جاباما
۶۱۳۳۵۶
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

میانمار روستاهای روهینگیا را آتش زد

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که نیروهای امنیتی میانمار برای ممانعت از بازگشت مسلمانان روهینگیایی به موطن خود خانه ها، محصولات و روستاهای آنان را به آتش کشیدند.

خبرگزاری مهر: دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی میانمار حدود ۵۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی را از ایالت راخین در شمال این کشور بطرز وحشیانه ای بیرون رانده و برای ممانعت از بازگشت آنها به موطن خود خانه ها، محصولات و روستاهای آنان را به آتش کشیدند.

«جیوتی سانگهرا» رئیس بخش منطقه آسیا و اقیانوس آرام دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از «آنگ سان سوچی» رهبر میانمار خواست تا «به خشونتها پایان دهد» و ابراز نگرانی کرد که در صورت بازگشت پناهجویانِ فاقد تابعیت روهینگیایی از بنگلادش، آنها احتمالاً در میانمار بازداشت و زندانی خواهند شد.

سانگهرا در یک نشست خبری اظهار داشت: «اگر روستاها بطور کامل ویران شده اند و امکان ادامه یک زندگی عادی از میان رفته است، آنچه ما از آن بیم داریم آن است که آنان [مسلمانان روهینگیا] بازداشت و در اردوگاهها زندانی شوند».

بنا بر گزارشی که بر پایه مصاحبه با ۶۵ مسلمان روهینگیایی تهیه شده است، «عملیات پاکسازی» نیروهای امنیتی میانمار که شامل قتل عام، شکنجه و تجاوز به کودکان می شود، پیش از حملات شورشیان به پاسگاههای پلیس- در ۲۵اُم آگوست- آغاز شده بود.

«زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد- که عملیات دولت میانمار را «نمونه ای کامل از پاکسازی قومی» توصیف کرده است- در بیانیه ای اعلام کرد که این اقدامات ارتش میانمار «اقدامی خودخواهانه برای انتقال اجباری شمار کثیری از انسانها بدون باقی گذاردن امکان بازگشت برای آنهاست».

درگزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد آمده است: «اطلاعات موثق حاکی از آن است که نیروهای امنیتی میانمار عامدانه مایملک ساکنان روهینگیا را ویران کرده، خانه های آنان و تمام روستاها در ایالت راخین در شمال این کشور را به آتش کشیده و بدین ترتیب، نه تنها جمعیت ساکن را از این منطقه به بیرون رانده؛ بلکه مانع از بازگشت این ساکنان به موطن اصلی خود می شوند».

در ادامه این گزارش آمده است: «این کمپین کاملاً سازمان یافته، هماهنگ و نظام مند بود و از یکماه پیشِ [از عملیات ارتش میانمار] پبا بازداشت مردان روهینگیایی کمتر از ۴۰ سال آغاز شد؛ اقدامی که فضایی آکنده از ترس و ارعاب را حاکم ساخت».

گفتنی است که تاکنون درگیریها در روهینگیا بیش از ۵۲۰ هزار آواره بر جای گذاشته است. در دور جدید مهاجرت مسلمانان روهینگیا روز یکشنبه شانزدهم مهرماه، بیش از ۱۱ هزار نفر وارد بنگلادش شدند.

به رغم محکومیت خشونتها در روهینگیا از سوی سازمان ملل متحد و جامعه جهانی، عملیات نظامی دولت میانمار در این منطقه مورد حمایت اکثریت جمعیت بودایی این کشور است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سازمان ملل خراب شه رو سرشون که واقعا هیچ غلطی نمی تونن بکنن فقط بلدن اربرازنگرانی بکنن کاری که منم بلدم

    • بدون نام

      فقط ابراز نگرانی؟ دنیا طوری شده که هیچ کس برای هیچکس دل نمیسوزونه و براش مهم نیست که فلانجا چه بلایی سر آدما میارن برای کشورای مسلمان هم متأسفم فقط حرف بلدن و کاملا توخالی.
      مرگ بر سیاست. کثیف ترین چیزیه که تاریخ به خود دیده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج