۶۱۳۰۸۵
۴۶ نظر
۵۰۲۶
۴۶ نظر
۵۰۲۶
پ

یک هفته و چند چهره؛ قتل صادق و مَحرَمیت ساره

ماجرا از این قرار بوده که چندی پیش ساره بیات و رضا قوچان نژاد عکس مشترکی منتشر می کنند که صمیمت آن مطابق موازین شرعی نیست. مطابق انتظار کمی جنجال شد و بعدتر داستان به خواب رفته بود تا این که در یک مراسم سینمایی و حضور توامان قوچان نژاد و ساره بیات، این دومیِ بازیگر از آن روزها و واکنش های مردمی می گوید و این که با شوهرِ خواهرش احساس محرمیت می کند، چیزی شبیه پدر به زعم خودش.

برترین ها - ایمان عبدلی:
صادق برمکی یا (خشونت هفته)
احتمالا ماجرای صادق برمکی را شنیده اید. فکر نمی کنم نیاز به مقدمه ی طولانی باشد، اما مِن باب اطمینان؛ صادق از اهالی مهاباد قربانی نقشه ی دقیق و پر از جزئیات دو رفیق صمیمی اش می شود. آن ها او را به حاشیه شهر می برند با ساطور ضرباتی به سرش می زنند و فردا صبح در مراجعه دوباره وقتی متوجه زنده ماندن صادق می شوند، این بار با بنزین آتشش می زنند و حتی با جسد نیمه سوخته ی او سلفی می گیرند. می گویند پای دخترانی در این میان بوده که البته تایید نشده و از طرفی هم ادعای شیطان پرستی دانیال (قاتل) وجود دارد. شیطان پرستی و روابط دختر و پسر، هر دو مهم است، اما در این مورد جلوه ی خشونت مهم تر است.

مثل دانیال کم نیست. نه که قصد سیاه نمایی باشد اما امثال دانیال در هر شهر و روستا وجود دارند که می توانند و این قابلیت را دارند که دچار جنون شوند و این گونه یک سناریوی قساوت طلبانه را اجرا کنند. آن ها از ما هستند، در کنار ما نفس می کشند. به عبارتی وقتی مساله ی بحران هویت زیرسنگینی عناوین مبهم دفن شد و به دغدغه مشترک تصمیم گیرندگان نرسید. طبیعتا پس از چند دهه با این اشکال خودش را نشان می دهد. در چنین وضعیتی با انبوهی از جوانانی و حتی میانسالانی مواجهیم که هویت ناپایدار دارند و هر آن می توانند به دسته ای تعلق داشته باشند که دیروز انکارش می کردند.

در چنین وضعیتی ناپایدار هویتی هر کسی به دنبال برچسب های هویتی است که برایش حالتی منحصر به فرد و ویژه ایجاد کند. مثلا یک سابقا مذهبی بدش نمی آید با برداشتن ژست لائیک چهره ای خاص و ویژه حتی در میان اطرافیانش باشد. مراد این که این چرخش های هویتی و این بلا تکلیفی ها از سر اعتقاد و مداقه و تحقیق نیست. همه سیالیت آزاردهنده ای دارد که در مجموع نتیجه ای جز کلی آدم غیرقابل پیش بینی ندارد. غیرقابل پیش بینی بودنی که از بحران هویت می آید زمینه ساز هر رفتار خارق العاده (به معنای منفی) می شود.
یک هفته و چند چهره؛ قتل صادق و مَحرَمیت ساره

صادق و دانیال و یا امثال آن ها هویت پایدار ندارد و گره های هویتی شان شل است. اگر ذهنیت منسجمی داشته باشند و تن به هنجار ها داده باشند که چنین به دام خشونت نمی افتند و رفتارشان حیوانی نمی شود. از طرفی و از بد حادثه حالا با گسترش تکنولوژی و کلا سلطنت مدیا بر حال و روز جهان همه چیز جلوه گر و نمادین تر است، یعنی از پیاده روی و ورزش تا نیکوکاری و خشونت و همه ی ابعاد رفتاری انسان ها حالتی نمایشی تر پیدا کرده است. در چنین احوالاتی خشونت فردی که از سر بی هویتی اعمال شده و با سلفی و فیلم ویدئو همراه می شود.

مردم متاثر می شوند و شاید گمان کنند هر سال دریغ از پارسال! اما اگر کتاب های تاریخی را بخوانیم روزگاران گذشته هم دست کمی از امروزمان نداشته. همیشه و همه جای دنیا خشونت بوده. همین تهران قدیم و اصفهان سال های دور در دل خودش غلیظ ترین خشونت ها را داشته. چه دسته ای و قبیله ای و چه فردی و خانوادگی این ها بوده و تا حیات هست خواهد بود و اگر گمان می کنیم دیروزمان بهتر بوده و این خبرها کمتر به گوش می رسیده به دو دلیل است؛ یک آن که دیروز را محدود به دهه شصت کرده ایم روزگاری که یک همگرایی موقت ایدئولوژیک به خاطر جنگ و انقلاب به وجود آمده بود و خب آن شرایط برای قیاس داده های منطقی ندارد. خطای دوم هم این که از تاثیر حضور و رسانه ها خاصیت تکثیر کننده‌ی آن ها غافل شده ایم. روزگاران قدیم قتل های فجیع اگر کتابت نمی شد در همان خیابان و محل دفن می شد و حالا اتفاقات مهاباد را در نیوزلند هم رصد می کنند!

ساره بیات یا (محرمیت هفته)

ماجرا از این قرار بوده که چندی پیش ساره بیات و رضا قوچان نژاد عکس مشترکی منتشر می کنند که صمیمت آن مطابق موازین شرعی نیست. مطابق انتظار کمی جنجال شد و بعدتر داستان به خواب رفته بود تا این که در یک مراسم سینمایی و حضور توامان قوچان نژاد و ساره بیات، این دومیِ بازیگر از آن روزها و واکنش های مردمی می گوید و این که با شوهرِ خواهرش احساس محرمیت می کند، چیزی شبیه پدر به زعم خودش.

خب می دانیم که روابط خانوادگی در ایران اشکال کاملا متفاوتی دارد به شکلی که خیلی از ما برای رفت و آمدهایمان استراتژی های مختلفی داریم. حتما اگر به ذهن هایتان رجوع کنید می توانید تذکراتی که از سمت بزرگ ترها صادر می شود را در دوره های مختلف زندگی به یاد آورید. در منزل فلان مقام و مسئول یک سری ضوابط وجود دارد و در منزل فلان رفیق شرایط دیگری! ما اصلا از همان ابتدا یاد می گیریم که مثلا پوشش و نوع حضور در یک اداره دولتی می تواند ۱۸۰ درجه با حضور در فلان دورهمی فرق داشته باشد. تفاوت هایی فراتر از تن دادن به قواعد یک مجموعه، منظورم را که می دانید.
یک هفته و چند چهره؛ قتل صادق و مَحرَمیت ساره

با چنین پیش زمینه های ذهنی برون ریزی احساسات یک بازیگر خانم می تواند محل مناقشه شود و ذهن ما فورا بدیل های آن طرف کار را رو می کند. یعنی چرا ساره بیات از محرمیت با شوهرِ خواهرش می تواند بگوید و قشر روشنفکر حرجی به او نمی برند و اما الهام چرخنده نمی تواند از پوشش برتر (چادر) بگوید و تخطئه می شود؟

قیاس ها و دسته بندی ها و تقابل ها و بعضا عقده ها سر باز می زند و وقتی که عقده ها که بیرون می ریزد، جایی برای گفت و گو منطق و حرف هم شنیدن نمی ماند. شرایط احساسی می شود؛ انگار در یک مسابقه طناب کشی شرکت کرده ایم! زور می زنیم که حرفمان را به کرسی بنشانیم. در همین چند خط هم در هر صورت متهم به جانبداری خواهیم شد. اما انصافا فرق است میان بیانیه صادر کردن و با بیان یک سری احساسات شخصی. رفتار ساره بیات اصلا از جنس دیگری است او صرفا احساسش را برای مخاطبانش بیرون ریخته و به نظر بیانیه ای و توصیه ای نداشته. چرخنده از ما می خواهد پوشش مدنظر او را انتخاب کنیم و بیات چیزی نمی خواهد و از یک حس خانوادگی می گوید. همین صراحت و صداقتش به دل می نشیند و اصلا خاصیت افشاگرانه ای که از زندگی دو سلبریتی (سینمایی و فوتبالی) پیش روی مخاطب قرار می گذارد، جذابیت اصلی ماجراست . این که این برون ریزی چقدر خلاف مصالح شرعی است؟ چیزی است که اهل فن باید آن را رصد کنند و از سلبریتی ها بخواهند تسلط بیشتری روی احساساتشان داشته باشند، اگر که این بیرون ریزی ها به اساس دین داری مردم ضربه می زند. مخلص کلام این که مردم همیشه در ستایش صداقت هستند و در نکوهش ریا کاری و می دانند که کدام بازی، بازی قدرت است و حاشیه امنیت می آورد. وگرنه که ساره بیات اتفاقی در بازیگری نیست و مثل خیلی های دیگر حرف هایش از راه رانت شهرت به گوش جمعیت می رسد، کسی هم منکر نیست.

ایرج فاضل یا (کاه هفته)

اتفاقات پیرامون مرگ عباس کیارستمی نمای کلی از نوع نگاه مدیران و حتی درصد زیادی از مردم به هنر اصیل را نشان می دهد. یعنی اگر فرض کنیم کیارستمی یکی از معدود نمایندگان عرضه کننده هنر واقعی در دهه های اخیر باشد، نگاه مسئولین و مردم به مرگ او برشی از نگاه همین ها به مساله ی هنر است. میزان اهمیتی که برای کیارستمی و اخبار او قائل می شوند و حتی در نمونه ی کوچکی در همین برترین ها میزان بازدید و کامنتی که پیرامون کیارستمی و خبرهای مربوط به مرگ او جذب می کنیم، نشان دهنده اندازه ی کشش عمومی نسبت به فرهنگ و هنر است.

اهمیت کیارستمی از این جهت است که اصولا درک هنر عمیق او دریچه های جدیدی باز می کند. به فکر فرو رفتن و جهان را جور دیگر دیدن، یعنی مثلا تماشای فیلمی مثل «شیرین» و تجربه لمس عشق از نگاه زنان ایرانی. چیزهایی به ظاهر کوچک و در واقع بزرگ که جامعه میلی به آن ندارد، چیزهایی که فردیت می دهد و عقلانیت و امیدواری می آورد... اصلا چند کتاب و مقاله باید بخوانیم تا لمس کنیم زن ایرانی عشق را چگونه می خواهد؟ هدیه ای که کیارستمی با یک فیلم به ما می دهد! چرا چنین وجود سخاوتمندی تبدیل به دغدغه نمی شود؟ چرا حتی مخاطب این جا نسبت به کیارستمی سمپاتی ندارد؟ چرا مسئولانی مثل «فاضل» جریان مرگ و او اهمال کاری را با یک مَثَل رفع و رجوع می کنند و می گویند از کاه، کوه ساخته شده و چراهای دیگر ...!
یک هفته و چند چهره؛ قتل صادق و مَحرَمیت ساره

پاسخ ساده است و نباید از پذیرش واقعیت طفره برویم؛ فرهنگ و هنر در این دیار پناهی ندارد و خب فاضل هم از همین دیار است. حامد بهداد و باران کوثری و بهمن کیارستمی نباید از «فاضل» ناراحت باشند. آن ها گمان نکنند چند کامنت و معدود دغدغه دار هنر ربطی به قاطبه مردم دارد. مردم با کلید واژه هایی مثل قتل، تجاوز، حجاب و... مضامینی این چنینی بیشتر برانگیخته می شوند و حتی چیزهایی مثل استقلال و پرسپولیس خیلی در اولویت است. البته که کل دنیا همین است اما خب در قیاس با آن ور آب ها ما در وضعیت رقت انگیزی به سر می بریم! باور کنید سینما رفتن ها و تئاتر رفتن ها هم یا از ناچاری است و یا از سر افه و... بازار هنر دو مدل مشتری دارد؛ یک سری لاکچری بازهای متفاخر و یک سری عاشقان در اقلیت که حتی همین هنرمندانی هم که نام برده شده هم نمی بینندشان. غربت کیارستمی، غربت هنر است در این مِلک و ربطی هم به فاضل ندارد. این آقا کمی صداقت داشت و نقش بازی نکرد و افه ی فرهنگ دوستی نیامد. دست مریزاد که خودِ واقعی اش را رو کرد.

در انتها ما می مانیم و این دیالوگ «کمال الملک» شاهکارِ علی حاتمی: هنر مزرعه بلال نیست، که محصولش بهتر شود از ستاره های آسمان هم یکی می شود کوکب درخشان، الباقی سوسو میزند، نمی کند !

عماد خاتمی یا (آقا زاده هفته)
رسم معمول این است که از اتفاقات جریان ساز یک هفته‌ی گذشته دست چین می کنیم و این بار اما سوژه ی آخر این مطلب را از خلال یک مصاحبه ی مطبوعاتی انتخاب کردیم. مصاحبه ی عماد خاتمی با هفته نامه صدا خواندنی است از این حیث که نشان می دهد گاهی مثال نقض هایی می تواند از واژه هایی آبرو داری کند. واژه آقازادگی و به تازگی عبارت ژنِ خوب مترادف با سو استفاده های فرزندان صاحب منصبانی است که از فرصت های عمومی استفاده های شخصی می کنند.

عماد خاتمی اما ظاهرا و از خلال آن مصاحبه نشان می دهد که همیشه در روی یک پاشنه نمی چرخد و می شود آقازاده بود و جور دیگری رفتار کرد. مثل حکایت بچه هایی که در محیط های بسته و فقر دست و پا می زنند و بزهکار شدن و به دام آسیب های اجتماعی افتادن برایشان راحت ترین کار است اما گاها به موقعیت هایی رفیعی می رسند که غیر قابل باور است.
یک هفته و چند چهره؛ قتل صادق و مَحرَمیت ساره

حالا مثال عماد خاتمی در جهتی دیگر بی شباهت به این موقعیت نیست. به عبارتی اگر فقر برای عده ای زمینه ساز بزه است و رفاه هم برای آقازاده ها زمینه ساز غرور است. موقعیت آقازادگی در ذات خودش شرایطی را فراهم می کند که از همان ابتدا به واسطه موقعیت والدین دارای احترام مضاعفی می شوید که بستر غرور است. آن ها اگر متواضع باشند جای تعجب است چون رفاه فزاینده و موقعیت ممتد فراتر و وراتر، فرزندان افراد صاحب مقام را اغلب وصله ی ناجور هر جمعی می کند. احساس بر حق بودنی که شاید لای واژه های پسر عارف دیدیم و دلزدگی اش را همه لمس کردیم، نمونه ای از بیشمار آقازادگانی است که از آسفالت خیابان هم طلب کارند و گمان می کنند که عالم و آدم خلق شده اند که به آن ها خدمات بدهند و در این وانفسا اگر کسی مثل عماد خاتمی حتی به حرف و در سطح کلام اذعان کند که هر چه دارد از رانت آقازادگی است و اگر همین قدر بفهمد که بازتولید ثروت در مقام یک آقازاده می تواند بازتولید رانت برای آن خاندان و امتداد آن در نسل های بعدی باشد.

اصلا همین که اقرار کند به واسطه نسبت در چنین جایگاهی (عضو هیات رئیسه حزب اتحاد ملت) قرار دارد همین هم کافی و غنیمت است. این شاید اولین نمونه از آقازاده ای بود که با ذهنیت ما از یک آقازاده تفاوت داشت و روا است وقتی در نکوهش یک آقازاده از خود راضی می نویسیم، در مدح یک نمونه ی قابل احترامش هم بنویسیم.

پی نوشت: واضح است که این یادداشت دخلی به مسائل پیرامون رئیس دولت اصلاحات ندارد و متر و معیار در مورد آن شخص در صلاح مراجع قانونی می باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متن در مورد صادق برمکی جال بود ولی نظر به اینکه صادق قربانی این ماجراست بهتر بود اون رو هم ارز با دانیال فاقد هویت پایدار نمی دونستی ما که کار خلافی از صادق ندیدیم که فوری بخوایم اونو هم ارز قاتلش دارای هویت سیال بدونیم! نمی دونم چرا این دیدگاه همیشه در ایران وجود داره که قربانی هم بی تقصیر نیست و خودش نقش مهمی در این سرنوشت داشته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بالاخره یه تفاوتی هست بین افرادی که با انسانهای سالم و با اخلاق ارتباط دارن، شما محاله 15 سال شاهد رفتارهای عجیب کسی باشی و خودت هم بی تمایل ارتباطو ادامه داده باشی

      • بدون نام

        این دیدگاه که قربانی بی تقصیرنیست همیشه در مورد زنهای قربانی وجود داره.گاهی زن قربانی رو بیشتر از مجرم که حتما مرد هم بوده ، لعن و نفرین می کنند !!

    • صدرا

      صادق جان قاتلینت اعدام میشوند مطمئن باش .پای شیطان پرستی اون دانیال درمیانه کثافت انشالله به درک واصل بشه با اون دوستاش جای تعجبه از کرده ی خودش پشیمون نیست ذلیل بشی الهی

    • بدون نام

      به نظر میرسه آقا عماد واقعا دارای ژن خوب هست و ژن سیاستمداری رو از پدرش به ارث برده آخه اونم سیاستمدار قابلیه و میدونه چطوری همیشه محبوب القلوب بمونه

    • مرمر

      بازیگرای ما فکر میکنن چون اسمشون هنرمنده ، ازادن تا هر فتوا و دستوری ک خواستن رو بدن و فکر میکنن شرایط زندگیشون رو میتونن جار بزنن.
      مثل بهاره رهنما که با افتخار از ازدواجش حرف میزد و یه جوری رفتار میکرد که انگار همه ی زنا باید از شوهراشون جدا شن و یه ازدواج اینچنین داشته باشن.
      من با ازدواج مجدد مخالف نیستم،اما اینکه ادمی فکر کنه شیوه زندگی یا طرز فکر خودش خیلی درسته و بی عیب و نقصه ، اشتباهه.
      ساره بیات هم همینطوره...هنوز نمیفهمه ک هیچ ادمی نمیتونه جای پدر و یا مثل پدر خوده ادم باشه.کاری با محرم و نامحرم بودنش ندارم، بازم حرفم همونه که قبلا گفتم، درست نیست که یه موضوع شخصی و خانوادگی رو ادم علنی کنه و به همه بگه .
      چه فکری کرده با خودش که میگه داماد ادم مثل پدر ادمه :|
      شاید که هنوز به ارزش پدر پی نبرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مر مر خانوم تو کامنتتون خودتون فرمودین کسی نباید فکر کنه چیزی که خودش فکر میکنه درسته حتما درست باشه. ولی متاسفانه خودتون دارین عقیده شخصی تون رو درست میدونید. جوری که انگار حقیقت محض همینیه که شما فکر میکنید. از خانم بیات پرسیدن اون داستان صمیمیت چی بوده اونم نظر و عقیده و حسش رو بیان کرده . نگفته ملت بیایین همه مثل من فکر کنین و عمل کنید. متوجهید؟ حسش رو بیان کرده. نمیتونسته بیاد دروغ بگه مثل بعضیا. خودمون هی میگیم ریا کاری بده وقتی هم کسی با صداقت دلیل کارش رو هر چند به روش فکری امثال شما نباشه بیان کرده. همین

      • بدون نام

        شما لابد خیلی نگاه بسته و محدودی داری که از ازدواج رهنما به چنین نتیجه ای رسیدی.به نظرم زیاد در اینترنت تردد نکن ممکنه از راه به در بشی!

    • محمدرضا

      عماد حتی از پدر بزرگوارش انتقاد کرده که در مورد لوایح خاصی باندازه لازم در برابر فشار محافظه کاران تندرو ایستادگی نکرده و لوایح رو پس گرفته...بهرحال از چنان پر فاضل و بااخلاق و دوست داشتنی که باعث افتخار ماست چنین پسری رو میشه توقع داشت

    • بدون نام

      با سلام و خسته نباشید ممنون و زیبا نوشتید
      در مورد خشونت درسته در همه دوران ها بوده و بعد از این هم خواهد بود ولی این دلیل نمیشه بیخیال باشیم و بگیم به هر حال اتفاق هست و باید بیفته جوانان امروز بیشتر از هر زمانی خالی و تهی و بی هویت شدن چرا چون اون مسائلی که همیشه باز دارنده بوده امروز به دلیل بیراهه رفتن و سیاسی شدن قدر و منزلتش رو از دست داده اون چیزهایی که باید جلودار جوان ها باشه حالا شده بازیچه عده ای برای کسب منافع شخصی و جوان ها موندن حیران که به کدام طناب دست بندازن و خودشون رو پیدا کنن
      در مورد ساره بیات هم با شما موافق هستم ایشون هیچ وقت طوری صحبت نکردن که آدم احساس کنه داره چیزی رو به مردم تلقین می کنه یا به قول بعضی ها اصلاً فتوا صادر نکردن فقط احساس خودشون رو راجع به روابط خانوادگی شون گفتن و از کسی پیروی نخواستن قشنگ ترین کارشون هم اینه که خودشون بودن و جانماز آب نکشیدن

    • بدون نام

      والا ساره صحبت بیات ک ب دل من یکی که ننشست اصلا کاری به مذهب و دین ندارم .کلا توجیه مزخرف و چیپی بودو مطمئنم اونایی که ازش دفاع میکنن هم فقط میخان مقابل اون یکی تفکر بایستن وگرنه خیلی چرت بود حرفش .همه ته دلشون میدونن..میتونس بگه به خودم مربوطه ولی اخه پدررر؟؟؟
      البته تقصیری هم نداره کلا بازیگرا با دو کلاس سواد که جمله بندی درستی ندارن که

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جمله بندی شما رو هم دیدیم خانم یا آقای ادعا

      • بدون نام

        اگه کسی تو کار بیات دخالت نکرده بود اون هم نمی اومد توضیح بده .

    • بدون نام

      @مرمر
      فتواهاشون که ضمانت اجرایی نداره پس جای نگرانی و حرص خوردن نداره!

    • بدون نام

      در رابطه با چرخنده و بیات با نهایت نامردی این دو نفر رو با هم مقایسه کرده بودید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا خیلی هم مصداق داشت

    • هم وطن

      ساره بیات می خواسته متمدن شدنش را به اثبات برساند بالاخره هر چند وقت یکبار نمایشی از این جمعیت تازه بدوران رسیده با پول بی زبان مملکت و با کلاس نما های هنرپیشه داریم دیگه اینم این مدلیشه ... شاید همه ما روابط خانوادگیمون با بیرون از آن کلی فرق داشته باشد.. و نیاز به علنی کردن نداشته باشیم... اما این قشر تازه متجدد شده، بیرون ریختن آنچه که جزء مسایل شخصی هست را نوعی مدنیت می دانند... بعدا هم چیزی پیش بیاد میگن چرا مردم تو زندگی ما هنرمندا سرک میکشن... که این اسمش سرک نیست خودتون می خوایید همه چیزتون را به نمایش عموم بگذارید و به مردم القاء کنید که از بچگی و نسل اندر نسل متجدد بوده اید که این از رفتارها و ادا اصول هایتان کاملا پیداست نیازی به اینطور رفتارها نیست... درخت هرچه بارش بیشتر ... افتاده تر

    • بدون نام

      ...،قیاس چرخنده وبیات اشتباه بزرگیه،ساره به کسی توصیه نکرده که ازش الگوبگیرن،اما چرخنده به خیال باطلش بهترین الگوی زنده زنان ایران است،کسی که ویدیوی آوازخواندنش دست به دست میچرخید با این چرخش درپوشش وگفتار واژه (حزب باد)رابه معنای واقعی تفهیم همگان کرد

    • بدون نام

      واقعا برات متاسفم اقای نویسنده....خانم چرخنده به زور به ما میگه چادر سر کنید .؟؟؟!!!این فقط داره امر به معروف میکنه ...چیزی. ک از حضرت فاطمه به ما ارث رسیده...اون وقت کار ساره بیات روشن فکریه !!!!

    • زهره

      من متن مربوط به صادق برمکی رو چیز زیادی ازش نفهمیدم،یکی که فهمیده برای من توضیح بده منظور نویسنده چی بوده؟ متن مربوط به فاضل و جریان کیارستمی خیلی عالی بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بحث بحران هویت، اینکه دقیقا ندونن به چه گروهی تعلق دارن و بدون تحقیق مسلک و عقیدشونو عوض کنن و برای همین نمیشه رفتار آیندشون رو درست پیش بینی کرد
        من فکر میکنم اینکه عده زیادی از اروپا به داعش پیوستند هم مربوط به همین مبحثه

    • بدون نام

      اصلا نوع روابط آدم ها برام مهم نيست ولي حرف زدن ساره بيات شخصيت پايين و سواد كمش رو رسوند هيچ همسري مثل پدر برا خانمش نيست و همينطور مثل پدر برا خواهر خانمش دلم برا قوچان نژاد سوخت بهتر بود بگه با خواهرم خيلي رابطه خوبي داره و وقت ميزاره براش و من (ساره بيات)خيلي دوسش دارم مثل برادر هم ميگفت بهتر از پدر بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا نیست؟ خیلی ها ممکنه از کسی حس مادری یا پدری بگیرند.ربطی هم به سن و سال نداره

    • بدون نام

      در مورده ساره متنی که نوشتی احساس کردم هم به میخ میکوبی هم به نعل

    • فریاد

      تحلیل اول عالی بود. اتفاقا دیروز داشتم دقیقا به همین مساله فکر میکردم: بحران هویت!
      به نظر من مهمترین بحران جامعه شناختی که الان در جامعه ما وجود داره مساله نداشتن هویت هست. هیچ انسانی به قول جان دون چون جزیره تنها و پیوسته به خود نیست. هرکس بخشی از یک قاره است و بخشی از یک کل.
      بنابراین ماها دنبال یک تخته پاره هستیم که خودمون رو بهش بچسبونیم. متاسفانه در سالهای اخیر بخش تاریخی و هویت تاریخی ما عمدا کمرنگ شده و تاریخ پادشاهی ایران مذموم شناخته شده. نمونه اش همین برخوردهایی که با مراسم روز کورش انجام میشه. علارغم این مساله مردم کلی جمله مشتاقانه به نام کورش با همدیگه به اشتراک میگذارن که همه نشان از این داره که ما محتاج یک هویت هستیم. حالا سعی شده هویت تاریخی کمرنگ بشه و هویت دینی جاش رو بگیره. این مساله هم به علت عدم ارتباط مناسب علمای دینی با مردم و همین طور این تفکر که این دین بخشی از هویت یک ایرانی نیست اصلا مورد قبول قشر جوان جامعه قرار نگرفته. در این بین جوان میمونه که بالاخره آیا جزئی از یک کل هست یا نه. و همین بحران هویت - که خیلی تو مدیا به جوانان آمریکایی نسبت داده شده- یقه خودمون رو میگیره و منجر به بروز چنین رفتارهای هیجانی میشه.
      واقعا واقعا الان دیگه وقتشه بگذارن جامعه شناس ها به داد جامعه برسن. این وضعیت داره مردم رو به یک سمت بی مبالاتی رفتاری سوق میده.

    • هنه

      ساره بیات بهترین حرف راجب شوهر خواهرش زد .بی منظور .این ادمای کوته فکر چقدر زیادن همش دنبال حاشیه سازی

    • بدون نام

      حالا چرا توی لوس بازی و خنکی ساره بیات پای چرخندۀ توبه کرده را پیش کشیدی؟ تهمت ریاکاری هم بهش زدی. دست مریزاد

    • بدون نام

      وقتی من کامنت بعضی از دوستان رو که اتفاقا کم هم نیست می خونم باورم نمی شه باشن کسانی که این طوری فکر کنن. بیشتر شبیه شوخی می مونه ... زندگی یک نفر به خودش ربط داره . یه حرکتی از روی حس واقعی ( چه درست و چه غلط ) انجام دادن و بعد هم در عین صداقت در مورد اون اتفاق حس درونی شون رو بیان کردن. واقعا تعجب می کنم چرا ما انقدر در چیزی که به ما مربوط نیست ابراز عقیده می کنیم.
      به قول حضرت حافظ که روز شون هم هست :

      عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت
      که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت
      من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش
      هر کسی آن دروَد عاقبت کار که کشت .

      بیایین سرمون تو کار و زندگی خودمون باشه.

    • بدون نام

      مطالبتون کاملا جهت دار و جانبدارانه ست جناب نویسنده! از جنس همون هایی ک خودتون فرمودید در دسته بندی ها وارد میشه و عقده گشایی میکنه....

    • بدون نام

      خوب بود

    • هنه

      افرین بی نام جان .حرفت عالی بود چرا تو هر کاری باید نظر داد .

    • بدون نام

      پنج شنبه ها از دست هانیه تو چهره ها راحتیم

    • بدون نام

      عزیزِ 01:15 کسی سرش را توی خانۀ مردم نکرده ببینه چکار می کنند، بلکه میاند توی جامعه جار می زنند و یک عده هم کف و سوت می زنند، خوب این قبح شکنی نیست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جار نزدند، نظرشون رو گفتند، به خودشون مربوطه، اگر کسی مخالف نظر ایشونه ضرورتی برای الگوبرداری نیست، اگر کسی موافقه به راه خودش ادامه میده

    • بدون نام

      محرمیت هفته:
      این عمل از این منظر اشتباهه که عمومی شده وگرنه به ما ربطی نداره . این جماعت هنرمند برای خیلیا الگو هستن می خواهیم که این جور رفتار ها و بدتر از این تو جامعه فراگیر بشه ؟؟
      مردم تاثیر می پذیرند بهتر نیست این تاثیر که امروزه مجریانش "هنرمندان" هستن درباره رقتاراشون قکر کنند چون الگو شدن از ویژگی های معروف شدن هست باید هنرمند ها یا وارد این بازی نشن یا اگه وارد شدن قوانینش رو بدونن و عمل کنن

    • عاطفه

      والا من سایر شهرها و استانها رو نمیدونم ولی قبل از تکنولوژی تلگرام و واتساپ که رفت و آمدهامون زیادتر بود ما به شوهر خاله و برادرشوهر و دوماد موقع احوال پرسی دست میدادیم حتی شده بخاطر سن وسال روبوسی هم میکردیم و ... خیلی چیزا دیگه اصلا یک درصد هم فکر نمیکردیم مشکل شرعی داشته باشه تا تکنولوژی اومد و کلا همه رو برد زیر سوال و اینقدر راجع به هیزی و چشم بد و ناپاکی و هزارجور حرف و حدیث دیگه به مرد ایرونی چسبوندن رو همه رو یکی کردن که الان دیگه مردم از برادرشونم میترسن و اینکه خود مرد ایرونی هم باورش شده که باید تو فیلما فقط به یه جاهای خاص نگاه کنه زیرا اینا بهش القا شده. در مورد ساره بیات مسئله شخصیه بخودش ربط داره حالا میتونه جلوی دوربین رعایت کنه ولی خانم چرخنده حتی به دبیرستانها هم رفت واسه ترویج و هزارتا کار دیگه. قیاس خوبی بود. در مورد خشونت و خیلی از مشکلات دیگه که هرهفته در یک هفته چندچهره راجع بهش صحبت میشه دلسوز میخوایم اونم در حد زیاد دلسوزی که فکر نکنه سیاوشه یا آرش یا معصوم کسی که فقط بخاطر انسانیت قدم جلو بزاره تا فرهنگ سازی کنیم این کشور رو

    • بدون نام

      بزرگترین خیانت به انسان مسلمان این است که زشتی گناه را در نظر او از بین ببری . حضرت علی (ع)
      کار خانم سازه بیات و اینجور کارا ،عادی کردن گناه است در چشم دیگران ،کسی که می تونی باهاش ازدواج کنی چطور مثل محارم ادم است ؟؟؟؟
      اگر ریاکاری بد است با صدای بلند و با افتخار گناه کردن هم بد است و بلکه بدتر است ،ما دنبال مجوز برا گناه کردن می گردیم الکی همه چیز رو سیاسی می کنیم .

      مکن به فسق مباهات زهد هم مفروش
      هر دوش به یک اندازه بد است .

    • بدون نام

      چه جالب الان ساره صادقه و چرخنده ریاکاره اینو از کجا مطمئن شدین؟

    • بدون نام

      نویسنده متن تو که میخواستی چرخنده رو بکوبی و له کنی لااقل از کار سخیف بیات طرفداری نمیکردی

    • عنقا

      سلام وخسته نباشید همیشه دنبال میکنم این موضوع رااین که خانم ساره بیات فرمودن که داماد مثل پدر میمونه اگر اون آدم سنش بالا باشه پدر محسوب میشود درموردموضوع اولی که صادق برمکی خدابه خانواده اش صبر بده همه مشکلات مردم برطرف بشه مردم درآرامش باشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه شماها خودتون رو مادر و پدرِ خواهرتون می دونید که به شوهرش میگین دامادم، پس میشه شوهر خواهر رو به چشم پدر هم دید: )

    • نوا

      تحلیلت درمورد ساره بیات و عماد خاتمی عالی بود،،مرسییی جناب عبدلی

    • بدون نام

      بابا ما هم جای ساره بیات بودیم همچین داماد پولداری گیرمون می اومد و چنین جشنی برای خواهرمون می گرفت جای پدر بهش می گفتیم پدر بزرگ !

    • ایلیا

      یه جورایی شبیه بی بی سی که میاد یه خبری رو خیلی صادقانه و بی طرفانه میگه ولی تاثیری که میذاره همونیه که نظر خودشه ،نوشتید ؛ به خاطر طرز بیانه وگرنه همین متنو میشد با یه نگارش دیگه نوشت و تاثیر متفاوت گذاشت ،درهر صورت منطقی ولی نه فلسفی نوشته شده بود

    • ناشناس

      خدایی درست تحلیل نمیکنی،طوری مینویسی که نه سیخ بسوزه نه کباب و یا...... خودتون میدونید

    • بدون نام

      کار خانم بیات بقول یه بزرگی مصداق اسان کردن رفتن به جهنم برا بقیه اس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج