۶۱۵۳۸۴
۱۶ نظر
۵۰۰۰
۱۶ نظر
۵۰۰۰
پ

مطالبه‌گری کاسپينی ها به قيمت کاهش رفاه مردم

تجمع پشت تجمع. کاسپيني‌ها گمان مي‌کنند اگر اعتراضاتشان را وسعت دهند، پولشان را از بانک مرکزي مي‌گيرند. اما هيچ‌گاه از خود نپرسيده‌اند به چه قيمت.

روزنامه شرق: تجمع پشت تجمع. کاسپيني‌ها گمان مي‌کنند اگر اعتراضاتشان را وسعت دهند، پولشان را از بانک مرکزي مي‌گيرند. اما هيچ‌گاه از خود نپرسيده‌اند به چه قيمت. قيمتش را ما به شما مي‌گوييم. اگر بانک مرکزي براي هر مؤسسه غيرمجاز بخواهد دست در جيب خزانه کرده يا پول چاپ کند؛ تبعاتش گراني کالاهاست و تورم سطح رفاه خانوارها را پايين مي‌آورد. در يک عبارت ساده مي‌توان گفت دود سپرده‌گذاري در مؤسسات غيرمجاز عده‌اي به چشم همه مردم کشور مي‌رود.
ديروز از خيابان کارگر جنوبي حرکت معترضان به سمت بلوار کشاورز آغاز شد. محل تجمع اين بار مقابل قوه قضائيه بود. پلاکاردها و پارچه‌نوشته‌ها آن‌قدر در تجمع‌هاي مختلف استفاده شده که رنگ و رويشان رفته است اما همچنان بر تکرار اين اعتراضات اصرار وجود دارد. به گفته يکي از سپرده‌گذاران توجه کنيد: «من يک سپرده‌گذار هستم. پرداخت اصل پول و سود معوقه ٢٧ ماه و خسارت و محاکمه مسببان اين سرگرداني و آواره‌شدن سپرده‌گذاران، از خواسته‌ها و مطالبات همه سپرده‌گذاران است و بايد هرچه سريع‌تر اين مشکل مرتفع شود». شعارهايي که در اين تجمع سر داده مي‌شود، بي‌شباهت به شعار عليه دشمنان نيست.
اين بار تجمع پرتعدادتر هم هست و از ديگر مؤسسات غيرمجاز نيز سپره‌گذاراني به جمع کاسپيني‌ها اضافه شده‌اند. به اندازه معترضان اما نيروهاي انتظامي هم براي مراقبت از اوضاع و حفظ آرامش شهر وجود دارد. اعتراض تا بعدازظهر ادامه مي‌يابد و قرار بعدي براي فردا هماهنگ مي‌شود. همچنين در گروه تلگرامي اين سپرده‌گذاران، برخي از اعضا در حال ايجاد تشنج و تحريک ديگر سپرده‌گذاران هستند. تا جايي که برخي از آنها اعلام کرده‌‌اند اين تحصن ما ضربه بدي به مسئولان زده تا جايي که تاکنون چهار نماينده از نزديک تحصن را مشاهده کرده‌اند. آنها همچنين تأکيد کرده‌اند اين تحصن‌ها را تا پيروزي ادامه خواهيم داد.اعتراض سپرده‌گذاران مؤسسات غيرمجاز چند نکته کليدي دارد. سپرده‌گذاران آن زمان که سودهاي بالاي ٤٠ و ٥٠ درصد مؤسسات بدون مجوز، وسوسه‌شان مي‌کرد؛ هيچ‌گاه از خود نپرسيدند آيا توان تحمل پذيرش ريسک اين سپرده‌گذاري را دارند يا خير؟ اما امروز ما اين پرسش را از سپرده‌گذاران مؤسسات غيرمجاز داريم.
اگر سود ٥٠درصدي را از مؤسسات مزبور دريافت مي‌کردند، آيا حاضر بودند آن را با خزانه کشور تقسيم کنند؟ چطور امروز که ريسک اين سرمايه‌گذاري برايشان زيان رقم زده؛ مي‌خواهند همه مردم را شريک زيان خود کنند؟هرچند سپرده‌گذاران غيرمجازها هيچ‌يک از اين پرسش‌ها را از خود نکردند اما دولت، مجلس، قوه قضائيه و بانک مرکزي به دنبال بهترين راه جهت جلوگيري از خسارت‌ديدن آنها هستند. اما انجام اين ساماندهي‌ها صبر و تحمل مي‌خواهد نه آشوب و بلوا.سپره‌گذاران کاسپين ديروز در حالي مقابل قوه قضائيه تجمع کردند که هفته گذشته اين قوه تصميمي مبني‌ بر بازشدن خط اعتباري از بانک مرکزي به منظور پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران گرفت.
بااين‌حال سپرده‌گذاران به خيال گرفتن امتيازات بيشتر مانند زنده‌شدن سود چندين ماه و دريافت سقف سود مورد موافقتشان با مؤسسه مزبور هر روز بر تعداد و حجم تجمعاتشان اضافه مي‌کنند. ديروز مقابل قوه قضائيه و امروز مقابل ساختمان سازمان ملل. ديروز هم سپرده‌گذاران مؤسسه مالي مجاز کاسپين در راستاي تجمعات خود بار ديگر مقابل قوه قضائيه و خيابان‌هاي انقلاب و وليعصر تهران تجمع کردند تا صداي خود را به گوش مسئولان برسانند. همچنين آن‌طور که اعلام شده قرار است امروز نيز مقابل ساختمان سازمان ملل تجمع کنند.
از ابتدا، بناي کار اشتباه گذاشته شد
قانون‌هاي توسعه‌اي چهارم و پنجم يک بند داشت که تأکيد مي‌کرد فعاليت تعاوني‌ها در بخش پولي توسعه يابد. همين بند کافي بود که از اواخر دهه ٧٠ و به‌ويژه در سال‌هاي مياني دهه ٨٠ تعاوني‌هايي شکل بگيرد که در حوزه پولي فعاليت مي‌کردند. اما اينجا يک اشکال قانوني پيش آمد و آن اينکه اولا تعاوني‌ها فعاليت خود را محدود به اعضا نگه نداشتند و شروع به سپرده‌گيري از غيراعضا کردند و درخواست هيچ‌گونه مجوز فعاليتي به بانک مرکزي ندادند. در حالي که هر مؤسسه و تعاوني که در اين بخش اقدام به فعاليت مي‌کند، لازم است مجوز موردنظر را از بانک مرکزي داشته باشد.
سطح کمي اين تعاوني‌ها که شروع به جمع‌آوري سودهاي کلان مي‌کردند، چنان گسترده شد که ابتداي دولت يازدهم معاون نظارتي بانک مرکزي تعداد آن را هفت هزار مؤسسه کوچک و بزرگ اعلام کرد. با وجود رشد قارچ‌گونه تعاوني‌ها هيچ برخوردي با اين مؤسسات غيرمجاز و هيچ مجوزي از آنها طلب نکردند.وقتي دولت يازدهم بر سر کار آمد، ساماندهي غيرمجازها را که حسابي بازار پولي را آشفته کرده و ١٥ درصد نقدينگي کشور را در خود جاي داده بودند، آغاز کرد. از آنجا که هر اصلاحي تبعات خود را هم دارد؛ تجمعات و اعتراضات افرادي که گول تبليغات غيرمجازها را خورده بودند، آغاز شد.
اما آيا براي نبود اعتراض بايد اصلاح اين شرايط را به تعويق انداخت؟ آيا مانند دولت‌هاي قبل بايد با ناديده‌گرفتن بازار غيرمتشکل پولي، فعاليت آنها را وسعت بخشيد؟ بله چشم‌پوشي مسئولان در سال‌هاي مياني دهه ٨٠ بر عملکرد اين بازار، اشتباه بزرگ دولت بود. اما از ابتداي دولت يازدهم بارها و بارها به مردم هشدار داده شد که در مؤسسات غيرمجاز سپرده‌گذاري نکنيد. ولي سودها آن‌قدر وسوسه‌برانگيز بود که اين هشدارها به گوش کمترکسي رفت. در اين شرايط آيا بايد سپرده‌گذاران توقع بازپرداخت مطالباتشان را از بانک مرکزي داشته باشند؟
بازگشايي خط اعتباري براي سپرده‌گذاران کاسپين
با همه اين توضيحات مسئولان پولي و مالي و حتي قضائي کشور پيگير پرداخت مطالبات مردم هستند. به طوري که مسعود پزشکيان نايب‌رئيس اول مجلس نيز اخيرا با اشاره به تصميمات جديد قوه قضائيه گفته بود با بازشدن اين خط اعتباري، مشکلات ٩٦ درصد سپرده‌گذاران کاسپين در مرحله نخست رفع مي‌شود.او همچنين توضيح داده بود که بانک مرکزي براي سپرده‌گذاراني که تا دو ميليون تومان سپرده داشتند، خط اعتباري در نظر گرفت؛ اما قرار نبود سپرده آنها کم شود. اما به ‌دليل مشکلات و کمبود سرمايه، ١٠ درصد سپرده آنها نگه داشته شد و سود پس از سال ٩٤ را نيز محاسبه نکردند؛ البته نه‌ اينکه نخواهند پرداخت کنند، بلکه درحال‌حاضر اصل پول پرداخت مي‌شود و سپس در گام بعدي پس از فروش تمامي اموال و دارايي‌ها و احصاي وام‌ها، ١٠ درصد پول نگه‌داشته‌شده و سود پرداخت مي‌شود.او همچنين از تشکيل تيمي براي پرداخت‌نشدن سپرده برخي سپرده‌گذاران تا ٢٠٠ ميليون تومان خبر داده و تأکيد کرده بود که همچنين مقرر شده بود تمام کساني که در بانک سپرده گذاشته‌اند، حتي تا ميلياردها تومان، فقط تا ٢٠٠ ميليون تومان بگيرند نه‌ اينکه افرادي که تا ٢٠٠ ميليون سپرده گذاشته‌اند. اين اعتراض‌ها در حالي است که دارايي‌هاي کاسپين بيشتر شرکت، زمين و پروژه بوده و پول نيست.
بنابراين آن‌طور که مسئولان گفته‌اند، اين اموال و دارايي‌ها بايد به فروش برسد و تبديل به منابع شود.با وجود اين بانک مرکزي به‌ اندازه ميزان دارايي‌هايي که وجود دارد، رديف اعتباري باز کرده است؛ بخشي از دارايي‌ها نيز وجود دارد که خط اعتباري آن باز نشده است.نهايتا در واکنش به تحريکات و تجمعاتي که سپرده‌گذاران دارند، سؤالي که مطرح مي‌شود اين است که با توجه به رسيدگي بانک مرکزي و حتي تصميم جديد قوه قضائيه چرا همچنان سپرده‌گذاران معترض‌اند؟ چرا بانک مرکزي بايد تاوان سنگين اين اتفاق را بپردازد؛ آن هم براي عده‌اي که بدون توجه به هشدارهاي بانک مرکزي سرمايه‌هاي خود را در مؤسسات غيرمجاز سپرده‌گذاري کرده‌اند؟ بر دوش مردمي باشد که هيچ ارتباطي با اين قضايا ندارند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصلاً چرا یک موسسه غیر مجاز تشکیل میشه، چپاول میکنه و.. بعد میگن غیر مجاز بود،؟ چرا همون اول جلوش را نمیگیرند؟ البته آگه ............

    • عادل

      این بابا فازش چیه ، پول مردمو خوردن اونوقت بجای دفاع از مال باخته داره محاکمش میکنه ، اسمش رو حداقل بگید بدونیم کیه ، ولی معلومه از فک و فامیلهای همون مال مردم خورهاست

    • بدون نام

      بانک مرکزی نمی خواهد پول مردم را بدهد فقط اعلام کند وامهای چند میلیاردی که از این موسسات گرفته شده به چه اشخاصی داده شده مردم خودشان بروند پس بگیرند.

    • حامد

      ما مردم چرا باید تاوان زیاده خواهی این سپرده گذاران کاسپینی رو بدیم . اون روز که به طمع سود های هنگفت پولشان را به این موسسات میدادند باید فکر این روز ها را هم میکردند . عجیبه واقعا .

    • Maryam

      دروغ نگار کدوم موسسه غیر مجاز سود پنجاه درصدی می داد ما می گرفتیم !!؟؟الا اعضای خوانواده اقا زادگان و بزرگان و ژنهای خوب که قبل از شلوغی ها هم پولشان را تمام و کمال دریافت کردند ؟؟!!
      جناب دروغ نگار در موسسه ارمان البرز ایرانیان اردیبهشت ۹۵در شرایطی افتتاح حساب نمودم که ارمان مجوز کاسپین رو گرفته بود ،وارد شعبه شدم من رو به کارمند بانک سلام خانم شما جز مجازا شدین؟کارمند بله مجوزمون تازه اومده .من: تابلوهاتون کی عوض می شه ؟کارمند تا دوماه دیگه

    • محمد

      شما که انتقاد میکنید سود زیادی گرفتن اگه بانک مرکزی مجوز نمیداد ایا باز هم مردم اعتماد میکردن و ضمنا با صدور مجوز بانک مرکزی دیگه نمیتونید حرف از غیر مجاز بزنید لطفا یک طرفه صحبتتون را کامل نکنید ا

    • بدون نام

      مال باخته واقعی کل ایران است که تاوان حماقت بانکها رادرنهایت بایدبدهندخدامیداندوضع بلنکهاازموسسات بدتراست که توسط دولت وبانک مرکزی لاپوشانی می شودازترس هجوم مردم برای گرفتن پولشان وهرسال این چاه عمیق ترمیشود تاکل ایران رافروبرد

    • Mikel

      من واقعا فکر می کنم نویسنده این مطلب جیره خوار بانک مرکزیه

    • خوزستان بهبهان

      بدانید مردم پولشان رااز حلقوم دزدان جیب مردم وبیت المال بیرون می کشند.اختلاسهای چند هزارمیلیاردی کم است که به فکر دزدی از مردم افتاده اید.خدایا دراین مملکت چه می گذرد

    • سالار

      مرد باش بگو از کدوم موسسه پول گرفتی این حرفارو نوشتی

      پاسخ ها

      • سید

        اولآ نویسنده جیره خوار که بیرون نشستی میگی لنگش کن مگه مملکت قبل از این دولت الکی اداره میشد ما همه ایرانی و زیر ی پرچم هستیم چطور بعداز ۱۰ سال میگید مجوز نداشتند اگه غیر قانونی بودن چرا همان زمان برداشته نشدن. هان

    • مریم

      این همه پول اختلاس می کنن می زنن به چاک به مردم و اقتصاد و مملکت اسیبی نمی رسونه !!بعد ما پولمون و بخواییم بگیریم می شه اسیب!!!!
      پول ما رو به زارن جای صدها میلیاردی که اختلاس کردن و فرار کردن هیچ مشکلی برای اقتصاد پیش نمیاد

    • حامد

      برو خجالت بکش...برو.
      حتما باید همینجوری گرفتار بشی که مردم شدن تا دیگه دروغ و راستو قاطی نکنی برای حمایت از دولت متبوعت و بانک مرکزیش.
      شخص من قرار بود 40 میلیون سه ماهه بخوابونم بدون سود تا 80 تومن وام 5 ساله با 40 درصد سود بگیرم .حالا کوفتم که بهم وام نمیدن هیچ پول خودمم 4 ماهه نمیدن.دوست بنده 20 تومن سه ماهه گذاشت 40 تومن وام 32درصد گرفت که باهاش زمینشو بسازه زن و بچشو از اوارگی دربیاره...به خاطر مشکلاتی که براش پیش اومد(البته الحمدلله با همت مسئولینی که مردم درست انتخابشون میکنن خیلی کم مشکل پیش میاد) نتونست قسط بده و هرچی نقدینگی تونست جمع کرد با باقیمونده ی وامش گذاشت تو بانک که شد 53 تومن تا چی تا قسطشو بده. بانکم روزشمار صدی 1600 بهش سود میداد یعنی ماهی 850 60هزار تومن خودشم 320 هزار از شکم زن و بچش میزد میذاشت رو سودش برای قسط وام لامصب.حالا نمیدونم دیگه صدی 1600 تومن بانکیش میشه 40 50 درصد سود ایا.به هر حال الان هم 5 ماهه پولی بهش نمیدن و سه ماهه که سودش شده صدی 1000 تومن اونم وسط قرارداد در حالی که سود وامش سر جاشه و کم نشده اونم وسط قرارداد.نامردا لااقل نمیکنن سودشو یکساله حساب کنن و روز شمار میندازن در حالی که پولی نمیدن به کسی.جریان مجوز هم که دیگه همه میدونن بانک مرکزی داده به کاسپین هی نگو موسسه بدون مجوز و غیرو...باقی حرفام دیگه بازی بازیه.
      اینایی که گفتم خودم مطمئن بودم که گفتم ورنه باقی مواردی که شنیدم رو اگر راست باشه و بگم هر منصفی ببینه میگه نعوذ به الله ظلمی شده که یزید نکرده..خلاصه خدا زن و بچه و عزیزانتو برات نگه داره اول تحقیق کن قشنگ بعد خبر پراکنی کن.
      والسلام

    • سپرده گذار ان کاسپین

      جفا به سپرده گذاران
      وسعت تجمع و اعتراض سپرده گذاران، از اقدام بانك مركزي با مجوز صادره به منظور بالاكشيدن پول مردم، آن هم از مدعيان بي عمل است. قبل از به كارگيري كلمه غيرمجاز و قبل از نگارش، كمي هم تحقيق مي كرديد، دچار سوءبرداشت نمي شديد.ك روشن تر از آفتاب نزد سپرده گذاران نگاهي بيندازيد.

    • بدون نام

      چرا هرچی می نویسم ارسال نمی شود .می ترسید

    • مجید

      سلام بنده بعد از گرفتن مجوز بعد از سر زدن به سایت بانک مرکزی و تماس با روابط عمومی اقدام به سپرده گذاری کردم..اونوقتها همه چیز را بررسی کردم و درست بود .. حالا این آقا از خدا بی خبر این تهمت ها رو به مردم مظلوم میزنه .. ضمنا درج چنین مقاله ای نشون میده که....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج