به جشنواره خواهد آورد که رضا عطاران را دارد و می تواند خیلی از توجه ها را به ویژه در بخش مردمی به خود جلب کند. منیژه حکمت دیگر فیلمسازی است که با «جاده قدیم»، فیلمی که آخرین مراحل فنی خود را سپری می کند، احتمالاً در فجر امسال حاضر باشد.
پیمان معادی هم با «بمب» و بازی خودش و لیلا حاتمی جزو کنجکاوی برانگیزترین فیلمسازانی است که قطعاً به فجر ۳۶ خواهد آمد. این فیلم هم آخرین مراحل فنی را سپری می کند. کامبوزیا پرتوی هم که آخرین بار با «کافه ترانزیت» در سال ۸۳ به فجر آمد و تحسین شد، امسال «کامیون» را با سعید آقاخانی و نیکی کریمی جلوی دوربین برد و این روزها تدوین و صداگذاری آن را انجام می دهد.
خسرو معصومی با «کار کثیف»، علی ژکان با «اولین امضا برای رعنا»، محمدعلی باشه آهنگر با «سرو زیر آب»، جمشید محمودی با «شکستن همزمان بیست استخوان»، محمدعلی سجادی با «طلاقم بده به خاطر گربه ها»، هومن سیدی با «مغزهای کوچک زنگ زده»، محسن دامادی با «همه چی عادیه»، اصغر نعیمی با «هایلایت»، بهروز شعیبی با «دارکوب» و برزو نیک نژاد با «لونه زنبور» دیگر فیلمسازان اسم و رسم داری هستند که در صورت پذیرفته شدن فیلم هایشان در فجر امسال می توانند خبرساز باشند.
از سوی دیگر مانی حقیقی هم با «خوک»، مصطفی کیایی با «چهارراه استانبول»، رسول صدرعاملی با «سال دوم دانشکده من»، فرزاد موتمن با «سراسر شب»، تینا پاکروان با «لس آنجلس تهران»، محمد عرب با «آتش و قداره»، بهرام توکلی با «تنگه ابوغریب» و… هم اگر بتوانند فیلم هایشان را که در حال حاضر جلوی دوربین دارند، به موقع آماده و به دبیرخانه فجر ارائه کنند، می توانند در بزرگترین رقابت سینمایی کشور شرکت داشته باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج